0

درستكار: نقد سبب شكل‌گيري جريان‌هاي سالم‌تر در سينما مي‌شود

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

درستكار: نقد سبب شكل‌گيري جريان‌هاي سالم‌تر در سينما مي‌شود

89/10/20 - 14:31
شماره:8910201105
نسخه چاپي ارسال به دوستان
/در مسير بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر/
درستكار: نقد سبب شكل‌گيري جريان‌هاي سالم‌تر در سينما مي‌شود

خبرگزاري فارس: رضا درستكار با اشاره به اين كه نمود جريان نقد، بيشتر در جشنواره‌ها عيان مي‌شود،‌ گفت: اگر در سينماي ايران به نقد اهميت داده شود و به نسبتي جايگاه آن را به رسميت بشناسند، جريان‌هاي سالم‌تري در سينما شكل مي‌گيرد.

به گزارش خبرگزاري فارس در گفت‌وگو با ستاد خبري بيست و نهمين دوره جشنواره فيلم فجر، «رضا درستكار» منتقد سينما درباره نقش منتقدان در بزرگ‌ترين و مهمترين رويداد سينمايي كشور، اظهار كرد: آنچه كه درباره نقد و ذكرش بر اين جشنواره مقدم است، اشاره به نقش منتقدان در شكل و جهت دادن به جنبه‌هاي زيبايي‌شناسانه سينما و جريان تحليل هنري آن است. از اين رو، به شكلي خيلي كلي مي‌توان گفت؛ از همان زماني كه اين هنر، كشف و اختراع؛ و به همه دنيا صادر شد، حضور منتقدان نيز در معرفي و نقش دادن به جريان‌هاي كيفي آن و اساسا به شكل‌گيري صحيح‌اش، كمك شاياني كرده است.
وي افزود: از آنجا كه سينما از مهمترين پديده‌هاي عصر مدرن است، نقد نيز به عنوان شاكله ‌انديشه مدرن، همواره با اين شاخه هنري همراه و همگام بوده است. از اين رو، اين دو- سينما و نقد - لازم و ملزوم يكديگر هستند و مي‌توان مدعي بود كه نقد هميشه و همواره از اصلي‌ترين حاميان سينماي جدي و واجد ارزش‌هاي هنري و حتي در ايران، در كنار سينماي تجاري سالم بوده و اتفاقا به پويايي و شكوفايي فيلم‌هاي بهتر و ارزشمند سينماي ايران بسيار كمك رسانده است.
درستكار، نقد را از شاخص‌ترين جريان‌هاي فكري و تئوريك سينما و فيلمسازي برشمرد و گفت: از شاخص‌ترين جريان‌هاي فكري سينما و فيلمسازي مي‌توان به «تفكر درباره فيلم و نقد» اشاره كرد كه طبعا منتقدان پيگير و افراد جدي، به آن خيلي بها مي‌دهند و به دليل پيدا شدن و كشف جنبه‌هاي فلسفه و حكمت در كلان نقد، شكلي از پشتيباني و حمايت واقعي از سينماي كيفي‌تر را مي‌توان در آن يافت و حتي نقش آن در شكل دادن به كيفيت زندگي بشر را رصد كرد؛ طبيعي است كه هر جاي دنيا كه شكلي از توسعه‌يافتگي مي‌بينيم، آشكار مي‌شود كه به اين مقوله، يعني نقد، اهميت بيشتري داده شده است.
وي به حضور منتقدان در جشنواره‌هاي فرهنگي و هنري اشاره كرد و گفت: شايد بتوان گفت كه صورت و نمود بيروني و حتي گاهي عملي جريان نقد، پالايش و تعيين مسيرهاي بعدي، بيشتر در جشنواره‌ها عيان مي‌شود؛ جايي كه كمتر مانع و مسئله‌اي براي منتقد وجود دارد. از اين رو شايد بتوان گفت كه منتقد مي‌تواند نقش اصلي خود را در جشنواره‌ها به شكلي عملياتي‌تر بروز و نشان دهد كه اين مسئله‌اي پنهان مانده از چشم ديد مديران جشنواره‌ها است.
اين منتقد با بيان اين كه منتقدان ركن اساسي جشنواره‌ها هستند، افزود: در جشنواره‌هاي معتبر خارجي به منتقد و جريان نقد بسيار بيش از آن چيزي كه ما فكر مي‌كنيم، اهميت مي‌دهند. لذا منتقدان، كارشناسان سينمايي و اهالي رسانه، هميشه در اولويت و از مخاطبان اصلي جشنواره‌ها هستند. طبيعي است كه در اين مسير كه ميدان عمل را به اهل فن مي‌سپارند، موفقيت خود را هم تضمين مي‌كنند و همه برخوردها در طول جشنواره، شكلي حرفه‌اي و جدي به خود مي‌گيرد.
درستكار اظهار كرد: اگر نقد در سينما مهم و جدي شود، روي جريان هنري و شكل دادن به مسيرهاي سينما نيز اثرگذار خواهد بود؛ كه اين مقوله در ايران ، چندان جدي گرفته نمي‌شود و مي‌توان حدس زد كه گرفتاري ما در كجاهاست!
وي با تأكيد بر به رسميت شناختن نقد در سينما، تصريح كرد: اگر در سينماي ايران به نقد اهميت داده شود و به نسبتي جايگاه آن را به رسميت بشناسند، جريان‌هاي سالم‌تري در سينما شكل مي‌گيرد و ديگر شاهد ابتذال بي حد و حصري كه امروزه دامن سينماي ما را در شكل و محتوا گرفته است، نخواهيم بود. چرا كه بخش مهمي از وظيفه منتقد، مخالفت با ابتذال و جلوگيري از پيشروي سينماي نازل و بي‌كيفيت است.
درستكار با گلايه از به‌وجود آمدن گه گاهي عوام‌زدگي در ايام برپايي جشنواره فيلم فجر، گفت: تعداد افراد غيررسانه‌اي در سينماي مطبوعات؛ همواره بيش از اهالي فن و نمايندگان واقعي آنان بوده است! كه اين خود مسئله و مشكلاتي را براي توجه جدي تر به آثار به‌وجود مي‌آورد و سينماگران و سينماي ما از اين زاويه هم ضرباتي را متحمل شده‌اند. اميدواريم كه امسال به اين امر توجهي جدي‌تر شود و بدانيم كه اين خود واقعا مسئله‌اي ست و نياز به مديريت دارد.
وي در پايان افزود: در همه جاي دنيا، صيانت از جنبه‌هاي هنري سينما، كار اصلي و مهم منتقدان است؛ كه كار كمي هم نيست. گاهي بايد نقش هر صنفي را به خودشان وانهاد كه اگر جشنواره فيلم فجر به آن اهميت دهد، مطمئنا خودش هم مهم خواهد شد و اعتبار واقعي يك جشنواره هنري را كسب خواهد كرد.
بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر از تاريخ 16 تا 26 بهمن‌ماه به دبيري «مهدي مسعودشاهي» در تهران برگزار مي‌شود.

 
 
دوشنبه 20 دی 1389  8:35 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها