سوال برای ما پیش می آید که نحوه درآمد کسب کردن این موتور ها چگونه است؟ همه ما روزانه از خدمات جستجوی این موتور ها به صورت رایگان استفاده می کنیم بدون این که پولی پرداخت کنیم! بنابراین منبع درآمد این موتور ها کجاست؟ در این مطلب به نحوه درآمد زایی این موتورها می پردازیم.
نحوه درآمد زایی همه ی این موتور ها به طور تقریبی شبیه به هم است. بنابراین در این مقاله از گوگل به عنوان بهترین نمونه و موفق ترین نمونه ی این موتورها نام می بریم. با چگانه همراه باشید.
تبلیغات! مهم ترین راه کسب در آمد برای موتور های جستجو.
گوگل ادووردز
اگر در هنگام جستجو در گوگل به ستون سمت راست و قسمت بالای صفحه دفت کنید، مشاهده می کنید که این قسمت ها به آگهی هایی (Ads) که که گوگل از جاهای مختلف می گیرد اختصاص دارد. درازای هر کلیک گوگل مبلغ مشخصی از صاحب آگهی دریافت می کند. به این ترتیب هم کاربران به صورت رایگان از گوگل استفاده می کنند و هم این موتور جستجو با استفاده از این تبلیغات درآمد زایی میکند.
در این عکس می بینید که پس از جستجوی کلمه Business School، علاوه بر نتایج جستجو، در قسمت سمت راست و قسمت بالا، تبلیغات مربوط به موضوع جستجو شده
نیز مشاهده می شود.
کلید واژه، رمز اصلی در آمد زایی
میزان پولی که صاحبان آگهی به ازای تبلیغات خود در گوگل پرداخت می کنند، متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع یک مزایده راه می اندازد. و کالا یا خدماتی که آن شرکت ها قصد تبلیغ آن را دارند باید مرتبط با آن کلید واژه ها باشد. بنا براین هرچه رقابت بر سر این ملید واژه ها بیشتر بلشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال، واژه هایی چون Business و health که بسیار مورد جستجو قرار می گیرند از واژه های گران قیمت هستند و تبلیغات کنندگان در این زمینه ها باید مبلغ بیشتری در مقایسه با دیگران بپردازند.
گوگل ادسنس
یکی دیگر از روش های کسب درآمد گوگل، استفاده از برنامه ادسنس می باشند که صاحبان وب سایت های مختلف می توانند با استفاده از آن تبلیغات متنی و تصویری را در سایت های خود فعال کنند. در آمد حاصل از این روش متفاوت است و بسته به نوع مطلب، کیفیت و تعداد بازدید کننده های سایت متفاوت خواهد بود. وب سایت ها و گوگل به ازای هر کلیکی که روی تبلیغات می شود، مبلغی دریافت می کنند.
همچنین گوگل تلاش می کند آگهی هایی که روی هر وب سایت قرار می گیرد مرتبط با محتوای همان سایت باشد اما الزاما این گونه نیست و آگهی ها می توانند بی ارتباط با محتوای سایت باشند.
سایر شرکت های زیر مجموعه
بخش دیگری از درآمد گوگل مربوط به آگهی هاییست که گوگل بر روی شرکت ها و سایت هایی که خریداری کرده قرار می دهد. آخرین آمار ها نشان می دهد گوگل 85 درصد از درآمد خود را از تبلیغات صفحه نتایج جستجو بدست می آورد، 10 درصد مربوط به آگهی هایی که گوگل بر روی سایت های دیگر قرار میدهد و 5 درصد مربوط به سایر خدمات و محصولاتی که گوگل ارائه می دهد می باشد.