0

شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

 
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

در نیویورك، یك بار آقای دكتر خرازی، وزیر محترم خارجه، مقاله ای را به بنده دادند كه در آن، یكی از استادان دین شناسی بین عرفان نظری حضرت امام (رحمه الله) و ابن عربی مقایسه ای انجام داده بود و دستاوردهای تازه حضرت امام (رحمه الله) را نشان می داد. آقای الكساندر نیش در مقاله خود زیر عنوان «مرور دوباره عرفان: (امام، خمینی و میراث فلسفه عرفانی - اسلامی» در سال 1992 تلاش كرده است كه حواشی حضرت امام (رحمه الله) بر شرح قیصری از كتاب «فصوص الحكم» محی الدین ابن عربی را مورد مداقه و ارزیابی قرار دهد.[1] به قدری این مقاله جالب توجه بود كه آقای خرازی آن مقاله را خواندنی می دانستند و به ما، كه آن زمان در زمینه عرفان نظری كار می كردیم، می گفتند این را حتما ببینید. 
یا مثلا، برادر ارجمندمان جناب آقای حقانی رساله فوق لیسانس شان را به بررسی ابعاد عرفان نظری حضرت امام (رحمه الله) در كتاب چهل حدیث اختصاص دادند كه به دلیل حساسیتی كه استاد راهنما یا محیط علمی كانادا برای مطرح ساختن دیدگاه های حضرت امام (رحمه الله) داشتند، با مشكل هم مواجه بود و با دشواری پایان یافت.
 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

- معمولا این قبیل موضوعات را برای رساله ها خود دانشجویان پیشنهاد می دادند یا استادان؟ 
دكتر شاملی: معمولا موضوعات رساله ها را خود دانشجویان پیشنهاد می كنند. اگر استاد و محیط علمی دست خود را بسته نبیند، سعی می كند آن را اجازه دهند، اما اگر محدودیتی باشد، اگرچه صریحا اعلام نمی كنند، ولی سعی می نمایند كه نتیجه كار كم ارزش باشد و یا رساله نهایتا چهره ای را ارائه دهد كه یك حالت نامطلوبی بر جای بگذارد. 
- آیا حضرت امام (رحمه الله) در غرب شناخته شده نیستند یا این كه غرب نمی خواهد ایشان شناسانده شود؟ 
دكتر شاملی: هر دو مورد هست. مردم مغرب زمین امام (رحمه الله) را درست نمی شناسند؛ دلیل آن هم این است كه شبكه های ارتباطی و اطلاعاتی آن ها معمولا در دست صهیونیست هاست. آن ها دقت دارند كه این اطلاعات سانسور بشود و به صورتی كه خودشان تشخیص می دهند، ارائه شود.
 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

بنابراین، نمی توانیم مردم آن دیار را محكوم كنیم كه چرا امام (رحمه الله) را نمی شناسند. كجا و از چه كانالی می توانند ایشان را بشناسند؟ از جمله مجاری اطلاعاتی پایان نامه هاست كه به راحتی می توانند به معرفی شخصیت افرادی مثل هیتلر، گاندی، انیشتین و... بپردازند؛ مثبت یا منفی، فرق نمی كند. ولی وقتی به شخصیتی می رسند كه با موقعیت سیاسی - نظامی كنونی آن ها درگیر است، نمی گذارند مطرح شود و یا اگر هم اجازه مطرح شدن بدهند، معمولا به شكلی بسیار خشن او را معرفی می كنند. یك نمونه عینی آن را در ملاقاتی كه از شهر هیوستون در ایالت تگزاس داشتم، با آن برخورد كردم. در آن جا مرسوم است كه هر یك یا دو هفته یك بار فروشگاه های بزرگ آگهی های تبلیغاتی مبنی بر این كه این هفته كالای جدید چیست و تا چه سقفی حراج شده در مجلات پخش می كنند. ما در آن جا، به منزل برادر بزرگوارمان حجه الاسلام بی ریا رفته بودیم. دیدیم ایشان خیلی ناراحت است. گفتم: چه شده؟ گفت: این هفته یكی از فروشگاه های بزرگ در اطلاعیه تبلیغاتی خود، تصویری را شبیه چهره حضرت امام (رحمه الله) در قالب یك آدم بسیار خشن كه دو دست خود را باز كرده به طوری كه نفوذ قهرآمیزی بر روی قشر وسیعی از مردم گذارده ترسیم كرده است. البته جوری درست كرده بودند كه در نگاه اول كسی به آن پی نبرد، ولی با دقت سیما و عمامه و قیافه ایشان معلوم می شد. ایشان گفت: من شكایتی به دادگاه این جا نوشته ام كه توضیح بدهند این تصویر چیست. می بینید كه این نمونه های به ظاهر كوچك چه خطی از تحریف پنهانی را دنبال می كند؟ آن ها سعی می كنند حضرت امام (رحمه الله) را در قالب یك آدم خشن و هیتلری - نعوذبالله - تصویر كنند. بنابراین، می بینیم كه مردم آن جا یا باید از طریق ما اطلاعات خود را دریافت كنند یا از شبكه های ارتباطی غرب. ما كه كار جدی و چشم گیری نكرده ایم، از طریق آن ها هم كه كاری صورت می گیرد یا خیلی كم است یا تحریف شده و در قالب های خشن و نامطلوب. 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

البته جنبه های ظاهری هم هست كه ماندنی و پایدار نیست؛ مثلا در سفری كه برای تبلیغ به لوس آنجلس در محله سیاهان رفته بودم، چند تا مسجد داشتند. در پشت دیوار یكی از مساجد كه اهالی آن نسبتا متعادل تر بودند - سیاهان هم تندرو و غیرتندرو دارند - هنگام پیروزی انقلاب، تصویر بزرگی از حضرت امام (رحمه الله) كشیده بودند در حالی كه توده مردم ایران را مورد خطاب قرار داده بود. از آن بیست سال پیش هم چنان این تصویر روی دیوار مانده بود و از آن نگه داری می كردند، به این عنوان كه آن مسجد پایگاه اندیشه های حضرت امام (رحمه الله) است. این ها نمی تواند زیاد پایدار باشد، ولی حاكی از نفوذ شخصیت حضرت امام در بین قشرهایی مثل سیاهان و مسلمانان است. 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

امام (رحمه الله) امروزه روح و حقیقت انقلاب ما است. حیات دوباره اسلام در صحنه های جهانی به عنوان یك راه مطمئن و قابل تعقیب رهین زحمت های امام (رحمه الله) است. حیف است كه این عمود از زیر خیمه اسلام بیرون كشیده شود! اگر چیزی هم ازحضرت امام (رحمه الله) به یاد مانده نتیجه ویژگی های منحصر به فرد حضرت ایشان بوده است؛ مثل مدیریت بی نظیر آن حضرت در هدایت انقلاب تا پیروزی؛ توانایی در بحران زدایی و فرونشاندن امواج ویران گر انقلاب؛ فرمان دهی نیروها در جنگ؛ فتوای تاریخی ایشان در مورد قتل سلمان رشدی و انعكاس جهانی آن؛ طرح و عینی سازی نظریه «حكومت اسلامی» با تكیه بر اصل «ولایت فقیه»؛ تاثیر كسانی كه از نزدیك امام (رحمه الله) را دیدند، چه شخصیت های سیاسی و چه علمی؛ پیش بینی حیرت انگیز ایشان در فروپاشی ابرقدرت شرق و نظام كمونیزم؛ پیام های جهت دهنده ایشان در موسم حج خطاب به مسلمانان جهان؛ و اقدام ابتكاری ایشان در اعلام جهانی روز قدس. این ها بعضی از آن جلوه هایی است كه حضرت امام (رحمه الله) با شخصیت فردی خودشان در سطح جهانی كسب كردند و آثاری به یاد ماندنی در بین مسلمان ها یا غیر مسلمان ها باقی گذاشتند. غربی ها اگر چیزی راجع به امام (رحمه الله) می دانند، معمولا از این مجاری است. 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

امام (رحمه الله) امروزه در مغرب زمین، به خصوص امریكای شمالی، تا حدی شناخته شده است. البته این در نتیجه ویژگی های شخصیتی خود ایشان است، نه كارهایی كه ما تحت عنوان «اطلاع رسانی» و یا «تبلیغ» انجام داده ایم. ما كار جدی، حتی در قالب خانه های فرهنگی یا نمایندگی هایی كه در خارج از كشور داریم، نكرده ایم. شاید این حرف مرا محكوم كنند و آن را گزافه یا مبالغه بدانند، ولی متاسفانه این واقعیت است. من در آن جا می دیدم كه افراد دیگری غیر از حضرت امام (رحمه الله) بسیار روشن تر و وسیع تر به مسلمانان معرفی می شدند. نمایندگان آن ها فعال تر عمل می كردند، در حالی كه پشتوانه نمایندگی های ما انقلاب و حتی دولت جمهوری اسلامی است. این نه به عنوان نادیده انگاشتن فعالیت هایی است كه آن ها می كنند، بلكه آن ها كه نه قدرت در دستشان است، و نه حكومت در دستشان است می توانند وسیع تر از ما فعالیت كنند. بعضی از كارهای آن ها من نمی دانم به سود اسلام تمام می شود یا ضرر آن؛ اصلا فكر نمی كنم شایسته باشد اسم بیاورم. ولی وقتی می سنجیم معرفی شخصیت حضرت امام (رحمه الله) را، كه پشتوانه اش حكومت اسلامی است، با شخصیت دیگری كه بدون این پشتوانه ها بهتر معرفی می شود، طبیعی است چنین نتیجه ای بگیریم. 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

اما همه پرسی هایی كه اكنون در دنیا وجود دارد، در نظام های دموكراتیك، لیبرال دموكراتیك و مانند آن ها معنایش این است كه حاكم را مردم نصب می كنند. در فلسفه سیاسی حضرت امام (رحمه الله) چنین چیزی نیست، بلكه ما در اسلام، مفهوم «بیعت» را داریم، به همین معنا كه توضیح دادم. در حوزه های علمیه هم وقتی طلبه ای می خواهد استادی را انتخاب كند، چندین درس پیش چندین استاد می خواند. اما پای درس یك استاد كه بهتر سخن می گوید، احساس می كند مباحث را عمیق تر می فهمد. وقتی شاگرد پای درس آن استاد می نشیند، معنایش این نیست كه این شاگرد معنای «استادی» را به آن استاد می دهد و او را فقیه می كند، بلكه استاد به صورت نفس الامری صلاحیت های خودش را دارد و این شاگرد آن ها را كشف می كند و در محضر او می نشیند و استفاده می كند. 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

هنوز هم آن ها تاثیرهایی را كه از حضرت امام (رحمه الله) پذیرفته اند پخش می كنند. 
ولی غیر مسلمانان به طور طبیعی، تصویر روشنی از امام (رحمه الله) ندارند؛ یكی به دلیل تبلیغات دستگاه های تبلیغاتی صهیونیستی و دیگری هم به دلیل تحریف در اینترنت و در كتابخانه ها كه اكثر قریب به اتفاق اطلاعات و منابع اطلاعاتی تحریف شده است. در سازه های دانشگاهی هم اطلاعات معمولا بسیار كم است؛ یعنی: اگر ما در گردهمایی ها یا كلاس ها شركت می كردیم، از این كه امام (رحمه الله) شخصیتی است، كه در قرن بیستم بزرگ ترین تحول را ایجاد كرد و صاحب اندیشه های فلسفی و عرفانی و فقهی و سیاسی بود، كم تر بحث می شد. 
روزی در موسسه مطالعات اسلامی مك گیل نزد یكی از استادان رفته بودم تا درباره یك مقاله سؤالی بپرسم. دیدم پشت سر او مجسمه ای بود شبیه حضرت امام (رحمه الله) گفتم: این چیست؟ كجا بوده؟ گفت: چیزی نیست یك مجسمه است. گفتم: مجسمه كیست كه به عنوان نمادی از یك شخصیت در اتاقتان نگه می دارید؟ گفت: قبل از انقلاب، این را به عنوان «فردوسی» برای ما فرستادند، ولی الان می گویند: این امام است. من دیدم این ها حتی آن جایی هم كه قرار است به صورت نمادین یك مجسمه هم داشته باشند، به صورت معامله عمل می كنند؛ یعنی: چون باید نظر ایران را جلب كنند و بگویند كه در این مؤسسه هم روی افكار و اندیشه های امام (رحمه الله) بحث می شود، مجسمه فردوسی را به عنوان امام (رحمه الله) معرفی می كنند. اگر این را بعد از انقلاب داده اند، چه مانعی دارد كه آن را در یك جای درست دانشكده بگذارند؟ دانشكده یك نمایشگاه هم داشت كه قرآن ها و كتاب های خطی و آثار و مفاخر فرهنگی زیادی از ایران و سایر كشورهای اسلامی در آن جا بود. این مجسمه را هم در معرض دید قرار می دادند. اما معمولا با این مسائل با حالت تعارف برخورد می كنند. نقش قلم های مسموم منافقان هم بسیار چشمگیر است.
 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

به طور كلی، برایندی كه انسان از مطالعه روش كار دستگاه های تبلیغاتی غرب به دست می آورد این است كه انقلاب اسلامی را به عنوان یك حركت سیاسی ساده، ناچیز جلوه دهند و با نفوذ معنوی حضرت امام (رحمه الله) مبارزه كنند. البته در خارج از مرزهای ایران، تنها گروهی كه تاثر شدید و صحیحی از شخصیت حضرت امام (رحمه الله) پیدا كرده اند و هنوز هم در كشورهای غربی به گونه ای عمل می كنند كه گویی بسیجیان اول انقلاب هستند فقط و فقط شیعیان حزب الله لبنان می باشند. من در طول این چند سال، با قشرهای سنی و شیعی از كشورهای مسلمان و غیر مسلمان متعددی برخورد داشته ام. تنها یك قشر به گونه ای صحبت می كردند كه حتی ما، كه خودمان در متن انقلاب بوده ایم، سخنانشان برایمان تعجب آور بوده است كه چطور یك نفر این قدر شیفته حضرت امام (رحمه الله) می گردد؛ آن ها همه هویت خودشان را در امام می بینند. البته منظورم تنها لبنانی هایی نیست كه اكنون با اسرائیل درگیر هستند، بلكه منظورم آن هایی است كه بیرون رانده شدند و آواره شدند و به ناچار در كشورهای غربی رفتند در آن جا مشغول كار شدند. 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

- آیا منظور شما این است كه هم ما كم كار كرده ایم و هم آن ها تعمد دارند كه مردم حضرت امام (رحمه الله) را درست نشناسند؟ 
دكتر شاملی: بله، اگر هم در قالب های دانشگاهی، كه معمولا باید از تعصب و پیش داوری به دور باشد و بنای مجامع دانشگاهی این طور است، آن جا استاد به صورت لطیفی شما را در گودالی می اندازد كه یا اصلا كار تمام نشود و یا احیانا اگر هم تمام شد به نتیجه مطلوبی، كه شما پیش بینی می كردید، نرسد. اما به رغم این همه تكاپو، گه گاه نقاط نورانی كوچكی پیدا می شود؛ مثلا، اخیرا در مصاحبه ای كه در سیمای خودمان هم پخش شد، یكی از شخصیت های دانشگاهی خارج از كشور می گفت یك رساله دكترا درباره برجستگی ابعاد چندگانه شخصیت امام (رحمه الله) و این كه ایشان همانند معصومان علیهم السلام شخصیتی جامع اضداد بوده، نوشته است. او در این رساله، در جمع بین شخصیت عرفانی و سیاسی حضرت امام (رحمه الله) صحبت كرده و آن را به چاپ رسانده و حتی ترجمه هم شده است. ولی این قبیل رساله ها بسیار كم است. روال عادی و روند رایج به گونه ای است كه این آثار مكتوم بماند.
 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

مؤسسات انتشاراتی در زمینه چاپ مقاله و كتاب بسیار كار می كنند. این اصلا با كارهایی كه درباره اندیشه های حضرت امام (رحمه الله) ما عرضه می كنیم قابل مقایسه نیست. همان گونه كه عرض كردم، اگر شناختی از امام (رحمه الله) وجود دارد، به دلیل فعالیت ها و ویژگیهای شخصی خود ایشان است، قدری از آن هم مربوط به توجه مسلمانان به پیام های عمومی حضرت امام بوده است. غیر از جاذبه های معنوی كه شخصیت امام (رحمه الله) داشت، در پیام های حضرت امام، پیام خودباوری و بازگشت به خویشتن اسلامی موجود بود. این برای مسلمان ها یك باور است و برایشان جاذبه دارد. مسلمانانی كه در اصطكاك با هویت فرهنگی هستند، وقتی در فضای مغرب زمین قرار می گیرند، جز جست وجوی هویت فرهنگی، كه یك مساله جدی است، مشكل بزرگی ندارند. حال، اگر كسی مردم را به خودباوری وتوجه به خطراز خود بیگانگی و از دست دادن هویت اسلامی دعوت كند، پیام نوی دارد و دیگران حرفش را دنبال می كنند. 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

- آیا حضرت امام (رحمه الله) در فلسفه سیاسی خودشان، از مفاهیمی مثل دموكراسی یا تلرانس هم استفاده می كردند؟ 
حجه الاسلام غرویان: حضرت امام (رحمه الله) از نظر مبانی اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی خودشان به حالت استغنای كامل رسیده بودند؛ یعنی: مبانی فلسفی انسان شناختی و جامعه شناختی حكومت اسلامی را فیلسوفانه و حكیمانه برای خودشان حل كرده بودند. البته تمام این مبانی در فرهنگ اسلامی وجود دارد و حضرت امام (رحمه الله) آن ها را از فقه، روایات، كتاب، سنت و مبانی فلسفی و عرفانی خودشان گرفته بودند و به طور كلی، اندیشه سیاسی شان مبتنی بر جهان بینی الهی بود. از این نظر، كسی كه حالت استغنا داشته باشد - یعنی: پایه های دستگاه فكری و سیاسی خود را تحكیم كرده باشد - احساس نیاز نمی كند كه از دیگر نظام های فكری وام بگیرد، اصطلاحات را از شرق و غرب، بگیرد. حضرت امام (رحمه الله) به این حالت رسیده بودند، وقتی از حكومت و سیاست بحث می كردند، نمی خواستند ادای فیلسوف سیاسی را در بیاورند یا از سیاستمداران دیگر دنیا تقلید كنند، خودشان واقعا به عنوان یك فیلسوف سیاسی مبانی و مبادی و اصول موضوعه اندیشه خود را كامل كرده بودند. بنابراین، در كلمات حضرت امام (رحمه الله) نمی بینیم كه از واژه های فرهنگ سیاسی غرب مثل دموكراسی، جامعه مدنی و این گونه واژه ها به كار رود. امام (رحمه الله) نیازی به آن ها نمی دیدند، آن قدر دستشان از فرهنگ اسلامی پر بود كه نیازی نمی دیدند از این اصطلاحات استفاده كنند.
 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

بر این اساس، یكی از درس هایی كه از حضرت امام (رحمه الله) می گیریم و به خصوص رهبران سیاسی ما باید این درس را بگیرند، این است كه روی پای خودمان بایستیم. استغنا به دنبالش استقلال می آید. اگر ما استغنای فكری داشته باشیم، روی پایه ها و مایه های فكری - فلسفی اسلامی خودمان تكیه كنیم مانند حضرت امام (رحمه الله) به استقلال می رسیم و نیازی احساس نمی كنیم كه از واژه های بیگانه استفاده نماییم. استفاده از این واژه های بیگانه به تدریج، راه نفوذ فرهنگ بیگانه را به جامعه ما باز می كند. ما باید هرقدر در توان داریم، سعی كنیم به حالت استقلال فكری - فرهنگی برسیم. البته این تعصب نسبت به چیزهای خوب فرهنگ و تمدن غرب نیست؛ زیرا در فرهنگ دین ما «اطلبوالعلم و لو بالصین» وجود دارد. از این گونه تشویق ها زیاد داریم كه باید دنبال آن حركت كنیم. اما وقتی ما از دیگران استفاده می كنیم نباید حالت تقلید داشته باشیم یعنی: اگر مطلبی را در تمدن اروپایی می بینیم، اول باید خودمان روی آن فكر كنیم، آن را برای خودمان تحلیل كنیم و باور نماییم كه چیز خوبی است، بعد بپذیریم اما صرف تقلید و تكرار مصطلحات آن ها كه نشان دهنده غرب زدگی ماست كاری خطرناك است، به خصوص اگر این حالت برای رهبران فكری و سیاسی جامعه باشد كه برای كل جامعه بسیار خطرناك است. 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

- در دیدگاه حضرت امام (رحمه الله)، ولایت سیاسی جدای از ولایت معنوی و عرفانی بوده است یا خیر؟ 
حجه الاسلام غرویان: متاسفانه در مجلاتی كه در سال های اخیر پس از ارتحال حضرت امام (رحمه الله) در جمهوری اسلامی منتشر می گردد، مطالبی نوشته می شود كه تحریف دیدگاه های حضرت امام (رحمه الله) است. یكی از این تحریفات همین است كه می گویند: ولایت سیاسی جدای از ولایت معنوی و عرفانی است. ولایت معنوی و عرفانی را قطب و مرشد معنوی داراست و ولایت سیاسی را حاكم سیاسی و این ها بعد نتیجه می گیرند كه در ولایت های معنوی و عرفانی، باب چون و چرا بسته است. اما در ولایت های سیاسی، باب چون و چرا برای همه مردم باز است. می گویند: نسبت به حاكم سیاسی (ولی فقیه) باب چون و چرا باز است و همه می توانند از او انتقاد كنند و سؤال نمایند؛ چون او فقط ولایت سیاسی دارد و ولایت عرفانی و معنوی ندارد كه هر چه گفت و امر و نهی كرد ما مجبور به اطاعت باشیم. ولی سیاسی در جامعه اسلامی مانند رئیس جمهور امریكا، انگلیس و فرانسه است. چطور آن جامی توانند رئیس جمهور را به باد انتقاد بگیرند، این جا هم همین طور است؛ چون ولایت سیاسی قداست ندارد، ولایت معنوی و عرفانی كه نیست كه ما چون و چرا نكنیم.
 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام(ره)

این بحثی است كه بعضی از دگراندیشان مطرح كرده اند و در مطبوعات ما هم آمده است. اما این ها اصلا ولایت فقیه را یا درست نفهمیده اند و یا نمی خواهند بفهمند؛ یا جاهل هستند و یا متجاهل؛ یا غافل هستند و یا متغافل. ما معتقدیم ولی فقیه مانند ولایت خدا، مانند ولایت رسول و امام معصوم علیهم السلام ولایت دارد، البته در مرتبه نازل تر. آیا ولایت رسول صلی الله علیه وآله فقط ولایت سیاسی است؟ او ولایت معنوی و عرفانی ندارد؟ آیا ولایت امام معصوم علیه السلام فقط سیاسی است؟ ولایت معنوی و عرفانی ندارد. چنین نیست. همان گونه كه عرض كردم، ولی فقیه معلم است، مرشد است، به یك معنا، پیر طریقت است و البته چون ما عرفان و سیر و سلوك و طریقت را جدای از مسائل سیاسی و اجتماعی نمی دانیم، معتقدیم كه بخشی از سیر و سلوك رشد و تعالی معنوی و عرفانی متداخل در همین مسائل سیاسی و اجتماعی است. ائمه علیهم السلام ما، كه مصداق انسان كامل بودند، هم از بعد عرفانی و معنوی برای مردم الگو بودند و هم از نظر سیاسی. ما معتقدیم كه در زمان غیبت، ولی فقیه چنین كسی است؛ یعنی: باید از نظر عرفانی و معنوی در حد بالایی باشد، اهل تهجد و نماز و عبادت و سیر سلوك و زهد و تقوا و ورع و پرهیزگاری باشد كه در روایات آمده است: «و اما من كان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدینه مخالفا علی هواه، مطیعا لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه» این ها همان شرایط ولایت معنوی است و چون این ها را دارد ولایت سیاسی هم پیدا می كند؛ یعنی: زیربنای ولایت سیاسی در واقع، همین ولایت معنوی و عرفانی است، وگرنه اگر حاكمی این شایستگی های معنوی و عرفانی را نداشته باشد، اصلا برایش حاكمیت قایل نیستیم و به او اجازه نمی دهیم كه سیادت و مدیریت جامعه را داشته باشد. 
بنابراین، از دیدگاه حضرت امام (رحمه الله)، ولایت سیاسی هرگز جدای از ولایت معنوی و عرفانی نیست و نتیجه ای كه بعضی از دگراندیشان می خواهند بگیرند نتیجه نادرستی است، درواقع، تحریف دیدگاه های حضرت امام (رحمه الله) است و این ها دنبال اهداف خودشان هستند.
 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1396  8:27 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها