بیانات امام خمینی به مناسبت عید سعید فطر
تاریخ: 1358/06/02
اشاره به جهات گسترده سیاسی - اقتصادی اسلام و اظهار تأسف از غفلت مسلمین
بسم الله الرحمن الرحیم
عید سعید فطر را به همه مسلمین در مشارق ارض و مغارب ارض تبریک عرض می کنم. امید است خدای تبارک و تعالی عبادات مسلمین را در این ماه بزرگ قبول فرماید و عید را مبارک فرماید. اسلام دین سیاست است، دینی است که در احکام او، در مواقف او سیاست بوضوح دیده می شود. در هر روز اجتماعات در تمام مساجد کشورهای اسلامی از شهرستانها گرفته است تا دهات و قراء و قصبات، روزی چند مرتبه اجتماع برای جماعت و برای اینکه مسلمین در هر بلدی، در هر قصبه ای از احوال خودشان مطلع بشوند، از احوال مستضعفین اطلاع پیدا کنند و در هر هفته یک اجتماع بزرگ از همه در یک محل و نماز جمعه که مشتمل دو خطبه است که در آن خطبتین باید مسائل روز، احتیاجات کشور، احتیاجات منطقه و جهات سیاسی، جهات اجتماعی، جهات اقتصادی طرح بشود و مردم مطلع بشوند بر این مسائل و در هر سال دو عید که در آن دو عید مجتمع بشوند و دو خطبه در آن دو عید در نماز هست. در نماز عید دو خطبه هست که آن دو خطبه هم باید بعد از حمد و بعد از صلوات بر پیغمبر اکرم و ائمه علیهم السلام، جهات سیاسی، جهات اجتماعی، جهات اقتصادی ،احتیاجاتی که کشور دارد، احتیاجاتی که منطقه دارد در آنها طرح بشود و خطبا مردم را آگاه کنند از مسائل. و از همه بالاتر در هر سال یک مرتبه اجتماع در حج که از همه بلاد اسلامی اشخاصی که مستطیع هستند واجب شده است بر آنها که مجتمع بشوند و باید در آنجا مسائل اسلام در آن مواقفی که در حج هست، در عرفات، بخصوص در منا و بعد در خود مکه مکرمه و بعد در حرم رسول اکرم این مواقفی که در آنجا هست، در آنجا مردم مطلع بشوند از اوضاع مملکت و از اوضاع تمام کشورهای اسلامی و در آنجا بالحقیقه یک مجلس عالی است و یک اجتماع عالی برای بررسی تمام اوضاع تمام کشورهای اسلامی. پس مطلب این است هر روز در محله ها اجتماع و رسیدگی به اوضاع شهر و محله، در هر هفته اجتماع بزرگ در شهرها و در جاهایی که شرایط نماز محقق است برای بررسی اوضاع شهرستان و بالاتر، اوضاع تمام کشور و در هر سال باز دو اجتماع بزرگ برای بررسی به اوضاع کشورها و در هر سال یک اجتماع بسیار بزرگ از تمام ممالک اسلامی برای حج و آن مواقفی که در حج هست، اجتماعات در آنجا برای رسیدگی به اوضاع تمام کشورهای اسلامی. تمام اینها مسائل سیاسی هست و
صحیفه نور جلد 8 صفحه 265
مسائلی است که باید مسلمین به آن توجه داشته باشند و مع الاسف غفلت از این مسائل هست، غفلت از این مسائل شده است. اجتماعات می شود و از اجتماعات نتیجه گرفته نمی شود. مجتمع شوند مسلمین در مکه مکرمه و در مواقف لکن مثل اینکه از هم جدا هستند و غریبه هستند. اجتماعات می شود در بلاد، نمازهای جمعه، نماز عید لکن افراد مثل اینکه با هم وحدت کلمه ندارند. اسلام دعوت کرده است مردم را به این اجتماعات برای مقصدهای بزرگ، مقصدهای عالی دارد اسلام در این اجتماعات.
نظری بر مسائل مطروحه در سوره مبارکه جمعه
در روز جمعه که اجتماعات می شود، دو سوره انتخاب شده است و امام را دعوت کرده اند که آن دو سوره را بخواند، در رکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقین. در سوره جمعه راجع به بعثت رسول اکرم و سر بعثت رسول اکرم ذکر می فرماید که پیغمبر اکرم مبعوث شده اند از برای اینکه: (ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه) بعثت برای این است که مردم را تزکیه کنند. مقدم بر تعلیم حکمت و تعلیم کتاب، تزکیه را ذکر فرموده است که آیات را بر آنها بخواند تا آنکه آنها تزکیه بشوند و تعلیم بکند کتاب را بر آنها و حکمت را بر آنها عرضه بدارد و تعلیم کند آنها را. در سوره جمعه سر بعثت رسول اکرم را ذکر می فرماید. سر بعثت رسول اکرم تزکیه امت است و تعلیم و تربیت امت، آن هم تعلیم، تمام قشرهای تعلیم که کتاب و حکمت تمام قشرهای تعلیمات را واجد است. بعد از آنکه تعلیم و تربیت را ذکر کرده است، ذکر علماء سوء را فرماید، آنهایی که علم را آموخته اند لکن عمل به آن علم نمی کنند و با بدترین وجه از آنها اسم برده است: (مثل الذین حملو التوریه ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل اسفارا) مثل آنها که عالم شده اند لکن علم در آنها اثر خودش را نگذاشته است مثل الاغی می ماند که بارش کتاب باشد. وقتی که علم در انسان تأثیر نکند و انسان را انسان نکند این حمل کتاب، چه درها باشد و چه در پشت باشد مثل اینها، مثل آن اشخاص است، مثل حیوانی هست، مثل الاغی هست که کتاب به دوش او باشد. همانطور که کتاب برای آن حیوان هیچ فایده ندارد، این علمی که دنبالش تعهد نباشد، دنبالش عمل نباشد، دنبالش رشد فکری نباشد، دنبالش هدایت مردم نباشد، این نظیر همان است که به دوشش کتاب باشد بلکه به دوش یک حیوان و یک الاغ کتاب باشد. در اینجا این را ذکر می فرماید برای تذکر به مردم به اینکه عالم سوء را از عالم غیر سوء تمیز بدهند و برای تذکر به عالم که تکلیف خودش را بفهمد. البته نکاتی دیگر هم در سوره اول هست که من دیگر وقت این کار را ندارم.
شناخت چهره منافقین از طریق عملکرد رسوای آنان
در سوره دوم منافقین ذکر فرماید و کیفیت منافقین را که اینها پیش تو اظهار دیانت می کنند، اظهار اسلام می کنند لکن دروغ می گویند، اینها مسلم نیستند، اینها منافق هستند و منافقین را هم به بدترین وجه ذکر می فرماید که مردم آنها را بشناسند. ما قبلاً تذکرات دادیم برای اینکه منافقین را از
صحیفه نور جلد 8 صفحه 266
غیر منافقین مردم تشخیص بدهند. به مجرد اینکه کسی گفت که من مسلم هستم و به مجرد اینکه کسی گفت من جمهوری اسلامی را قبول دارم، این نمی شود باور کرد باید اعمال آنها را دید، باید دید اینها در این جمهوری اسلامی چه تعهداتی دارند، چه کاری کردند برای مملکت خودشان، چه فکری دارند. اینهایی که اظهار اسلام می کنند لکن مردم را در بلاد ایران به آتش می کشیدند، خرمن های مردم را به آتش کشند، جوان های ما را در اطراف می کشند، در کردستان عزیز آنقدر از جوان های ما را و از خود کردها را کشته اند و اینها در عین حال گویند ما مسلم هستیم، قرآن می فرماید که شماها منافق هستید، شماها مسلم نیستند، شمایی که قولتان غیر عملتان است، حرفتان غیر واقعیت تان هست، شما مسلم نیستید، شما منافق هستید، شما خواهید مردم را گول بزنید. شمایی که الان در کردستان دست به خرابی زده اید و معذلک می گوئید ما سنی هستیم و اهل سنت هستیم، شما اگر اهل سنت هستید به حسب فتوای علمای بزرگ اهل سنت واجب است اطاعت کنید او از اولی الامر، اولی الامر امروز دولت ما و ما هستیم، بر شما واجب است به حکم اسلام که تبعیت کنید و به حکم قرآن، به حسب رأی، علمای خودتان، به حسب رأی مشایخ خودتان. شما اگر چنانچه مسلم هستید، چرا تبعیت از قرآن نمی کنید؟ چرا به حسب آنطوری که علمای شما استفاده از آیه شریفه (اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم) اطاعت نمی کنید؟ شما در صورت مسلمان هستید، در ظاهر اظهار اسلام می کنید، به حسب واقع مسلم نیستید.
مردم کرد ما، کردستان عزیز ما، جوان های کرد ما این میزان در دستشان باشد که منافق را از غیر منافق بشناسند. آنهایی که اظهار اسلام می کنند و مسلمین را به آتش می کشند، آنهایی که اظهار اسلام می کنند و مردم را به زحمت می اندازند، مردم را به مضیقه می اندازند، آنهایی که اظهار اسلام می کنند و بیمارستان را آتش می زنند و مجروح ها را سر می برند، اینها را بشناسید، اینها مسلم نیستند، اینها منافق هستند، اینها اظهار اسلام امروز می کنند برای اغفال شما، اغفال نشوید، توجه بکنید که اینها چه مردمی هستند. آنهایی که در مقابل حکومت طاغوت که جمهوری اسلام به همت مسلمین بر پا شد و رأی ندادند بر جمهوری اسلام و همان طاغوت را خواستند (رأی به جمهوری اسلامی ندادن یعنی ما طاغوت می خواهیم) اینها منافق هستند، اینها مسلم نیستند، مسلم باید به جمهوری اسلامی رأی بدهد، مسلم باید حکومت عدل اسلامی را بپذیرد. آنهایی که تحریم کردند رأی دادن بر جمهوری اسلامی را، منافق هستند مسلم نیستند. آنهائی که صندوق ها را آتش زدند، آنهایی که مانع شدند از اینکه مردم رأی بدهند، آنها مسلم نیستند ما با آنها عمل خواهیم کرد به طوری که با غیر مسلمین عمل می کنیم، با منافقین عمل می کنیم و آنها را سرکوب می کنیم.
هشدار به ملت ایران در مطالعه اعمال منافقین و سرکوب جدی این جرثومه های فساد
ما تاکنون برای اینکه به مردم عالم بفهمانیم و بفهمند مردم که ما با چه اشخاص مقابله داریم، ما آزادی دادیم به آنها، آزادی مطلق که در ظرف این چند ماه قریب دویست حزب و گروه و زیاد مطبوعات
صحیفه نور جلد 8 صفحه 267
و مجلات و روز نامه ها منتشر شد و هیچ کس جلوگیری نکرد در عین حالی که به همه مقدسات ما توهین کردید، در عین حالی که با حکومت آنطور رفتار کردید و با اسلام آنطور رفتار کردید در مطبوعاتتان، معذلک به شما تعرضی نشد تا آنکه فتنه را دیدیم و فهمیدیم شما فتنه گر هستید، شما منافقینی هستید که می خواهید فتنه بکنید، منافقینی هستید که توطئه کردید بر ضد اسلام، توطئه کردید بر ضد کشور، توطئه کردید بر ضد ملت، شما اشخاصی هستید که با سر حدات و با خارج روابط دارید، رفت و آمد شما کنترل است، اطلاع به ما دادند که رفت و آمد دارید شما با اشخاصی که در رژیم سابق بودند، با اشخاصی که می خواهند مملکت ما باز به حال اول برگردد. بعد از اینکه توطئه شما ثابت شد و مردم فهمیدند شما چه اشخاصی هستید، دیگر نمی توانیم اجازه بدهیم آزادانه هر کار می خواهید بکنید، شما را سرکوب خواهیم کرد.
من به ملت عزیز کردستان، من به مردم بزرگ کردستان هشدار دهم که توجه داشته باشند به اعمال اینها، مطالعه کنند در حال اینها. من به جوان های عزیز کردستان هشدار می دهم که اسلام پناهگاه همه ماست، اسلام برای شما همه چیز را فراهم می کند و اینها تابع اجانب هستند و در حزب اینها اگر وارد شدید بیرون بیایید و به اینها اتصال پیدا نکنید. من از آنها می خواهم که این سران بسیار خبیث و این سران خائن را خودشان بگیرند و تحویل بدهند. جوان های ما اغفال نشوند، اینها یک مشتی از اراذل هستند و یک مشتی اشخاص منافق هستند که خدای تبارک و تعالی به اسم منافقین اینها را ذکر می فرماید و اوصافشان را در کتاب ذکر می کند.
من به همه قشرهای ملت هشدار می دهم که اینها در هر جا هستند و با هر صورتی که هستند، از آنها احتراز کنند و در موقعی که امر می آید و در موقعی که خواهیم انشاءالله (اگر اینها دست از شیطنت بر ندارند) یک بسیجی فوق این بسیجی که سابق شد انجام بدهیم و تمام را پاکسازی بکنیم، باید هوشیار باشند و مهیا. ملت ما مهیا باشند نگذارند که این جر ثومه های فساد دوباره، مملکت ما را به حال اول برگردانند و رژیم شاهنشاهی را برگردانند یا بدتر از او، اگر بدتری باشد.
لزوم تأسیس حزب مستضعفین به منظور بر پا ساختن پرچم اسلام در سراسر دنیا
من از خدای تبارک و تعالی مسئلت می کنم که این عید را و همه اعیاد را بر همه مسلمین مبارک کند و همه با هم در کنار هم در همه جا، در همه جای عالم برای مصالح مسلمین اقدام کنند، برای گرفتاری هایی که ما در افغانستان داریم و آنها هم گرفتار به دست همین طایفه هستند که منافقین هستند، اظهار اسلام می کنند لکن منافق هستند و همین طور در قدس و نقاط دیگر مثل لبنان، مثل فلسطین که برادرهای ما گرفتار هستند و ابر قدرت ها با صهیونیسم موافقت می کنند و آنها را به آتش می کشند. مسلمین همه توجه داشته باشند و در روز دعا، دعا کنند به اینها و در روز عمل، عمل کنند و من امیدوارم که ما بتوانیم پرچم اسلام را پرچم جمهوری اسلام را در همه جای دنیا بر پا کنیم و اسلام که حق همه است، از او تبعیت کنند، همه از او تبعیت کنند. و این نکته را باید تذکر بدهم که ما گفتیم حزبی به نام
صحیفه نور جلد 8 صفحه 268
(حزب مستضعفین) در همه دنیا، معنایش این نبود که حزب های صحیحی که در ایران هست نباشد، حزب های منطقه ای علیحده است و حزب تمام مناطق و تمام جاها یک حزب دیگر است. اگر انشاءالله مسلمین موفق بشوند و یک همچو حزبی که حزب مستضعفین است، برای همه جاها یک همچو حزبی را تأسیس کنند بسیار بموقع است لکن به معنای این نیست که در محل و در منطقه ها حزب نباشد، خیر، در منطقه احزاب هستند و آزاد هم هستند مادام که توطئه معلوم نشده است.