پیام رادیو تلویزیونی به مناسبت روز جهانی کارگر
تاریخ: 1358/02/11
پیام رادیو تلویزیونی به مناسبت روز جهانی کارگر
بسم الله الرحمن الرحیم
اختصاص یک روز به کارگران شاید به لحاظ تشریفات و تعظیم باشد والا هر روز روز کارگری است و کارگران است بلکه عالم از کار و کارگر تشکیل شده است. اینکه ما یک روز اختصاص بدهیم به کارگر مثل این است که یک روز را اختصاص بدهیم به نور یک روز را اختصاص بدهیم به خورشید. هر روز نور هست و روز نور است هر روز روز خورشید است لکن شاید این برای یک تشریفاتی و تعظیمی باشد از این جهت مضایقه نیست، لکن اگر واقع بینی باشد کار و کارگر در تمام عوالم ماقبل طبیعت و عالم طبیعت و عوالم مابعدالطبیعه، کار و کارگر همه جا است و تمام موجودات عالم چه موجودات قبل از طبیعت باشد و چه موجودات طبیعی باشد و چه موجودات بعد از طبیعت همه از کارگر پیدا شده است و کار نظیر وجود است که در همه شوون عالم دخالت دارد.
عالم موجود شده است از فعالیت خدا اجزاء عالم موجود شده است از فعالیت هایی که بعضی موجودات دارند. هیچ موجودی را شما نمی توانید سراغ کنید الا اینکه کارگر و کار در او موجود است و خودش کار است. کارگرها هم کارند از کار پیدا شده اند.
ذرات موجودات در عالم در عالم طبیعت فعال هستند برای ایجاد همه موجوداتی که در این عالم است حتی جمادات حتی اشجار همه زنده اند، همه کارگرند. کار احاطه دارد بر همه عوالم. از اول با کار عالم موجود شده است و کارگر مبدا همه موجودات است. حق تعالی مبدا کارگری است و کارگر است فعال است. موجودات عالم غیب با فعالیت غیبی تحقق پیدا کرده اند کارگرند. موجودات عالم طبیعت هر جا که شما ملاحظه کنید هر قشری از اقشار را که ملاحظه کنید چه موجوداتی که به نظر ما در پست ترین مراتب وجودند مثل معادن و زمین ها و جمادات و چه آنهایی که بعد از این مرتبه موجودند مثل نباتات اشجار و چه آنهایی که بعد از اینها موجودند مثل حیوانات و چه آن که مافوق اینهاست مثل انسان همه جلوه کارند و همه کارگر کارگرها اینها را درست کرده اند. کارگری بر همه موجودات احاطه دارد. در عالم مابعدالطبیعه /در/ جنت و نار هم از کار و کارگری پیدا شده است. بهشت و دوزخ از کار انسان پیدا شده است. در کار انسان است که یا عمل صالح است یا کار خوب است که مبدا تحقق بهشت است یا اعمال غیر صالح و فاسد است که مبدا دوزخ است. نباید ما
صحیفه نور جلد 22 صفحه 226
اختصاص بدهیم یک روزی را به کارگر به اعتبار اینکه این روز حظ کارگر همین روز است. بله مانع ندارد که یک روزی را ما انتخاب کنیم برای کارگر که بفهمانیم به عالم که کار و کارگری است که همه چیز از اوست. کار مثل جلوه حق تعالی می ماند که در تمام موجودات سرایت کرده است. همه موجودات کار در آنها هست و با کار درست شده اند. همه ذرات وجود کارگرند حتی ذرات اتمی که در این عالم طبیعت هست اینها کارگر هستند با هشیاری همه ذرات عالم فعالند و هشیارند لکن ما گمان می کنیم که هشیار نیستند (و ان من شی ء الا یسبح بحمده و لکن لاتفقهون تسبیحهم) ، همه مسبح حقند همه کارگران حق هستند همه مطیع حق تعالی هستند و کار در همه جا هست و عالم سرتاسر روز کارگر است نه یک روز روز کارگری است سرتاسر عالم روز کارگر است سرتاسر عالم کارگر است و سرتاسر عالم کار است یعنی ذرات وجودی که انسان را و دیگر حیوانات را به اراده الله تعالی موجود می کنند کارگرند و انسان کار است اثر کار آنهاست. تمام این موجوداتی که در عالم ملاحظه می کنید اثر کار فعالانه جنود الهی است. جندالله همه کارگر هستند. خدای تبارک و تعالی مبدا کار است.
ما این روز را بزرگ می شماریم از برای اینکه قرار داده اند این روز را برای کارگر کارگر در اسلام وقتی که در محیط محدودتری ملاحظه کنیم یعنی در این موجود پایین در این زمین در این ستاره کوچک که در مقابل عالم قدر محسوسی ندارد در مقابل عالم ماده قدر محسوسی ندارد یعنی عالم ماده پهناور است به قدری که تاکنون آنچه بشر فهمیده است و کم فهمیده است آن طور که گفته می شود بعضی ستاره ها هست که نور آن به ما با شش بیلیون یعنی شش میلیارد سال نور به ما می رسد نورش و این آن چیزی است که تاکنون گفته می شود کشف شده است و آن طرف را و مابعد او را خدای تبارک و تعالی می داند. این زمین در مقابل یک همچو سطح بزرگ یک چیز ناچیزی است بلکه خورشید ما و تمام عائله خورشید ما در مقابل عالم ذره غیر محسوسی است و تمام عالم در مقابل عالم ماوراءالطبیعه ذره غیرمحسوسی است. تمام عالم ماده مثل یک نقطه می ماند در مقابل عالم ماوراءطبیعت، و تمام عالم ماوراءطبیعت چه ما قبل الطبیعه و چه مابعدالطبیعه در مقابل اراده الله قدر محسوسی ندارد.
الان که ما بحث داریم راجع به این ستاره کوچک و راجع به این ستاره ای که اصلاً قدر محسوسی در عالم ندارد و بحث داریم و راجع به کارگر به آن طوریکه دیگران فهمیده اند صحبت داریم لابد باید افق بحث را کوتاه کرد و نزدیک به فهم کرد. این کارگرهای ما اشخاصی هستند که مدیر جامعه انسانیت هستند. اداره امور مملکت ها اداره امور کشورها به دست اینهاست به دست کشاورزان به دست کارگران کارخانه ها و دهقانان و کشاورزان اینها هستند که اداره می کنند مملکت ها را اداره می کنند کشورها را و از این جهت مدیر این عالم عالم طبیعت یعنی در این نجمه کوچک در این زمین که یک ستاره کوچک است اداره امور این زمین به دست کارگران است و دست اینهاست که اداره می کند و زنده می کند این عالم را زنده می کند کشور را. بنابراین اینها
صحیفه نور جلد 22 صفحه 227
عهده دار امر بزرگی هستند احترام زیاد دارند لکن مسوولیت زیاد. هر کس بیشتر در عالم احترام دارد پیش خدای تبارک و تعالی احترام دارد و بیشتر منشا اثر است مسوولیت او بیشتر است. کارگران ما چه طبقه دهقان و چه طبقه کارگران سایر کارخانه ها و سایر جاها تمام اعمالی که تمام چیزهایی که در کشور هست برکاتی که در کشور هست مرهون وجود آنهاست و لهذا آنها بر همه مقدمند. لکن چیزهایی که به عهده آنهاست مسوولیت هایی که به عهده آنهاست از همه مسوولیت ها بالاتر است. اگر کشوری رو به رشد برود با دست شما کارگران عزیز رو به رشد می رود و اگر کشوری رو به انحطاط برود باز هم با شماست که رو به انحطاط می رود. با کار نکردن یا کم کار کردن یا علاقه به کار نداشتن است که رو به انحطاط می رود. کشور امروز از شماست از کارگران است کشور مال شماست /کشور/ دیگر اجانب در آن دخالت ندارند دیگر اختناق ها نیست دیگر فشارها نیست دیگر چپاولی ها نیست. امروز کشور مال شماست و شما مسوولیت آن را مستقیم دارید. اگر چنانچه در این مسوولیت کوشش نکنید اگر چنانچه در این امری که به عهده شماست کوشش نکنید و آن دینی که بر کشور خودتان بر اسلام دارید ادا نکنید شما مسوول هستید. و اگر چنانچه کوشش کنید و چرخ های مملکت را به راه بیندازید شما پیش خدای تبارک و تعالی بسیار ارجمند هستید اسلام برای شما ارج زیاد قایل است اسلام شما را خزان زمین می داند شما خزانه دار زمین هستید که زمین را شما باید آباد کنید و از شماست که آباد کنید و برای خود شماست که آباد کنید. باید این مسوولیت را آن طور که می دانید آن طور که می خواهید این مسوولیت را به عهده بگیرید و گوش به حرف کسانی که می خواهند نگذارند که این چرخ ها به راه بیفتد ندهید. آنها به شما علاقه ندارند. اسلام عزیز است که برای شما ارج قایل است و برای شما حق قایل است و حقوق شما را به شما رد خواهد کرد. بگذارید اسلام تحقق پیدا بکند. بگذارید ریشه های گندیده استبداد و استعمار فرو بریزد کنده بشود بگذارید اشخاصی که می خواهند برای دیگران کار بکنند فلج بشوند. شما برادران ما هستید شما عزیزان ما هستید شما باید این مملکت را اداره بکنید شما هستید که می توانید این بار را به منزل برسانید شما هستید که در کارخانه ها می توانید چرخ کارخانه ها را به جنبش در آورید و به راه بیندازید و مملکت را نجات بدهید. شما دهقانان هستید که می توانید چرخ کشاورزی را به راه بیندازید و فعالیت شماست که کشاورزی را به طور صحیح می تواند عملی کند. شما می دانید که کشاورزی ما را به زمین زده اند از بین بردند. حالا بر شماست که بعد از اینکه مملکت مال خود شما شده است و دست اجانب کوتاه شده است به کشاورزی خودتان ادامه بدهید و مهلت بدهید که دولت به شما کمک بکند و می کند کمک آنقدری که می تواند کمک می کند. شما برادران کارگر ما هستید در کارخانه ها بگذارید چرخ کارخانه ها به راه بیفتد تا اینکه این مملکت آباد بشود برای همه برای شما برای همه. شما بگذارید مهلت بدهید که این کارخانه ها به راه بیفتد و چرخ مملکت به جنبش بیفتد و شما همه با ما برادر هستید و ما همه در خدمت شما هستیم. شمایید که می توانید مملکت را اداره کنید و می توانید این آشفتگی ها را از بین ببرید. شما می دانید که اینها رفتند و آشفته کردند این مملکت را. شما می دانید که اینها چپاول
صحیفه نور جلد 22 صفحه 228
کردند و رفتند و خزاین ما را تهی کردند و رفتند. حالا باید همه ما با هم یک قشر تنها نه تمام همه با هم کوشش کنیم و این چرخ های مملکت را راه بیندازیم تا اینکه مملکت ما سر و صورتی پیدا بکند. اسلام برای شما حقوق قایل هست حق همه را خواهد داد برای همه زن ها و مردهای کارگر برای همه زن ها و مردان دهقان حق قایل است اسلام و آنها را عزیز می شمارد و حق آنها را به آنها رد خواهد کرد. شما بگذارید که اسلام تحقق پیدا بکند جمهوری اسلام با احکام نورانی اسلام تحقق پیدا بکند. نگذارید این اشخاصی که می خواهند نگذارند این چرخ ها به راه بیفتد می خواهند نگذارند کشاورزی ما تحقق پیدا بکند و کارخانه های ما به راه بیفتد شما نگذارید اینها یک همچو فعالیت ها را بکنند و شما را اغفال کنند. آنها شما را می خواهند اغفال کنند که منافع این مملکت را ببرند که خزاین این مملکت را ببرند که آنهایی که می خواهند این خزاین را ببرند دست آنها باز باشد. شما باید مانع بشوید از این معنا همه باید مانع بشویم از این معنا. من از خدای تبارک و تعالی صحت و سلامت همه ملت و عظمت اسلام و عظمت ملت و استقلال و آزادی این ملت را خواستارم. همه با هم دهقان با ما و کارگر با ما و همه با هم به پیش.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته