بیانات امام خمینی در جمع آقایان سید علی خامنه ای رئیس جمهور، موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور، میر حسین موسوی نخست وزیر، حجت الاسلام فلسفی و میهمانان خارجی دهه فجر
تاریخ: 1364/11/21
انقلاب درونی این ملت موجب شد که این انقلاب پیدا شد
بسم الله الرحمن الرحیم
من این جشن بزرگ را و فی الحقیقه عید اسلامی بزرگ را بر همه ملت های اسلامی بلکه محرومان تمام دنیا تبریک عرض می کنم. تبریک برای این که این انقلاب، انقلاب ایران نیست. این انقلاب با انقلاب های سایر کشورها و انقلاب هایی که در دنیا اتفاق افتاده است، فرق دارد. انقلاب هایی که در دنیا تاکنون اتفاق افتاده است، قدرت را از دست یک قدرتمند، یک جابر، به دست یک جابر دیگری که یا مثل این یا بالاتر از این است منتقل کردند. شما مطالعه کنید در حال انقلاب هایی که در دنیا پیدا شده است یا کودتاهایی که هر روز واقع می شود و شده است، ببینید که آیا وضع آن جا چطور است، جز این است که با اغفال مردم یک انقلاب پیدا شده است و یک قدرتی را کنار گذاشته اند، یک قدرت مشابه او یا بدتر از او را سر کار آورده اند، هیچ در حال ملت ها فرق حاصل نشده است یا حال ملت ها بدتر شده است. این انقلاب فرانسه، آن انقلاب شوروی، مطالعه کنند اشخاص ببینند که آیا قبل از این انقلاب ها چه بوده است و حالا چی هست و آیا به حال ملت ها یک اثری حاصل شده است، فکری برای ملت هاشان کرده اند یا همه اش اعمال زور است و قدرت؟ انقلابی که در ایران واقع شد، قبل از انقلاب مهم که کوبنده بود، یک انقلابی در باطن مردم حاصل شد، آن انقلاب گرایش اقشار ملت به اسلامی که تا این عصر خصوصاً در این سده های آخر به طاق نسیان سپرده شده بود و از اسلام جز یک آداب خشک که هیچ به حال دیگران ضرری نداشت و هیچ در فکر ملت ها نبودند، همین باقی مانده بود. این ملت به خواست خدای تبارک و تعالی و با عنایات خاصه او اول منقلب شد در معنویات، جوان هااز آن حال سابق برگشتند به یک حال اسلامی و فهمیدند که اسلام چه باید باشد و چه باید بکند، دنبال او این انقلاب حاصل شد. اگر این مسأله حاصل نشده بود، انقلاب این جا هم مثل یکی از انقلاب های دیگری بود که حالشان را می بینید و دیدید. آن چیزی که در این جا حاصل شد و باید او را جزء معجزات ما حساب بکنیم، همان انقلاب درونی این ملت بود. انقلاب درونی این ملت موجب شد که این انقلاب پیدا شد و همان انقلاب درونی آنها و شناخت آنها از اسلام و توجه آنها به خدای تبارک و تعالی موجب شد که در تمام این دوره ای که ما در آن هستیم، از اولی که قیام شد و بعد این انقلاب
صحیفه نور جلد 19 صفحه 270
مبدل شد و بعد پیروز شد و تا الان، روز به روز می بینید که حضور ملت و تعهد ملت رو به افزایش است. این نه برای انقلاب است، برای انقلاب درونی است. انقلاب همه جا بوده است، بسیاری از جاها بوده است. این انقلاب درونی است که پیدا شد در این کشور و در این مملکت، و نیست الا به عنایات خدای تبارک و تعالی. ما از خود چیزی نداریم، هر چه بود عنایات او بود که این عنایات موجب شد که این انقلاب باطنی پیدا بشود و از آن حالتی که همه خود ملت ما می دانند در سابق بود، به این حالت که حالا می بینند متحول شده است، این موجب شد که انقلاب پیروز شد. پیروزی را ما باید از انقلاب درونی / درونی / مردم جستجو کنیم و تا این معنا حاصل نشود، انقلاب ها یک انقلاب های تحویل قدرت از او به قدرت دیگر و وضع برای ملت همان جور که بود باشد.
تحول معنوی در ملت حاصل شده و این تحول به دست خداست
این آقایانی که از خارج آمدند و من از آنها تشکر می کنم، ملاحظه کنند در کجای دنیا الان شما پیدا می کنید یک همچو جلسه ای که در این جا هست، کشاورزش پهلوی رئیس جمهورش، نخست وزیرش پهلوی کارگرش، همه مقاماتش پهلوی هم نشستند به طوری که کسی وارد این جلسه بشود نمی داند که آیا رئیس جمهور کدام است، نخست وزیر کدام است، کشاورز کدام است، کجا پیدا می کنید این را؟ این تحول است که موجب بروز این اعجاز شده است. شما کجا پیداکنید که یک رئیس جمهور بیاید همدوش یک کشاورز بنشیند؟ شما هر جا ملاحظه می کنید رئیس جمهورهایش به یک وضعی هستند که با مردم تماس ندارند، مردم را جزء موجودات حساب نمی کنند، هر چه می بینند خودشان است. ما که رژیم های سابق را دیدیم و من که از زمان قدرت قاجاریه و بعد هم قدرت رضاخان و اذنابش و اولادش مشاهد این کشور بودم و دیدم که یک حکومت جزء در یک بلد کوچک با مردم چه می کرده است، دست مردم به یک حکومتی که مال یک ده بود یا یک قصبه بود نمی رسید، مردم از دور حشمت او را می دیدند، آنها وقتی که بیرون می آمدند به مردم کار نداشتند، اتکال به سرنیزه بود. الان هم در دنیا وضع این طوری است، این طور نیست که یک جلسه ای حاصل بشود و نخست وزیرش آن جا بنشیند و کشاورزش آن جا و رئیس جمهورش آن جا و / عرض می کنم که / عالمش آن جا و غیر عالمش آن جا، این طور نیست مساله. این تحول اسباب این شد که این پیروزی پیدا شد. من خدا را شکر می کنم که در یک ملتی واقع هستم، یک فرد از یک ملتی، یک خدمتگزار یک ملتی هستم که تحول معنوی حاصل شده و این تحول به دست خداست. امکان نداشت که کسی بتواند یک نفر را این طور متحول کند، از مرکز فحشا به مرکز عبادت و عرفان بیاورد، به مرکز جنگ با کفار بیاورد، اگر همه ماها جمع می شدیم که ده نفر را یک همچو قدرتی به آن بدهیم هرگز ممکن نبود برای ما، این یک مسأله معنوی است که دست خداست چنانچه همه چیز دست اوست. این تحول یک تحولی است که نمونه است در دنیا. هر حکومتی را شما ملاحظه کنید در طول تاریخ، هر ملتی را ملاحظه کنید در طول تاریخ، وضع این طور نبوده است.
صحیفه نور جلد 19 صفحه 270
شما آقایان بروید ملت هایتان را الهی کنید، بیدار کنید
آقایانی که از خارج آمده اند باید ملاحظه کنند این معنا را که باید ملت هایشان را تربیت کنند و متحول کنند، نروند سراغ آن کسانی که قدرتمند هستند و با آنها صحبت کنند، زبان ملت را متوجه بشوند، با ملت صحبت کنند. اگر بخواهند که از زیر بار گران این جرم ها و این جنایت هابیرون بیایند، باید ملت ها را بیدار کنند، این طور نباشد که دهه فجری تشریف بیاورید، همه ما این جا با هم بنشینیم صحبت بکنیم، چه بکنیم و وقتی رفتیم تمام بشود، اگر این طور باشد تا قیامت هم ما نمی توانیم کاری انجام بدهیم. ما دلخوش نباید باشیم به این که وضع حاضر چی هست، ما باید نگران وضع آتیه باشیم. شما که از اطراف آمدید این جا مشاهد هستید و دارید می بینید وضع این ملت را و دارید می بینید و می شنوید تبلیغات بر ضد این ملت را، این ملتی که همه جا شما دیدید، در همه شهرها هر جا تشریف بردید دیدید و فردا هم مشاهده خواهید کرد انشاءالله، اینها را زور آورده است به این جا؟ آورده اند اینها را یا آمدند آنها؟ آن طوری که تبلیغات خارجی می گوید، می گوید: آوردند اینها را. یک ملت را آوردند؟! کدام قدرت می تواند یک ملت را بیاورد؟ یک ملت متحول شده است، وقتی به آن گفتند شرع این طور می گوید، خدا این طورگوید، خداست که در دل اینها این طور علاقه را ایجاد کرده است. شما آقایان بروید ملت هایتان را الهی کنید، ملت هایتان را بیدار کنید، بیدار کنید که دنیا دست یک دسته اقلیت ظالم، و میلیاردها انسان مظلوم در تحت یک سلطه های کوچک ظالم، کوچک نسبت به ملت ها. مع الاسف / به اندازه ای / تبلیغات سوء مبلغین خارجی در طول این صدها سال به اندازه ای بوده است که به همه ماها باورانده اند که در مقابل این قدرت هانمی شود مقابله کرد. ما را ترساندند از اینها، با تبلیغات ترساندند. وقتی که یک قضیه ای پیدا می شد، کافی بود که یک نفر از خارجی ها که در این جا ماموریت داشت بیاید بگوید این نباید بشود، تمام می شد دیگر. / در/ همان قدرت های بزرگی که در این جا بودند آن قدر ترسیده بودند از خارجی ها که یک سفیر فرض کنید انگلستان در آن وقت، وقتی که می آمد یک چیزی می گفت، امکان نداشت که سلطانش بتواند خلاف بکند، برای این که تبلیغات این طور بود. ایران را خدای تبارک و تعالی آن طور متحول کرد که اگر الان رئیس جمهور هر جا بیاید در این جا، یک نفر آدم عادی به او اعتنا نمی کند، این تحول معنوی است که پیدا شده است. اگر اعتنا بکند، برای این که یک آدم است، اگر آدم باشد.
آنها که می گویند ایران منزوی است، خوب! بیایند تجربه کنند
اینها می گویند که ما، ایران منزوی است، الان هم می گویند، مقصودشان این که پیش ملت ها منزوی است یا مقصود این است که پیش دولت ها منزوی است؟ اگر مقصود این است که پیش ملت منزوی است، خوب! بیایند تجربه کنند، چند تا اتومبیل بیاورند، یکی رئیس جمهور آمریکا را تویش
صحیفه نور جلد 19 صفحه 272
بنشانند، یکی هم رئیس صدر کذای شوروی را بنشانند، یکی هم رئیس جمهور فرانسه را بنشانند، یکی هم ملکه انگلستان را بنشانند، یکی هم آقای رئیس جمهور ما را، بروند توی جمعیت. اینها، این چند تا اتومبیل راه بیفتند توی جمعیت ها در دنیا، ما نمی گوییم ایران، می رویم در آمریکای لاتین، می رویم در خود انگلستان، می رویم در بلاد دیگر حتی بلاد غیر مسلمین، بینیم که معامله مردم با این چند نفر سرکرده فرض کنید که هست چه جوری است. آیا معامله همان معامله ای نیست که پاکستان با رئیس جمهور کردند؟ با آنها چی؟ با تخم مرغ و با چه تنفر از آنها پذیرایی می کنند. اگر مقصود این است که پیش ملت ها ما منزوی هستیم، خوب! بیایند ببینند قضیه را. و اگر مقصود این است که پیش دولت ها منزوی هستیم، امروز هیچ دولتی نیست که انتظار نداشته باشد که ایران به او یک نرمش نشان بدهد، آمریکا این طور است، شوروی این طور است، فرانسه این طور است، آنها منزوی هستند. این تبلیغات زیاد هی گفته می شود، گفته می شود و یک عده هم باور می کنند. قبلاً البته باور زیاد بود، حالا در ایران باور کم شده است و یک عده ای خودشان را به باور می زنند ولیکن توده مردم دیگر این حرف های تبلیغاتی را باور نمی کنند.
شما نروید ساکت بنشینید، بروید مردم را متحول کنید و وضع ایران را به اینها بگویید
آن که می خواهم به آقایانی که از خارج آمده اند این جا عرض کنم این است که نیایید ببینید و بروید ساکت بنشینید تا آخر. بیایید ببینید این جا را، بروید وضع زندان های این جا را ببینید، بروید وضع اسرای عراقی این جا را ببینید، بروید وضع توده های مردم را ببینید، بروید وضع کشاورزی ما را در دهات دور افتاده ببینید، زمان سابق چه جور بوده، حالا چه جور هست، در صورتی که ما الان مبتلا هستیم به آن همه مخالفت ها از همه دولت ها، الا مستثنایش کم است. معذلک در طول این چند سال که انقلاب پیروز شده و جنگ هم از طرف آمریکا شروع شده است، شما ببینید که این ملت برای این که دولتش مردمی است، از خود همین مردم است، یکی بازاری بوده آمده نخست وزیر شده است، یکی / فرض کنید / کشاورز بوده آمده چیز شده، در دنیا کجایک همچو مسائلی شما پیدا می کنید؟ کجا پیدا می کنید طلبه ای بیاید رئیس جمهور بشود، یک بازاری هم بیاید نخست وزیر بشود، یک کشاورز هم بیاید / نمی دانم / چه بشود؟ این یک نمونه است. دنیا این نمونه را ندارد. این برای این است که مردم متحول شدند، اینها هم جزء مردمند. شما نروید ساکت بنشینید، مردم را بروید متحول کنید، بروید وضع اینها را، ایران را به آنها بگویید، به این رسانه های گروهی اعتراض کنید. آنها می خواهند اسلام را کنار بگذارند، آنها به ما کاری ندارند، به اسلام کار دارند و این قدرت مال ما نیست، اگر ما بودیم یک روز هم نمی توانستیم ادامه بدهیم حیاتمان را. این قدرت اسلام است، بروید به آنها بگویید که این قدرت اسلام را شما نمی توانید بشکنید. اعتراض کنید به اینهایی که تبلیغات سوء می کنند ایران چه می کند. شما حالا در بین مردم که می روید، آیا بین مردم که می روید در خیابان ها
صحیفه نور جلد 19 صفحه 273
می ریزند مردم را می کشند؟ آیا زن ها در ایران دیگر کنار رفتند بکلی یا همدوش مردها در کارهای سازنده داخلند؟ شما می خواهید که زن های این جا هم بی بند و بار باشند، هر جور می خواهند باشند؟ این بر خلاف آن تحولی است که در خود زن ها پیدا شده، بر خلاف آن تحولی است که در کشور ما بر ملت ما پیدا شده است، شما تماشاچی نباشید که بیایید ببینید و بروید سراغ کارتان، دیگر کار نداریم تا سال دیگر دوباره دعوت کنند بیایید این جا. صد سال هم اگر این طور بشود یک پول سیاه ارزش ندارد. این جا که می آیید، بروید هم به مردمتان، هم به چه، خیال نکنید نمی شود، ما دیدیم شد.
مردم را با خدا آشنا کنید، با اسلام و اخلاق اسلامی آشنا کنید تا نتیجه بگیرید
ایران خیال کردید اول این طوری بوده است؟ نخیر، اول این جور نبود. چقدر این ملت رنج کشید، چقدر این ملت جوان داد، چقدر این ملت همه چیز خودش را فدا کرد و حالا هم دارد می کند، این برای این است که این ملت بیدار شد، یک قدم برداشت برای خدا، خدای تبارک و تعالی عنایت کرد. بروید ملت تان را بیدار کنید، هر کدام هر جا هستید بگویید مسائل را، خیال نکنید که اگر مسائل را بگویید دولتتان چه می کند، وقتی بکند بهتر است، بیشتر احترام پیدا می کنید. تبعیدتان کند بالاتر می شوید، حبستان کند بالاتر می شوید، اگر دنیا را می خواهید، اگر برای خدا هم هست که کسی نباید از این چیزها بترسد. مردم را با خدا آشنا کنید، با اسلام آشنا کنید، با اخلاق اسلامی آشنا کنید تا نتیجه بگیرید. ملت ما هم مادامی که همین حال را دارد، همین حال راهیان کربلا را دارد، این روبه رشد می رود. اگر خدای نخواسته یک وقت یک لغزش پیدا بکند این حال از او برود، همان مسائل سابق است و همان اعلیحضرت های سابق یا بدتر از آنها، یک رئیس جمهور بدتر از آنها می آید.
اگر بخواهید که کارهایتان برای خدا باشد به نتیجه برسد، باید دست از هواهای نفسانی بردارید
شما هم اگر بخواهید انسان باشید، ارزش انسانی داشته باشید، برای شکم نباشد، برای شرف باشد کارهایتان، برای انسانیت باشد، برای خدا باشد، اگر بخواهید که کارهایتان که برای خدا باشد به نتیجه برسد، باید دست از هواهای نفسانی بردارید. شیطان از انسان دست بردار نیست، قسم خورده است برای خدا، من در ذهنم این است که به خدا تشر رفته است، که قسم خورده است که نمی گذارم اینها چیزی بشوند، (الا عبادک منهم المخلصین) . شما با یک همچو دشمن قسم خورده ای مواجه هستید، به جنگ او بروید، در شهرهایتان که می روید به جنگ او بروید، مردم را آگاه کنید به این که یک همچو دشمنی در باطن است که موجب شده است این دشمن باطنی که دشمن های جبار ظاهری هم به ما غلبه کنند. اگر آن دشمن را شما از بین ببرید یک انسجام بین تان حاصل می شود، یک وحدت بین تان حاصل می شود، یک اخوت و برادری بین تان حاصل می شود، قلب شما از خوف خالی می شود، قلب شما از حب دنیا خالی می شود، می توانید همه کاری را بکنید، آن وقت یک همچو
صحیفه نور جلد 19 صفحه 274
اعجازی می شود.
ما اگر چنانچه دستمان برسد با همه جبارهای دنیا معارضه می کنیم
من امیدوارم که خدای تبارک و تعالی به همه ملت های اسلامی و به همه مظلومان در جهان، به همه محرومان در جهان یک قدرت معنوی عنایت بفرماید که با آن قدرت معنوی بتوانند بر جباران و بر شیاطین تسلط پیدا بکنند. و من امیدوارم که این آقایانی که از شهرهای مختلف آمدند و قدم رنجه فرمودند به / این / ایران آمدند، توجه کنند به مسائل ایران و برای ملت های خودشان نقل کنند، حامل پیام این ملت باشند بر کشورهای خودشان، حامل این شورش و جوشی که در این ملت هست، حامل این وضعی که در این ملت الان هست باشند برای کشور خودشان. ما کشور را، کشور ایران نمی دانیم، ما همه ممالک اسلامی را از خودمان می دانیم، مسلم باید این طور باشد. ما دفاع از همه مسلمین را لازم می دانیم. ما اگر چنانچه دستمان برسد با همه جبارهای دنیا معارضه می کنیم. ما / اگر بتوانیم فرق / ما بین آن مسلمی که در حبشه است، با آن مسلمی که در این جاست نمی توانیم فرق بگذاریم، اسلام نگذاشته اینها را فرق بگذاریم، همه مثل هم هستند، تفاوت تقواست. شما هم به ملت های خودتان سفارش کنید، بگویید گوش به این حرف هایی که در این رسانه های گروهی دنیا زده می شود، گوش ندهید به این حرف ها، اینها می خواهند شما را دور کنند از اسلام، اینها می خواهند به شما بگویند که ببینید در ایران وقتی که می خواهند به اسم اسلام عمل کنند، الان بدترین جاهاست از حیث ظلم، از حیث ستم، مردم در خیابانشان که می روند جانشان خطر است، می ترسند یک وقت پاسدارها بریزند بکشندشان. به مردم بفهمانید که این برای انزوای اسلام است این تبلیغات، نه برای من و امثال من، برای اسلام است. شما ببینید دنبال آن چیزی که آقای رئیس جمهور رفتند در پاکستان و آن طور با ایشان ملت پاکستان عمل کرد، دنبال او یک ورقه، یک کتابی آمد، یک رساله ای آمد، دنبال او تبلیغات بر ضد. فتوای کی است؟ این است فتوایش این است، فتوایش این است، فتوایش این است، و لعن به خواجه نصیر. این برای چی است؟ برای این که این آخوند اگر هست این آخوند یک آخوندی است که امریکایی است / در این چیز / نشسته در پاکستان. این یک همچو آدمی است برای این که دیده است که یک همچو قصه ای واقع شده، ترسیده نبادا یک وقتی اسلام در آن جا هم بیاید، همان طوری که در ایران آمده، به آن جا هم آن طور سرایت کند، پشت سر او برداشت یک همچو کتابی منتشر کرد.
آحاد مردم یکی یکی شان تکلیف دارند برای حفظ جمهوری اسلامی
در هر صورت تکلیف زیاد است، بزرگ است برای همه مان، ما برای ادامه این انقلابی که هست و ادامه این، تکلیف زیاد داریم، دولت تکلیف دارد، رئیس جمهور تکلیف دارد، رئیس مجلس تکلیف دارد، کشاورز تکلیف دارد، کارگر تکلیف دارد، هر کس در هر گوشه ای از این کشور واقع شده
صحیفه نور جلد 19 صفحه 275
است تکلیف دارد، تکلیف مال یک نفر دو نفر نیست، آحاد مردم یکی یکی شان تکلیف دارند برای حفظ جمهوری اسلامی، یک واجب عینی، اهم مسائل واجبات دنیا، اهم است، از نماز اهمیتش بیشتر است، برای این که این حفظ اسلام است، نماز فرع اسلام است. این تکلیف برای همه ماست، هیچ فرقی ما بین ترک و فارس و / عرض می کنم که / کجا و کجایی ندارد، سیستانی و بلوچستانی و اینها. و این تکلیف برای همه دنیاست. حفظ دین حق، یک حکمی است برای همه دنیا، در رأس واجبات برای همه دنیا واقع شده، منتها غیر مسلمین چون اعتقاد به اسلام ندارند می گویند خوب اسلام واجب کرده، به ما چه! اما مسلمین که اعتقاد دارند. آن مسلمی که در افریقاست، حفظ جمهوری اسلامی برایش واجب است، برای این که از این جا ممکن است که، یعنی انشاءالله خواهد شد، انعکاسش در همه جا خواهد شد و شده است الان.
آنها معنویات اسلام را نمی توانند بفهمند
الان وضع دنیا منقلب شده است، الان دنبال این هستند (در آمریکا هم همین طور است) دنبال این هستند که یک چیزی پیدا کنند، یک اسلام شناسی ببینند چه خبر است قضیه، اینها خیال می کنند با این که چند تا قصه از اسلام بشنوند مطلب حل است، آنها معنویات اسلام را که نمی توانند بفهمند. آنها دنبال این هستند، خیال کردند که با این که فلان جنگ واقع شده در اسلام، فلان چیز واقع شده کار درست می شود. حالا دنبال این هستند که این قضیه چی است که در ایران واقع شده است، برویم ببینیم چه خبر است قضیه. نمی دانند که اینها نمی توانند اصل بفهمند این مسائل را، اصل نمی توانند معنویات را بفهمند، آنها چشمشان جز به این زرق و برق دنیا به هیچ نیست و اگر ما هم خدای نخواسته یک همچو مردمی باشیم که نظرمان به این باشد که من بالا باشم و تو پایین باشی، ما هم از آنها منحطتر هستیم برای این که ما در کشور اسلامی واقع شدیم، در یک همچو زمانی اگر یک همچو اخلاقی داشته باشیم، از آنها هم منحطتر هستیم. خداوند انشاءالله به همه ما توفیق بدهد که به آداب اسلام عمل کنیم. خداوند انشاءالله پیروزی عنایت کند به رزمندگان ما و همه مسلمین را بر کسانی که ظالم هستند غلبه دهد.