0

حمزه سید الشهدا عموی گرامی پیامبر

 
alibeiki
alibeiki
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 1003
محل سکونت : تهران

حمزه سید الشهدا عموی گرامی پیامبر

حمزه بن عبدالمطلب، عموى پیامبر گرامى اسلام بود، دو سال پیش از ولادت رسول خدا (ص) دیده ‏به جهان گشود. در میان جوانان قریش در دلاورى و بزرگوارى برجسته و در آزاد اندیشى، آزادمنشى و ستم ‏ستیزى سرآمد بود. سلحشورى و توان رزمى وى همزمان با آغاز دوره جوانى نمودار شد.
حمزه بن عبدالمطلب، عموى پیامبر گرامى اسلام بود، دو سال پیش از ولادت رسول خدا (ص) دیده ‏به جهان گشود. در میان جوانان قریش در دلاورى و بزرگوارى برجسته و در آزاد اندیشى، آزادمنشى و ستم ‏ستیزى سرآمد بود. سلحشورى و توان رزمى وى همزمان با آغاز دوره جوانى نمودار شد. آن آزادمرد، حتى پیش از پذیرش اسلام، از رسول خدا در برابر آزارهاى مشركان ‏حمایت می‏كرد، گرویدن وى به اسلام موجب سربلندى دین خدا شد; زیرا پس از آن ‏مسلمانان از انزوا بیرون آمدند و قریش با درك پشتیبانى توانا و استوار حمزه از پیامبر اكرم (ص) از آزارهاى خود كاستند و رفتارشان با رسول خدا و مسلمانان ‏ملایمتر شد.






حمزه
در قرآن مجید و در احادیث و روایات، مورد تقدیر و تجلیل فراوان قرار گرفته و مدال پرافتخار «سید الشهدا» از سوی رسول خدا نصیب او گردید و لقب زیبای «اسداللّه‏» و «اسدالرسول» بر او داده شد.
و ائمه هدی علیهم‏السلام با شخصیت و فداکاری او، در مقابل مخالفان مناظره و احتجاج و در میان پیروانشان مباهات و افتخار نموده‏اند و در اثر ترغیب و تشویق رسول‏خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله بر زیارت قبر حضرت حمزه قبر و حرم آن بزرگوار در طول تاریخ مورد توجه مسلمانان قرار گرفت و زیارت او را مانند زیارت رسول‏خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله برخود لازم دانستند و در ساختن حرم و گنبد و بارگاه بر روی قبر او، مانند حرم پیامبرصلی‏الله‏علیه‏و‏آ له و ائمه علیهم‏السلام به‏همدیگر سبقت می‏جستند و از این‏رو قبر شریف آن بزرگوار دارای مجموعه‏ای از حرم و رواق و گنبد و بارگاه بود که قدمت و پیشینه آن، به قرنهای اول اسلام می‏رسید ولی نزدیک به یکصد سال قبل، این حرم شریف مانند سایر بقاع و حرمها در مدینه و مکه، به‏وسیله وهابیان تخریب گردید و اینک از این بقعه پاک، بجز یک قبر خاکی و ساده چیزی باقی نیست.
چهارشنبه 15 مهر 1388  2:22 PM
تشکرات از این پست
alibeiki
alibeiki
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 1003
محل سکونت : تهران

پاسخ به:حمزه سید الشهدا عموی گرامی پیامبر

حضرت حمزه از دید گاه قرآن
در قرآن مجید چون به آیاتی مانند آیه شریفه وَالَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللّه‏ِ وَالَّذِینَ آوَوا وَنَصَرُوا أُوْلَئِکَ هُمْ الْمُؤْمِنُونَ حَقّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ(5) می‏رسیم، حمزة بن عبدالمطلب را در رأس این مؤمنان حقیقی مشاهده می‏کنیم:
ایمان آوردن در وضعیت سخت، یاری کردن و پناه دادن به رسول خدا در مقابل دشمنان، آنگاه که همه مشرکان و دشمنان بر علیه او بسیج شده بودند.
و باز چون به آیه شریفه لاَ یَسْتَوِی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُوْلَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنْ الَّذِینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَقَاتَلُوا...(6) می‏رسیم حضرت حمزه را در اوّل این صف از مؤمنان می‏بینیم که قبل از فتح، جان خویش را در طبق اخلاص گذاشت و با دشمنان به قتال و جهاد پرداخت و به خیل اوّلین شهدای اسلام پیوست؛ قتال و شهادتی که با مثله و قطعه قطعه شدن اعضای بدنش توأم گشت و علفهای بیابان بر پیکر خونینش کفن گردید.
و آیات متعدد دیگری که سیدالشهدا، حمزه علیه‏السلام مصداق روشن و نمودار بارزی از این آیات است.
ولی در قرآن مجید آیات متعدد دیگری وجود دارد که طبق نظر مفسران و محدثان و بر اساس مضمون روایات از ائمه هدی علیهم‏السلام بخصوص درباره حضرت حمزه سیدالشهدا نازل شده و خداوند سبحان در این سند آسمانی و از طریق وحی بر ایمان و پایداری او در دفاع از اسلام مهر تأیید زده و استقبال او از شهادت در راه خدا را ستوده است که در این زمینه به نقل شش آیه بسنده می‏کنیم:
1 ـ هَذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِی رَبِّهِمْ فَالَّذِینَ کَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِیَابٌ مِنْ نَارٍ یُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُءُوسِهِمْ الْحَمِیمُ(7)
«اینان دو گروهند که در باره پروردگارشان به مخاصمه و جدال پرداختند، کسانی که کافر شدند، لباسهایی از آتش برای آنها بریده شده و مایع سوزان و جوشان بر سرشان ریخته می‏شود.»
در صحیح بخاری(8) و صحیح مسلم(9) و سنن ترمذی(10) و ابن ماجه(11) و منابع دیگر از اهل سنت و شیعه(12) آمده که حضرت ابوذر رحمه‏الله فرموده است: این آیه در باره دو گروه؛ گروهی حامیو مدافع سرسخت اسلام و گروه دیگر دشمن کینه‏توز و سرسخت اسلام نازل گردیده است. گروه اوّل امیرمؤمنان و حمزه و عبیده(13) و گروه دوم ولید، عتبه و شیبه از سران قریش می‏باشند که در جنگ بدر مقابل هم قرار گرفتند.
در تفسیر فرات کوفی نزول آیه شریفه را از طریق سُدیّ از رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله نقل و اضافه می‏کند که رسول خدا پس از نزول این آیه فرموده است:
«هؤلاءِ الثلاثة یَوم القیامة کواسطة القلادة فِی الْمُؤمنین و هؤلاءِ الثلاثة کَواسطة القلادة فی الکفّار.»(14)
«در روز قیامت این سه تن در میان مؤمنان همانند مهره درشت گردن‏بند خواهند درخشید، همانگونه که این سه تن دیگر در میان کفّار و مشرکین مانند مهره درشت گردن‏بند خواهند بود.»
2ـ مِنْ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللّه‏َ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً.(15)
«در میان مؤمنان مردانی هستندکه بر عهدی‏که با خدا بسته‏اند، صادقانه ایستاده‏اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند) و گروهی دیگر در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.»
در تفسیر قمی ابن ابی‏الجارود از امام باقر علیه‏السلام نقل می‏کند که این آیه در باره حمزه و جعفر وعلی علیهم‏السلام نازل گردیده است. منظور از «مَنْ قَضَی نَحْبَهُ»حمزه و جعفر و منظور از «مَنْ یَنْتَظِر»علی‏بن ابی‏طالب است.(16)
ابن حجر مکی نقل می‏کند امیرمؤمنان علیه‏السلام در کوفه بر فراز منبر بود که از ایشان درباره این آیه پرسیدند. حضرت فرمود: «أللّهمَّ غُفْرا» این آیه در باره من و عمویم حمزه و پسرعمویم عُبیده نازل شده است که عبیده در بدر و حمزه در اُحد به شهادت رسیدند و اما من منتظر شقی‏ترین این امّتم تا محاسنم را از خون سرم خضاب کند. این پیمانی است که حبیبم ابوالقاسم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله از آن خبر داده است.(17)
3 ـ أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَالْمُفْسِدِینَ فِی الاْءَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجَّارِ.(18)
«آیا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‏اند، همچون مفسدان در زمین قرار دهیم یا پرهیزکاران را همچون کافران؟!»
در تفسیر فرات کوفی از ابن عباس نقل می‏کند که این آیه در باره سه تن از مؤمنان متقی که عمل صالح انجام داده بودند؛ علی‏بن ابی‏طالب وحمزه و عبیده و سه نفر مشرک مفسد؛عتبه و شیبه و ولیدبن عتبه نازل گردیده است. ابن عباس اضافه می‏کند این دو گروه بودند که در جنگ بدر با هم به مبارزه برخاستند؛ علی علیه‏السلامولید را کشت،حمزهعتبه را و عبیدهشیبه را.(19)
4 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّه‏َ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ(20)
«ای کسانی که ایمان آورده‏اید، از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و با صادقان باشید.»
مرحوم طبرسی در باره مصداق «صادقین» که در پایان آیه شریفه آمده است، چند احتمال ذکر نموده و می‏گوید: و گفته شده است که منظور از صادقین در این آیه همان افرادی است که خداوند در آیه دیگر از آنها یاد کرده و فرموده است: رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللّه‏َ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ... یعنی حمزة‏بن عبدالمطلب و جعفربن ابی‏طالب و «وَ مِنْهُم مَنْ یَنْتَظِرُ» یعنی علی‏بن ابی‏طالب علیه‏السلام .(21)

5 ـ وَمَنْ یُطِعْ اللّه‏َ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّه‏ُ عَلَیْهِمْ مِنْ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُوْلَئِکَ رَفِیقا.(22)
«و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند (در روز رستاخیز) همنشین کسانی خواهد بود که خدا نعمت خود را بر آنان تمام کرده؛ از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان، و آنها رفیق‏های خوبی هستند.»
شیخ طوسی از انس‏بن مالک نقل می‏کند که روزی با رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله نماز صبح را بجای آوردیم، آن حضرت پس از نماز رو به ما نشست، من عرض کردم: ای فرستاده خدا، اگر صلاح بدانید تفسیر این آیه وَمَنْ یُطِعْ اللّه‏َ... را بیان کنید. پیامبر فرمود: مصداق «نبِیِّینَ»من هستم و مصداق «صِدِّیقِینَ» برادرم علی است و مصداق «شهداء» عمویم حمزه و اما مصداق«صالحان» دخترم فاطمه و دو فرزندش حسن و حسین می‏باشند.(23)
6 ـ مَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ اللّه‏ِ فَإِنَّ أَجَلَ اللّه‏ِ لاَآتٍ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ * وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا یُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ....(24)
«کسانی که امید به دیدار و لقای پروردگار و رستاخیز دارند، (در اطاعت او می‏کوشند) زیرا سر آمدی‏که خدا تعیین کرده، فرا می‏رسد. و کسی که (در راه خدا) جهاد و تلاش می‏کند برای خود جهاد می‏کند.»
حسین‏بن سعید از ابن عباس نقل می‏کند که این آیه در باره بنی‏هاشم نازل گردیده که از آنها است حمزة‏بن عبدالمطلب و عبیدة بن حارث. ابن عباس می‏افزاید: درباره آنها این آیه نیز نازل گردیده است؛ وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا یُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ...(25)
.................................................. ...............................................
پی نوستها
5 ـ «وآنان که ایمان آوردند و هجرت نمودند و در راه خدا جهاد کردند و آنها که پناه دادند و یاری نمودند، آنان مؤمنان حقیقی‏اند، برای آنها آموزش «رحمت خدا» و روزی شایسته‏ای است.» انفال: 74
6 ـ «کسانی که قبل از پیروزی انفاق کردند و جنگیدند با کسانی که بعد از فتح انفاق نمودند و جهاد کردند، یکسان نیستند، آنها بلند مقام‏تر از کسانی هستند که بعد از فتح انفاق نمودند و جهاد کردند.» حدید: 10
7 ـ حجّ : 19
8 ـ ج4، تفسیر سوره حج
9 ـ به تفسیر الدر المنثور و المیزان، تفسیر سوره حج مراجعه شود.
10 ـ همان.
11 ـ همان.
12 ـ همان.
13 ـ عبیدة‏بن حرث بن عبدالمطلب، پسر عموی رسول خدا است. او از شجاعان عرب و از مدافعان اسلام بود که در جنگ بدر به شهادت رسید.
14 ـ تفسیر فرات کوفی، ص271
15 ـ احزاب : 23
16 ـ تفسیر قمی، ج2، ص188
17 ـ صوائق محرقه، ص80
18 ـ ص : 28
19 ـ تفسیر فرات کوفی، ص359، چاپ سال 1410 ه . تهران.
20 ـ توبه : 119
21 ـ مجمع البیان، ج3، ص81، چاپ صیدا.
22 ـ نساء : 69
23 ـ کنزالفوائد، به نقل بحارالأنوار، ج24، ص31
24 ـ عنکبوت : 5 و 6
25 ـ تفسیر فرات کوفی.
26 ـ «قالت یا رسول‏اللّه‏ صلی‏الله‏علیه‏و‏آله هو سیّد الشهداء الذین قُتِلوا معه؟ قال بل سید شهداء الأوّلین و الآخرین، ما خلا الأنبیاء و الأوصیاء». مشروح و متن این حدیث را در اکمال‏الدین، ج1، صص 264 ـ 263، چاپ دارالکتب الاسلامیه ملاحظه کنید.
27 ـ «نحن بنو عبدالمطلب سادة أهل الجنة، رسول‏اللّه‏ و حمزة سیدالشهداء ...». امالی صدوق، مجلس هفتاد و دوم.
28 ـ امالی صدوق، مجلس هشتاد و دوّم، عمده ابن عقدة 281
29 ـ کافی کتاب العقیقة باب الأسما و الکنی.
30 ـ خصال باب الأربعة.
31 ـ اصابة، ج1، ص354
32 ـ تفسیر امام حسن عسکری، ص176، چاپ 1314
33 ـ بصائر الدرجات، ص34؛ بحارالأنوار، ج27، ص7
34 ـ شرح نهج البلاغه، ج19، ص61
35 ـ انبیاء:
شنبه 18 مهر 1388  11:42 AM
تشکرات از این پست
alibeiki
alibeiki
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 1003
محل سکونت : تهران

پاسخ به:حمزه سید الشهدا عموی گرامی پیامبر

حمزه از دیدگاه رسول خدا و ائمه اطهار(ع)
حمزه، سيّد همه شهدا
در ايام مريضى رسول خدا كه به ارتحال آن بزرگوار منتهى گرديد، در كنار بستر آن حضرت بودم كه فاطمه زهرا وارد شد، وقتى ضعف شديد را در پدر بزرگوارش ديد، اشك به صورتش جارى گرديد. رسول خدا براى تسلّى و آرامش دخترش، از عنايات و بركات خداوند بر اهل‏بيت سخن گفت و بخشى از نعمت‏هاى خدا را، كه بر اين خاندان ارزانى داشته است، بر شمرد تا بدينجا رسيد كه: «... دخترم! ما اهل بيتى هستيم كه خداوند شش صفت و ويژگى را بر ما عطا كرده است كه بر هيچيك از گذشتگان و آيندگان عطا ننموده است؛ زيرا پيامبر ما سيّد انبيا و مرسلين است و آن پدر تو است و وصىّ ما سيد اوصيا است و آن همسر تو است و شهيد ما سيدالشهدا است و آن حمزة بن عبدالمطلب عموى پدر تو است».

حمزه از سروران اهل بهشت
رسول خدا فرمود: «ما فرزندان عبدالمطلب، سروران اهل بهشتيم. رسول‏اللّه‏، حمزه سيد الشهدا، جعفر ذوالجناحين، على، فاطمه، حسن، حسين و مهدى».

حمزه، محبوب‏ترين عموى رسول خدا
امام صادق از جدّش رسول خدا نقل مى‏كند كه فرمود: «محبوب‏ترين برادرانم على‏بن ابى‏طالب و محبوب‏ترينِ عموهايم حمزه استـ».

حمزه محبوب‏ترين نام‌ها در نزد رسول خدا
امام صادق فرمود: «شخصى به رسول خدا عرض كرد: اى فرستاده خدا، فرزندى برايم متولّد شده است، چه نامى بر وى نهم»؟ فرمود: «او را "حمزه" نام بگذار كه محبوب‏ترين نام‌ها در نزد من است».

حمزه شفيع در روز قيامت
در حديث مفصّلى كه امير مؤمنان از رسول خدا نقل نموده، آن حضرت، درباره حضرت حمزه مى‏فرمايد: «همانا در قيامت، عمويم حمزه جهنم را از دوستدارانش دور خواهد كرد».


حمزه از دیدگاه ائمه اطهار(ع)
امیر مومنان علی (ع) فرمود: خداوند در ميان خاندان ما هفت نفر خلق كرد كه در روي زمين مانند آنها را نيافريده است. آنگاه در معرفي اين هفت تن چنين فرمود: از ما است رسول خدا كه سيّد اوّلين و آخرين و خاتم پيامبران است. و از ما است وصيّ او كه بهترين اوصيا است و دو سبطش حسن و حسين كه بهترين اسباطند و عمويش سيد الشهدا و جعفر كه به همراه فرشتگان پرواز مي‏كند و قائم عجّ.
همچنین امير مؤمنان در پاسخ نامه‏اي به معاويه ، در معرفي خاندان خود و بيان نقاط ضعف خاندان معاويه، به نكاتي اشاره مي‏كند و حضرت حمزه را همانند حسنين از امتيازات اين خاندان مي‏شمارد.
امام حسن مجتبي در يك محاجّه و مناظره با معاويه چنين فرمود: "از كساني‏كه دعوت رسول خدا را اجابت كردند، عمويش حمزه و پسر عمويش جعفر بود كه هر دو به همراه گروهي از اصحاب پيامبر شربت شهادت نوشيدند اما خداوند از ميان همه آنان حمزه را به عنوان "سيدالشهدا" معرفي كرد و براي جعفر دو بال عنايت فرمود كه آزادانه در ميان فرشتگان پرواز مي‏كند و اين دو امتياز براي اين دو شهيد به جهت موقعيت معنوي و قرابت آنها نسبت به رسول خدا بود و باز رسول خدا از ميان همه شهدا كه با حمزه به شهادت رسيده بودند، تنها بر پيكر او هفتاد بار نماز خواند.
دوشنبه 20 مهر 1388  5:17 PM
تشکرات از این پست
javdaneh
javdaneh
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 177
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:حمزه سید الشهدا عموی گرامی پیامبر

سلام بر كسي كه شهادتش براي پيامبر بسيار سخت بود
پنج شنبه 23 مهر 1388  9:20 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها