به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در ماه محرم سال 93 در حسینیه آیت الله حق شناس، سلسله مطالب و سخنرانی هایی با موضوع «آخرین مراحل انتظار» را ایراد کرده است که بنا داریم، در 13 شماره به آنها بپردازیم که در ادامه شماره دوم آن را مطالعه می کنید:
در روایت داریم، «العالِمُ بِزَمانِهِ لا یَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس؛ فردی که به زمان خودش آگاه باشد، اشتباهات به سوی او هجوم نمی آورند» یعنی فردی که نداند، در چه زمانی زندگی می کند، مورد هجمه آماج اشتباهات قرار می گیرد اما فردی که عالِم به زمان خود باشد، اشتباهات به سوی وی هجوم نمی آورد البته ممکن است چنین فردی هم خطا و اشتباه کند اما این زمان شناسی، وی را در مقابل بدی ها و اشتباهات فراوان مصون می کند.
عالم دینی هم اگر زمان شناس نباشد، علمش بی فایده است و حتی ممکن است، موجب گمراهی دیگران شود که امام خمینی(ره) صریحا می فرمودند: به سمت عالمان زمان شناس بروید، زیرا ممکن است، حرفی بزند و یا رفتاری کند که موجب گمراهی دیگران شود.
زمان شناسی در لایه های مختلفی، می تواند مورد بررسی قرار گیرد، فرضاً دوران پیری انسان ها، زمان به جا آوردن نماز مستحبی است و دوران جوانی، زمان دعا کردن است، بعضا دیدم، جوانی که به نماز مستحبی می پرداخت، در پایان منحرف شد. زمان شناسی در ابعاد و لایه های مختلف موضعی مهم است.
امروز زمان خدمت به دین است
احتمالا هم اکنون ما در آخرین مراحل انتظار قرار داریم که دلایل بسیاری هم برای آن وجود دارد، بنابراین باید بدانیم، در این شرایط ما چه وظیفه ای داریم؟ هم اکنون زمان بهره برداری از دین نیست، البته بهره برداری خوب است اما هم اکنون زمان خدمت به دین است، نمی توان دین را برداشت و از آن، تنها بهره برد بلکه امروز انجام کار برای دین، مورد اهمیت است.
آخرالزمان تنها زمان اخبار بد نیست زیرا در این دوران، افرادی پا به عرصه می گذارند که شبیه آنان در عالم وجود نداشته است، اگر ظلم و فساد در آخرالزمان زیاد می شود، صلاح هم زیاد می شود و افرادی در این دوران پدید می آیند که در گذشته نظیر نداشته اند، هم اکنون در عراق، سوریه و یمن، رزمنده هایی به وجود آمده اند که از همگان پیشی گرفته اند و باید گفت؛ ثمرات تربیتی رزمندگان دوران دفاع مقدس هستند که هم اکنون در حال ساخت و ساز هستند.
انتظار خداوند از منتظران
امروز زمان، کار کردن برای دین است که اثری بالاتر از نماز شب دارد، ممکن است برخی مطرح کنند که سواد لازم را برای خدمت به دین ندارند، باید پاسخ داد، مواد لازم را که دارید یعنی می توانند فرضا یکی از طبقات منزل را به حسینیه تبدیل کنند و امکانی برای عزاداری دیگران فراهم آورند. باید بررسی کنیم تا بدانیم انتظار خداوند از جمهوری اسلامی برای اتصال به حکومت مهدوی چیست؟ انتظار خداوند، امروز شهید شدن نیست بلکه بالاتر است و باید بررسی کنیم، از ما در آخرین مراحل انتظار،خداوند چه انتظاری دارد و برای این بررسی، نیازمند زمان شناسی هستیم.
پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: «کیف انتم اذا ظهر فیکم البدع حتّی یربوا فیها الصّغیر و یهرم الکبیر و یسلّم علیه الاعاجم؛ چگونه هستید زمانی که بدعت ها ظهور می کند، بچه ها با بدعت بزرگ می شوند و پیرها با بدعت از دنیا می روند و غیر مسلمانان برروی این بدعت ها مسلمان می شوند» که امروزه مشاهده می کنید چه بدعت هایی رواج پیدا کرده است و یا افرادی با همین بدعت های تکفیری ها، اسلامی می آورند و در ادامه پیامبرص) می فرمایند:؛ «واذا ظهر البدع قیل سنّة و اذا عمل بالسنّة قیل بدعة؛ زمانی که به بدعت ها عمل می شود، می گویند این ها سنت پیامبر(ص) است و زمانی که به سنت ها عمل می شود، می گویند این ها بدعت است» و امروز این وضعیت در جهان مشهود است و این ها از ویژگی های آخرالزمان است، پرسیدند: «و متی یا رسول الله یکون ذلک قال: اذا ابتعتم الدنیا بعمل الآخرة؛ چه زمانی یا رسول الله این اتفاق رخ خواهد داد» و حضرت(ص) پاسخ دادند: «زمانی که شما به وسیله دین سراغ دنیا می روید» یعنی دین را ملعبه کسب دنیا قرار می دهیم و شرایط امروز جهان نیز به این دلیل است که برخی نان دین را خورده اند اما برای دین فعالیتی نکرده اند و موجب ضعف دین شده اند و وضعیت فعلی منطقه را پیدا کرده است.
ما آنچنان که شایسته بود، قدر امام خمینی(ره) را ندانستیم و هم اکنون نیز قدر مقام معظم رهبری را نمی دانیم تا جایی که سید حسن نصرالله در سخنرانی رسمی می گوید: مقام معظم رهبری در ایران غریب است، نصرالله فردی معمولی نیست، تنها ضربه را در طول تاریخ به اسرائیل زده است و رسما در سخنرانی می گوید، مقام معظم رهبری غریب است. عده ای از حزب الله لبنان بعد از جنگ 33 روزه به ایران آمدند و عامل موفقیت خود را تبعیت از رهبری اعلام کردند و گفتند تبعیت ما با نحوه عمل شما متفاوت است و حتی شما ایشان را نمی شناسید.
مصادره به رای تاریخ اسلام برای اهداف سیاسی!
برخی از سیاستمداران امروزه معتقدند که دین باید ما را آباد کند و فرضا امام حسین(ع) باید در خدمت فعالیت های من قرار بگیرد بطور مثال در حال مذاکره است، تاریخ را تحریف می کند و امام حسین(ع) را در قامت مذاکره تعریف می کند و این مصداق استخدام دین در خدمت دنیاست که موجب ایجاد بدعت هاست.
یک فرد اروپایی جذب داعش می شود، زیرا معتقد هستند، دین واقعی دارند و حرف خدا در میان آنها عمل می شود و حرف هیچ فردی در جهان روی آن تاثیر ندارد و بعد دین ما ایرانیان را به این افراد نشان می دهند و اعلام می کنند، اینها بی دین هستند، مقصودم نیست مانند آنها عمل کنیم، تندروی آنها به دلیل کندروی ماست و اگر ما درست و صحیح طبق بیانات امام خمینی(ره) عمل کنیم، تندروی های آنان جایی نخواهد داشت. اگر دنیا را برای دین بخواهیم، هم دنیا و هم آخرت ما تامین خواهد شد.
خداوند در سوره مبارکه محمد(ص) در خصوص دو گروه که یکی در آخر جهنم و دیگری در آخر بهشت جای خواهند گرفت، صحبت کرده است و می فرماید: «الَّذینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ؛ افرادی که کافر شدند و در برابر راه خداوند منع ایجاد کردند، هر کاری کنند، اثر اعمال آنها تباه می شود» در این آیه، کافران عوام و بی خبران مدنظر نیست، بلکه افرادی مدنظرند که هم کافرند و هم با راه خداوند دشمنی می کنند و در ادامه آیات این سوره داریم: «وَ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ؛ و کسانی که در راه خداوند کشته می شوند، اعمال این افراد را خداوند تباه نخواهد کرد» و چنین افرادی در عالم اثر دارند و امام حسین(ع) نیز اینگونه است و اثر ایشان را در عالم مشاهده می کنید که یک آمریکایی رفته بود عراق، در برگشت از او سوال شد، در عراق چه دیدی و گفت، «یک پادشاه در کربلا وجود دارد که هم اکنون هم نیست تنها خانه اش وجود دارد، این فرد در روز اربعین سفره ای برپا می کند که میلیون ها نفر از آن می خورند اما تمام نمی شود، نمی دانم این فرد کیست که هنوز اسمش این چنین عمل می کند».
برای تاثیر پیدا کردن، باید خود را به امام حسین(ع) نزدیک و برای ایشان کار کرد. زمانی می رسد که تمام عالم، امام حسین(ع) را خواهند شناخت تا جایی که امام زمان(عج) در زمان ظهور، می فرمایند: «من فرزند همان حسین(ع) هستم.» و همگان از این طریق، ایشان را خواهند شناخت.