شرکت بایوور (Bioware)، به هواداران خود اطمینان داده که مسیر رسیدن به اهداف داستانی در عنوان Mass Effect Andromeda، همیشه در نقشه مشخص نخواهند بود.
یکی از نگرانیهای همیشگی هواداران قدیمی سبک نقش آفرینی، آن بوده که نسخههای جدید از سری عناوین مورد علاقهشان در این سبک، بیش از اندازه آنها را برای رسیدن به اهداف بعدی در ماموریتهایشان راهنمایی کنند. دوری از عناوینی که هیچگونه راهنمایی برای رسیدن به مقصد بعدی برای بازیکنان فراهم نکرده، و رسیدن به بازیهای که یک نشانگر ماموریت بزرگ و براق در نقشه داشته که دقیقا به شما میگویند برای ادامه ماموریت باید به کجا بروید، باعث شده تا هواداران سبک نقش آفرینی نگران ادامه این روند در بازیهای محبوب خود باشند. خوشبختانه این نگرانی با انتشار عنوان Legend of Zelda: Breath of the Wild و سیستم ماموریتدهی بینظیر آن،مقداری کمتر شده و حال به نظر میرسد Mass Effect Andromeda نیز ادامه دهنده راه این عنوان بوده و به بازیکنان نمیگوید که برای ادامه ماموریت دقیقا باید به کجا بروند.
استدیوی بایوور در نمایشگاه PAX East 2017 در مورد سیستم طراحی ماموریتها در این عنوان چنین میگوید.
ما یک سیستم گرم/سرد (متناقض) برای این بخش داریم.
در گیمپلی نمایش داده شده از Mass Effect Andromeda در این نمایشگاه، مشخص بود که بازیکن برای ادامه ماموریت باید به یک مکان خاص برود، اما یک نشانگر بزرگ و زرد رنگ در نقشه وجود نداشت، که دقیقا به شما نشان دهد این مکان در کجا قرار دارد. ظاهرا ایده اصلی از این نوع طراحی این بوده که اگر شخصیت اصلی از مکان بعدی ماموریت خبر دارد، پس آن بر روی نقشه مشخص میشود، اما اگر بر اساس داستان قرار است مکان ماموریت کشف شود، پس بازی از سیستم گرم/سرد (متناقض) ذکر شده استفاده کرده تا گشت و گذار در محیط را تشویق کند.
با در نظر گرفتن این حقیقت که عناوین این سبک در سالهای اخیر کمتر از قبل بر روی گشت و گذار در محیط تمرکز داشتهاند، مطمئنا بازگشت این نوع طراحی آزادانهتر، تاثیر خوبی در سبک نقش آفرینی خواهد داشت. The Elder Scrolls: Skyrim عنوان بینظیری است، اما با وجود نشانگر ماموریت پر جزییات آن که کاملا به شما میگفت برای رسیدن به بخش بعدی ماموریت باید به کجا بروید، گاهی اوقات این حس به شما دست میداد که صرفا از یک مکان به مکان دیگر جابجا شده تا اهداف از پیش تعیین شده یک ماموریت را انجام دهید. البته در حقیقت طراحی تمامی عناوین نقشآفرینی به همین صورت بوده، اما وجود حس آزادی و طراحی زیرکانه در این دسته از عناوین بسیار مهم است. بازیکنان باید حس کنند که خود آنها بخشی از بازی بوده، تصمیم میگیرند و به جواب میرسند، حتی اگر در واقعیت بازی به نحوی طراحی شده باشد که آنها همیشه به جواب برسند.
Mass Effect Andromeda قرار است در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۱۷ در آمریکای شمالی و ۲ روز بعد در ۲۳ام مارس در اروپا (به ترتیب ۱ و ۳ فروردین ۱۳۹۶)، برای پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان و رایانههای شخصی عرضه شود. مشترکین سرویس EA Access بر روی ایکسباکس وان و Origin Access بر روی رایانههای شخصی، میتوانند ۵ روز زودتر از عرضه رسمی این عنوان، ۱۰ ساعت از Mass Effect Andromeda را به صورت رایگان تجربه کنند.