به نظر شما، رسیدن جامعه و نهادهای علمی و مردمی به اهداف مورد نظر جامعه مهدوی(عج)، چه مراحل و پروسه هایی را در بر دارد؟ الگو های نیل به این اهداف چه شاخصه هایی دارند؟
بعد از تجهیز در مرحله اول که یک رجعت دوباره به آستان تعالیم ناب اسلامی است، همبستگی اجتماعی، جزو ملزومات جدایی ناپذیر تحقق آرمان جامعه مهدوی(عج)، خواهد بود. امروزه همه نظامهای سیاسی و اجتماعی جهان به این درک و فهم دست یافتهاند که مهمترین راه نگهداشت و پویایی اجتماعی نظام مورد نظرشان، از مسیر انسجام ملی و همبستگی اجتماعی میگذرد. جامعه منتظرنیز برای نیل به اهداف عالی و افق مورد نظر خود، باید در مرحله اول وحدت و یگانگی را در بین قشرهای مختلف خود نهادینه کند. حکمت اصلی جمعی و اجتماعی بودن بسیاری از مناسک دینی، مانند؛ حج، نماز جماعت و…، همین ایجاد حس همبستگی و پیوندهای اجتماعی بین مسلمانان است.
این مهم جزو مقدمات ضروری تشکیل حکومت جهانی است. «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا ـ وَفَّقَهُمُ اللّه لِطاعَتِهِ ـ عَلَى اجْتِماعٍ مِنَ القُلُوبِ فِى الوَفاءِ بِالعَهْدِ عَلَیْهِمْ، لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقائِنا»، یعنی «اگر شیعیان ما ـ که خداوند آنان را به اطاعت از خود موفق گرداند ـ دل هایشان بر وفاى به پیمانى که بدان موظف هستند، اتفاق مى کردند، قطعا توفیق ملاقات با ما براى آنان به عقب نمى افتاد، و قطعا سعادت مشاهده ى ما، بر اساس معرفت دقیقى و صداقت دل، به زودى براى آنان حاصل مى شد». (احتجاج، ج ۲، ص ۴۹۸)
لازمه دیگری که برای نیل به اهداف افق بلند جامعه مهدوی(عج) به شدت مورد نیازهست، رسیدن به یک خودآگاهی و رشد فکری است که منتج به خود باوری ، رشد علمی و عملی و جدیت در حرکت جامعه اسلامی خواهد شد. برای رسیدن به این هدف، نیاز به ایجاد تغییرات جدی در سبک زندگی داریم. سبک زندگی غربی امروزی که بر پایه لذت و انسان محوری بنیان گذاشته شده است، می بایست جای خود را به سبک زندگی تربیت محور اسلامی با نگاه به تعالی و رشد انسان بسپارد.
اگر امکان دارد رویکردهای سیاسی و یا مواجهات بین المللی عصر مهدوی(عج) را تبیین نمایید؟ اصولاً باور مهدویت در مواجهات بین المللی فقط به جهاد و مبارزه خواهد پرداخت یا مواجهات سیاسی نیز خواهد داشت؟
همیشه و همواره شیوه رهبران الهی به عنوان فرستادگان حقیقی مسیر حقیقت و در تقابل با باطل، شیوه نرم افزاری بوده است. این معنا به این مفهوم است که، این بزرگواران همواره تلاش نموده اند که با پیام نجات بخش توحید، عقیده ی انسانها را براساس باورهای توحیدی و روح بشریت را با معنویت و زندگی انسانها را بر اساس نظام توحیدی، تنظیم و هماهنگ سازند و با مهربانی خالصانه، مایه ی رحمت وعطوفت برای بشریت باشند.
این پیام آوران الهی به مثابه سفیران رحمت و هدایت و الگوهای معاشرت نیک و همزیستی و همپذیری اجتماعی، رویکردی کریمانه و بزرگوارانه درمراودات داخلی و دراجتماع مسلمانان داشته اند و همین رویکرد را نیز در تعامل با پیروان دیگر ادیان، دنبال می کردند.
رویکرد و خط مشی سیاسی و اجتماعی پیامبرعظیم الشأن اسلام(ص) و تعاملات سترگ ایشان گواه بر این مدعا است. اگر هم در مقاطع زمانی خاص، شاهد جهاد و مبارزه در جامعه اسلامی بوده ایم، می باید گفت که؛ جهاد فی سبیل الله به منظور مبارزه با طاغوتیانی می بود که سد راه دعوت اسلامی و مختل سازی همین فضای آزاد، برای محروم سازی مردم از حق انتخاب وآزادانه می بودند که به ناچار صورت می گرفته است، بنابراین اصل در تعاملات نظام اسلامی، تعامل براساس عقلانیت است.
حکومت امام عصر(علیه السلام) هم از این قاعده کلی مستثنی نیست، بر خلاف پندار بعضی کوته فکران و کوته نظران که چنین می پندارند که حضرت حجت(عج) به هنگام قیامش بی مقدمه دست به سلاح می برند و طبق آن افسانه دروغین:«آنقدر خون می ریزند که خون به رکاب اسبشان می رسد»، باید گفت: قیام و انقلاب امام عصر (عج)، با رویکردی فرهنگی و عقلانی به وقوع خواهد پیوست.
با این وصف قرار نیست که امام عصر (عج) از ابتدای ظهور مبارکشان جنگ راه بیاندازند و پیروزی آن بزرگوارنیز، تنها به وسیله جنگ و با ضرب شمشیر نخواهد بود، بلکه فتح اول، فتح قلوب خیل کثیر مردم از ملیتهای متفاوت در سرتاسر جهان است که به ایشان میگروند و بدیهی است که هم چون گذشته تاریخ انبیاء(ع) و اولیای الهی(ع)، فقط سردمداران کفر و معادین حق و حقیقت هستند که با ایشان وارد جنگ میشوند، لذا همین طرفداری خیل کثیر مردم، موجب فشل شدن قوای دشمن میگردد.
به همین علت است که بنا بر روایات وارده، ایشان سپاه خود را روانه میسازند و از«غار انطاکیه»، تابوت سکینه را خارج میسازند و در آن تابوت، نسخهای از تورات و نسخهای از انجیل وجود دارد که بر همین اساس، ابتدا با ادیان دیگر به احتجاج علمی و عقلانی میپردازند.
این عنصر به اضافه شرایط دیگری از جمله پی بردن مردم به ناکارآمدی مکاتب مادی، خستگی از گناه و فحشاء و به ستوه آمدن از قتل و کشتار، باعث می شود تا ندای ظهور امام عصر(عج) و رهبر روحانی جهانی را از طرف ایشان، اجابت کنند. بنابراین در حکومت مهدوی(عج)، اصلی ترین وظیفه و کارکرد دیپلماسی، اصلاح فرهنگی مردم و تهذیب آنها در کلیه سطوح ملی و جهانی خواهد بود.