0

برنامه نویسی گرافیک در C و ++C

 
takhtejamshid
takhtejamshid
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 494
محل سکونت : اصفهان

برنامه نویسی گرافیک در C و ++C


مقدمه:

اکنون بیش از 15 سال از انتشار کامپایلرهایی همچون ++Turbo C برای توسعه در محیط DOS می گذرد و در طی این سال ها امکانات و کتابخانه های بسیاری به زبان های C و ++C اضافه شده است از جمله STL در ++C که بسیاری از الگوریتم های معروف و پرکاربرد مانند پشته ، لیست پیوندی ،انواع صف ، انواع مرتب سازی ها و غیره را بدون نیاز به پیاده سازی در اختیار شما قرار می دهد که برای بهره مندی از این امکانات می بایست از کامپایلرهای جدید و به روز 32/64 بیتی استفاده کرد، از جمله:
++Visual C و ++minGW/Dev C (کد باز و رایگان) و C++‎Builder و ...

نکته: امروزه در محیط های آموزشی سراسر دنیا از نسخه های رایگان این کامپایلرها و یا کامپایلرهای کد باز به عنوان جایگزینی برای ++Turbo C استفاده می کنند.

سوال- آیا می توان از توابع گرافیکی قدیمی graphics.h در محیط های جدید برنامه نویسی مانند Visual C++ /Borland C++‎builder / gcc / mingw و ... استفاده کرد؟ 

خیر، این توابع از جمله توابع 16 بیتی قدیمی و منسوخ شده بورلند می باشند که برخلاف تفکر برخی از نوآموزان، جزئی از این زبان نیست.

لذا برای توسعه های جدید، چندین راه وجود دارد:

روش 1) اولین و بهترین روش برای کار با گرافیک مخصوصا برای دانشجویان، روی آوردن به نوشتن برنامه های غیر کنسولی می باشد (با زبان C++‎/C) همانند سایر برنامه های ویندوز اما فقط در سطح ساده و برای نمایش اشکال گرافیکی و البته بدون داخل شدن در مباحث های پیشرفته واسط کاربری. (به این شکل که پنجره ای ایجاد نموده و در آن شروع به رسم اشکال گرافیکی کنید)

در ویندوز دوستان می توانند با توابع گرافیکی GDI و +GDI از طریق شیوه های win32 و MFC با کامپایلرهای ++VC و ++DevC و یا از طریق VCL با کامپایلر C++‎Builder این کار را انجام دهند. 
توجه کنید که با مطالعه بخش گرافیکی یکی از لینک های زیر در مدتی بین دو هفته تا یک ماه قادر به ایجاد برنامه های گرافیکی، بازی ساده گرافیکی و همین طور کار با mouse و keyboard خواهید بود:

برای win32 (سطح پایین ،اما یادگیری با مراجع زیر بسیار راحت می باشد):
http://www.functionx.com/win32/index.htm
http://www.winprog.org/tutorial/

برای MFC (کمی ساده تر از مورد فوق)
http://www.functionx.com/visualc

برای VCL
http://www.functionx.com/bcb/index.htm


-------------------------------
روش 2) استفاده از توابع کنسولی مایکروسافت برای command prompt ویندوز ، لیست این توابع در لینک زیر موجود می باشد:
لیست توابع کنسولی مایکروسافت

در این روش شما باید معادل توابع graphics.h را که در محیط Turbo C و کامپایلر های سری قدیم بورلند وجود داشت را با توابع 32 بیتی کنسولی مایکروسافت پیاده سازی کنید، به عنوان مثال برای gotoxy و clrscr لینک زیر را مشاهده کنید: 
معادل توابعی مثل gotoxy و clrscr در ++VC

توجه به این مورد ضروری می باشد که محیط command prompt ویندوز محیطی کاملا متفاوت از محیط 16 بیتی DOS می باشد و نباید انتظار داشته باشید که تمامی امکانات 16 بیتی قدیمی توسط این کامپایلرها به همان شکل در اختیار شما قرار گیرد، از جمله رسم اشیاء گرافیکی همانند قبل در این روش امکان پذیر نیست و جداول و اشکال ساده می بایست توسط خطوط و کارکترها پیاده سازی شوند، اما این قابلیت در اختیار شما قرار می گیرد که بتوانید از اکثر توابع پیشرفته سیستم عامل در محیط کنسول استفاده کنید. 

لینک زیر شامل مثال ها و آموزش های کامل در زمینه استفاده از همین توابع کنسولی win32 می باشد، پس قبل از هر کاری ابتدا نگاهی به نمونه های پیاده سازی شده در این سایت بیاندازید:
http://www.adrianxw.dk/SoftwareSite/index.html

-------------------------------
روش 3) روش ساده تر از مورد قبل، استفاده از کتابخانه های 32 بیتی آماده غیر استاندارد و معادل graphic.h می باشد که برخی از آن ها open source (کد باز) نیز می باشد، مانند WinBGI که می توانید فایل های آن را از صفحه زیر دانلود کرده و استفاده کنید:
فایل های مربوط به WinBGI به همراه یک نمونه مثال

توجه کنید که این کتابخانه از توابع گرافیکی win32 استفاده می کند و برای نمایش آن ها پنجره سیاه دیگری همانند کنسول باز می شود که قادر هستید در آن اشکال گرافیکی را همانند برنامه های ویندوز به سادگی برنامه های گرافیکی Turbo C رسم کنید.

-------------------------------
روش 4) آخرین و بدترین روش برگشتن به محیط قدیمی ++Turbo C و استفاده از همان توابع گرافیکی graphics.h می باشد که در برخی کتاب ها از جمله کتاب C جعفرنژاد قومی به آن پرداخته شده است. (البته امیدوارم به عنوان یک دانشجو و یا حتی کسی که می خواهد در حد پروژه های ساده با این زبان آشنا شود این گزینه را انتخاب نکنید)
mobile
سلام
دوشنبه 13 مهر 1388  11:59 AM
تشکرات از این پست
cooper
cooper
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تعداد پست ها : 689
محل سکونت : سمنان

پاسخ به:برنامه نویسی گرافیک در C و ++C

 جالب بود
Learn from yesterday, live for today,hope for tomorrow.The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstei

 

سه شنبه 14 مهر 1388  2:06 PM
تشکرات از این پست
gps0064
gps0064
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 1751
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:برنامه نویسی گرافیک در C و ++C

آموزش c# در 127 اسلاید - چكیده، اما كامل

جهت آموزش C# دو تا فايل pdf هست كه حرف نداره

بسيار ساده و اسلايدي توضيح داده؛ خيلي هم انگليسي قوي نمي خواد


مطمئن باشيد ارزش دانلود داره




كد:
مقدمه اي بر C# در شصت و پنج اسلايد
کد:
http://www.ssw.uni-linz.ac.at/Teachi...rial/Part1.pdf



C# پيشرفته در 62 اسلايد

کد:
http://www.ssw.uni-linz.ac.at/Teachi...rial/Part2.pdf
كار يكي از اساتيد دانشگاه لينز اتريش هستش...

در ضمن C# نسحه یك رو توضیح داده و البته نباید مایوس بود چون با C# نسخه ی دو خیلی تفاوت نداره؛ (در نسخه ی دوم كلمه ی كلیدی partial و چند تا تغییر كوچیك دیگه ارائه شده است)


همچنین C# نسحه ی 3 هم با پنج تغییر عمده در آخر ماه نوامبر سال گذشته نسخه ی نهائیش به همراه Visual Studio 2008 Code Named Orchas عرضه شد.

قدرت این نسخه در پشتیبانی و استفاده از XAML (بخوانید زمل) نهفته است.
شنبه 9 آبان 1388  3:38 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها