0

اعتقادات آخرالزمانی مسیحیان/تفاوت های مذهبی درباره سرنوشت مسیح(ع)!

 
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

اعتقادات آخرالزمانی مسیحیان/تفاوت های مذهبی درباره سرنوشت مسیح(ع)!

اعتقادات آخرالزمانی مسیحیان/تفاوت های مذهبی درباره سرنوشت مسیح(ع)!حجت الاسلام محمد شهبازیان، کارشناس و محقق مهدوی در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان به مناسبت آغاز سال نوی میلادی و میلاد حضرت مسیح علی نبینا و آله و علیه السلام با تبیین جایگاه منجی و موعود در مسیحیت، اظهار کرد: در بحث موعودباوری، چند نکته وجود دارد که باید مورد توجه باشد. نخست اینکه بین واژگان «منجی» و «موعود» تفاوت است.

 

وی افزود: به همین دلیل وقتی در فضای بین ادیانی، بحث می‌کنیم و منظور ما فردی است که در آخرالزمان و برای ایجاد عدالت می‌آید، اگر نگاه از این زاویه باشد باید از عبارت «موعود» استفاده کنیم. اما اگر نگاه ما به صورت کلی یک «نجات‌بخش» باشد شاید این عبارت صحیح نباشد. - هرچند که می‌توان برای «موعود» هم واژه «نجات‌بخش» را استفاده کرد-  اما این عبارت برای «غیر موعود الهی» نیز به کار می‌رود. به عنوان مثال در آیین زرتشت «اوشی» را یک نجات‌بخش و منجی می‌دانند یا در یهود «کوروش» را منجی و نجات‌بخش معرفی می‌کنند. اما موعود یعنی آن فرد نجات‌بخشی که در نهایت وعده داده شده است و در نهایت قرار است حاکمیت جهانی را برای یک امت به وجود بیاورد.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که در بحث منجی در ادیان اگر منظور ما آن فردِ خاص است (از نظر یک دین) که دنیا را نجات می دهد، واژه و عنوان «موعود در ادیان» دقیق تر و درست تر است.

 

آغاز الهیات آخرالزمان مسیحیان یا «عصر آپوکالیپس» (عصر مکاشفه و شهود)

حجت الاسلام شهبازیان با بیان این که در بین همه ادیان اعتقاد به موعود وجود دارد، گفت: همه ادیان از جمله مسیحیت به موعود اعتقاد دارند. مسیحیت وقتی به سه‌گانه‌های «کاتولیک‌ها»، «ارتدوکس‌ها» و «پروتستان‌ها» تقسیم می‌شود همه در موعودباوری با هم مشترک هستند و همه اعتقاد دارند که: «خداوند وقتی فرزند خود را در رحم مریم تجسد داد (تعبیر آنها و آنچه آنها در الهیات خود استفاده می‌کنند) او به صورت عیسی مسیح متولد شد و پس از مدتی عیسی مسیح به عنوان کفاره گناهان بشر به صلیب کشیده شد؛» و می گویند: «مسیح پس از به صلیب کشیده شدن، زنده شد و پس از سه روز از قبر برخاست و در بین حواریون و یاران خود قرار گرفت؛ بیش از 30 روز در بین حواریون حضور فیزیکی داشت؛ با آنها می خورد، می نشست، برمی خاست، می خوابید، حرف می زد و الهیات خود را انتقال می داد و بعد پطروس را به عنوان نماینده و وصی خود معرفی کرد.»

 

محقق و پژوهشگر مهدوی در ادامه تصریح کرد: در انجیل عبارتی برای حضرت عیسی بیان شده که آن حضرت(ع) فرمود: «اکنون من از بین شما خواهم رفت و به آسمان می‌ روم و در دست راست خداوندِ پدر می نشینم!» شاید توجه کرده اید که مسیحیان وقتی صلیب می کشند و عبارت «به نام پدر، پسر، روح القدس» را می گویند وقتی نام پسر را می برند به شانه راست اشاره می کنند. دلیل این اشاره به خاطر این عبارت در انجیل است که «عیسی مسیح در دست راست خداوندِ پدر در آسمان نشسته است» .

 

وی با اشاره به بخشی از آموزه های مسیحیت گفت: در آموزه های این دین آمده است که :«عیسی مسیح می گوید: من دوباره به آسمان برمی گردم - یعنی یک بار از آسمان به زمین آمده است در قالب عیسی که کفاره گناهان باشد و به صلیب کشیده شود حال دوباره به آسمان و پیش خدا برمی گردد - و روزی بازخواهم گشت. این عبارت که فرموده است «روزی دوباره بازخواهد گشت» آغاز الهیات آخرالزمان مسیحیان است که اصطلاحا با عنوان «عصر آپوکالیپس» (عصر مکاشفه و شهود) از آن نام می برند که معادل مشهور و البته اشتباه واژه آخرالزمان است که مدنظر ادیان می باشد.

 

حجت الاسلام شهبازیان افزود: تمام سه‌گانه های مسیحی (کاتولیک ها، ارتدوکس ها و پروتستان ها) در این آموزه «آغاز آخرالزمان» اتفاق نظر دارند و در آن مشترک هستند. اینکه مسیح به آسمان رفته و روزی مجددا باز می گردد تا خوبان پاداش داده شده و بدها عذاب شوند.

 

زمان مشخصی برای بازگشت مسیح نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: همه مسیحیان به این اعتقاد دارند که زمان مشخصی برای بازگشت مسیح نیست. عبارتی در میان مسیحیان وجود دارد با این مضمون که «خوشا به حال آن غلامی که به ارباب خود خدمت می‌کند در آن زمان که ناگهان ارباب بازمی‌گردد» یعنی آنها این مبنا را قبول دارند که ما باید امروز منتظر عیسی مسیح باشیم؛ اما زمانِ آمدنِ او برای ما مشخص نیست و ممکن است هر زمان به شکل ناگهانی و به طور اتفاقی از راه برسد. تا اینجا هر سه فرقه مسیحیت با هم مشترک هستند. اما از این به بعد اختلافی بین «کاتولیک ها و ارتدوکس ها» با «پروتستان ها» وجود دارد.

 

کارشناس مباحث مهدوی در توضیح این اختلاف گفت: عموما کاتولیک ها و ارتدوکس ها قایل به این نظریه هستند که با آمدن عیسی مسیح، روی زمین حاکمیتی وجود ندارد. برای این اعتقاد استنادهایی نیز به آیاتی از انجیل می کنند که می‌گوید: «مال و سکهِ قیصر را به قیصر بدهید تا آنچه مال خداست به خدا بازگردد» یا این که حضرت عیسی (ع) عبارتی دارد که: «من حاکمیتی بر زمین ندارم».

 

وی تاکید کرد: این گروه از مسیحیان در پاسخ به این سوال که ظهور حضرت عیسی برای چیست؟ می گویند: عیسی مسیح در ملکوت عالم حضور پیدا می کند و خوبان را پیش خود می برد و بدها معذب می شوند. اعتقادی شبیه به آنچه که ما درباره قیامت به آن اعتقاد داریم. اینکه قیامت می شود و خوبان به بهشت و بدان به دوزخ می روند. بنابراین، ترسیمی که از دوران پس از ظهور در نزد مسیحیان وجود دارد یک حالت ملکوتی و آسمانی است. اما حاکمیتی روی زمین برای مسیح قایل نیستند. اینکه به عنوان مثال حضرت عیسی (ع) زمین را اصلاح می کند و سپس قیامت به پا شود و ... کاتولیک ها و ارتدوکس ها چنین اعتقادی ندارند.

 

حجت الاسلام شهبازیان خاطرنشان کرد: اما عموم پروتستان ها قائل به این هستند که عیسی مسیح روی زمین حکومت خواهد کرد و از آن، تعبیر به حکومت هزارساله مسیح می کنند و اینکه در آن زمان به تعبیر آنها، مسیحیت نیمه جهانی خواهد شد و همگان تابع مسیح و فرزند خدا خواهند شد.

 

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

دوشنبه 13 دی 1395  3:46 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها