شبستان: انسان ها با آگاهی از جايگاه بلند انساني خويش، خود را از بندگی و بردگی غير خداوند رها خواهد ساخت و اين مهم جز در جامعه مهدوي بهطور کامل و فراگير، شدنی نيست. |
حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان در کتاب «نقش مردم در انقلاب جهانی حضرت مهدی عليه السلام» می نویسد:
آموزههای الهی و وحیانی، به ویژه دین مقدس اسلام، آینده امیدوارکننده و درخشانی را نوید میدهند که حرکت روبهرشد او گواهی روشن بر این ادعاست. از روزی که انسان به خود، آگاهی و شناخت پیدا کرده، هیچگاه گواه زندگی یکنواخت نبوده و همواره در کوشش و تلاش بوده تا خود و جامعه خود را به رشد، پیشرفت و شکوفایی برساند. رشد و دگرگونی همهجانبه انسان در سویههای گوناگون زندگی، گواه و گویای عشق درونی او به پیشرفت، شکوفایی، رشد و کمال است.
به نظر میرسد مهمترین اصل در این بخش، اصل برابری انسان هاست. این اصل از جمله پایههای زیربنایی مهمی است که در گستره سیاست و حاکمیت به اصل حاکمیت انسانها بر سرنوشت خویش پایان خواهد داد. در آموزههای دین مقدس اسلام بر اصل برابری انسانها به منزله یک اصل فطری پافشاری شده و این اصل به نخستین پایه نظام اجتماعی اسلام تبدیل شده است.
یکسانبودن همه انسانها در بهرهمندی از آفریدههای خداوند، گستردهترین و مهم ترین حق آنان است. قرآن کریم بر این نکته پافشاری میکند که از نگاه اسلام، همه انسانها، به اعتبار آفرینش انسانی و اصل انسان بودن با هم برابرند و کسی را بر دیگری هیچ گونه برتری نیست و به گفته قرآن همه انسانها از یک نفس یگانهای آفریده شدهاند.
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، نیز مبارزه با نابرابری بین انسانها و بایستگی پایبندی آنان به برابری طبیعی ـ که در آن هیچ گونه تفاوتی جز پرهیزگاری نمیتواند سنجه برتری انسانها بر یکدیگر به شمار آید، را همواره یادآوری کرده است.
انسان، بیتالغزل آفرینشی هدف دار است که بزرگواری و کرامت انسانی جزو جدایی ناپذیر هستیِ اوست. او با آگاهی از جایگاه بلند انسانی خویش، خود را از بندگی و بردگی غیر خداوند رها خواهد ساخت و این مهم جز در جامعه مهدوی بهطور کامل و فراگیر شدنی نیست. از آنجا که دین اسلام، از جامعیت و شمول بایسته برخوردار است، به همه عرصههای زندگی آدمی از جمله روشهای رفتار و احکام رفتاری خاص در همه زمینهها، بهویژه حکومت و سیاست پرداخته است و بخشهای گوناگون این دین هماهنگ با یکدیگر و در پیوندی ناگسستنی هستند.
حکومت مهدوی بر پایه شاخصههای فضیلتمحور ـ که همان پاسداشت اخلاق و معیارهای اخلاقی است ـ بنا شده و در اندیشه ساختن مدینه فاضلهای است که در آن شهروندانِ فضیلتمدار و ارزشمدار زندگی میکنند.