اهل بیت
مقدمه
در سخنان رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السلام، کلمات اهل بیت، عترت، آل محمد و قربی، آل رسول زیاد به چشم میخورد. اکنون باید دید اینان کیستند و چه خصوصیاتی دارند.
اهل بیت همچون کشتی نوح
رسول خدا بارها سخن از اهل بیت و عترت خود به میان آورده و راجع به آنها فضائلی را بیان فرموده است، از آن جمله:
ابوذر میگوید روزی پیامبر فرمود:«. . . مَثَل اهل بیت من در میان شما مَثَل کشتی نوح است. هر کس به این کشتی سوار شود، نجات مییابد و هر کس نپذیرد، غرق میشود.»
و نیز فرمود:«اهل بیت مرا مانند سر بدانید نسبت به بدن، و مانند دو
چشم نسبت به سر؛ چون بدن بدون سر راه نجات نمییابد و سر بدون چشم هدایت
نمیگردد.»
و نیز در حدیث متواتر
دیگری آمده است که رسول خدا فرمود:«من در بین شما دو چیز گرانبها و پرارزش
باقی میگذارم: یکی کتاب خدا، قرآن، که ریسمانی است از آسمان به زمین، و
دیگری عترت (اهل بیت) من. آگاه باشید که این دو هرگز از یکدیگر جدا
نمیگردند تا در روز قیامت بر من در حوض کوثر
وارد شوند. ای مردم، به کتاب خدا چنگ بزنید چرا که در آن هدایت و نور است،
و شما را در مورد اهل بیتم سفارش میکنم.» و این جمله را سه بار تکرار
فرمود.
اهل بیت (عترت) پیامبر چه کسانی هستند؟
ابن عباس میگوید:
روزی رسول خدا برای ما خطبهای خواند و فرمود:«. . . ای گروه مردم!
اهل بیت من اقوام نزدیک من و فرزندانم هستند. آنها گوشت و خون منند. از
شما در روز قیامت
درباره آنها سؤال میشود. بدانید که با آنها چه رفتاری خواهید داشت. هر کس
آنها را آزار کند مرا آزار کرده و هر کس به آنها ستم کند به من ستم کرده
است. یاری آنها یاری من و عزّت آنها عزّت من است. هر کس «هدایت» را از غیر
آنها طلب کند، مرا تکذیب کرده است. از خدا بترسید، که هر کس با آنها دشمنی
کند من با او دشمنم و هر کس را که من دشمن او باشم وای بر او!»
آل محمد در تفسیر فخر رازی
فخر رازی یکی از علمای بزرگ اهل تسنّن است که در کتاب تفسیرش میگوید:«آل محمد یعنی کسانی که بیشترین تعلّق را به رسول خدا دارند و شکی نیست که علی و فاطمه و حسن و حسین
به او از سایرین نزدیکترند. و این امری بسیار معلوم و متواتر است که آنها
آل محمدند. اگر کسی بگوید آل محمد بستگان پیامبرند، باز هم آن چهار نفر
خواهند بود. و اگر کسی بگوید آل محمد امّت پیامبرند، باز هم آن چهار نفر
آل محمد هستند. پس در هر حال، علی و فاطمه و حسن و حسین، آل محمد هستند.»
قربی در تفسیر بیضاوی
و نیز بیضاوی در تفسیر خود این روایت را آورده است که:
رسول خدا این آیه را تلاوت فرمود : « قل لا أسألکم علیه اجراً الا الموده فی القربی » _سوره شوری، آیه 23_ (بگو من هیچ اجری برای رسالتم از شما نمیخواهم، مگر محبّت و مودّت نسبت به خاندانم.»
ابن عباس می گوید:« وقتی این آیه نازل شد، به رسول خدا عرض کردم:«
منظور از خاندان شما چه کسانی هستند که خداوند دوستی آنها را بر ما واجب
کرده است؟»
پیامبر فرمود:« علی و فاطمه و فرزندان آنها »
و این جواب را سه بار تکرار فرمود.
عترت پیامبر
و نیز امام صادق علیه السلام
از پدرانش نقل می کند که روزی رسول خدا فرمود:«من از میان شما میروم و دو
چیز ارزشمند در بین شما باقی میگذارم: کتاب خدا و عترت و اهل بیتم.»
در این هنگام جابربن عبدالله انصاری برخاست و پرسید:«یا رسول الله! عترت شما کیانند؟»
رسول خدا فرمود:«علی و حسن و حسین و امامان از فرزندان حسین که نهمین آنها مهدی است که قیام خواهد نمود.»
منابع:
بحار الانوار، ج 23، باب 7، ص 104 تا 166.
بحار الانوار، ج 23، باب 13، ص 228 تا 253.
بحار الانوار، ج 25، باب 6، ص 212 تا 236.
انسان فرزندکار وزحمت خویش است
پنج شنبه 15 اسفند 1387 11:24 PM
تشکرات از این پست