0

رشد گرايش به حجاب اسلامى در کشور سوئد

 
gh_golpa
gh_golpa
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 1224
محل سکونت : اصفهان

رشد گرايش به حجاب اسلامى در کشور سوئد

براساس يك تحقيق از گرايشات اجتماعى و صنفى زنان مهاجر تبار ساكن سوئد، تمايل به استفاده از حجاب و پوشش اسلامى، بويژه در ميان دختران نوجوان مسلمان تبار در جامعه سوئد افزايش يافته است. «زنان محجبه شاغل در امور مختلف جامعه، با حفظ حجاب و حمل روسرى نشان مى‏دهند با افتخار و پاكدامنى، مى‏توانند در جامعه حضور داشته باشند.»

بنا به تحقيقاتى كه توسط يك بانوى خبرنگار سوئدى به نام خانم «كاترينا بيروال‏» صورت گرفته، بانوان و زنان جوان مسلمان كه بعضا سالها در سوئد زندگى كرده‏اند، بيش از زمان زندگى در كشور سوئد ، به ‏حفظ سنتها و پوشش اسلامى و استفاده از روسرى گرايش پيدا كرده و پيوسته بر تعداد خانمهاى محجبه افزوده مى‏شود، به گونه‏اى كه مى‏توان گفت پوشش موى سر اكنون رايج‏شده است.
خانم كاترينا بيروال در بررسى خود، زنان محجبه را به دو گروه تقسيم كرده است: گروهى كه عمدتا به منظور منحرف ساختن توجهات مردان و ممانعت از نگاه به آنان به چشم يك كالاى جنسى و تجارى و گروه ديگر كه از نظر سنتى داشتن روسرى و حجاب همانند بپا كردن كفش برايشان امرى محرز و طبيعى است. اين خبرنگار سوئدى به اين نكته نيز اشاره كرده است كه پوشش حجاب (اسلامى) علاوه بر زمينه‏هاى فوق، مى‏تواند برخاسته از يك ديدگاه سياسى، عمدتا به منظور شكلى از مقاومت در برابر سرمايه دارى غرب نيز مورد ملاحظه قرار گيرد.

آقاى يوناس سونسون، دانشجوى دكترا در رشته اسلام شناسى دانشگاه شهر لوند (واقع در جنوب سوئد)، در گفت و گو با كاترينا بيروال، مى‏گويد: در كشور سوئد آزادى كامل وجود دارد، بسيارى از دختران على رغم مخالفت والدين خود، اكنون روسرى برسر مى‏گذارند و در اين مورد نمونه‏هاى زيادى وجود دارد. وى مى‏گويد: روسرى سفيد رنگ بزرگى كه تا روى شانه‏ها را مى‏پوشاند، توام با لباسهاى غربى (از نظر رنگ و جنس، نظير كت و دامن) به صورت يك روند مد در اروپا، ميان زنان مسلمان فراگير شده است. آنها در كشورهاى دموكراتيك زندگى مى‏كنند و حفظ اسلام خود را با آن جامعه تطبيق مى‏دهند و همزمان، دانش و آگاهيهاى آنان نسبت‏به نگرشهاى مختلف در اسلام رشد مى‏يابد.


خانم كاترينا بيروال در گزارش خود نوشته است: «افراد در خارج از وطن اصلى، اغلب سنتى ترو به حفظ سنن خود بيشتر گرايش پيدا مى‏كنند و اين امرى است كه زنان مسلمان را حتى از زمان زندگى در كشورهاى خودشان، بيشتر به استفاده از روسرى ترغيب مى‏نمايد. به نوشته وى: «حتى فمنيستهايى وجود دارند كه معتقدند حجاب اسلامى، زنان آنان را از قيود بردگى و تهاجم مدها در امان نگه مى‏دارد». اين خبرنگار در بخشى از گزارش خود درباره برگزارى نمايشگاه روسرى در حومه پايتخت استكهلم، نوشته است: «مد ساز معروف فرانسوى، پير كاردن، بوتيك و شعبه‏اى در استانبول ندارد، اما در حومه استكهلم در منطقه رينكه بى (منطقه مهاجرنشين استكهلم) فروشگاه لباس زنانه‏اى وجود دارد كه آخرين مد روسريها و مانتو از شالهاى رنگين تا رداى بلند زنانه را مى‏فروشد.


ملاحظات

در كشور سوئد على رغم وجود گرايشات نژاد پرستانه كه بعضا گزارشات مطبوعاتى روند رو به رشد آن را خبر مى‏دهند، زنان مسلمان بويژه از كشورهاى عربى، بوسنى و پاكستان، بيش از سالهاى گذشته، به حفظ حجاب رغبت نشان مى‏دهند.

در ايستگاههاى قطار زيرزمينى و وسائط نقليه همگانى و فروشگاههاى بزرگ مركز شهر، اكنون ملاحظه بانوان محجبه در مقايسه با 4 سال پيش، امرى طبيعى و عادى به نظر مى‏رسد.

براساس آخرين گزارشات رسانه‏ها، در حال حاضر 300-200 هزار نفر از جمعيت 8/8 ميليون نفرى سوئد را ساكنان مسلمان تشكيل مى‏دهند.

تعيين ميزان تقيد به اعمال و احكام اسلامى در ميان مسلمانان سوئد، امرى بسيار دشوار است، اما با وجود سه سازمان بزرگ سراسرى اسلامى كه عمدتا چتر فراگير مراكز اسلامى مختلف در سوئد را تشكيل مى‏دهند، مى‏توان گفت كه ميزان تقيد به حفظ شعائر اسلامى در ميان مسلمانان ترك و عرب تبار بيش از مهاجرين ساير مليتهاست و علاقمندى براى مراجعه به مراكز اسلامى (پس از مشخص شدن وضعيت اقامت در سوئد) در ميان مسلمانان بوسنيايى و عرب، بيش از ساير مهاجرين ديده شده است.


گزارش روزنامه فوق از جمله گزارشات و به اصطلاح علائم اجراى اراده سياسى دولت‏به ادغام فرهنگى مهاجرين در جامعه بومى سوئد و همچنين جلب افكار عمومى جمعيت كثير مهاجرينى است كه تابعيت‏سوئد را پذيرفته‏اند.

درعين حال، اين گونه گزارشات از دو زاويه ديگر نيز مى‏تواند مورد ملاحظه قرار گيرد:

اول آنكه هشدارى است محترمانه و در واقع سيستماتيك نسبت‏به رشد اسلام گرايى نظير حجاب در ميان زنان مهاجر تبار در جامعه اروپا از جمله سوئد كه باعث نگرانى عده‏اى از سياسيون و دست اندركاران امور فرهنگى اين كشور گرديده است

 و دوم، موضوع باز نمودن بحث‏حجاب در جامعه سوئد (با توجه به رشد فزاينده گرايش به عايت‏حجاب در سوئد)

و سپس تفسير و تفهيم آن، نه بدان گونه كه ماهيت و علل اصالت‏حجاب را در آيين اسلام مطرح نمايد، بلكه به شكلى كه از يكسو جامعه زنان، به نوعى آرامش نسبى احساس كنند و از سوى ديگر، شكل و نوع حضور آسان و متناسب شرايط را نشان دهد. شايد در نظر اول، تقليل معنويت‏حجاب و مدرنيزه كردن به ذهن متبادر گردد، ولى بايد هر پديده اجتماعى را متناسب بستر و زمينه اجتماعى آن پديده لحاظ كرده، گامهاى سنجيده و متناسب برداشت. شرايط جهانى و اوضاع فرهنگى منطقه (اروپا - اروپاى شمالى) نمى‏تواند متاثر از آنچه كه در عالم خارج به نام اسلام، در حال تحقق يافتن است، نباشد; در طول بيست‏سال گذشته، سياستمداران و صاحبان قدرت و مكنت مالى نيز تمام توان خود را در هدم جريان اسلامى بكار گرفته‏اند.

اما نتيجه نه تنها به نفع منافع ايشان نبوده، بلكه روز بروز شاهد رشد اسلام گرايى هستند. بنابراين، عاقلانه اين است كه زندگى مسالمت آميز با اسلام و مسلمانان داشته و از شدت تخاصم بكاهند. كشورهاى اروپاى شمالى كه از سويى از نظر تاريخى همچون اروپا درگيرى شديد مذهبى در عصر رنسانس و قبل از آن را تجربه نکرده اند و از سويى ديگر، مهاجرپذير و نيازمند مهاجر ند، ترجيحا راه ميانه را برخواهند گزيد. البته راه طولانى و داراى فراز و نشيب فراوان خواهد بود كه در اين ميان، رفتارهاى فرهنگى و تبليغات مذهبى ما مى تواند نقش قابل توجهى داشته باشد. تغييرات جهانى، شبكه‏هاى ماهواره‏اى، ارتباطات گسترده و روزمره، ايجاب مى‏كند كه نسبت‏به رفتارهاى فرهنگى و تبليغى متناسب با مناطق گوناگون، برنامه‏هاى خاص و جداگانه‏اى تنظيم گردد.

جمعه 17 دی 1389  7:26 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها