بیگ بنگ/ تحادیه اروپا بهرهبرداری اولیه از سامانه مکانیاب جغرافیایی موسوم به گالیله را آغاز کرد. با نصب چهار ماهواره دیگر در نوامبر ۲۰۱۶ اکنون ۱۸ ماهواره از مجموع ۳۰ ماهواره این سامانه آماده بهرهبرداری هستند.
بهرهبرداری اولیه از سامانه مکانیاب جغرافیایی اروپا موسوم به گالیله روز پنجشنبه (۲۵ آذر / ۱۵ دسامبر) آغاز شد. گالیله با سیستم آمریکایی مشابه یعنی “جیپیاس” رقابت خواهد کرد. این سیستم که قرار است در نهایت ۳۰ ماهواره در اختیار داشته باشد، در امر خدمات نجاتبخش در کوه و دریا نیز به کار میرود. از این سامانه همچنین میتوان در سیستمهای خطریاب خودروها استفاده کرد. گفته میشود این سامانه به کار دولتها نیز میآید در شرایط بحرانهایی چون حملات تروریستی. اما مهمترین عرصه فعالیت این سامانه در بخش خصوصی و تجاری خواهد بود.
به این ترتیب اتحادیه اروپا به یکی از هدفهای خود برای دستیابی به یک سامانه مکانیاب جغرافیایی کارا نزدیکتر شده است. شانزدهم نوامبر سال ۲۰۱۶ ساعت شش صبح: ۱۰ حامل پرتابِ آریان- ۵ از گویان فرانسه به فضا پرتاب شد. این حامل پرتاب، چهار ماهواره که هر کدام ۷۳۸ کیلوگرم بودند را با خود به فضا برد و در مدار صحیح قرار داد. اکنون این چهار ماهواره تنظیم شده و آماده بهرهبرداری شدهاند. آریان- ۵ متعلق به آژانس فضایی اروپا با این سفر رکورد فعالیت خود را نیز شکست. تاکنون سابقه نداشته که حامل پرتاب آریان- ۵ بتواند این همه ماهواره با این وزن سنگین را به فضا منتقل کند.
انتقال چهار ماهواره به فضا هفتادوپنجمین ماموریت آریان- ۵ بود که با موفقیت انجام شد و این پرواز رکوردی بود برای این راکت. آریان- ۴ که پیش از آریان- ۵ فعالیت میکرد توانسته بود در مجموع ۷۴ پرواز موفقیتآمیز را پشت سر گذارد. سامانه مکانیاب جغرافیایی بسیار دقیق گالیله یکی از طرحهای مهم اتحادیه اروپاست. این سامانه در مقایسه با سیستم آمریکایی مشابه یعنی “جیپیاس” اس” که ۲۰ ساله است، مدیریت غیرنظامی دارد و برای اهداف خصوصی و تجاری بهوجود آمده است. خطای سامانه مکانیاب گالیله به نسبت “جیپیاس” آمریکا بسیار کمتر است. در حالیکه خطای “جیپیاس” تا حدود ۱۵ متر است، خطای گالیله در آخرین مرحله خود با فعالیت حدود ۳۰ ماهواره حدود چهارمتر خواهد بود.
این درجه خطا در سامانه مکانیاب گالیله میتواند در ارتباط با نهادها و مشتریان تجاری حتی به چند سانتیمتر نیز کاهش یابد. به این ترتیب میتوان هدایت یک خودرو، یک کشتی یا یک هواپیما را به راحتی بدون شخص هدایتکننده این وسایل نقلیه انجام داد. قرار است تا سال ۲۰۱۸ میلادی شمار ماهوارههای فعال سامانه مکانیاب جغرافیایی گالیله به ۲۴ عدد برسد و با این تعداد ماهواره، امکان فعالیت کامل این سامانه به وجود خواهد آمد.
وزارت دفاع آمریکا در آغاز به خاطر خطای پائین سامانه گالیله مخالف این پروژه بود. وزارت دفاع آمریکا نگران بود که مخالفان ناتو از این سامانه دقیقتر از “جیپیاس” علیه این کشور استفاده کنند. اما با یافتن راهکاری برای رفع این خطر، آمریکا از مخالفت با سامانه گالیله دست برداشت. سامانه مکانیاب جغرافیایی گالیله تنها متعلق به کشورهای عضو آژانس فضایی اروپا نیست. در این پروژه کشورهای دیگری چون هند، اسرائیل، مراکش، عربستان سعودی، کره جنوبی و اوکراین نیز سهیم هستند. همچنین چین که خود با طرح ارسال ماهواره آزمایشی خود موسوم به “بایدو” سرگرم است، در سامانه یاد شده سهیم است. روسیه نیز که دارای سامانه مکانیاب جغرافیایی گلوناس است، در پروژه سامانه گالیه به طور غیرمستقیم شرکت کرده است.