0

امام حسن (ع) از دیدگاه قرآن کریم

 
mndm_88
mndm_88
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تعداد پست ها : 499
محل سکونت : تهران

امام حسن (ع) از دیدگاه قرآن کریم

سبط اکبر از دریچه کتاب برتر

در قرآن کریم آیات بسیاری است که طبق روایات عدیده ای که در کتب تفسیر نقل شده ، در شان خاندان رسول خدا (ص) و حسنین (ع) نازل شده است . [ بیشتر این آیات در کتاب احقاق الحق تالیف قاضی نور الله شوشتری آمده است . ] اکنون از بین این آیات ، چند آیه ای را که راویان زیادی بر آن تاکید داشته اند نقل می کنیم .

یکی از این آیات ، آیه مباهله است که در آن از ارزش و منزلت بالای خاندان پیامبر (ص) یاد شده است . شان نزول این آیه بدین شرح است : در سال نهم هجرت ، پس از فتح مکه ، قبایل جزیره العرب دسته دسته به اسلام گرویده و ایمان می آوردند . در میان این قبایل کسانی هم بودند که دعوت پیامبر (ص) را رد کرده و اسلام را نمی پذیرفتند و حاضر به پرداخت جزیه نیز نمی شدند . از جمله این افراد ، نصرانی های ساکن نجران [ نجران ، سرزمینی سرسبز در جنوب جزیره العرب بود که سال ها پیش از ظهور اسلام به دین نصرانیت درآمده بود . ]  بودند . رسول اکرم (ص) طبق دستور خداوند ( سوره آل عمران ، آیه 61 ) آنها را به مباهله [ مباهله در لغت به معنای نفرین کردن یکدیگر برای اثبات حقانیت خود می باشد و بدین قرار است که نفرین هرکس از سوی خداوند عملی شد ، سخنانش حق است . ] دعوت کرد . متن آیه فوق چنین است : « ( ای پیامبر ! ) با وجود علم خدایی تو در مورد عیسی (ع) ، هرکس درباره او با تو در مقام مجادله برآید ، بگو بیایید ما و شما تا بخوانیم پسرانمان ، زنانمان و خودمان را ، سپس مباهله کنیم تا دروغگویان کافر را به لعن خدا گرفتار سازیم . »

هنگامی که نجرانی ها بر سر قرار مباهله حاضر شدند ، با دیدن اهل بیت پیامبر (ص) ( امام علی (ع) ، فاطمه زهرا (س) و حسنین (ع) ) فهمیدند که اگر چنین افرادی از خداوند نفرین آنها را بخواهند تا قیامت هیچ نصرانی بر زمین باقی نخواهد ماند . آنها رسول خدا (ص) را به مصالحه دعوت کردند و حاضر به پرداخت جزیه شدند .

در این آیه ، مفسران شیعه و سنی [ احقاق الحق ، شوشتری نورالله ، ج 3 ص 46 ] همگی معتقدند منظور از کلمه « اَبنائِنا » ( پسران ما ) ، حسن و حسین (ع) هستند . خداوند با بیان این کلمه در قرآن به معرفی شخصیت و منزلت حسنین (ع) از دیدگاه خود می پردازد و می فرماید که حسنین (ع) هرچه بگویند ، همان نظر خداوند است و هرچه کنند در جهت رضای اوست .

در روایات اسلامی آمده است که بعد از ماجرای مباهله ، پیامبر اعظم (ص) ، این گواهان صدق خود را به زیر عبایش برد و این آیه از طرف خدا نازل شد : « اِنّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیراً » [ سوره احزاب ، آیه 33 ] ( جز این نیست که خدای تعالی اراده فرموده تا هرگونه پلیدی را از شما خاندان نبوت دور ساخته و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند . )

برای اثبات شان نزول این آیه به تواتر روایات اشاره می کنیم . استاد علامه طباطبایی (ره) در این باره می فرماید : « اختصاص این آیه به این پنج نفر ( پیامبر (ص) ، امیرالمومنین و حسنین (ع) و فاطمه زهرا (س) ) در بیش از هفتاد روایت آمده است که بیشتر آنها از طریق اهل سنت بیان شده است . » [ تفسیر المیزان ، علامه طباطبایی ، ج 16 ص 326 ] مفسران این آیه را منبع فضایل خاندان نبوی می دانند ؛ زیرا مشتمل بر فضایل و اهمیت مقام آنهاست و هم چنین می گویند از این آیه ، امامت امیرالمومنین و حسنین (ع) اثبات می شود ؛ زیرا خداوند تنها این خاندان را پاک و مطهر از هر آلایشی قرار داده است . [ الصواعق المحرقه ، ابن حجر ، صص 43 تا 142 ]

یکی دیگر از آیاتی که به شهادت راویان مشهور در شان خاندان پیامبر (ص) نازل شده است آیه ذیل است : « قُل لا اَسئَلُکُم عَلَیه اَجراً اِلّا المَوَدَّه فی القُربی » [ سوره شوری ، آیه 23 ] « بگو از شما درخواست پاداشی ندارم جز مودت و دوستی خویشانم را . » اکثر مفسران [ که نام آنها در کتاب احقاق الحق ، نوشته قاضی نورالله شوشتری در جلد 3 صفحات 3 تا 18 آمده است . ] بر این عقیده اند که منظور از « قُربی » همان چهار وجود مطهر است که بر طبق این آیه اطاعت بی چون و چرا از آنها بر هر مسلمانی واجب شده است .

جمعه 3 دی 1395  12:17 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها