برتري دادن به اعتبار فضايل دروني است ،نه به اعتبار مسائلي بيروني که دخلي به شخصيت پيامبر ندارد. ملاک برتري همان ملاک يگانه اي است که خداوند اعلام فرموده :
«ان اکرمکم عند الله اتقاکم(1)»
هم چنين برتري آنها به نسبت مقام دانش است. آن دانشي که در مقام علم الاسماء بيان شد و ملاک برتري انسان بر فرشتگان الهي اعلام شد.
پيامبران همگي انسان هاي برگزيده و بندگان خاص خدا بودند ولي همان ها در درجات مختلف تقرب بودند ؛ بعضي به مقامي رسيدند که براي هم صحبتي با خدا صلاحيت يافتند(موسي کليم الله) و بعضي دوست خدا شدند(ابراهيم خليل الله) و بالاخره بعضي به مقام نهايي بار يافتند و حبيب الله شدند(محمد حبيب الله) .
پس در بين انبيا اختلاف مقام و تفاوت در درجات هست، در عين اينكه همه آنان در اصل فضل رسالت مشترك هستند، و در مجمع كمالات كه توحيد باشد سهيم هستند.(2)
1- حجرات(49)،آيه 13.
2- ترجمه الميزان، ج2، ص: 471
منبع: t-pasokhgoo.ir