عرض کنم که انبيا و اولياي الهي به خاطر نقش محوري و رهبري جامعه داراي امتيازات ويژه و منحصر به فرد مي باشند. آنها با عنايت الهي داراي امتيازي ذاتي مي باشند كه از همان آغاز تولد با آنها همراه است و آن پاك بودن فطرت و حجاب نداشتن آن است كه اين خود سرچشمه همه كمالات و فضيلت هاي الهي و انساني است. البته تلاش و كوشش و مجاهده و رنج بردن در راه بندگي خداوند و عبادت او و هدايت انسان ها، كمالاتي اكتسابي نيز به كمالات ذاتي آنها مي افزايد، يعني كمال آغازين و نخستين و خداداد آنها با كمالاتي كه در اثر مبارزه با نفس و دشمن و زحماتي كه در راه بندگي خدا تحمل مي كنند آميخته مي گردد و كمالي بر كمال اوليه آنها مي افزايد چون انسان قدرت رسيدن به كمالات بي نهايت را دارد و دايما مي تواند در حال تكامل باشد و نهايت تكامل بشري به آن اندازه كه براي انسان تصور مي گردد از آن اولياي الهي و چهارده نور پاك يعني محمد و آل محمد(ص) مي باشد، چنانچه روايات و زيارات مختلفي بر اين نكته شاهد و گواه مي باشد.
ولي ساير بندگان كه فطرتشان محجوب و مستور گرديده همه تلاش و مجاهدت آنها براي كنار زدن و يا كم رنگ كردن حجاب فطرت مي باشد تا آن فطرت پاك الهي كه سرچشمه همه كمالات است دوباره رخ بنمايد و صفات خداوند در آن متجلي گردد. يعني چيزي كه در ابتدا براي انبيا و اوليا حاصل است كه همان فطرت بي حجاب و بي غبار است كه عصمت آنان نيز ناشي از آن است، ساير بندگان بايد پس از سال ها رنج و مرارت و مجاهدت به آن دست يابند البته در مرحله اي پايين تر و مرتبه اي ضعيف تر.
منبع: t-pasokhgoo.ir