0

فلسفه عده نگه داشتن چیست؟

 
taha_h
taha_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1394 
تعداد پست ها : 5282
محل سکونت : تهران

فلسفه عده نگه داشتن چیست؟


360ـ حضرت آيه الله مكارم در اين رابطه در استفتائات مي‌فرمايند: "مسئله عده زنان ، فلسفه هاي متعددي دارد و منحصر به مسئله انعقاد فرزند نيست و لذا در تمام مواردي كه شرع گفته است زن بايد عده نگه دارد هر چند عقيم و نازا باشد يا رحم خود را برداشته باشد يا فرضا چند سال از شوهر خود جدا زندگي مي كند در تمام اين صورتها بايد عده نگه دارد."


همچنين در استفائات حضرت آيه الله فاضل آمده است "زني كه در ازدواج موقت مطمئن است كه حامله نشده است (چون رحم او را خارج كرده اند ) آيا بايد عده نگه دارد ؟ پاسخ: اگر در سن زناني باشد كه حيض مي‌بيند بايد عده نگه دارد." (1)


يكي‌ از فلسفه‌هاي‌ عدّه‌ نگه‌ داشتن‌ زن‌، جلوگيري‌ از مخلوط‌ شدن‌ نطفه‌هادر رحم‌ زن‌ است‌، براي‌ اين‌ كه‌ اگر فرزندي‌ متولد شد، به‌ طور يقين‌ مشخص‌باشد كه‌ مربوط‌ به‌ چه‌ كسي‌ است‌ و در نتيجه‌ محارم‌ اين‌ فرزند معلوم‌ باشد ووقتي‌ اين‌ بچه‌ بزرگ‌ شد بداند با چه‌ كساني‌ نمي‌تواند ازدواج‌ كند و نيز مسأله‌ارث‌ بردن‌ او روشن‌ شود.


ولي‌ تنها فلسفه‌ عده‌، موضوع‌ بارداري‌ نيست‌، بلكه‌ بهداشت‌ جسمي‌ وروحي‌ نيز مطرح‌ است‌. چنانچه‌ مي‌دانيد بسياري‌ از بيماري‌هاي‌ خطرناك‌ دراثر مقاربت‌ حاصل‌ مي‌گردد و عده‌ خود به‌ منزله‌ قرنطينه‌اي‌ براي‌ پيشگيري‌ ازآن‌ به‌ شمار مي‌رود.


موضوع‌ بهداشت‌ رواني‌ نيز مسأله‌اي‌ جدي‌ است‌؛ چرا كه‌ ارتباطات‌بدون‌ فاصله‌ زيان‌هاي‌ روحي‌ شديدي‌ را از نظر فردي‌ و اجتماعي‌ واردمي‌سازد كه‌ بر متخصصان‌ مسائل‌ اجتماعي‌ پوشيده‌ نيست‌.


البته‌ اين‌ها نيز برخي‌ از حكمت‌هاي‌ عده‌ است‌ نه‌ همه‌ آنها.


يكي ديگر از دلايل عده نگه‏داشتن زن اين بوده كه اگر زن بعد از مرگ شوهر فورا ازدواج كند اين مطلب با محبت و دوستي و حفظ احترام شوهر سابق و تعيين به خالي بودن رحم از نطفه همسر پيشين سازگار نيست و به علاوه موجب جريحه‏دار ساختن عواطف بستگان متوفي است.


رعايت حريم زندگاني و زناشويي حتي بعد از مرگ همسر موضوعي است فطري و لذا هميشه در قبايل مختلف آداب و رسوم گوناگوني بر اين منظور بوده است. گرچه گاهي در اين رسوم آن چنان افراط مي‏كردند كه عملاً زنان را در بن‏بست و اسارت قرار مي‏دادند.


آيه فوق بر تمام خرافات و جنايات خط بطلان كشيده و به زنان بيوه اجازه مي‏دهد بعد از نگه‏داري عده و حفظ حريم زوجيت گذشته، اقدام به ازدواج كنند، (مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج 2، ص 193، دارالكتاب الاسلاميه، چاپ اول 1375)
.

 

 

 

 


1ـ ج1، ص 458

 

 

 

 

 

منبع: t-pasokhgoo.ir

چهارشنبه 24 آذر 1395  7:39 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها