یکی از مسائلی که در قرآن و روایات به آن سفارش شده، تفکر در خلقت و آفرینش موجودات است. [1] امّا از تفکّر در ذات خداوند نهی شده است؛ مانند این که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: در باره آفرینش خداى بزرگ بیندیشید، امّا در ذات خدا نه. [2] حضرتش در روایت دیگری در علت و فلسفه نهی از تفکر در ذات خداوند، فرمودند: زیرا که شما هرگز توانایى درک عظمت خداوند را ندارید. [3] بنابراین، تفکر در آفرینش نه تنها اشکالی ندارد، بلکه به آن توصیه شده، و فقط از تفکّر در ذات خدا نهی شده است.
برای آگاهی بیشتر نمایه های زیر را مطالعه کنید:
«شناخت خدا»، سؤال 479 (سایت: 520) .
«امکان شناخت خدا»، سؤال 98 (سایت: 889) .
[1] . مانند: آل عمران، 191؛ الرعد،3؛ الروم، 8.
[2] . ورام بن أبی فراس، مسعود بن عیسى، مجموعة ورّام، ج 1، ص 250، مکتبة الفقیه، قم، چاپ اول، بی تا.
[3] . همان.
منبع: http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa17897