[1] نک: ابن حزم، الفِصَل، ج 4، ص 167؛ بغدادی، عبدالقاهر، اصول الدین، ص 284 و 285؛ ندوی، ابوالحسن، صورتان متضادتان، ص 12ـ13.
[2] نک: بحارالانوار، ج 26، ص 68 (داراحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم ، 1403 هـ.ق )؛ عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، باب ما جاء عن الرضا فی علامات الامام، ص 192 (منشورات اعلمی، بیروت، چاپ اول، 1404ه ق)؛ التنبیه بالمعلوم من البرهان فی تنزیه المعصوم عن السهو و النسیان، شیخ حر عاملی.
[3] بیان این شرطها از سوی امامیه خود دلیل آن است که آنان امامت را موروثی نمی دانند.
[4] در این باره مطالعه نمایه: دلایل اعتقاد به امامت و امامان، سؤال 321 (سایت: 2707)، کافی به نظر می رسد.
[5] برای نمونه با آن که اسماعیل بزرگترین فرزند امام صادق (ع) بود، حضرت موسی بن جعفر به مقام ولایت رسید. و نیز با آن که محمد بزرگترین فرزند امام علی نقی بود، برادرش حضرت حسن به مقام ولایت دست یافت. نک: منتهی الامال، شیخ عباس قمی، ج 2، ص 294 و 687 - 688 ، نشر هجرت، قم ، 1377، و نیز بنگرید به کتاب ایران و اسلام، داوود الهامی، ص 698-697، دفتر مجله مکتب اسلام، قم، 1374.
[6] رسول خدا فرمود: این امر ـ دنیا ـ تمام نمیشود تا آن که دوازده خلیفه که همگی از قریشند بر آنان حکومت کنند. صحیح مسلم، ج 2، ص 3، کتاب الامارة، باب: "الناس تبع لقریش و الخلافة لقریش".
[7] "وَ إذِ ابْتَلى إبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأتَمَّهُنَّ قالَ إنّى جاعِلُکَ لِلنّاسِ إماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتى قالَ لا یَنالُ عَهْدى الظّالِمینَ"؛ «[بیاد آر] هنگامی که خداوند ابراهیم را به اموری چند امتحان فرمود و همه را به جای آورد خدا بدو گفت من تو را به پیشوایی خلق برگزیدم عرض کرد این پیشوایی را به فرزندان من نیز عطا خواهی کرد؟ فرمود: [آری اگر شایسته آن باشند] عهد من هرگز به ستمکاران نمیرسد.
[8] این تعبیر مسامحی است؛ زیرا ماهیت حکومت موروثی با خلافت پیامبران و ائمه متفاوت است و این از آن رو است که در حکومتهای موروثی خداوند هیچ نقشی در تعیین پادشاه ندارد و شایستگی افراد ملاک نیست.
[9] "و اجْعَلْ لى وَزیرًا مِنْ أهْلى هارُونَ أخى" ؛ برای من وزیری از اهلم قرار ده، هارون برادرم را؛ طه، 30.
" [10] أمْ یَحْسُدُونَ النّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنا آلَ إبْراهیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظیماً "؛ یا حسد میورزند با مردم چون آنها را خدا به فضل خود بهرهمند نمود که البته ما بر آل ابراهیم کتاب و حکمت فرستادیم و به آنها فرمانروایی بزرگ عطا کردیم. نساء، 54.
[11] نک: شیعهشناسی و پاسخ به شبهات؛ علی اصغر رضوانی، ج 2، ص 495ـ 499.
[12] بخشی از سلامت جسمی و روانی کودک از طریق پدر و مادر و به وسیله وراثت به فرزند منتقل میشود، اسلام توصیه میکند به هنگام ازدواج و تشکیل زندگی مشترک هر یک از زوجین در صفات و خصایص روحی و جسمی طرف مقابل دقت کند تا محصول زندگی مشترک، فرزندی سالم باشد. پیامبر (ص) فرمودند: "جایگاه مناسبی برای نطفه خود برگزینید؛ زیرا ریشهها (ژنها) سرایت کنندهاند". نبی اکرم (ص) در جایی دیگر فرمودهاند: "از سبزهها و گیاهانی که در میان مزبله و خار و خاشاک میروید، بپرهیزید. پرسیدند: ای رسول خدا این سبزه و گیاهان چیستند؟ فرمود: زن زیبایی که در محیط خانوادگی پست و آلوده پرورش یافته باشد" . نک: نمایه: آداب قبل از تولد فرزند، سؤال 1057 (سایت: 1122) .
از این جهت انجام آزمایش های ژنتیکی و خونی برای جلوگیری از مشکلات جسمی و روانی فرزندان ضروری است.
[13] برای آگاهی بیشتر نک: نمایه: ذات انسان و تأثیرات آن در رفتار آدمی، سؤال 692 (سایت: 739) .
[14] برای آگاهی بیشتر نک: نمایه: حلال زادگی امام جماعت و فلسفه آن، سؤال 1957 (سایت: 1982) .
منبع: http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3209