0

عقل و وحی ومسئله ی:ایمان به غیب

 
aryanss
aryanss
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 683
محل سکونت : تهران

عقل و وحی ومسئله ی:ایمان به غیب

نویسنده: دكتر حسین رضوان اللبیدی


منظور ازغیب در اینجا خداوند متعال ، كتاب های آسمانی ، پیامبران و جهان آخرت و مقصود از ایمان نیز در اینجا یقین واطمینان درباره ی وجود تمامی آنهاست.

هم چنین منظوراز عقل (قلب یا لب) در اینجا عقل مسئول و مكلف و جویای حكمت، هدف نهایی است.

 از آنجا كه خرد بشری به وجود مغناطیس و الكتریسیته - در عین عدم رؤیتشان- باور دارد. و با اینكه جاذبه و الكترون را مشاهده ننموده اما با بخاطر روئیت آثارشان به مؤثرات و اسباب ماوراء آنها یقین پیدا می نماید.

زمانی كه انسان صاحب خردی ساعتی یا دست پاه دیگری، یا حتی  یك چوب كبریت یا سنجاقی را مشاهده می نماید، خرد او درباره ی وجود دانشمند و متخصصی كه آن ها را ساخته است -هر چند او را ندیده باشد- كاملاً مطمئن است.

وقتی ساختمان بزرگی پیشرفته ای را می بینید، یقین پیدا می كند كه آن ساختمان ساخته و پر داخته ی مهندس توانمندی است.

طبیعی است كه با مشاهده ی نظام استوار و منسجم و عظیم هستی و آفرینش بدیع ستاره ها و سیارات و كهكشان ها، هم چنین با مشاهده ی موجودات بسیار  ظریف و بی نهایت منسجم، مانند: اتم ها و امواج مختلف و جزئیاتی كه منتهای دانش، چه حكمت و دقت بر آن ها حاكم است. بدون شك عقل و خرد انسانی به وجود خالقی برخوردار از تمامی صفات كمال، یقین پیدا خواهد نمود، خداوند مدیر و مدبری كه  هیچ  چیزی ازنگاه او پنهان نخواهد ماند، خواب و غفلت او را فرا نخواهد گر فت، زیرا وجود علم و دانش درچگونگی خلقت موجودات بیانگر علم و دانش آفریدگار و وجود حكمت و دوراندیشی در آن ها نشانه ی حكمت و دوراندیشی خالق و ساختار سازمان یافته و منظم و بدون اشكال پد یده ها بیانگر تدبیر و دقت و مراقبت كامل آفریدگار آن پد یده هاست.

زمانی كه خرد بشری آیات و نشانه های حكمت، و موازین عدالت و هماهنگی را در مخلوقات خداوند ملاحظه می نماید، یقین و اطمینان پیدا می نماید كه نظام هستی بیهوده آفریده نشده، بلكه در جهت هدفی كه سرانجام آن كمال و پیشرفت مطلوب است، پد ید آورده شده اند.

«ولله ملك السموات والأرض والله علی كل شئ قدیر* ان فی خلق السماوات وا لأ رض و اختلاف اللیل و النهار لایات لأولی الألباب* الذین یذكرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفكرون فی خلق السماوات والأرض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانك فقنا عذاب النار*»آل عمران: 189-191

"مالكیت آسمانها و زمین از آن خداوند است و او بر هر چیزی تواناست. مسل ّ ما ً در آفرینش آسمانها و زمین و آمد و رفت شب و روز نشانه ها و دلایلی آشكار است برای خردمندان. كسانی كه خداوند را ایستاده و نشسته و بر پهلو هایشان افتاده، یاد می كنند و در باره آفرینش آسمانها و زمین می اندیشند و می گو یند: پر وردگارا اینها را بیهوده نیافریده ای تو پاک و منزهی پس ما را از عذاب آتش مصون بدار."

عقل و خرد مسئول و آزاد اندیش، خردی منحصر به فرد است كه در ذات خود آیه ای از آیه های آفریدگار به شمار می آید، به حقیقت عقلی در ارتباط با جهان هستی  و هم چنین متافیزیكی و جویا و گو یای علت ها و حكمت است.

عقل و خرد از این نظر وابسته به نظام هستی است كه مجهز به طرح و برنامه ای مطابق با طرح و برنامه ی حاكم بر هستی و آفرینش موجود در اطراف خویش است، و سیر تكامل ابزار خرد یعنی «مخ» از جهت ایفای نقش عملی خویش، بلافاصله بعد از تولد طفل سازگار با پد یده ها و تاثیرات هستی شكل می گیرد و راه تكامل را در پیش می گیر د، به گونه ای كه بخش های بالاتر ادراكی آن  در واقع به صورت امتدادی عضوی از نظام آفرینش اطراف خود می آید.

هم چنین خرد از این جهت متافیزیكی (و جویای حكمت و علت) است كه مجهز به سیستم پیشرفته ای است كه به مشاهده ظواهر و مظاهر هستی محیط بر خود بسنده نمی كند، بلكه بالاتر از آن درباره ی حكمت ها و اسباب و علل پد یده های نظام هستی به اندیشیدن و خرد ورزی می پر دازد.

از آنجا كه طرح و برنامه های عقل انسان ممكن است بر اثر دخل و تصرف شیاطین دچاراختلال شوند، وحی فرود آمده تا او را در مسیر مسئولیت و تكلیف با هدف مصون نمودنش از كجروی و بی سر و سامانی همراهی نماید و با توجه به اینكه عقل  خرد بشری بخشی از نظام هستی است و هستی بر اساس عقل و خرد قرار

 

گرفته، وحی راستین در بر گیرنده ی دلایل عقلی در ارتباط با آفرینش معقول و خرد پسند است، كه عقل در سیر و روند عروج بر مواج عالم اسباب تا رسیدن به پایان آن و وارد شدن برمرزهای جهان غیب به گونه ای كه اند گار آن را مشاهده می نماید در نتیجه آن دلایل عقلی را چراغ پر فروغی برای روشنایی بخشیدن به راه خود، مورد استفاده قرار می دهد.

وحی برنامه ای كمكی ، كامل كننده و عامل مصونیت قلب ( وعقل) است ، قلبی كه بسیار سریع دچار دگ گونی و تحول می گردد، وحی آن را از بیراهه رفتن ومختل شدن مصون می نماید و هرگاه طرح و برنامه های او دچار اختلال  شود، آن را سروسامان می دهد و تعدیل می كند.

روح غالب وحی راستین وهمراه با دلیل بر درستی آن ، اعجاز همه جانبه و هدایت گر و شفابخش آن صداقت آشكار آن دلیلی است بر این حقیقت، زمانی كه دلربای دل و خردگردد، راه درست را درپیش می گیرد و مصونیت پیدا می كند اما اگر آن را كنار بگذارد به بیراهه می رود و نیست و نابود می گردد ، زیرا وحی شیاطین را هدف حملات قرار می دهد وچراغ پر فروغی است كه راه را بر رهروانش روشن می گرداند.

این تنها قرآن است كه در مسیر بالا بردن خرد با بهره گیری از نردبان اسباب در جهان مشهود، عقل مسئول و مكلف را رهبری می نماید، و در این مسیر به مرزهای جهان غیب وارد شود وبه گونه ای  به آن ایمان و یقین پیدا كند  كه ا ن گار آن را باچشمان خویش مشاهده می نماید.

قرآن با دستان پر قدرت و حكمت خویش دستان عقل را می گیرد و او را در سفر در میان ظواهر مظاهر نظام هستی همراهی می نماید، و حركت و مجرای خرد ویای حكمت و متافیزیك و علت را فعال و هموار می نماید، تا به مشاهده و بهره گیری از آن ها بسنده ننماید، بلكه برای آشنایی با هدفمندی ها، حكمت ها و مقاصد فراتر از آن ها تلاش كند، و در نتیجه ایمان و یقین پیدا نماید كه این آفرینش بدیع، منسجم و قرارگرفته در اختیار انسان مسئول، از آن آفریدگاری برخوردار از تمامی صفات كمال است و امكان ندارد تمامی آن آیه های و نشانه ها باطل و بیهوده به وجود آمده باشند، بلكه باید در جهت تحقق اهداف و مقاصدی آفریده شده باشند، در نتیجه عقل اندیشمند به پیامبران حامل پیام هدایت برای اهل تكلیف و مردمان مسئولیت پذیر و جهان آخرت ایمان و یقین پیدا می نماید.

قرآن برای عقل های پیشرو و نوگرا، اشارات و رهنمود هایی علمی را ارائه می دهد، و هستی را از اتم تا آسمان و كهكشان برای او توصیف می نماید، توصیفی كه به تمام معنی باپیشرفت های علمی و دستاوردهای دانشمندان كه با بهره گیری از دقیق ترین تجهیزات پیشرفته ، هزار سال بعد از نزول قرآن كشف شده اند، سازگاری و هماهنگی دارد، در نتیجه عقل مسئول به قرآن به عنوان  كلام مصون خداوند ایمان و یقین پیدا می كند.

بایدپرسید: به اینكه قرآن كلام منحصر به فرد و ماندگار و ابدی و محفوظ  خداوندكه معیار محاسبه ی مكلفین است،چگونه یقین پیدا كنیم؟

ونه به این یقین برسیم كه اسلام دین تكامل بخش، جهانی، ماندگار و بدن رقیب، وجایگزین وتنها عامل نجات جهان بشری است؟

 درپاسخ بایدگفت: وقتی كه عقل در مورد آیات قرآن به تدبر و اندیشه می پردازد، و نصوص موجود دیگر را با آن مقایسه می نماید، در ارتباط با مسائل زیر به دلایلی دست پیدا می كند.

1- قرآن كریم تنها كتابی است كه شنونده اش احساس می كند كه روح نصوص آن از آسمان فرود می آید.

2- قرآن تنها كتابی است كه تماماً از تناقض، تعارض و تحریف مصون است و همان گونه كه از جانب خداوند فرود آمده از كم و زیاد  محفوظ باقی مانده است.

3- معانی و مبانی آن مملو از معجزه می باشند.

4- تنها كتابی است كه خداوند را از همه ی آنچه با كمال خداوندی او ناسازگار است منزه می گرداند وپیامبران را از هر آنچه با منزلت حاملان پیام و رسات الهی همخوانی ندارد، مبرا می شمارد.

5- تنها كتاب آسمانی است كه هزار سال بعد از نزول آن  به حقایق علمی اشاره می نماید، به توصیف نظام آفرینش هم   چون اتم، كهكشان و نطفه و روند آفرینش انسان به روشی علمی و دقیق مطابق با حقایق علمی كشف شده، می پردازد.

6- قرآن برنامه و دستور العمل كامل كننده ی عقل و اصلاح كننده انحرافات و شفابخش بیماری های بشری است، و آنان را یاد آور می شود كه در مسیر بالا رفتن ار لكان اسباب در جهان مشهود، قرآن را راهنمای راه خویش بنمایند، و به دنبال آن به مرزهای  جهان غیب نزدیك شوند و مثل اینكه آن را مشاهده می نمایند، به آن ایمان بیاورند و یقین پیدا كنند. در واقع قرآن در این میدان كاملاً بدون رقیب و جایگزین است.

7- در ضمن آیات قرآن و معارف و علوم اسلامی قوانین و مقرراتی جهانی وجود دارند كه عدالت و همخوانی را برای  خود انسان و در میدان رواب او با دیگران و انسان و آفرینش را به ارمغان می آورد، وهم   چنین قرآن در این میدان نیز بدون رقیب و جایگزین است.

8- قرآن به تمام معنی از كلمات و عبارات ن پسندی كه با ش أ ن كلام خداوند ناسا گار باشد تهی است، و تمامی آیات و تعالیم آن انسان ها را به توحید و یكتا پرستی خالص، علم، عدالت، صداقت وپاكی فرامی خوانند وبا دستان با محبت خود دست انسان ها را گرفته واز جهان میمون ها و خوك ها بیرون می آورند و او را با آسمان و فرشتگان و مقربان پیوند می دهند.

9- قرآن شامل تعالیم  ورسالت پیامبران پیشین نیز می شود و در یكی از نصوص آن به صراحت به خاتمیت خویش تأكید می نماید.

تحقیقات علمی بی طرفانه در سطح محلی و جهانی و مناظره ها وگفت   گوهای جدی و غیر متعصبانه و غیر جانبدارانه  میان كارشناسان بین المللی در میدان مقایسه بین كتاب های آسمانی، این موضوع را به وضوح مورد ت أ كید قرار می دهند.

اصول و مبانی مكتب الحادی كه وجود آفریدگاری مدیر و مدبر و برخوردار از حیات و وجود جهان پس از مرگ را انكار می كند،   جهان را به صورت جنگلی پر از جانوران درنده در می آورد كه بر جای جای آن آشوب و قتل و بزهكاری حاكم می گردد، مكتبی كه جهان را به وسیله ی طوفان ربا خواری ستم گرانه و ویران گرانه ، طاعون ایدز، آلوده گردانیدن محیط زیست ،گسترش غارت و تروریسم و سرخوردگی منتهی به انتحار مورد تهدید جدی قرار می دهد. وضعی كه بشریت را نه تنها دچار آشوب و بی سرو سامانی می گرداند، بلكه او را به سوی نابودی سوق می دهد.  در این میان بشریت به غیر از بازگشت به اسلام دین پیشرفت واقعی و كمال حقیقی انسانی، دین ماندگار و جهانی، دین خیر و رحمت هدیه داده شده ی خداوند هیچ راه رهایی و نجات دیگری  وجود ندارد.

دینی كه عقل را به سوی ایمان به خداوند مهربان و حسیب و رقیب و وحی هدایت گر و روز قیامت، راهنمایی می كند و در نتیجه نفس و وجود انسانی راه درست خود را درپیش می گیرد وزندگی حقیقی او سر و سامان می یابد ، به آرامش می رسد و به وجود نیرویی كه هیچ نیروی دیگری یارای رویارویی با او را ندارد و در سختی ها به اوپناه می برد و مدیر و مدبری كه هیچ چیزی از اوپنهان باقی نمی ماند، به خداوندی كه همه ی آفریده ها و فرموده هایش مملو از حكمت و عدالت است، ایمان و یقین پیدا می كند، و به روز قیامت و روز حساب، روزپیروزی پاكان و صالحان و خواری و درماندگی و عذاب سركشان و متكبران جامعه، باورمند می گردد.

 انسانی باچنین ایمانی هیچ گاه  دچار ملال و سرخوردگی و ستم گری نمی گردد، به گسترش شر و تباهی نمی پردازد، چنین انسانی از آرامش ایمانی خاصی برخوردار می گردد، و برای عشق، عدالت و حریت و آزادگی زندگی می كند.

در تعالیم اسلام قوانین اساسی جهانی وجود دارد كه تحقق عدالت و توازن در رهبری بشریت را تضمین و آن را از انحراف و تباهی مصون می دارد، قانونی اساسی كه خداوند متعال آن را در آیه ی زیر خلاصه فرموده است:

«ان الله یأمر بالعدل والإحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنكر و البغی»

" به راستی خداوند شما را به عدالت و نیكی نمودن و بخشش به نزدیكان دستور می دهد و از كارهای زشت و فحشا ، امور ناپسند و سركشی بر حذرتان می دارد."

تاریخ گواهی می دهد كه در طول نزدیك به 1000 سال حاكمیت اسلام بر بخشی از جهان، عامل گسترش دانش، عدالت، حق و آزادی بوده است، تاكنون هم هرگاه بحرانی و مسئله ای بشریت را مورد تهدید جدی قرار می دهد، تنها راه رهایی و نجات از آن در اسلام  نهفته است، این حقیقتی است عیان، هرچند عده ای آن را خواستار شوند و مورد تأكید قرار بدهند، ویا از آن روی گردان بشوند و انكار نمایند.

ای امت توحید و یكتا پرستی، لازم است به درستی بدانید كه، تمامی ذلت و درماندگی كه به آن دچارگشته اید ناشی از روی گردانی و دوری از س چشمه ی زلال و بوستان حفاظت شده ایمان از جانب خداوند صاحب عزت وغالب و صاحب قهر و جبروت است.

 آیا می توانید اوضاع كنونی خویش و شرایطی را كه درگذشته در سایه هویت اسلامی قرار داشتید، زمانی كه قهرمانان سوار بر اسبان چابك الله اكبر گویان.. گام پیروزی و توحید رابرای روشنایی بخشیدن به زمین و زمینیان به وسیله نور خداوند حمل می كردند، با هم مقایسه كنید؟

آیا زمان آن فرا نرسیده كه بار دگر به دین اسلام، دین ترقی و تكامل همه جانبه ی بشری، دین جهانی و ماندگار خداوندی بازگردید؟ خداوندی كه هرگاه به چیزی بگویید باش! به وجود خواهد آمد؟

اما دوست عزیز نباید امید بازگشت به هویت راستین، هویت اسلامی و گرد آمدن بر حول محور آن را از دست بدهید، لازم است ادای این مسئولیت را رسالت زندگی پیش از مرگ خویش به شما بیاورید، چو با بهره گیری از اندرز، علم، اندیشه، مهربانی، و دعوت حكیمانه همراه با موعظه ی پسندیده از تمامی توان خود بهره بگیرید و بدون كمترین ملال و سستی نور هدایت و حق را از طریق تمامی امكانات و ارتباطات خود به د گران سفارش و توصیه نمایید. و همه آنها را در راه ادای این رسالت ارزشمند كه به خاطر آن به وجود آمده اید مورد بهره برداری قرار بدهید.

هم چنین نباید فراموش كنید كه هر كس كه به محدوده مورد حمایت خداوند پناه ببرد، كسی بر او غلبه نخواهد نمود و هر كس بر خداوند توكل كند، خداوند او را كفایت می نماید.

 

از گناه متنفر باش نه از گناهکار ...

شنبه 11 مهر 1388  3:40 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها