انواع دامهاي شيطان - 8- شهوت گرايي
يكي از دامهاي خطرناك شيطان دام شهوات است.
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: «الشهوات مصائد الشيطان»؛ «شهوتهاي گوناگون شكارگاههاي شيطان هستند.» شهواتي همچون شهوت شكم، شهوت مال و ثروت، شهوت رياست و مقام و... شايد نيرومندترين آنها شهوت جنسي باشد زيرا اين غريزه اگر رها شود، همچون موريانه كه بي رحمانه بر درختان تناور هجوم ميآورد و از درون آن را پوك و تهي ميسازد، جسم و جان آدمي را به تحليل برده و رفته رفته به ويراني و سقوط ميكشاند. راه حل اصلي مهار شهوت جنسي ازدواج است.
پيامبر صلي الله عليه وآله فرمود:
«اي جمعيت جوان هر كس از شما توانايي ازدواج دارد، ازدواج كند.»
امام صادق عليه السلام فرمود: «مردي محضر پدرم رسيد آن حضرت به او فرمود: آيا همسر داري؟ عرض كرد نه، پدرم فرمود: من دوست ندارم همه دنيا و آنچه در آن است از آن من باشد در حالي كه يك شب را بيهمسر سر بر بالين گذارم. سپس فرمود دو ركعت نماز كه يك مرد زن دار بجاي ميآورد بهتر است از مرد بي همسري كه تمام شبش را به نماز قيام كند و روزش را روزه بدارد. آنگاه پدرم هفت دينار داد و گفت با اين پول ازدواج كن.» سپس پدرم از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل كرد كه فرمود: «براي خود تشكيل خانواده دهيد كه براي روزي شما بهتر و مفيدتر است.»
اگر براي كسي به هر دليل امكان ازدواج نباشد چنين شخصي تحت هيچ عنوان مجاز نيست روي به گناه آورد زيرا خطر گناه و آلوده دامني بسيار فراتر از فشارها و رنجهاي بي همسري است و در صورت خوف وقوع در گناه، ازدواج به هر صورت ممكن واجب ميشود. و لذا چنين كسي، يا بايد خود را كنترل كند و دست به گناه نيالايد و يا مقدمات ازدواج خود را از هر راه ممكن فراهم آورد.
قرآن كريم ميفرمايد: وليستعفف الذين لا يجدون نكاحا؛ «و بايد كساني كه ازدواج برايشان مقدور نيست عفت بورزند. »
كنترل اين غريزه به دو صورت ممكن است تحقق پذيرد: مثبت و منفي.
كنترل منفي
غالبا وقتي سخن از كنترل غريزه جنسي به ميان ميآيد، توجه اشخاص به سمت و سوي نوع منفي آن جلب ميشود و آن اين است كه كسي با وجود تحريكات مختلف و مواجهه با عوامل انگيزش اين غريزه، بخواهد با ميل تحريك شدهاش، مبارزه و مقابله كند و به سوي ارتكاب جرم نرود، چنين كاري گرچه قطعا بهتر از آلايش دامن و عمل به جرم است ولي پيامدهاي سوء و مخرب آن بر كسي پوشيده نيست. اين كار هم به غايت دشوار است و هم زيانبار و بدين جهت هر گاه شخصي بر كنترل غريزه سفارش ميشود با چنين برداشتي از آن و تصور دشواري و زيانباري آن از پذيرفتن چنين توصيه هايي سر باز ميزند.
كنترل مثبت
غريزه جنسي اگر با ازدواج مهار نگردد، مطلوبترين راه تسلط بر آن كنترل مثبت است و آن پرهيز از صحنهها و كارهايي است كه به تحريك اين غريزه ميانجامد.
اين نوع از كنترل كه در حقيقت جنبه پيشگيري دارد هم راحت است و هم بي زيان.
زيرا در اين صورت همچون وسيله نقليهاي است با سرعت معمولي و قانوني، كه در مواجهه با خطر، مهار حركت آن زحمت چنداني ندارد، و مفيد است چون موجب ميشود مغز و اعصاب و قواي بدن در حالت عادي به سر برند و تعادل رواني شخص محفوظ بماند و انرژي و سرمايههاي جسمي و روحي او بيهوده مصرف نشود.
بر خلاف ماشيني كه با سرعتي بسيار فراتر از حد شناخته شده و بايسته خود حركت ميكند. كه چه بسا به كلي اختيار آن از دست صاحبش بيرون رفته و مصيبتهايي به بار آورد و كنترل آن هم در صورت تحقق، صدها زيان و رنج و زحمت و اضطراب براي وسيله و صاحب آن به همراه دارد.
اكنون طرق كنترل مثبت را به اختصار بر ميشمريم:
الف: پرهيز از فكر گناه
عبدالله بن سنان از امام صادق عليه السلام نقل ميكند كه حضرت عيسي به حواريين فرمود: «حضرت موسي به شما دستور داد كه زنا نكنيد و من به شما دستور ميدهم كه فكر زنا هم در سر نپرورانيد تا چه رسد به اينكه زنا كنيد زيرا كسي كه خيال زنا كند مانند كسي است كه در خانهاي كه نقش و نگار شده، دود و آتش به پا كند. چنين كاري گرچه خانه را نميسوزاند ولي زينت و صفاي آن را مكدر كرده و فاسد ميكند.»
ب: دوري از نگاههاي تحريكآميز.
قرآن كريم در دو آيه متوالي دستور به اغماض و نگهداري چشم از نگاه حرام و هوس آلود داده است. در آيه اول ميفرمايد: «به مؤمنان بگو ديدشان را از نامحرمان فرو نشانند و نگاههاي خود را از وقوع در حرام نگه دارند. و در آيه بعدي ميفرمايد: «به زنان مؤمن بگو چشمهايشان را فرو گيرند و نگاههاي خويش را محافظت كنند.»
جالب اين است كه در هر دو مورد خداوند متعال نخست دستور به مراقبت از نگاه محرك و عفت چشم ميدهد و آنگاه به حفاظت از شهوت فرمان داده است، چرا كه نگاه حرام زمينه ساز بي عفتي است.
رسول اكرم صلي الله عليه و آله ميفرمايند: «نگاه هوس آلود، تيري است مسموم از تيرهاي شيطان. هر كس آن را به جهت خوف الهي ترك كند، خداوند ايماني به او ميبخشد كه حلاوت آن را در قلب خود احساس كند.
ج: گوش ندادن به آوازها و موسيقيهاي تحريك كننده و مبتذل
در حديثي از حضرت صادق عليه السلام آمده است: «مردي از آن حضرت درباره شنيدن آواز محرك پرسيد. حضرت از آن نهي كرده و اين آيه را خواند: «به يقين گوش و چشم و دل هر يك مورد سؤال خواهند بود.» و فرمود: گوش از آنچه شنيده و قلب از آنچه بدان دل بسته و چشم از آنچه ديده است مسؤول بوده و بازخواست خواهند شد.»
د: اجتناب شديد از گفتگوها و نشستهاي غفلت زا و معاشرت با دوستان ناباب و گوش سپردن به سخنان تحريكآميز، يكي ديگر از راههاي كنترل مثبت است.
امام باقر عليه السلام فرمود: «هر كس به سخن گويندهاي گوش فرا دهد او را بندگي كرده است، پس اگر ناطق از خدا بگويد شنونده خدا را بندگي و اگر از شيطان بگويد قطعا بندگي شيطان را كرده است.»
ه: اعتدال در خوردن.
بي ترديد پرخوري و بي نظمي در خوردن در ذخيره سازي و انباشتن موادي كه نيازمند تخليه باشد مؤثر است، ولي در صورت اعتدال و كم خوري سهم ناچيزي از آن صرف تهيه آن مواد ميشود. در حديثي كه قبلا از پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله نقل كرديم، آن حضرت پس از آنكه جوانان را به ازدواج ترغيب ميكنند و ميفرمايند: «هر كس قدرت بر ازدواج ندارد، روزه بگيرد يقينا روزه نيروي غريزه او را تضعيف ميكند.»
و: اشتغال به ورزش و سرگرميهاي مفيد
ورزش و سرگرميهاي سازنده يكي ديگر از راههاي كنترل مثبت است، زيرا وجود فراغت و بيكاري زمينه ساز آلودگي به گناهان مختلف شده است، و لذا در روايات بر اشتغال و كار پرهيز از فراغت تأكيد بسيار شده است.
امام صادق عليه السلام به «مفضل» فرمود: انسان اينگونه است كه اگر بي كار و فارق باشد، به بيهودگي و سرمستي دچار ميشود و بر اثر آن به مسايلي مبتلا ميشود كه زيان آن هم بر خود و هم بر نزديكان او سنگيني خواهد كرد.»
ز: تلاوت قرآن
بي شك انس با قرآن، تلاوت و تدبر و تفكر در مضامين آن، شفاي هر دردي است كه هر پريشاني را به سامان ميبرد و زخمهاي پنهان را التيام ميدهد و همتها را تا آسمانها بالا ميبرد و بشر را از فروختن در عالم حيوانات نجات ميبخشد. |
محمود اكبري |
دامها و گامهاى شيطان |
|
برای ِ زیستن دو قلب لازم است
قلبی که دوست بدارد، قلبی که دوستاش بدارند
قلبی که هدیه کند، قلبی که بپذیرد
قلبی که بگوید، قلبی که جواب بگوید
قلبی برای ِ من، قلبی برای ِ انسانی که من میخواهم
تا انسان را در کنار ِ خود حس کنم.
تشکرات از این پست