0

انواع دامهاي شيطان - 8- شهوت گرايي‏

 
omidayandh
omidayandh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 7483
محل سکونت : تهران

انواع دامهاي شيطان - 8- شهوت گرايي‏

يكي از دامهاي خطرناك شيطان دام شهوات است.
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: «الشهوات مصائد الشيطان»؛ «شهوت‏هاي گوناگون شكارگاههاي شيطان هستند.» شهواتي همچون شهوت شكم، شهوت مال و ثروت، شهوت رياست و مقام و... شايد نيرومندترين آنها شهوت جنسي باشد زيرا اين غريزه اگر رها شود، همچون موريانه كه بي رحمانه بر درختان تناور هجوم مي‏آورد و از درون آن را پوك و تهي مي‏سازد، جسم و جان آدمي را به تحليل برده و رفته رفته به ويراني و سقوط مي‏كشاند. راه حل اصلي مهار شهوت جنسي ازدواج است.
پيامبر صلي الله عليه وآله فرمود:
«اي جمعيت جوان هر كس از شما توانايي ازدواج دارد، ازدواج كند.»
امام صادق عليه السلام فرمود: «مردي محضر پدرم رسيد آن حضرت به او فرمود: آيا همسر داري؟ عرض كرد نه، پدرم فرمود: من دوست ندارم همه دنيا و آنچه در آن است از آن من باشد در حالي كه يك شب را بي‏همسر سر بر بالين گذارم. سپس فرمود دو ركعت نماز كه يك مرد زن دار بجاي مي‏آورد بهتر است از مرد بي همسري كه تمام شبش را به نماز قيام كند و روزش را روزه بدارد. آنگاه پدرم هفت دينار داد و گفت با اين پول ازدواج كن.» سپس پدرم از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل كرد كه فرمود: «براي خود تشكيل خانواده دهيد كه براي روزي شما بهتر و مفيدتر است.»
اگر براي كسي به هر دليل امكان ازدواج نباشد چنين شخصي تحت هيچ عنوان مجاز نيست روي به گناه آورد زيرا خطر گناه و آلوده دامني بسيار فراتر از فشارها و رنجهاي بي همسري است و در صورت خوف وقوع در گناه، ازدواج به هر صورت ممكن واجب مي‏شود. و لذا چنين كسي، يا بايد خود را كنترل كند و دست به گناه نيالايد و يا مقدمات ازدواج خود را از هر راه ممكن فراهم آورد.
قرآن كريم مي‏فرمايد: وليستعفف الذين لا يجدون نكاحا؛ «و بايد كساني كه ازدواج برايشان مقدور نيست عفت بورزند. »
كنترل اين غريزه به دو صورت ممكن است تحقق پذيرد: مثبت و منفي.
كنترل منفي‏
غالبا وقتي سخن از كنترل غريزه جنسي به ميان مي‏آيد، توجه اشخاص به سمت و سوي نوع منفي آن جلب مي‏شود و آن اين است كه كسي با وجود تحريكات مختلف و مواجهه با عوامل انگيزش اين غريزه، بخواهد با ميل تحريك شده‏اش، مبارزه و مقابله كند و به سوي ارتكاب جرم نرود، چنين كاري گرچه قطعا بهتر از آلايش دامن و عمل به جرم است ولي پيامدهاي سوء و مخرب آن بر كسي پوشيده نيست. اين كار هم به غايت دشوار است و هم زيانبار و بدين جهت هر گاه شخصي بر كنترل غريزه سفارش مي‏شود با چنين برداشتي از آن و تصور دشواري و زيانباري آن از پذيرفتن چنين توصيه هايي سر باز مي‏زند.
كنترل مثبت‏
غريزه جنسي اگر با ازدواج مهار نگردد، مطلوب‏ترين راه تسلط بر آن كنترل مثبت است و آن پرهيز از صحنه‏ها و كارهايي است كه به تحريك اين غريزه مي‏انجامد.
اين نوع از كنترل كه در حقيقت جنبه پيشگيري دارد هم راحت است و هم بي زيان.
زيرا در اين صورت همچون وسيله نقليه‏اي است با سرعت معمولي و قانوني، كه در مواجهه با خطر، مهار حركت آن زحمت چنداني ندارد، و مفيد است چون موجب مي‏شود مغز و اعصاب و قواي بدن در حالت عادي به سر برند و تعادل رواني شخص محفوظ بماند و انرژي و سرمايه‏هاي جسمي و روحي او بيهوده مصرف نشود.
بر خلاف ماشيني كه با سرعتي بسيار فراتر از حد شناخته شده و بايسته خود حركت مي‏كند. كه چه بسا به كلي اختيار آن از دست صاحبش بيرون رفته و مصيبتهايي به بار آورد و كنترل آن هم در صورت تحقق، صدها زيان و رنج و زحمت و اضطراب براي وسيله و صاحب آن به همراه دارد.
اكنون طرق كنترل مثبت را به اختصار بر مي‏شمريم:
الف: پرهيز از فكر گناه‏
عبدالله بن سنان از امام صادق عليه السلام نقل مي‏كند كه حضرت عيسي به حواريين فرمود: «حضرت موسي به شما دستور داد كه زنا نكنيد و من به شما دستور مي‏دهم كه فكر زنا هم در سر نپرورانيد تا چه رسد به اينكه زنا كنيد زيرا كسي كه خيال زنا كند مانند كسي است كه در خانه‏اي كه نقش و نگار شده، دود و آتش به پا كند. چنين كاري گرچه خانه را نمي‏سوزاند ولي زينت و صفاي آن را مكدر كرده و فاسد مي‏كند.»
ب: دوري از نگاههاي تحريك‏آميز.
قرآن كريم در دو آيه متوالي دستور به اغماض و نگهداري چشم از نگاه حرام و هوس آلود داده است. در آيه اول مي‏فرمايد: «به مؤمنان بگو ديدشان را از نامحرمان فرو نشانند و نگاههاي خود را از وقوع در حرام نگه دارند. و در آيه بعدي مي‏فرمايد: «به زنان مؤمن بگو چشمهايشان را فرو گيرند و نگاههاي خويش را محافظت كنند.»
جالب اين است كه در هر دو مورد خداوند متعال نخست دستور به مراقبت از نگاه محرك و عفت چشم مي‏دهد و آنگاه به حفاظت از شهوت فرمان داده است، چرا كه نگاه حرام زمينه ساز بي عفتي است.
رسول اكرم صلي الله عليه و آله مي‏فرمايند: «نگاه هوس آلود، تيري است مسموم از تيرهاي شيطان. هر كس آن را به جهت خوف الهي ترك كند، خداوند ايماني به او مي‏بخشد كه حلاوت آن را در قلب خود احساس كند.
ج: گوش ندادن به آوازها و موسيقي‏هاي تحريك كننده و مبتذل‏
در حديثي از حضرت صادق عليه السلام آمده است: «مردي از آن حضرت درباره شنيدن آواز محرك پرسيد. حضرت از آن نهي كرده و اين آيه را خواند: «به يقين گوش و چشم و دل هر يك مورد سؤال خواهند بود.» و فرمود: گوش از آنچه شنيده و قلب از آنچه بدان دل بسته و چشم از آنچه ديده است مسؤول بوده و بازخواست خواهند شد.»
د: اجتناب شديد از گفتگوها و نشستهاي غفلت زا و معاشرت با دوستان ناباب و گوش سپردن به سخنان تحريك‏آميز، يكي ديگر از راههاي كنترل مثبت است.
امام باقر عليه السلام فرمود: «هر كس به سخن گوينده‏اي گوش فرا دهد او را بندگي كرده است، پس اگر ناطق از خدا بگويد شنونده خدا را بندگي و اگر از شيطان بگويد قطعا بندگي شيطان را كرده است.»
ه: اعتدال در خوردن.
بي ترديد پرخوري و بي نظمي در خوردن در ذخيره سازي و انباشتن موادي كه نيازمند تخليه باشد مؤثر است، ولي در صورت اعتدال و كم خوري سهم ناچيزي از آن صرف تهيه آن مواد مي‏شود. در حديثي كه قبلا از پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله نقل كرديم، آن حضرت پس از آنكه جوانان را به ازدواج ترغيب مي‏كنند و مي‏فرمايند: «هر كس قدرت بر ازدواج ندارد، روزه بگيرد يقينا روزه نيروي غريزه او را تضعيف مي‏كند.»
و: اشتغال به ورزش و سرگرمي‏هاي مفيد
ورزش و سرگرمي‏هاي سازنده يكي ديگر از راههاي كنترل مثبت است، زيرا وجود فراغت و بيكاري زمينه ساز آلودگي به گناهان مختلف شده است، و لذا در روايات بر اشتغال و كار پرهيز از فراغت تأكيد بسيار شده است.
امام صادق عليه السلام به «مفضل» فرمود: انسان اينگونه است كه اگر بي كار و فارق باشد، به بيهودگي و سرمستي دچار مي‏شود و بر اثر آن به مسايلي مبتلا مي‏شود كه زيان آن هم بر خود و هم بر نزديكان او سنگيني خواهد كرد.»
ز: تلاوت قرآن‏
بي شك انس با قرآن، تلاوت و تدبر و تفكر در مضامين آن، شفاي هر دردي است كه هر پريشاني را به سامان مي‏برد و زخمهاي پنهان را التيام مي‏دهد و همتها را تا آسمانها بالا مي‏برد و بشر را از فروختن در عالم حيوانات نجات مي‏بخشد.
محمود اكبري‏ دام‏ها و گام‏هاى شيطان‏

برای ِ زیستن دو قلب لازم است
قلبی که دوست بدارد، قلبی که دوست‌اش بدارند
قلبی که هدیه کند، قلبی که بپذیرد
قلبی که بگوید، قلبی که جواب بگوید
قلبی برای ِ من، قلبی برای ِ انسانی که من می‌خواهم
تا انسان را در کنار ِ خود حس کنم.
 

جمعه 17 دی 1389  12:18 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها