ایران یکی از کشورهایی است که به علت تنوع قومیتی لباسهای خاص زیادی در آن وجود دارد که هر کدام معرف محل و فرهنگ قوم خاصی است.
لباسهای استانهای جنوبی به عنوان نشان و نمادی از جنوب شناخته میشوند و شاید به جرات بتوان گفت هرمزگان یکی از مناطقی است که پوشش به نوعی خاص از تنپوش خلاصه نمیشود و از تنپوش، حجاب و روسری گرفته تا زیورآلات را دربرمیگیرد.
با توجه به اینکه هرمزگان، جمعیتهای عرب زبان و بلوچ را درونش جای داده اما لباس محلی آن خاص و منحصربهفرد و گویای زبان فرهنگ و آداب و سنن خاص این منطقه است که در دل خود تاریخ و داستانهای ناگفته بسیاری دارد.
تنپوش زنان و مردان هرمزگان هنری است که از دیرباز در این منطقه با گذشت زمان دستخوش تغییر و تحول نشده و این هنر همچنان نشانگر و زبان گویای فرهنگ این منطقه است و البته زیبایی منحصر به فردش دلیلی است که همچنان این لباس در حال استفاده است و هیچگاه کهنه نخواهد شد.
تنپوش زنان هرمزگان
آنچه لباس یا تنپوش زنان هرمزگان را زیبایی میبخشد نقش و طرح و رنگ است و پیراهن زنان هرمزگانی گاه بلند تا مچ پا و گاه تا زیر زانو میرسد که از هر منطقه به منطقهای دیگر متفاوت است. موضوع مهم در لباس زنان هرمزگان نوع پارچه و رنگ آن است که به علت گرمای هوا معمولا سبک و نازک است تا جریان هوا را به راحتی از میان آن عبور دهد. همچنین در انتخاب رنگ لباس از رنگهایی مانند آبی، بنفش، صورتی و سبز بیشتر استفاده میشود.
پیراهن: انواع پیراهنهای زنان هرمزگانی کندوره، گون، اشکم، نشته، آستین فراخ، کلوش، عجمی، چینی، گشاد عربی و ساده شلالی نام دارد.
کندوره یکی از پیراهنهای مشهور زنان بندرعباس و همان پیراهن گاندورا اسپانیایی و اروپایی است که اعراب مسلمان قرن هشتم میلادی به جنوب ایتالیا و اسپانیا بردند.
این لباس بیشتر در نواحی مرکزی و قسمتی از شمال غربی استان هرمزگان بهویژه بندرعباس، بندر خمیر، کنگ و بندر لنگه مورد استفاده قرار میگیرد. این لباس دارای حاشیه نواردوزی پهن در ناحیه دور کمر است و اندامی بودن آن و انتخاب قد تا حد زانو به مدل و دوختبه آنها تنوع میدهد و از طرف دیگر باعث نمایان شدن زیبایی شلوارهای بندری میشود و به همین علت رایجترین پیراهن در بین زنان و دختران جوان بندری است.
اغلب رنگهای مورد استفاده برای این پیراهن رنگهای گرم و شادی مانند قرمز، بنفش، سبز، سرخابی، صورتی، نارنجی، زرد و بهندرت آبی فیروزهای است. علاوه بر کندوره زنان از یک زیر پیراهن سفید فاقد آستین که از جنس پارچههای نازک و نخی و اغلب وال سفید دوخته میشود، استفاده میکنند.
چادر: در یک قرن اخیر زنان بندری و هرمزگانی پارچههای گوناگونی را از جنس رنگ و طرح مورد استفاده خود قرار دادند که به مرور زمان این پوشاک دستخوش تغییر قرار گرفت. بیشتر چادرها به رنگهای قهوهای، خردلی و خاکستری مایل به آبی و دارای طرحها و نقشهای بسیار زیبا و جذاب است.
معمولا چادر بندری را به دو شیوه میبندند (لا نیم لا و کول زدن) در یک روش یک گوشه را با دست بر روی دوش میاندازند و طرف دیگر آزاد است و در شیوه دیگر یک طرف چادر را دور سر میپیچیدند و گوشه آن را در ناحیه گوش رها میکنند.
شلوار بندری: در استان هرمزگان به نام «شلوار دمپا تنگ» خوانده میشود که از مچ پا تا زانو تنگ بوده و از زانو تا کمر حالت لوزی شکل به خود گرفته و کاملا گشاد و راحت است. شلوارهای بندری را به رنگهای سبز و قرمز و زرد، آبی و نارنجی و با پارچههایی از جنس تترون، پوپلین و چیت برای استفاده روزمره و پارچههای کلفت و زریدار مثل اطلس و زربفت و ساتن برای مجالس و عروسیها میدوزند.
برای راحتی در هنگام پوشیدن دمپای شلوار را بهطرف داخل پا چاک میدهند که با زیپ و یا دکمهای دستساز بسته میشود. دمپای شلوارهای بندری از مچ پا تا روی زانو تزیینات بسیار زیبایی دارد که نسبت به تنپوشها از تنوع بسیاری برخوردار بوده که از گذشته تاکنون در بین بانوان جایگاه خود را از دست نداده است.
تزیینات شلوارهای بندری بر اساس نوع و محل جغرافیایی دوخت آن اسامی مختلفی دارد که عبارتاند از: بادله تمام، ودویی دستی، ودوییچرخی، پولکی، حاشیهای، سرپارچه ای، گلابتونی، خوس لنگهای، ودویی اطلسی و نخی.
برقع: در پوشاک بانوان هرمزگان ملحقاتی وجود دارد که علاوه بر جنبه تزئینی جنبه کاربردی نیز دارد از مهمترین این ملحقات برقع است که نوعی حجاب نیز محسوب میشود و اغلب زنان ساحلنشین قشم، بندرلنگه، جاسک و بندرعباس از آن استفاده میکنند و در مناطقی مانند رودان، حاجیآباد و بستک دیده نمیشود. زنان هرمزگان علاوه بر لباس از انواع و اقسام زیورآلات که تعدادی از آنها تنها متعلق به استان هرمزگان است برای پوشش و زیبایی استفاده میکردند.
پیراهن کمر چین: یکی از زیباترین و قدیمیترین پیراهنهای زنان هرمزگان است که نسبت به دیگر لباسهای استان از قدمت بیشتری برخوردار است. این تنپوش در گذشته در بندرعباس، شهرهای اطراف آن منجمله میناب و رودان طرفداران خاصی داشته است.
پیراهن کمر چین در این نواحی پیراهن دورچین (dorcin) نیز خوانده میشود. این پیراهن گاه با بالاتنه ساده و یقه گرد دوخته و گاه با برشی دالبری شکل در زیر سینه و یقه هفت که زیر سینه تا خط کارور را چینهای منظمی میدهند. آستینهای این پیراهن دو تکه بوده که شامل تکه آستین و سرآستینها است. سرآستینهای این پیراهن را اندازه مچ دست میدوزند و با چینهای ریزی سرآستینها را به آستین وصل میکنند.
این پیراهن به همراه شلوار گشاد و خاصی پوشیده میشود که گشادی آن از کمر تا دمپا به یک اندازه است و لبه گشادی پایین هر لنگه شلوار بین ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر میرسد و کمر شلوار را لیفهای دوخته و کش میکشند.
این شلوار نمایی مانند دامن به خود میگیرد علاوه بر دمپا دو درز پهلوی شلوار را نیز با نوارهای تزئینی، زری و یا با چرخ گلدوزی میکردند که نوع تزئینات آن بسته به شهرستانهای توابع متفاوت است.
اورنی: را با پارچه حریر تهیه میکنند. این روسری دارای تزیینات بسیار متنوع بهصورت گلهای ریزودرشت بتهجقهای، گل بادامی، و غیره که در جلو صورت و سطح داخلی اورنی با پولک و گلابتون و یا با نخهای طلایی و نقرهای گلدوزی میکنند و این روسری به علت استفاده راحتتر و سادهتر نسبت به جلیبلهای دیگر در رنگهای شاد و زنده سبز، قرمز، نارنجی و زرشکی و آبی دوخته میشود که اصولاًبا لباس هماهنگ است. اورنی را دور سروصورت میپیچند و یک قسمت آن را روی سینه آزاد رها میکنند که در اصطلاح محلی به آن کول «kul» گفته میشود.