0

اخبار دانشگاه

 
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

ملاباشي در گفت‌وگو با فارس:

دانشگاه‌هاي تهران بايد بهمن‌ماه تعداد دانشجويان مهمان را تكميل كنند



خبرگزاري فارس: معاون دانشجويي وزارت علوم گفت: دانشگاه‌هاي تهران بايد 20 درصد دانشجوي مهمان خود را در بهمن‌ماه تكميل كنند.



محمود ملاباشي، معاون دانشجويي وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس با بيان اينكه اجراي آيين‌نامه نقل و انتقال دانشجويان دوره زماني ويژه‌اي دارد، افزود: دوره زماني آيين‌نامه نقل و انتقال دانشجويان از آبان آغاز مي‌شود و تا 15 دي ماه ادامه دارد.



وي گفت: در آبان ماه دانشجويان تقاضاي خود را ارايه مي‌دهند و از اول تا 15 آذر ماه درخواست انتقال دانشجو را دانشگاه‌هاي مبدا بررسي كرده و با دانشگاه‌هاي مقصد مكاتبه مي‌كنند.



معاون دانشجويي وزارت علوم با بيان اينكه نتايج مكاتبات دانشگاه‌هاي مبدا و مقصد تا 15 دي‌ماه به اطلاع دانشجو مي‌رسد، اظهار كرد: وزارت علوم با ارائه بخشنامه و اطلاعيه سعي دارد دانشجويان و دانشگاه‌ها را با نحوه اجراي آيين‌نامه نقل و انتقال دانشجويان آشنا كند.



وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا تعدادي از دانشگاه‌هاي تهران از پذيرش دانشجويان در ميان 2 ترم خودداري مي‌كنند، گفت: دانشگاه‌هاي تهران موظف هستند كه تا 20 درصد از دانشجويان ورودي خود را به صورت مهمان پذيرش كنند.



ملاباشي گفت: درصورتي كه دانشگاه‌هاي تهران در مهرماه 20 درصد از دانشجويان مهمان خود را پذيرش كرده باشند با هماهنگي وزارت علوم موارد مهماني ضروري ارايه مي‌شود، دانشگاه‌هاي تهران موظف هستند تا در بهمن‌ماه 20 درصد دانشجويان مهمان خود را تكميل كنند.

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:19 AM
تشکرات از این پست
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

كرار/ وزير علوم مطرح كرد:

رتبه‌بندي‌هاي غربي‌ها درست نيست؛برخي دانشگاه‌هاي ايران جزء برترين‌هاي دنيا هستند



خبرگزاري فارس: وزير علوم با تأكيد بر اينكه رتبه‌بندي‌ دانشگاه‌ها توسط غربي‌ها را قبول نداريم، گفت: برخي دانشگاه‌هاي ايران در رديف دانشگاه‌هاي برتر دنيا هستند.



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در حاشيه يازدهمين جشنواره تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر كشور كه امروز دوشنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، در جمع خبرنگاران به شرايط برگزاري آزمون متمركز دكتري اشاره كرد و اظهار داشت: برگزاري آزمون متمركز به معناي سلب اختيار از دانشگاه‌ها در انتخاب دانشجوي دكتري نيست و اختيارت كافي و وافي براي دانشگاه‌ها نيز در نظر گرفته شده است.



وي افزود: در اين روش 3 تا 5 برابر ظرفيت پذيرش هر دانشگاه به دانشگاه معرفي مي‌شود و آنگاه دانشگاه‌ها دانشجويان دكتري خود را از ميان افراد معرفي شده انتخاب مي كنند.



وزير علوم همچنين به تشريح جزئيات اجراي طرح دوركاري در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: اكنون مراحل آغاز شناسايي شغل‌هايي در دانشگاه‌ها كه مي توانند به شيوه دوركاري انجام شوند، آغاز شده است.



دانشجو با بيان اينكه دانشگاهياني كه براي دوركاري داوطلب هستند، مي توانند در اين طرح ثبت نام كنند، خاطرنشان كرد: تيمي توسط معاون اداري و مالي وزارت علوم براي اجراي طرح دوركاري در دانشگاه‌ها تشكيل شده است.



وي در خصوص تعداد مشاغلي يا دانشگاهياني كه در دانشگاه ‌ها شامل اين طرح مي‌شوند، يادآور شد: دانشگاه‌ها مجموعه گسترده‌اي هستند و در حال حاضر نمي‌توانيم بگوييم چند شغل يا چه تعداد در آموزش عالي مي‌توانند مشمول دوركاري شوند.



وزير علوم در ادامه با بيان اينكه شاخص‌هاي غربي براي رتبه‌بندي دانشگاه ها را خيلي قبول نداريم، اظهار داشت: شاخص نهادهاي غربي مثل نمايه ISI، نمايه هاي داخلي و شاخص هاي ما را قبول ندارند، به هر حال ما شاخص‌هاي ديگري را قائل هستيم و فكر مي‌كنيم كه رتبه‌بندي‌ها بايد بر مبناي آن شاخص‌ها صورت گيرد.



دانشجو در همين زمنيه اضافه كرد: اگر دانشگاهي ايراني در رتبه‌بندي‌هاي غربي رتبه 500 كسب كند، قائل نيستيم كه واقعا رتبه اش 500 است، بلكه قائل به اين هستيم كه در رديف‌هاي اول دنيا است چون ديدگاه غربي‌ها تك بعدي و مادي است در حالي كه ديدگاه ما دو بعدي يعني مادي و معنوي است.



وي با بيان اينكه غربي ها با شاخص هاي خودشان و بر مبناي جهان بيني و ديدگاه خود دانشگاه‌هاي تهران، صنعتي شريف، اميركبير، علم و صنعت، فردوسي مشهد و ... را در رتبه بندي‌شان معرفي مي‌كنند، گفت: ما فعاليت هاي تربيتي، فرهنگي، پژوهشي و اجرايي را در رتبه بندي دانشگاه‌هايمان در نظر مي‌گيريم و آن را اصل مي‌دانيم.

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:19 AM
تشکرات از این پست
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

جزئیات دورکاری دانشگاهها/ ثبت نام دانشگاهیان داوطلب دورکاری



وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اعلام جزئیات دورکاری در دانشگاهها از آغاز شناسایی شغل هایی در دانشگاهها که می توانند به شیوه دورکاری انجام شوند، خبر داد و گفت: تیمی توسط معاون اداری و مالی وزارت علوم برای عملیاتی کردن دورکاری در دانشگاهها تشکیل شده است.



به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو امروز دوشنبه در پاسخ به خبرنگار مهر در حاشیه یازدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر افزود: درخواست می کنیم دانشگاهیانی که برای دورکاری داوطلب هستند اقدام به ثبت نام کنند. همچنین در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال احصاء کارهایی هستیم که می توان آنها را به روش دورکاری انجام داد.



وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به اینکه پیش بینی اجرایی شدن دورکاری برای چه تعداد شغل در دانشگاهها یا چه تعداد از دانشگاهیان را می کند، گفت: دانشگاهها مجموعه گسترده ای هستند لذا نمی توانیم در حال حاضر بگوییم چند شغل یا چه تعداد در آموزش عالی می توانند مشمول دورکاری شوند.



رتبه بندی های غربی را چندان قبول نداریم



وی در تشریح دیدگاهی که نسبت به رتبه بندی دانشگاهها که توسط موسسات مختلف غربی صورت می گیرد، گفت: شاخص های آنها را خیلی قبول نداریم چون شاخص های آنها به عنوان مثال نمایه ISI، نمایه های داخلی و شاخص های ما را قبول ندارند ما شاخص های دیگری را قائل هستیم و فکر می کنیم که رتبه بندی ها باید بر مبنای آن شاخص ها صورت گیرد که البته این را فعلا در دنیا نمی توانیم اعمال کنیم.



دانشجو افزود: اگر دانشگاهی ایرانی در رتبه بندی های غربی رتبه 500 کسب کند، قائل نیستیم که واقعا رتبه اش 500 است بلکه قائل به این هستیم که در ردیف های اول دنیا است چون دیدگاه آنهایی که دارند شاخص گذاری می کنند تک بعدی و مادی است در حالیکه دیدگاه ما دو بعدی یعنی مادی و معنوی است. آنها معنا را در شاخص هایشان اصلا دخالت نمی دهند اما ما معنویت را در شاخص هایمان حتما دخالت می دهیم.



شاخص های رتبه بندی ایرانی دانشگاهها



وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: رتبه بندی که آنها صورت می دهند از دید ما نه اینکه بی ارزش باشد، اما به هیچ وجه مطلق نیست. آنها با شاخص های خودشان و بر مبنای جهان بینی و دیدگاه خود دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، فردوسی مشهد و ... را در رتبه بندی‌شان معرفی می کنند اما رتبه بندی که ما داریم دو بعدی است.



کامران دانشجو افزود: ما فعالیتهای تربیتی، فرهنگی، پژوهشی و اجرایی را در رتبه بندی دانشگاههایمان در نظر می گیریم و به این رتبه بندی قائل هستیم و آن را اصل می دانیم. اگر بخواهیم به دنبال شاخصه های آنها باشیم با فطرت انسان و اعتقاداتمان همخوانی ندارد.



اختیار دانشگاهها در پذیرش دانشجوی دکتری پابرجاست



وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برگزاری آزمون متمرکز دکتری به معنای سلب اختیار دانشگاهها در انتخاب دانشجوی دکتری است، گفت: اختیارت کافی و وافی برای دانشگاهها در پذیرش دانشجوی دکتری دیده شده است آزمون دکتری دال بر این نیست که اختیارات از دانشگاهها گرفته شده است. 3 تا 5 برابر ظرفیت پذیرش هر دانشگاه به دانشگاه معرفی می شود و آنگاه دانشگاهها دانشجویان دکتری خود را از میان آنها انتخاب می کنند.

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:20 AM
تشکرات از این پست
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

مسلمی نائینی به مهر خبر داد:

میزان استقبال 25 هزارمربی دانشگاهها از ادامه تحصیل/ 203 نفر ثبت‌نام کردند!


مدیرکل امور بورس وزارت علوم با بیان اینکه کمتر از یک درصد مربیان دانشگاهها از تسهیلات ادامه تحصیل در دوره دکتری استقبال کردند گفت: 25 هزار عضو هیئت علمی مربی در کشور داریم که فقط مدارک 203 نفر از آنها برای استفاده از تسهیلات ادامه تحصیل دریافت شده است.



حسن مسلمی نائینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: مدارک فقط 203 نفر از اعضای هیئت علمی مربی در دانشگاههای دولتی، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد برای استفاده از تسهیلات ادامه تحصیل در مقطع دکتری به وزارت علوم رسیده است.



مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم ابراز امیدواری کرد: مربیان دانشگاهها استقبال بیشتری از تسهیلات ادامه تحصیل کنند. پیش از این مربیانی که می خواستند از این تسهیلات استفاده کنند باید 60 درصد امتیاز لازم برای ارتقاء از مربی به استادیاری را می داشتند اما امسال این شرط حذف شد. این شرط به مانعی برای مربیان علاقمند به استفاده از تسهیلات ادامه تحصیل در مقطع دکتری تبدیل شده بود بطوریکه سال گذشته فقط 90 نفر از مربیان کل کشور متقاضی ادامه تحصیل بودند.



مسلمی نائینی افزود: تغییر دیگر برای شرایط مربیانی که از تسهیلات ادامه تحصیل استفاده کنند این است که هم مربیان پیمانی و هم رسمی آزمایشی ها می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.



وی با بیان اینکه 30 آذر ماه آخرین فرصت مربیان دانشگاهها برای ارائه مدارک جهت استفاده از تسهیلات ادامه تحصیل در مقطع دکتری بود به مهر گفت: منتظر هستیم که طی چند روز آینده مدارک مربیان علاقمند به ادامه تحصیل در مقطع دکتری با توجه به تسهیلات در نظر گرفته برای آنها را دریافت کنیم.



مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم افزود: اگر در میان 25 هزار عضو هیئت علمی مربی که در دانشگاههای کشور فعال هستند فقط 10 درصدشان خواستار استفاده از تسهیلات ادامه تحصیل بودند باید مدارک 2 هزار و 500 نفر از آنها به وزارت علوم می رسید و حداقل انتظار این بود که یکهزار نفر از آنها برای ادامه تحصیل اقدام می کردند.



به گزارش مهر، آئین نامه ای در خصوص تسهیلات ادامه تحصیل اعضای هیئت علمی مربی دانشگاهها از 10 ماه گذشته بر روی وب سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.


بر اساس این آئین نامه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیمی از هزینه های تحصیل یک عضو هیئت علمی مربی دانشگاههای دولتی، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی که واجد استفاده از تسهیلات ادامه تحصیل به صورت بورسیه دکتری است را پرداخت می کند و مابقی هزینه ها را باید دانشگاه مربوطه تقبل کند.

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:20 AM
تشکرات از این پست
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

معاون پژوهشي دانشگاه آزاد:

دانشگاه آزاد در رشته شيمي بين دانشگاه‌هاي خاورميانه اول شد



خبرگزاري فارس: فريدون رهنما گفت: دانشگاه‌ آزاد توانست در زمينه شيمي در خاورميانه در سال 2010 رتبه اول را كسب كند.



به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري فارس، فريدون رهنما معاون پژوهشي دانشگاه آزاد ظهر امروز در يك نشست خبري گفت: جشنواره فرهيختگان همزمان با مسابقات ربوكاپ آزاد ايران 17 تا 23 فروردين ماه برگزار مي‌شود.



وي با اشاره به فعاليت‌هاي دانشگاه آزاد در زمينه پژوهش گفت: ما براي نهادسازي پژوهش مراكز تحقيقاتي پيشرفته را در اين دانشگاه ايجاد كرده‌ايم كه در اين زمينه مركز تحقيقات فيزيك پلاسما و در اردبيل و شهركرد و مركز تحقيقات دامپروي و واحد خوراسگان فعاليت‌هاي خوبي را داشته است.



وي ادامه داد: موضوع شركت‌هاي دانش بنياد هم مورد توجه برنامه پنجم و نقش جامع علمي كشور بوده است و نيز در دانشگاه آزاد قصد داريم شركت‌هاي دانش بنيان را توسعه دهيم و تاكنون 22 مركز رشد موفق به اخذ مجوز در اين دانشگاه شده است.



وي با اشاره به نشريات علمي پژوهشي دانشگاه آزاد گفت: در حال حاضر 114 مجله علمي پژوهشي در اين دانشگاه فعال هستند كه نزديك به 20 عنوان از اين مجلات از وزارت علوم تاييديه لازم را دريافت كردند و يك مجله نيز از وزارت بهداشت مجوز خود را گرفته است و 10 عنوان مجله ديگر نيز موافقت اوليه خود را دريافت كرده‌اند.



رهنما گفت: براي توسعه زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه آزاد موفق شده‌ايم همه واحد‌هاي دانشگاهي را به فيبر نوري مجهز كنيم.



وي با اشاره به اينكه نرخ رشد توليدات علمي كشور در سال 2010 بالاترين نرخ رشد در بين كشورهاي ديگر بوده است، گفت: نرخ رشد دانشگاه آزاد در سال جاري ميلادي حدود 57.4 درصد بوده است كه در مقايسه با نرخ رشد توليد علمي وزارت علوم و بهداشت بالاتر بوده است.



معاون پژوهشي دانشگاه آزاد گفت: در سال 2010 اين دانشگاه توانسته رتبه اول بيشترين ارجاعات به مقالات علمي را در بين دانشگاه‌هاي جهان اسلام كسب كند.



وي ادامه داد: به طور ميانگين به هر مقاله از دانشگاه آزاد 4 ارجاع شده است و ما توانستيم در زمينه شيمي در خاورميانه در سال 2010 رتبه اول را كسب كنيم.



وي گفت: بودجه پژوهشي دانشگاه آزاد 5 درصد است كه هم اكنون بودجه پژوهشي اين دانشگاه حدود 75 ميليارد تومان است و اين بودجه در واحدهاي جامع دانشگاه آزاد به 10 درصد نيز مي‌رسد.



رهنما گفت: ما در دانشگاه آزاد صندوق حمايت از نخبگان را طراحي كرده‌ايم كه اميد داريم براي سال 90 اين صندوق را عملياتي كنيم.

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:21 AM
تشکرات از این پست
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

ایجاد رشته‌های اقتصاد و مدیریت هنر/ دانشکده کارآفرین هنر راه اندازی می‌شود
رئیس دانشگاه هنر اصفهان از راه اندازی دانشکده "کارآفرین هنر" از یکسال آتی در این دانشگاه خبر داد و گفت: رشته‌هایی مانند اقتصاد هنر و مدیریت هنر در این دانشکده راه اندازی می‌شوند.

فرهنگ مظفر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: دانشکده کارآفرین هنر برای اولین بار در ایران با بهره گیری از دستاوردها، حمایتها و همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در دانشگاه هنر اصفهان راه اندازی می شود.

رئیس دانشگاه هنر اصفهان درباره زمان پذیرش دانشجو در دانشکده کارآفرین هنر گفت: از مهر ماه 90 در برخی رشته هایی که در این دانشکده راه اندازی می شوند دانشجو پذیرش می شود اما دانشکده یکسال آینده راه اندازی خواهد شد.

وی از قطعی شدن راه اندازی دانشکده صنایع دستی در دانشگاه هنر اصفهان خبر داد و گفت: فضای دانشکده صنایع دستی از سوی سازمان میراث فرهنگی در اختیار دانشگاه هنر اصفهان قرار گرفته است.

مظفر درباره زمان افتتاح رسمی دانشکده صنایع دستی گفت: قرار بود این دانشکده از بهمن ماه راه اندازی شود اما به دلیل کارهای ساختمانی دانشکده پیش بینی می شود از مهر ماه 90 افتتاح رسمی شود.

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:21 AM
تشکرات از این پست
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

وزير علوم:

شهريه هيچ يك از دانشگاه‌هاي دولتي و غير دولتي افزايش نمي‌يابد



وزير علوم گفت: با هدفمند كردن يارانه‌ها شهريه هيچ يك از دانشگاه‌هاي دولتي، آزاد و غير انتفاعي افزايش نمي‌يابد.



به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري فارس، كامران دانشجو امروز در مراسم آغاز هفته پژوهش در جمع خبرنگاران درباره تجاري‌سازي طرح‌هاي پژوهشي گفت: پژوهش بايد در مدارس آغاز شود و بايد دانش‌آموز محقق تربيت كنيم.



وي تأكيد كرد: حركت ما بايد به سمت انجام تحقيقات كاربردي باشد و بايد انجام اين‌گونه از تحقيقات در جهت رفع نياز جامعه گام برداريم.



وزير علوم با اشاره به هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: هدفمند كردن يارانه‌ها تأثيري روي شهريه دانشگاه‌ها ندارد و دانشگاه‌هاي دولتي، غيرانتفاعي و آزاد نبايد شهريه خود را افزايش دهند. اين موضوع هفته قبل به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.



وي درباره پژوهش‌هاي دانشجويان دكترا افزود: وزارت علوم و معاونت علمي و فناوري رئيس جمهوري پروژه‌هاي كاربردي را حمايت مي‌كنند و ما پروژه‌هاي دكتراي دانشجويان دانشگاه‌ها را به معاونت علمي ابلاغ مي‌كنيم و اين معاونت به دانشجويان پژوهانه اهدا مي‌كند.



دانشجو درباره ادغام وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش گفت: هيچ بحثي در مورد ادغام اين دو وزارتخانه در هيئت دولت مطرح نيست و ادغام اين دو وزارتخانه به نفع نظام آموزشي كشور نيست.

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:21 AM
تشکرات از این پست
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

رتبه بندي دانشگاه‌هاي جهان براساس شاخص‌هاي ISI




رتبه بندي دانشگاه‌هاي جهان براساس شاخص‌هاي ISI



بر اساس آخرين رتبه‌بندي پايگاه ESI موسسه اطلاعات علمي(ISI) در مجموع شانزده دانشگاه كشور توانسته‌اند در يك يا چند حوزه علمي خاص در جمع دانشگاه‌هاي برتر جهان قرار گيرند.



دكترعبدالرضا نوروزي چاكلي، مدير گروه علم‌سنجي مركز تحقيقات سياست علمي كشور و عضو هيات علمي دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين كه آخرين رتبه بندي دانشگاه‌هاي جهان بر اساس سه شاخص

«تعداد مقاله»، «تعداد استناد» و «نسبت استناد به هر مقاله»

توسط پايگاه ESI موسسه اطلاعات علمي(ISI) انجام مي شود، گفت: اين رتبه‌بندي بر اساس اطلاعات نمايه شده دوره 10 سال و هشت ماهه اول ژانويه 2000 ميلادي تا 31 آگوست 2010 (11 دي 1378 تا 9 شهريور 1389) صورت گرفته كه در اول نوامبر سال 2010 (10 آبان 1389) توسط پايگاه ESI روزآمدسازي شده است.



وي با بيان اين كه در اين رتبه‌بندي، در مجموع تنها تعداد چهار هزار و 339 دانشگاه جهان موفق به حضور در يكي از رتبه‌هاي اين مؤسسه شده‌اند، افزود: در عين حال، هر يك از دانشگاه‌ها،‌ در حوزه‌هاي موضوعي خاص داراي رتبه‌هاي متفاوتي هستند كه پايگاه ESI، رتبه دانشگاه‌هاي جهان را در بازه‌هاي زماني تقريبيِ 10 ساله و در 22 حوزه موضوعي خاص و همچنين در تمامي حوزه‌هاي موضوعي تعيين مي‌كند.



نوروزي تصريح كرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه مطابق آخرين رتبه‌بندي‌هاي انجام شده توسط آن مؤسسه، در مجموع، شانزده دانشگاه كشور توانسته‌اند در برخي از حوزه‌هاي موضوعي همچون شيمي، مهندسي، پزشكي باليني، علوم مواد، علوم كشاورزي، علوم گياهي و جانوري و داروشناسي و سم‌شناسي در كنار ساير دانشگاه‌هاي جهان قرار گيرند. اين در حالي است كه تعداد دانشگاه‌هاي ايرانيِ‌ حاضر در رتبه‌بندي هاي قبلي آن پايگاه، چهارده دانشگاه بود. از سويي ديگر، در مجموع در رتبه‌بندي اخير نسبت به رتبه‌بندي قبلي اين پايگاه، حوزه‌هاي «علوم گياهي و جانوري» و «علوم كشاورزي» به حوزه‌هاي داراي رتبه

«دانشگاه تهران»

و حوزه «شيمي» به حوزه‌هاي داراي رتبه

«دانشگاه تبريز»

افزوده شده است.



به گفته وي علاوه بر آن،

دو دانشگاه «علوم پزشكي اصفهان» و «مازندران»

كه پيشتر شرايط حضور در رتبه‌بندي‌هاي اين پايگاه را كسب نكرده بودند، توانستند در رتبه‌بندي اخير، در جمع دانشگاههاي برتر جهان جاي گيرند و به اين ترتيب، شمار دانشگاه هاي ايرانيِ حاضر در رتبه‌بندي پايگاه ESI را به شانزده دانشگاه برسانند.



نوروزي با مقايسه اين رتبه‌بندي با رتبه بندي انجام شده در بازه زماني گذشته گفت: پيشتر، هيچ يك از دانشگاه‌هاي كشور نتوانسته بودند در حوزه‌هاي «علوم گياهي و جانوري» و «علوم كشاورزي» حائز رتبه‌هاي جهاني در آن پايگاه شوند. همچنين، دو دانشگاه «علوم پزشكي اصفهان» و «مازندران» به تازگي توانسته‌اند در اين رتبه‌بندي ها جاي گيرند و با وجود تازگي ورود اين دانشگاهها در كنار دانشگاههاي برتر جهان در برخي از موارد رتبه‌هاي قابل قبولي را نيز به خود اختصاص داده‌اند، به طوري كه

«دانشگاه مازندران»

به لحاظ «نسبت استناد به هر مقاله» پيش از دانشگاه هاي موفقي همچون «صنعتي شريف»، «تهران»، «شيراز» و مانند آن قرار گرفته است.



به همين ترتيب، «دانشگاه صنعتي اصفهان» توانسته است به لحاظ «نسبت استناد به هر مقاله»،‌ پيش از دانشگاه هايي چون «علوم پزشكي تهران» و

«علوم پزشكي شيراز»

جاي گيرد. علاوه بر آن، يكي ديگر از تغييرات انجام شده در رتبه‌هاي دانشگاههاي كشور در رتبه‌بندي اخير پايگاه ESI،‌ در «دانشگاه تبريز» رخ داده كه توانسته است حوزة شيمي خود را در اين رتبه‌بندي ها وارد كند.


عضو هيئت علمي دانشگاه شاهد خاطرنشان كرد: علاوه بر رتبه‌بندي دانشگاه‌ها در حوزه‌هاي موضوعي خاص، ISI در تمامي حوزه‌هاي موضوعي نيز دانشگاه‌هاي جهان را رتبه‌بندي مي‌كند. مطابق بررسي‌هاي انجام شده، دانشگاه‌هاي تهران، صنعتي شريف، علوم پزشكي تهران، آزاد اسلامي (كل واحدها)، شيراز، صنعتي اميركبير، صنعتي اصفهان، علم و صنعت ايران، علوم پزشكي شيراز، علوم پزشكي شهيد بهشتي، تبريز، رازي كرمانشاه، بوعلي‌سيناي همدان، تربيت مدرس، علوم پزشكي اصفهان و مازندران در ميان چهار هزار و 339 دانشگاه جهان كه رتبه‌بندي بر روي آن‌ها صورت گرفته است، به ترتيب در رتبه‌هاي 474، 706، 756، 873، 914، 933، يك هزار و 184، يك هزار و 234، يك هزار و 578،يك هزار و 684، يك هزار و 746، يك هزار و 810، يكهزار و 825، يكهزار و 844، دو هزار و 52 و دو هزار و 463 قرار گرفته‌اند.


وي افزود: در تمامي حوزه‌ها بر اساس تعداد استناد، دانشگاه‌هاي تهران، صنعتي شريف، علوم پزشكي تهران، شيراز، علوم پزشكي شهيد بهشتي، صنعتي اصفهان، صنعتي اميركبير، تربيت مدرس، آزاد اسلامي (كل واحدها)، رازي كرمانشاه، بوعلي‌سيناي همدان، علم و صنعت ايران، تبريز، علوم پزشكي شيراز، مازندران و علوم پزشكي اصفهان، شانزده دانشگاه ايراني هستند كه در ميان چهارهزار و 339 دانشگاه جهان كه رتبه‌بندي بر روي آن‌ها صورت گرفته است، به ترتيب در رتبه‌هاي يكهزارو 61، يكهزار و444، يكهزارو 517، يكهزارو540، دوهزار و42، دوهزارو 53، دوهزارو133، دوهزارو 145، 2 هزارو 165، دوهزارو 182، دو هزارو435، دو هزارو 632، دوهزارو 651، سه هزار و24، سه هزارو424 و سه هزارو 618 قرار گرفته‌اند.


وي درباره رتبه بندي دانشگاه ها بر مبناي «نسبت استناد به هر مقاله» افزود: در تمامي حوزه‌ها، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي شيراز، تربيت مدرس، رازي كرمانشاه، علوم پزشكي شهيد بهشتي، بوعلي‌سيناي همدان، مازندران، شيراز، تبريز، صنعتي اصفهان، علوم پزشكي تهران، صنعتي شريف، تهران، علوم پزشكي اصفهان، صنعتي اميركبير، علم و صنعت ايران و آزاد اسلامي (كل واحدها)، شانزده دانشگاه ايراني هستند كه به لحاظ «نسبت استناد به هر مقاله»، در ميان چهار هزارو 339 دانشگاه جهان كه رتبه‌بندي بر روي آن‌ها صورت گرفته، قرار گرفته‌اند و به ترتيب، رتبه‌هاي سه هزارو 156، سه هزارو 373، سه هزارو519، سه هزار و586، سه هزارو826، سه هزارو 920، چهار هزارو 112، چهار هزار و117،چهار هزار و207، چهارهزار و 251، چهار هزار و252، چهارهزار و271، چهارهزار و291، چهارهزارو 320، چهارهزار و322،چهار هزار و 328 را دريافت كرده‌اند.


نوروزي در ادامه به ايسنا گفت: اين وضعيت براي دانشگاههاي ايران، در رتبه‌بندي هاي قبلي پايگاه ESI كه بر مبناي اطلاعات نمايه شده دوره 10 سال و دو ماهه اول ژانويه 2000 تا 28 فوريه 2010 صورت گرفته بود و در اول ماه مي سال 2010 (11 ارديبهشت 1389)، توسط پايگاه ESI روزآمدسازي شده بود نسبت به رتبه‌بندي اخير اندكي متفاوت بود؛ به طوري كه رتبه جهاني برخي از دانشگاه هاي ايران با تغييرات محسوسي مواجه شده است.


به گفته وي، در رتبه‌بنديِ منتهي به 28 فورية 2010 پايگاه ESI، در مجموع تنها تعداد چهار هزار و 122 دانشگاه جهان موفق به حضور در يكي از رتبه‌هاي اين مؤسسه شده بودند كه در آن ميان،

سهم كشور ايران 14 دانشگاه بود

. در عين حال، هر يك از اين 14 دانشگاه،‌ در حوزه‌هاي موضوعي خاص در رتبه‌هاي متفاوتي قرار گرفته بودند.


گفتني است، رتبه دانشگاه‌هاي ايران در حوزه‌هاي مختلف در بخش بعدي اين گفت‌و‌گو منتشر مي شود.

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:21 AM
تشکرات از این پست
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

وعده دانشگاه آزاد بر افزایش پیدانکردن شهریه ها


اخيراً شوراي مركزي دانشگاه آزاد و رؤساي كليه واحدهاي اين دانشگاه جلسه‌اي برگزار كرده و اين موضوع را مورد تأكيد قرار دادند كه بايد همگي دست در دست هم دهيم تا كار بزرگ ساماندهي يارانه‌ها كه يك آرزو براي كشور بود، در مسير درست خود به سرمنزل مقصود برسد.


كريم زارع گفت: دانشگاه آزاد اسلامي با آغاز هدفمندي يارانه‌ها حداقل تا 5-6 ماه هيچگونه افزايش شهريه‌اي نخواهد داشت و پس از 5-6 ماه در اين باره تصميم‌گيري خواهد كرد.



كريم زارع معاون پارلماني و عضو هيئت امناي دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با فارس، در خصوص افزايش يا عدم افزايش شهريه دانشگاه آزاد پيرو آغاز طرح بزرگ هدفمندي يارانه‌ها، گفت:



اخيراً شوراي مركزي دانشگاه آزاد و رؤساي كليه واحدهاي اين دانشگاه جلسه‌اي برگزار كرده و اين موضوع را مورد تأكيد قرار دادند كه بايد همگي دست در دست هم دهيم تا كار بزرگ ساماندهي يارانه‌ها كه يك آرزو براي كشور بود، در مسير درست خود به سرمنزل مقصود برسد.



وي افزود: دانشگاه آزاد حداقل تا 5-6 ماه در زمينه شهريه‌هاي دانشگاه آزاد اظهارنظري نكرده و شهريه‌ها را افزايش نمي‌دهد تا فضاي هدفمندي يارانه‌ها به طور كامل روشن شود و سپس دانشگاه آزاد در اين باره اظهارنظر و تصميم نهايي خود را اعلام خواهد كرد.

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:22 AM
تشکرات از این پست
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

دانشگاههای ترک برترین درمنطقه/
رتبه 35 دانشگاه ایران در کشور، منطقه و دنیا / فهرست برترینهای منطقه
خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: در گزارش جهانی رتبه بندی مؤسسات توسط سایماگو (SIR) که در سال 2010 انجام شده دو هزار و 833 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی جهان مورد رتبه بندی قرار گرفته است که در این رتبه بندی دانشگاه تهران در خاورمیانه حائز رتبه 6 است.

جعفر مهراد چهره ماندگار کشور در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بر اساس گزارش جهانی رتبه بندی مؤسسات توسط سایماگو (SIR) که در سال 2010 انجام شده دو هزار و 833 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در کشورهای مختلف جهان مورد رتبه بندی قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: در این رتبه بندی در منطقه خاورمیانه دانشگاه حاجت تپه در ترکیه نخستین دانشگاه در این رتبه بندی است. کشور ترکیه در این رتبه بندی جزو اروپای غربی آورده شده است. رتبه جهانی این دانشگاه 354 و رتبه کشوری آن یک است رتبه منطقه ای آن با احتساب اینکه در اروپای غربی محاسبه شده 114 است و در حدود 88/36 درصد از اسناد دانشگاه حاجت تپه در مؤثرترین مجلات علمی جهان منتشر شده است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: دانشگاه استانبول در ترکیه جایگاه دوم کشورهای خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در طول سالهای 2004 تا 2008 تعداد 7 هزار و 167 مدرک منتشر کرده است. سهم این دانشگاه در انتشار اسناد خود در مؤثرترین مجلات علمی جهان 15/35 درصد است. در حدود 70/15 درصد از مقالات دانشگاه استانبول با مشارکت سایر کشورهای جهان منتشر شده است. دانشگاه استانبول رتبه دوم کشوری و 117 اروپای غربی را کسب کرده است.
مهراد اظهار داشت: دانشگاه آنکارا سومین دانشگاه ترکیه با کسب رتبه سوم کشوری و 145 اروپای غربی، دارای 6 هزار و 119 مدرک و سهم کشورهای دیگر در انتشار مدارک فوق 62/17 درصد است. دانشگاه آنکارا 56/30 درصد از مدارک خود را در مؤثرترین مجلات معتبر و علمی جهان منتشر کرده است.
وی گفت: در نظام رتبه بندی SIR، دانشگاه تهران در خاورمیانه حائز رتبه 6 و رتبه اول کشوری است. دانشگاه تهران 5 هزار و 526 مدرک در فاصله سالهای 2004 تا 2008 در مجلات معتبر علمی که در اسکوپوس نمایه سازی شده به چاپ رسانیده است که در حدود 62/22 درصد از انتشارات دانشگاه تهران با همکاری و مشارکت دانشمندان سایر کشورهای جهان به رشته تحریر در آمده است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: سهم این دانشگاه در نشر مدارک مزبور در مؤثرترین مجلات علمی جهان 89/23 درصد است به عبارت دیگر تنها 89/23 درصد از انتشارات دانشگاه تهران در چارک اول یعنی 25 درصد اول مجلات مؤثر علمی جهان منتشر شده است و باقی مانده یعنی 76 درصد در سایر مجلات علمی جهان.
وی افزود: بعد از دانشگاه تهران، نام دانشگاه قاضی ترکیه با 5 هزار و 289 مقاله به چشم می خورد. دانشگاه صنعتی شریف با رتبه دوم کشوری و هفتم منطقه ای در جایگاه 546 جهان نشسته است. میزان تولیدات علمی این دانشگاه 4826 مدرک و سهم سایر دانشمندان در انتشار این مدارک 42/19 درصد است. دانشمندان این دانشگاه موفق شده اند 72/27 درصد از مقالات تحقیقی خود را در مؤثرترین مجلات علمی جهان منتشر کنند.
دانشگاه/کشور رتبه در خاورمیانه میزان درصد در موثرترین مجلات علمی رتبه جهانی و یا اروپای غربی
حاجت تپه / ترکیه اول 36/88 درصد 354 جهانی
استانبول/ ترکیه دوم

35/15 درصد

114 اروپای غربی
آنکارا/ ترکیه سوم 30/56 درصد 145 اروپای غربی
تهران/ ایران ششم 23/89درصد 474 جهانی
شریف/ ایران هفتم 27/72 درصد 546 جهانی
اژه/ ترکیه هشتم - 558 جهانی
قاهره/ مصر نهم - 566
فنی استانبول/ ترکیه نهم - 641 جهانی
علوم پزشکی تهران/ ایران دهم 28/31 درصد 691 جهانی
مرمره/ ترکیه یازدهم - 784 جهانی
آتاتورک/ ترکیه دوازدهم - 813 جهانی
تربیت مدرس/ ایران سیزدهم 25/58 درصد 855 جهانی
علم و صنعت/ ایران هجدهم 23/74 درصد 924 جهانی
امیرکبیر/ ایران نوزدهم - 932 جهانی
وی با اشاره به وضعیت سایر دانشگاههای ایران در رتبه بندی سایماگو به مهر گفت: بعد از دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 546 جهان، دانشگاههای اژه ترکیه با رتبه 558، قاهره مصر با رتبه 566 و دانشگاه فنی استانبول با رتبه 641 در خور توجه است.

مهراد سومین دانشگاه ایران را که در این رتبه بندی حایز رتبه است، دانشگاه علوم پزشکی تهران با 3 هزار و 677 مدرک اعلام کرد و گفت: این دانشگاه رتبه 10 منطقه و 691 جهان را در بین 2 هزار و 833 دانشگاه جهان بدست آورده است. از این تعداد مدرک تنها 31/28 درصد در مؤثرترین نشریات علمی جهان چاپ شده و سهم سایر پژوهشگران جهان در انتشار مدارک مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران 54/16 درصد است.

وی اظهار داشت: بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجدداً دو دانشگاه از کشور ترکیه یعنی دانشگاه های مرمره با رتبه 784 و آتاتورک را با رتبه 813 مشاهده می کنیم و سپس دانشگاه تربیت مدرس با رتبه 855 جهان، رتبه 4 کشوری و 13 منطقه ای را دارد.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: تعداد دو هزار و 901 مقاله از سوی این دانشگاه در پایگاه اسکوپوس به ثبت رسیده است. در حدود 89/14درصد از مقالات منتشر شده این دانشگاه با همکاری سایر دانشگاههای خارجی نوشته شده و سهم دانشگاه تربیت مدرس در انتشار این تعداد از مقالات در مؤثرترین مجلات علمی جهان 58/25 درصد است.

وی اظهار داشت: دانشگاه علم و صنعت ایران دارای رتبه 924 جهانی، 18 منطقه ای و 5 کشوری است. میزان تولیدات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران دو هزار و 634 مدرک است که سهم نویسندگان سایر کشورهای خارجی در تولید این مقالات 54/14 درصد محاسبه شده است.
مهراد گفت: دانشمندان این دانشگاه تنها 74/23 درصد از تولیدات علمی خود را در مؤثرترین مجلات علمی منتشر کرده اند.
رتبه کشوری دانشگاه/ پژوهشگاه رتبه کشوری دانشگاه/ پژوهشگاه رتبه کشوری دانشگاه/ پژوهشگاه رتبه کشوری دانشگاه/ پژوهشگاه
یک تهران یازدهم علوم پزشکی شیراز بیست و یکم گیلان سی و یکم یزد
دوم صنعتی شریف دوازدهم خواجه نصیر طوسی بیست و دوم علوم پزشکی ایران (سابق) سی و دوم شهید چمران اهواز
سوم علوم پزشکی تهران سیزدهم تبریز بیست و سوم رازی سی و سوم زنجان
چهارم تربیت مدرس چهاردهم علوم پزشکی شهیدبهشتی بیست و چهارم شهید باهنر کرمان سی و چهارم پیام نور
پنجم علم و صنعت ایران پانزدهم پژوهشگاه علوم بنیادی بیست و پنجم ارومیه سی و پنجم سیستان و بلوچستان
ششم امیر کبیر شانزدهم اصفهان بیست و ششم علوم پزشکی مشهد سی و ششم شاهد
هفتم شیراز هفدهم مازندران بیست و هفتم تربیت معلم سی و هفتم پژوهشگاه مواد و انرژی
هشتم صنعتی اصفهان هجدهم علوم پزشکی اصفهان بیست و هشتم الزهرا سی و هشتم صنعتی شاهرود
نهم شهید بهشتی نوزدهم علوم پزشکی تبریز بیست و نهم آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات    
دهم فردوسی مشهد بیستم بوعلی همدان سی ام انستیتو پاستور    
وی با بیان اینکه رتبه ششم کشوری به دانشگاه امیرکبیر اختصاص دارد به مهر گفت: این دانشگاه با تولید 2 هزار و 610 مقاله رتبه 19 منطقه ای و 932 جهانی را در بین 2833 دانشگاه و پژوهشگاه بدست آورده است و دانشگاه شیراز با انتشار 2 هزار و 209 مقاله در طی سالهای 2004 تا 2008 نمایه شده در اسکوپوس با کسب رتبه 7 کشوری در جایگاه 1065 جهانی و 25 منطقه ای نشسته است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: رتبه هشتم کشوری به دانشگاه صنعتی اصفهان با جایگاه 1258 جهان و 62 منطقه ای، رتبه نهم کشوری به دانشگاه شهید بهشتی با جایگاه 1367 جهانی و 30 منطقه ای، رتبه دهم کشوری به دانشگاه فردوسی مشهد با رتبه 1398جهانی و 34 منطقه ای تعلق دارد.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارای رتبه 11 کشور، 1450 جهان و 35 منطقه، خواجه نصیر 12 کشور، 1478 جهان و 37 منطقه، دانشگاه تبریز 13کشور، 1496 جهان و 39 منطقه هستند.
مهراد افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز دارای رتبه 14، پژوهشگاه دانشهای بنیادی 15، اصفهان 16، مازندران 17، علوم پزشکی اصفهان 18، علوم پزشکی تبریز 19، بوعلی سینا 20، گیلان 21 و علوم پزشکی ایران (سابق) 22 کشوری هستند.
وی اظهار داشت: می توان نام دانشگاههای رازی، شهیدباهنر کرمان، ارومیه، علوم پزشکی مشهد، تربیت معلم تهران، الزهرا، واحد علوم، تحقیقات تهران، انستیتو پاستور، دانشگاه یزد، شهید چمران اهواز، زنجان را در رتبه های 23 تا 33 کشوری مشاهده کرد.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی گفت: در بین دانشگاههای ایران رتبه 34 از آن دانشگاه پیام نور است. این دانشگاه در بین 2833 دانشگاه جهان رتبه 2746 را دارد.
وی اظهار داشت: رتبه 35 کشوری به دانشگاه سیستان و بلوچستان با رتبه 2778 جهان، رتبه 36 به دانشگاه شاهد با رتبه 2793 جهان، رتبه 37 به پژوهشگاه انرژی و مواد با رتبه 2818 جهان، رتبه 38 به دانشگاه صنعتی شاهرود با رتبه 2822 جهان تعلق دارد.
وی گفت: بدین ترتیب از مجموع صدها دانشگاه کشور تنها 37 دانشگاه ایران در نظام SIR که بر اساس تأثیر علمی دانشگاهها و پژوهشگاههای جهان را رتبه بندی کرده است، قابل مشاهده است.
رتبه دانشگاههای ایران در کشور (رتبه منطقه ای و جهانی برخی دانشگاهها هم ذکر شده است)

1- دانشگاه تهران: رتبه اول کشور / رتبه ششم منطقه / رتبه 474 جهان
2- دانشگاه صنعتی شریف: رتبه دوم کشور / رتبه هفتم منطقه / رتبه 546 جهان
3- دانشگاه علوم پزشکی تهران: رتبه سوم کشور / رتبه 10 منطقه / رتبه 691 جهان
4- دانشگاه تربیت مدرس: رتبه چهارم کشور / رتبه 13 منطقه / رتبه 855 جهان
5- دانشگاه علم و صنعت: رتبه 5 کشور / رتبه 18 منطقه / رتبه 924 جهان
6- دانشگاه امیرکبیر: رتبه 6 کشور / رتبه 19 منطقه / رتبه 932 جهان
7- دانشگاه شیراز: رتبه 7 کشور / رتبه 25 منطقه / رتبه 1065 جهان
8- دانشگاه صنعتی اصفهان: رتبه 8 کشور / رتبه 32 منطقه / رتبه 1258 جهان
9- دانشگاه شهید بهشتی: رتبه 9 کشور / رتبه 30 منطقه / رتبه 1367 جهان
10- دانشگاه فردوسی مشهد: رتبه 10 کشور / رتبه 34 منطقه / رتبه 1398جهان
11- دانشگاه علوم پزشکی شیراز: رتبه 11 کشور / رتبه 35 منطقه / رتبه 1450 جهان
12- خواجه نصیر: رتبه 12 کشور / رتبه 37 منطقه / رتبه 1478 جهان
13- دانشگاه تبریز: رتبه 13کشور / رتبه 39 منطقه / رتبه 1496 جهان
14- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: رتبه 14 کشور 
15- پژوهشگاه دانشهای بنیادی: رتبه 15 کشور 
16- دانشگاه اصفهان: رتبه 16 کشور
17- دانشگاه مازندران: رتبه 17 کشور
18- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: رتبه 18 کشور
19- دانشگاه علوم پزشکی تبریز: رتبه 19 کشور
20- دانشگاه بوعلی سینا: رتبه 20 کشور
21- دانشگاه گیلان: رتبه 21 کشور
22- دانشگاه علوم پزشکی ایران (سابق): رتبه 22 کشور
23- دانشگاه رازی: رتبه 23 کشور
24- دانشگاه شهیدباهنر کرمان: رتبه 24 کشور
25 دانشگاه ارومیه: رتبه 25 کشور
26- دانشگاه علوم پزشکی مشهد: رتبه 26 کشور
27- دانشگاه تربیت معلم تهران: رتبه 27 کشور
28- دانشگاه الزهرا: رتبه 28 کشور
29- دانشگاه آزاد واحد علوم، تحقیقات تهران: رتبه 29 کشور
30- انستیتو پاستور: رتبه 30 کشور
31- دانشگاه یزد: رتبه 31 کشور
32- دانشگاه شهید چمران اهواز: رتبه 32 کشور
33- دانشگاه زنجان: رتبه 33 کشور
34- دانشگاه پیام نور: رتبه 34 کشور / رتبه 2746 جهان
35- دانشگاه سیستان و بلوچستان: رتبه 35 کشور / رتبه 2778 جهان
36- دانشگاه شاهد: رتبه 36 کشور / رتبه 2793 جهان
37- پژوهشگاه انرژی و مواد: رتبه 37 کشور / رتبه 2818 جهان
38- دانشگاه صنعتی شاهرود: رتبه 38 کشور / رتبه 2822 جهان

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:22 AM
تشکرات از این پست
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نحوه انتخاب 5 دانشگاه علوم پزشکی که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه مشمول حمایت ویژه می شوند، گفت: این 5 دانشگاه از میان دانشگاههای تیپ یک هستند و سه شاخص برای انتخاب آنها درنظر داریم.
دکتر مرضیه وحیددستجردی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: تنها یک شاخص مدنظر قرار ندارد و برای انتخاب این 5 دانشگاه، سه شاخص پژوهش، آموزش و اداره دانشگاه (مدیریت) مد نظر قرار می گیرد.

وی افزود: دانشگاههایی که انتخاب می شوند جزء دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک قرار دارند و باید در این سه شاخص، توانمندی لازم را کسب کرده باشند.

دستجردی درباره نحوه حمایت از سایر دانشگاههایی علوم پزشکی گفت: وزارت بهداشت از همه دانشگاههای خود حمایت می کند و به خصوص دانشگاههایی که در شرایط مرزی با دانشگاههای برتر قرار دارند بیشتر حمایت می شوند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: درصورتی که دانشگاههایی باشند که بدانیم با یک حمایت ویژه به صورت جدی ارتقا پیدا می کنند، وظیفه وزارت بهداشت است که از آنها حمایت کند.

به گزارش مهر، بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه که در مجلس به تصویب رسیده است، 5 دانشگاه علوم پزشکی و 10 دانشگاه وابسته به وزارت علوم مشمول حمایت های ویژه می شوند که بتوانند در طول برنامه پنجم به جمع 200 دانشگاه برتر جهان راه یابند.

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:22 AM
تشکرات از این پست
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

رييس دانشگاه كاشان از تصويب سند چشم انداز سال 1404 دانشگاه كاشان خبرداد و گفت: بعد از گذشت دو سال و نيم سند چشم انداز سال 1404 اين دانشگاه آماده شده و به تصويب شوراي دانشگاه كاشان رسيده است كه به زودي در اختيار دانشگاهيان قرار مي گيرد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه کاشان، سيد جواد ساداتي نژاد اظهاركرد: اين سند چشم انداز كه يك سند بالادستي براي دانشگاه محسوب مي شود، دانشگاه كاشان را در سال 1404 در رديف 5 دانشگاه برتر كشور قرار مي دهد.

وي افزود: براي رسيدن به چنين جايگاهي 14 سال فرصت است تا دانشگاه كاشان در رديف 5 دانشگاه برتر كشور قرار گيرد.

ساداتي نژاد با اشاره به استعداد و سابقه تاريخي شهرستان كاشان، رسيدن اين دانشگاه به چنين جايگاهي را دور از دسترس ندانست و گفت: براي رسيدن به چنين جايگاهي بايد براي تك تك ماه‌هاي 14 سال آينده برنامه ريزي داشته باشيم.

وي افزود: تمامي فعاليت‌هاي دانشگاه كاشان در زمينه توسعه رشته‌هاي دانشگاهي و يا حذف رشته‌هاي غير ضروري، فعاليت‌هاي پژوهشي، توسعه فضاهاي كالبدي، دانشجويي، خدمات دانشجويي و ارتباط با صنايع از اين پس بايد با برنامه ريزي هدفمند براي تحقق اهداف اين سند باشد.

رييس دانشگاه كاشان تدوين پژوهش‌هاي كاربردي و هدفمند را ضروري دانست و گفت: موضوعات پايان نامه‌هاي دانشجويي بايد كاربردي و پژوهش‌ها بر اساس نياز جامعه انجام شود.

ساداتي نژاد گفت: نياز امروز جامعه پژوهش‌هاي هدفمندي است كه بتواند نيازهاي واقعي جامعه را برآورده كند.

وي افزود: دانشگاه بايد با شناخت كامل نيازهاي اساسي شهرستان براي تامين اين نيازها دانشجويان علاقمند را تربيت كند تا بتواند برنامه‌هاي پژوهشي هدفدار و هدفمند خود را دنبال كند.

رييس دانشگاه كاشان با اشاره به تعريف سيستم آينده دانشگاه بر اساس نيازهاي جامعه توسط مسوولان آن ادامه داد: درحال حاضر تدوين پژوهش‌هاي كاربردي و هدفمند توسط اساتيد و دانشجويان ضروري است.

وي پژوهش را امري مهم در برنامه ريزي‌ها دانست و تصريح كرد: امروزه به اين نتيجه رسيده‌ايم كه هيچ برنامه‌ريزي بدون كارپژوهش انجام نشود.

ساداتي نژاد گفت: پژوهش بايد به عنوان ضرورتي مهم در سرلوحه تمامي فعاليت‌ها وامور دانشگاهي قرارگيرد و پژوهشگران هم بايد با استفاده از امكاناتي كه در اختيار دارند براساس نياز بخش‌هاي مختلف جامعه، فعاليتهاي پژوهشي هدفدار و هدفمندي را دنبال كنند.

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:23 AM
تشکرات از این پست
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

تصويب تاسيس شركت‌هاي دانش‌بنيان دانشگاهي در دانشگاه شيراز

شيراز ـ خبرنگار اطلاعات: براي تبديل ايده‌هايي كه قابليت تبديل به فناوري و عرضه در بازار را دارند، راه‌اندازي شركت‌هاي دانش بنيان دانشگاهي در دانشگاه شيراز به تصويب رسيد.

دكتر محمدحسين شيخي، مديردفتر همكاري‌هاي علمي و مشاوره‌اي دانشگاه شيراز، با اعلام اين خبر افزود: بر اين اساس، تفاهمنامه‌اي با پارك علم و فناوري فارس منعقد شد تا تعدادي از شركت‌هاي دانش بنيان دانشگاه شيراز در آنجا مستقر شود.

او افزود: اين حركت در درازمدت مي‌تواند نتايج خوبي براي دانشگاه داشته باشد، چون دانشگاه به نوعي در شركت‌ها سهامدار شده است و بخشي از سود اين شركت‌ها به دانشگاه برمي‌گردد كه براي تقويت بنيه پژوهشي دانشگاه استفاده خواهد شد.شيخي با اشاره به اين مطلب كه در كشورهاي پيشرفته و صنعتي از سال‌ها قبل اين موضوع شروع شده است و دانشگاه‌هاي معتبر دنيا متكي بر اين اعتبارات هستند و بخشي از بودجه پژوهشي خود را از اين اعتبارات تامين مي‌كنند، گفت: بعد از جنگ تحميلي دانشگاه‌ها به سمتي رفتند كه حجم فعاليت‌هاي آموزشي خود را زياد كنند و رشته‌ها را گسترش دهند و افزايش بُعد آموزشي محور فعاليت‌هاي دانشگاه‌ها شد، اما چند سالي است كه سياست دولت بر اين است كه دانشگاه‌ها د ر توليد فناوري هم وارد شوند و ايجاد فناوري را به عنوان يكي از وظايف خود تلقي كنند و آن بخش از فعاليت‌ها كه اين قابليت در آنها وجود دارد، به سمت تبديل به شركت‌هاي دانش‌بنيان هدايت شود.

مدير دفتر همكاري‌هاي علمي و مشاوره‌اي دانشگاه شيراز افزود: اگر اين حركت مورد حمايت قرار گيرد و راهكارها و مسائل قانوني آن محقق شود از چند جهت يكي دستيابي به فناوري بومي، دوم ايجاد اشتغال براي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي و جلوگيري از روند مهاجرت دانش‌آموختگان منفعت به دنبال خواهد داشت.

او تاكيد كرد: تا پايان امسال 10 شركت دانش‌بنيان به ويژه در حوزه فناوري‌هاي نوين در پارك علم و فناوري فارس تاسيس خواهد شد.

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:23 AM
تشکرات از این پست
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

شلوغ ترین استانها و شهرها از نظر جمعیت دانشجویان فوق لیسانس و دکتری
معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس اطلاعات حاصل از اطلس ملی آموزش کشور که توسط دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی و با همکاری وزارت علوم و بهداشت تهیه شده حدود 46 درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تهران مشغول به تحصیل هستند.

دکتر بابک نگاهداری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: کمتر از 8 درصد دانشجویان مراکز و مؤسسات آموزش عالی در مقاطع تحصیلات تکمیلی شامل کارشناسی ارشد، دکتری حرفه‌ای، دکتری تخصصی و فوق دکتری مشغول به تحصیل هستند.

ناظر علمی طرح اطلس ملی آموزش کشور با بیان اینکه توزیع استانی تحصیلات تکمیلی نامتوازن است، گفت: حدود 46 درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تهران مشغول به تحصیل هستند. استان دوم اصفهان نیز 5/7 درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی یعنی حدود یک ششم دانشجویان تحصیلات تکمیلی تهران را در خود جای داده است.

نام استان درصد حضور دانشجویان فوق لیسانس و دکتری
استان تهران 46 درصد
استان اصفهان 7.5 درصد

معاون نظارت و راهبری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: در مقیاس شهرستان، شهرستان تهران با بیش از 41 درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارنده بیشترین دانشجویان این مقطع است و مراکز آموزش عالی تنها سه شهرستان تهران، اصفهان و مشهد بیش از 51 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی را آموزش می‌دهند.

 

نام شهرستان درصد حضور دانشجویان فوق لیسانس و دکتری
شهرستان تهران 41 درصد
شهرستانهای تهران، اصفهان، مشهد 51 درصد

وی اظهار داشت: همچنین بر اساس بخش دیگری از آمار اطلس آموزش عالی، 4/25 درصد از دانشجویان در مقطع کاردانی و در حدود 67 درصد از دانشجویان در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:23 AM
تشکرات از این پست
abbasporrezaei
abbasporrezaei
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 395
محل سکونت : تهراذ

پاسخ به:اخبار دانشگاه

مجوز استخدام 7 هزار عضو هيات‌علمي دانشگاه‌ها اخذ شده است




وزارت علوم حدود 7 هزار مجوز

استخدام هیات‌علمی

را اخذ کرده که اگر این سهمیه مورد استفاده قرار گیرد به همین میزان نیز دوباره مجوز

استخدام

اخذ می کنیم.



ایلنا: وزیر علوم با پیشنهاد ادغام مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی در مناطق همجوار جهت تقویت این مراکز گفت: مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی برای ارتقای کیفیت مراکز خود ابتدا باید جهت سرمایه گذاری عمده در این مراکز با اشخاص سرمایه گذار به تفاهم برسند سپس برای کمک هرچه بیشتر از خدمات دولتی نیز بهره مند شوند.


به گزارش خبرگزاری ايلنا، کامران دانشجو در نشستی با روسای دانشگاههای دولتی و غیردولتی استان سمنان به افزایش چشمگیر بودجه پژوهشی دانشگاهها در 5 سال اخیر اشاره کرد و گفت: در این مدت بودجه پژوهشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی بیش از سه برابر افزایش یافته و این مقدار با مقایسه عددی تخصیص بودجه پژوهشی از سال 85 تاکنون کاملا مشهود است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاهها گفت: در این مورد هیچ مشکلی وجود ندارد و روسای دانشگاهها می توانند به هر میزان که نیاز دارند تقاضای مجوز استخدام کنند زیرا وزارت علوم حدود 7 هزار مجوز استخدام هیات علمی را اخذ کرده که اگر این سهمیه مورد استفاده قرار گیرد به همین میزان نیز دوباره مجوز استخدام اخذ می کنیم.


وزیر علوم همچنین با عنوان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از دو بال آموزش عالی کشور مطرح است، گفت: رشته های واحدهای مختلف دانشگاه آزاد در استان سمنان در چند سال اخیر 7 برابر شده و از 2 هزار و 400 رشته محل که در یک سال گذشته مورد تصویب قرار گرفته، حدود هزار و 800 رشته محل مربوط به دانشگاه غیرانتفاعی و غیردولتی و آزاد اسلامی بوده است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود مهارت آموزی را از وظایف مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد و اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی باید نیروی کارماهر و تکنسین تربیت کند زیرا هم اکنون کشور به نیروی کار و تکنسین احتیاج دارد و نیروها باید بصورت علمی در این دانشگاه آموزش دیده وسپس وارد بازار کار شوند.


دانشجو در ادامه در مورد چگونگی فعالیت دانشگاه پیام نور گفت: دانشگاه پیام نور باید به سمت دانشگاهی با آموزشهای مجازی پیش برود و وظیفه خود را در این مورد به نحوه احسن انجام دهد و منابع خود را در فضایی همچون دانشگاه های دیگر ببیند.


وزیر علوم با اعلام اینکه اساسنامه مراکز آموزش عالی غیر دولتی وغیر انتفاعی در حال بازنگری است، گفت: ما خود را موظف به حمایت از دانشگاههای غیرانتفاعی می دانیم به شرط آنکه زیر ساختهای لازم فراهم شود.

 

 

یا لثارات الحسین

پنج شنبه 16 دی 1389  11:24 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها