شیطان هم مانند انسان ها دارای فرزندانی است. این مطلب، هم در قرآن و هم در روایات اهل بیت (ع) بیان شده است. قرآن می فرماید: "آیا شیطان و فرزندانش را به جای من دوست خود می گیرید، در صورتی که می دانید آنها دشمن شما هستند... ".[1]
علامه مجلسی در کتاب "السماء و العالم" از کتاب بحار الانوار می فرماید: "روایت است که خداوند به ابلیس فرمود: "فرزندی به آدم ندهم، جز این که مانندش به تو می دهم و هر آدمی شیطانی همزاد خود دارد".[2]
فرزندان شیطان همانند خود شیطان برای گمراه کردن نسل انسان زاده شده و راه او را در پیش می گیرند. پس مسلما لعنت شیطان آنها را نیز شامل می شود. البته تا زمانی که راه شیطان را در پیش داشته باشند که تقریبا همه آنان این چنین هستند، مگر افراد نادری از ذریّه شیطان که مسلمان شده باشند.
علامه مجلسی در همین کتاب می فرماید: "به رسول الله عرض شد: آیا شما هم شیطانی به همراه خود دارید؟ فرمودند: آری، ولی خداوند مرا کمک کرده و توانستم او را مسلمان کنم".[3]
در پایان تذکر نکاتی سودمند به نظر می رسد:
1. از آیات قرآن به دست می آید که ولایت ذریه[4] و قبیله[5] او که قرآن از آنان اسم برده است، جزئى است؛ مثلا یکى از ایشان بر بعضى از مردم ولایت و تصرف دارد، ولى بر بعض دیگر ندارد، یا در بعض اعمال دارد و در بعض دیگر ندارد، یا این که اصلا ولایت واقعى ندارند، بلکه ولایتشان در حدود معاونت و کمک شیطان اصلى (ابلیس) است و او ریشه تمامى کارهای بدی است که از انسان ها سر مىزند.[6]
2. شیطان اصلى (ابلیس) از جن است[7] و از این که قرآن در یک جا براى شیطان ذریه قرار داده[8] و در جاى دیگر هم نسبت مرگ و میر به آنها داده،[9] مىتوان فهمید که تناسل در میان جن نیز جارى است؛ زیرا معهود و مألوف از هر جاندارى که ذریه و مرگ و میر دارد، این است که تناسل هم داشته باشد. چیزى که هست این سؤال بدون جواب مىماند که آیا تناسل جن هم مانند انس و سایر جانداران با عمل آمیزش انجام مىیابد و یا به وسیله دیگرى است؟ از آیات قرآن نمی توان چیزی فهمید.[10]
[1] "افتتخذونه و ذرّیته اولیاء من دونی و هم لکم عدو... "، کهف،50.
[2] ترجمه کتاب السماء و العالم، ص 243.
[3] همان، ص 254.
[4] کهف، 50.
[5] "انه یراکم هو و قبیله من حیث لا ترونهم انا جعلنا الشیاطین اولیاء للذین لا یؤمنون"، اعراف، 27.
[6] ترجمة المیزان، ج 12، ص 63.
[7] "فَسجَدُوا إِلا إِبْلِیس کانَ مِنَ الْجِنّ"، کهف، 50.
[8] کهف، 50.
[9] "قد خلت من قبلهم من الجن و الانس"،احقاف، 18.
[10] ترجمه المیزان، ج 12، ص 226.