سئوی کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)
بسته به این که بخواهید قوانین گوگل (و بقیه موتورهای جست و جو) را رعایت کنید یا نکنید، سئوی شما به ۳ روش دستهبندی میشود:
سئوی کلاه سفید (White Hat SEO): زمانی که فعالیتهای سئو شما، هیچ مغایرتی با اصول و قوانین گوگل ندارند، سئوی شما کلاه سفید است.
سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO): زمانی که فعالیتهای سئو شما، همه یا برخی از قوانین گوگل را نقض میکند، به روش کلاه سیاه، سئو کردهاید.
سئوی کلاه خاکستری (Gray Hat SEO): که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد!
سئوی کلاه خاکستری چیست؟ چرا از آن استفاده کنیم؟
قید سئوی کلاه سفید را بزنید، با این روش از سئو، تقریبا ممکن نیست که بتوانید در کلمات کلیدی رقابتی رتبه مناسبی بگیرید.
به روش کلاه سیاه هم که بخواهید عمل کنید، احتمال جریمه شدن توسط گوگل فراوان است و این جریمه حتی ممکن است که منجر به حذف از نتایج جست و جو بشود!
پس یک راه میماند، سئوی کلاه خاکستری:
سئوی کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)، به فعالیتهایی میگویند که برای سئوی وبسایتمان انجام میدهیم، و این فعالیتها گاها با اصول و قوانین گوگل مغایرت دارند؛ اما به گونهای فعالیت میکنیم که منجر به جریمه شدنمان توسط گوگل نشود.
گوگل غیب نمیداند!
موضوع این است که گوگل به این راحتیها هم نمیتواند تشخیص بدهد که تخلف میکنیم!
مثال میزنیم؛ از نظر گوگل، خریداری بک لینک غیر مجاز است. اما آیا گوگل به راحتی میتواند خرید بک لینک را تشخیص بدهد؟
مسلما گوگل برای این که بفهمد بک لینک ما طبیعیست یا خریداری شده، از یک سری ترفندها استفاده میکند. برخی از این ترفندها شناخته شدهاند! میتوانید آنها را تشخیص دهید، تا گوگل تصور نکند که تخلف میکنید!
۴ مثال:
پاک شدن لینک: زمانی که لینک شما در یک وبسایت باشد و بعد از مدتی پاک شود، در صورتی که برداشته شدن لینکهایتان به صورت ناگهانی باشد و این کار چند بار تکرار شود، گوگل فکر میکند که لینک میخرید و شارژتان تمام شده!)؛ پس مراقب باشید که لینکهایتان پاک نشود!
انحصار لینکهای یک بلاگ یا سایت: زمانی که یک دسته مشخص از وبلاگها، فقط و فقط به شما لینک میدهند! گوگل شک میکند که شما این وبلاگها را راهاندازی کردهاید. پس اگر میخواهید بلاگینگ کنید و از این بلاگها به خودتان لینک بدهید، هر از چندگاهی از محتوای دیگر سایتها هم استفاده کنید. گاهی به برخی وبسایتهای دیگر هم لینک بدهید (مثلا به ویکی پدیا و…).
لینک سازی ناگهانی مقطعی: به صورت ناگهانی در این هفته ۲۰۰ عدد لینک میخرید (حالا یا با تبلیغات متنی یا ریپورتاژ یا هر روش دیگر) و بعد از آن به مدت یکی دو ماه هیچ خبری از لینک نیست! خب گوگل احتمال را بر این میگذارد که این ۲۰۰ لینک را که Index کرده است، لینکهایی هستند که شما بابت آن پول دادهاید! نه لینک طبیعی!
ipهای یکسان: فرض کنید ۱۰۰-۹۰ درصد بک لینکهایی که دارید از یک ip یکسان باشند! خب این اتفاق به قدری دم خروسش پیداست که سوپرکامپیوترهای گوگل با یک نیش خند، رتبهی شما را در نتایج جست و جو، پایین میآورند!
و…
بنابراین، خلاصه کلامی که سئوی کلاه خاکستری به شما میگوید این است که تا جایی که میشود، به روش کلاه سفید سئو کنید، اما اگر گاهی لازم شد که از قوانین گوگل سرپیچی کنید، این کار را طوری انجام دهید که گوگل آن را تشخیص ندهد!
راهنمایی: توصیه میکنیم مقالههای «سئوی درون سایتی (On-Site SEO)» و «سئوی برون سایتی (Off-Site SEO)» را مطالعه کنید. بیشتر اصول معرفی شده در این ۲ مقاله، منطبق بر اصول سئوی کلاه خاکستریست.