چهار جزء یا المان در طراحی گرافیک مورد استفاده قرار میگیرد: رنگ، تصویر، فضای سفید و واژهها. مهمترین وظیفه این المانها برقراری ارتباط با مخاطب و ارسال پیام است. درباره هریک از این المانها در ادامه مطلب بیشتر بخوانید:
۱. رنگ
حیاتیترین و مهمترین جزء در هر طراحی گرافیک است.
رنگ میتواند چیزهایی که کاملا از یکدیگر مستقل هستند را به هم مرتبط ساخته و یک مجموعه با موضوع واحد بسازد.
رنگ میتواند شناسه یک برند باشد. مثلا «آبی تیفانی». سایه خاصی از رنگ آبی متعلق به شرکت تیفانی (Tiffany & Co)
شناختن رنگها و دانستن این نکته که ارتباط صحیح آنها با تصاویر میتواند شناسه خاصی برای برند و طراحی شما باشد، رنگ را به یکی ابزارهای ویژه با امکانات و فراوانی بالا برای طراحی گرافیک تبدیل کرده.
۲. تصاویر
تصاویر و عکسها، بخاطر ارتباطی که با بیننده برقرار میکنند، دومین المان مهم طراحی گرافیک به شمار میروند.
یکی از جذابیتهای طراحی گرافیک این است که به دلیل خلاقیت و نوآوریهایی که میتوان در آن به خرج داد، هر از گاهی همه چیز را از نو دوباره خلق میکند و مسیر تفکر ما را تغییر میدهد و به چالش میکشد.
مانند طراحیای که برای hp انجام شد و به طراحی تکنولوژی بهگونهای دیگر نگاه شد.
استفاده از نقاشی و طراحیهایی که با دست انجام شدهاند برای آنکه یک تایپفیس تازه ایجاد کنند، باعث شده تا تکنولوژی دوستانهتر و به همان نسبت شخصیتر به نظر برسد.
طراحهای گرافیک برای آنکه الهام بگیرند به همه چیز توجه دارند: تلویزیون، روزنامهها و مجلات، هنر و نمایشگاههای هنری، و خلاصه هر چیزی.
با دیجیتال شدن زندگی، منابع الهام رسانی طراحان نیز دیجیتال شد.
۳. فضای سفید
فضای سفید یک المان مهم است که کمتر از سایرین به آن توجه شده و کمی مهجور مانده.
بسیاری از مواقع طرحی که میکشید آنطوری که مد نظر دارید از آب در نمیآید، یکی از دلایل چنین اتفاقی این است که تصویر شما پر از سوژههای محتلف شده و هیچ فضای خالی و سفیدی در آن در نظر گرفته نشده. انگار که جای نفس کشیدن نداشته باشد.
یکی از موانع طراحی خوب دقیقا همین است که مشتری از طراح میخواهد هر جزئی که در شرکت وجود دارد را طراحی بگنجاند. تا همه چیز درباره آنها گفته شود!
اما معمولا نتیجه مطلوب از این راه به دست نمیآید. نگاهی به آگهی تبلیغاتی زیر بیاندازید:
همه آنچه باید گفته شود در سادهترین شکل بیان شده. پس غیر ضروریها را حذف کنید و از فضای سفید غافل نشوید.
۴. واژهها
مواقعی که در طراحی گرافیک هیچ عکسی وجود نداشته باشد، واژهها بسیار کارآمد خواهند بود. مانند تبلیغ شرکت IKEA:
پیام همیشگی شرکت ایکیا را میتوانید در آن ببینید: Create!
بیشتر افراد تمایلی به خواندن متنها و نوشتههای طولانی ندارند. باید از حداقل واژهها حداکثر استفاده را ببرید.
کلمهها باید بتوانند داستان بیان کنند. باید از واژههای کلیدی برای ارسال پیام و داستان طراحی استفاده کنید. البته در این راه رنگ، عکس و فضای سفید نیز به کمک شما خواهند آمد.
دفعه بعد که یک طرح گرافیکی دیدید از خودتان بپرسید که کدامیک از المانها در آن بکار رفته و چقدر از این المانها خوب/بد استفاده شده.
منبع: 1001 بوم