تأكيد اغلب كارشناسان بر لزوم كاهش دوره ليسانس به حدأكثر 3 سال
گروه دانشگاه / حوزه صنفي-آموزشي
89/10/15 - 14:13
شماره:8910140080
گزارش فارس از واكنشها نسبت به يك پيشنهاد؛
تأكيد اغلب كارشناسان بر لزوم كاهش دوره ليسانس به حدأكثر 3 سال
خبرگزاري فارس: افراد مرتبط با بخش آموزش عالي كشور اكثرا بر زياد بودن دوره 4 ساله براي ليسانس اذعان دارند اما كم شدن اين دوره را نيازمند بررسي و مطالعات صحيح و هدفمند ميدانند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، حجتالاسلام محمد محمديان رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها در شصتوپنجمين گردهمايي رؤساي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور در ستاد دانشگاه علوم پزشكي تهران پيشنهادي را به منظور "كاهش دوره ليسانس "مطرح كرد.
اين پيشنهاد با اعتراض به طولاني بودن دوره تحصيل و زياد بودن اوقات فراغت در نظام آموزشي كشور آغاز و با تاكيد بر كاهش دوره ليسانس از 4 به 2 سال در برخي رشتههاي تحصيلي ادامه پيدا كرد.
*پيشنهاد محمديان براي كاهش دوره ليسانس از 4 به 2 سال
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها با ذكر اينكه موضوع طولاني بودن دوره تحصيل و زياد بودن اوقات فراغت موضوع مهمي است كه بايد نظام آموزشي را براي رفع آن بسيج كرد، خواستار كاهش دوره ليسانس شد.
پيشنهاد محمديان واكنشهاي متفاوت افراد مرتبط با بخش آموزش عالي كشور را در پي داشت و هر يك از آنها سعي كردند تا با ارائه ادله خود ابعاد مثبت يا منفي پيشنهاد مذكور را بيان كنند.
* انتقاد از آموزشهاي غيركاربردي؛ 4 سال هم براي ليسانس كم است
اولين فردي كه در واكنش به پيشنهاد حجتالاسلام محمديان سخن گفت، ضياءالله اعزازي ملكي عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي بود كه در گفتوگو با خبرنگار ما اين پيشنهاد را قابل بررسي توصيف كرد.
البته اعزازي ملكي بيان كرد كه اگر دوره ليسانس به طور كامل به پژوهش و آموزش اختصاص يابد، 4 سال هم براي گذارندن مقطع كارشناسي كم است.
وي همچنين گفت كه هر پيشنهادي در خصوص نظام آموزشي كشور بايد با نگاه به اثرات آن در تربيت نيروي انساني مورد بررسي قرار گيرد و پيشنهاد كاهش 2 ساله دوران تحصيل در مقطع كارشناسي در دانشگاههاي كشور اگر به نفع تربيت نيروي انساني باشد، ميتواند مورد بررسي قرار گيرد.
عضو كميسيون آموزش مجلس استفاده غير مفيد از 4 ساله دوره ليسانس در برخي از رشتههاي تحصيلي را درست دانست.
اعزازي ملكي خاطرنشان كرد كه تاكنون بحث و پيشنهادي در خصوص كاهش 2 ساله دوره ليسانس در كميسيون آموزش مجلس مطرح نشده است.
* كاهش 2 ساله دوره ليسانس در مجلس مطرح نشده است
همچنين فرهاد بشيري ديگر عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم در گفتوگو با فارس نظرات خود در خصوص كاهش دوره ليسانس را بيان كرد و كاهش دوره ليسانس به 4 سال را مناسب ندانست.
وي گفت كه به نظر بنده 2 سال براي تحصيل در مقطع كارشناسي بسيار كم است و در اين مدت، فرصت مناسب براي تحصيل وجود نخواهد داشت.
بشيري با بيان اينكه پيش از اين مباحثي در خصوص كاهش يكساله دوره كارشناسي مطرح بود، افزود: اگر براي كاهش 2 ساله دوره كارشناسي دانشگاهها تنها به زياد بودن اوقات فراغت دانشجويان استناد ميشود، بايد در اين خصوص برنامهريزي مناسبي انجام داد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه اوقات فراغت دانشجويان بايد به طور مناسب مديريت و برنامهريزي شود، گفت: كاهش دوره ليسانس در اين شرايط مقدور نيست چون زمان كافي براي كسب علم و انجام تحقيق و پژوهش از بين ميرود.
وي با بيان اينكه براي انجام هر اقدامي در اين زمينه بايد نيازهاي منطقهاي و ملي مورد بررسي قرار گيرد، تصريح كرد: انجام هر اقدامي در اين زمينه نياز به كارشناسي جدي دارد و تاكنون نيز بحثي براي كاهش 2 ساله دوره ليسانس در مجلس مطرح نشده است.
* آثار منفي كاهش 2 ساله دوره كارشناسي؛ ليسانس 3ساله عملياتيتر است
همچنين امير طاهرخاني عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي نيز در گفتوگو با فارس، با تاييد نظر ديگر اعضاي كميسيون آموزش مجلس، كاهش دوره ليسانس به 2 سال را امري ناممكن عنوان كرد.
وي با بيان اينكه كاهش دوره تحصيل در مقطع ليسانس ميتواند تاثيرات منفي بر كيفيت نظام آموزشي داشته باشد، اظهار داشت: كاهش 2 ساله دوران تحصيل در مقطع ليسانس در كيفيت آموزش تاثير دارد، مگر اينكه تعداد واحدها را در طول هر ترم افزايش دهيم تا تمام واحدهاي تعريف شده براي هر رشته در طول 2 سال به دانشجو ارائه شود.
وي افزود: اگر بخواهيم در همين شرايط و يا با كاهش تعداد واحدهاي درسي، پيشنهاد كاهش 2 ساله دوره تحصيلي مقطع ليسانس را عملياتي كنيم، اجراي اين پيشنهاد تاثيرات منفي روي بنيه علمي دانشجويان و كيفيت آموزشي كشور خواهد داشت.
وي با بيان اينكه امكان اجراي دوره ليسانس در طول 3 سال عملياتيتر به نظر ميرسد، اظهار داشت: در اين شرايط ميتوان با حذف برخي از واحدها و يا تجميع برخي از آنها، طول دوره ليسانس را از 4 سال به 3 سال كاهش داد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه تاكنون بحثي در خصوص دوره 2 ساله ليسانس در كشور مطرح نبوده است، اضافه كرد: تجربيات موجود در جهان كه مجري دورههاي 3 ساله يا 5 ساله ليسانس بودهاند، بايد مورد بررسي جدي قرار گيرند تا يك الگوي مناسب در اين زمينه تدوين شود.
* پيشنهاد كاهش دوره ليسانس به 2 سال قابل بررسي و مطالعه است
براساس اين گزارش، اعضاي كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي در اظهارنظرهاي خود كاهش دوره ليسانس از 4 به 2 سال را مناسب ندانستند و كاهش اين دوره به كمتر از 4 سال را نيازمند مطالعه و بررسي عنوان كردند. البته اعضاي كميسيون آموزش مجلس بر نبود چنين پيشنهادي در دستور كار اين كميسيون نيز تاكيد كردند.
در اين ميان روساهاي دانشگاهها هم نسبت به پيشنهاد محمديان نكاتي را بيان و آن را مثبت ارزيابي كردند اما 2 سال را براي گذراندن دوره ليسانس كم عنوان كردند. كم بودن دوره 2 ساله براي گذراندن مقطع كارشناسي موضوعي بود كه نمايندگان مجلس هم بر آن اذعان داشتند.
* گذراندن دوره ليسانس در 3 سال و نيم قابل انجام است
در همين راستا، حجتالاسلام والمسلمين سيدصدرالدين شريعتي رئيس دانشگاه علامه طباطبايي در گفتوگو با فارس، گفت كه كاهش دوره تحصيلي در رشتههاي دانشگاهي بستگي به مواد درسي، دورهها داشته و نياز است به طور دقيق بررسي كنيم كه قصد انجام چه اقدامي را داريم.
وي با اشاره به اينكه در برهه فعلي گذراندن دوره ليسانس در 3 سال و نيم قابل انجام است، خاطرنشان كرد: اگر برخي از رشتهها داراي دروس هم عرض هستند، اين دورس قابل حذف است اما اين مسئله هم بايستي مورد بررسي قرار گيرد.
شريعتي با بيان اينكه بنده اين پيشنهاد را نه رد ميكنم و نه تاييد، گفت: چنين پيشنهادي قابل مطالعه است و بايد در خصوص آن بررسيهاي لازم صورت گيرد.
رئيس دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد: البته براي اجراي اين طرح بايد ابعاد آن را بررسي كنيم تا مشخص شود كه قصد داريم واحدها را حذف يا طول دوره را فشرده كنيم؛ البته در كل واحدهاي هم عرض در برخي رشتهها وجود دارد كه ميتوان آنها را حذف كرد.
* كاهش دوره ليسانس به 3 سال
همچنين احمد شعباني رئيس دانشگاه شهيدبهشتي هم در گفتوگو با خبرنگار ما، كم شدن دوره ليسانس از 4 سال به 2 سال را مثبت ارزيابي كرد و گفت: البته 2 سال مطلوب نيست اما ميتوان اين دوره را در 3 سال گذراند.
وي ادامه داد: برخي واحدها نه به درد دنياي دانشجويان و نه به درد آخرت آنها ميخورد و اين واحدها را بايد هرس كرد.
رئيس دانشگاه شهيدبهشتي نظام آموزشي كشور را نيازمند بازبيني توصيف كرد و يادآور شد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و در اوايل تشكيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي تحول عظيمي در برنامههاي درسي و نظام آموزشي كشور به وجود آمد اما اين نظام طي 30 سال دست نخورده باقي ماند.
شعباني نظام آموزشي فعلي كشور را نيازمند بازبيني براساس دانش روز عنوان كرد و گفت: البته برحسب مورد كارايي انجام شده است اما اقدام اساسي و بنيادي صورت نگرفته است و اكنون نظام آموزشي نيازمند انقلابي است.
رئيس دانشگاه شهيدبهشتي همچنين تاكيد كرد كه 2 سال براي دوره ليسانس كم و چهار سال زياد است و ميتوان در كوتاه مدت دوره ليسانس را يك ترم كاهش داد.
براساس اين گزارش، به نظر ميرسد افراد مرتبط با بخش آموزش عالي كشور اكثرا بر زياد بودن دوره 4 ساله براي ليسانس اذعان دارند اما كم شدن اين دوره را نيازمند بررسي و مطالعات صحيح ميدانند و قبل از كاهش دوره ليسانس، بر بازبيني و تحول در نظام آموزشي تاكيد دارند و آن را مقدم بر كاهش دوره ليسانس ميدانند.
چهارشنبه 15 دی 1389 6:41 PM
تشکرات از این پست