بازنگري 38 سرفصل علوم انساني
گروه استانها / حوزه سمنان
89/10/15 - 10:00
شماره:8910150226
وزير علوم خبر داد:
بازنگري 38 سرفصل علوم انساني
خبرگزاري فارس: وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: در 38 سرفصل علوم انساني بازنگري ميشود.
به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، كامران دانشجو سهشنبه شب در ديدار صميمانه با رؤسا و نمايندگاني از دانشگاههاي استان سمنان كه در تالار دانش دانشكده علوم انساني دانشگاه سمنان برگزار شد، اظهار داشت: براي بازنگري اساسنامه از اساتيد مجرب كمك گرفتيم زيرا در هر كاري بايد به متخصص آن رجوع كرد.
وي افزود: بيش از يك ماه است كه وزارت علوم اعلام كرده است تمام افرادي كه در حوزه كارشناسي و كارداني در خارج از كشور مشغول به تحصيل هستند، ميتوانند به دانشگاههاي داخل كشور منتقل شوند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: در حال حاضر در مقطع كارشناسي دانشگاههاي كشور ظرفيت مازاد دارند و در حال حاضر بيش از 80 هزار نفر در خارج از كشور تحصيل ميكنند.
دانشجو تصريح كرد: سياست ما در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اين است كه دانشگاههاي موجود را تقويت و آن را به دانشگاه مادر و جامع تبديل كنيم نه اينكه تعداد زيادي دانشگاه در داخل كشور به وجود بياوريم.
وي افزود: اگر دانشگاههاي موجود را جامع كنيم هم شان و منزلت آموزش عالي حفظ ميشود و هم هزينهها كاهش مييابد و به همين سبب اساتيد مجرب تشويق به فعاليت در دانشگاهها ميشوند، در نتيجه كيفيت ارائه خدمات آموزشي و رفاهي نيز افزايش مييابد.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: بايد به دنبال رقابت سالم بود نه حسادت، حسادت معضلات زيادي را ايجاد ميكند.
دانشجو تصريح كرد: رفاقت بين دو عضو از يك خانواده بركت به همراه دارد ما بايد تفاوتها را بشناسيم زيرا تفاوتها تبعيض نيستند.
وي افزود: در مورد اتفاق نظري كه تمام اعضاي هيئت علمي در اين جلسه مبني بر افزايش حقوق كاركنان و اساتيد دانشگاه داشتند، اعلام ميكنم تا ظرف سه هفته آينده ابلاغ جديدي با دستور رئيس جمهوري مبني بر اين مسئله به دانشگاهها داده ميشود.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: دانشگاهها درآمد اختصاصي دارند پس نبايد تنها به دنبال رديف بودجه دولتي باشند، اين همه فكر و ايده كه در زير يك سقف جمع شده خود ثروت است.
دانشجو تصريح كرد: ثروت عظيم يك دانشگاه همان نيروي علمي است كه به جامعه تحويل ميدهد و بايد فضاي منطقي و عقلاني دانشگاهها حفظ شود تا يك سياستمدار حرفهاي نتواند اين فضا را متلاطم سازد.
وي با اشاره به اينكه انسان براي تعالي آفريده شده و علم ابزاري براي تعالي انسان است. افزود: علم بايد در مسير خلقت قرار گيرد نه آنكه ابزاري براي سلطه به ديگران باشد.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: ما بايد به دنبال علمي جهتدار باشيم و اين ايمان است كه ميتواند به آن جهت دهد.
دانشجو تصريح كرد: اگر دانشگاهها اصلاح شوند، جامعه نيز اصلاح ميشود، بايد عالمانه براي پيشرفت تلاش كنيم، استان سمنان استعداد لازم را براي تبديل شدن به قطب علمي كشور را دارد.
وي افزود: بايد بين دانشگاههاي شهرستانهاي استان سمنان فضاي اعتماد وجود داشته باشد و ما بايد دانشگاه را با يك الگوي اسلامي ايراني براي دنيا تعريف كنيم.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: علوم انساني هدف و مقصد را براي انسان مشخص ميكند و بقيه علوم نيز به انسان در راه رسيدن به اين هدف كمك ميكنند.
دانشجو تصريح كرد: 52 منبع از منابع درسي علوم انساني را بازنگري كردهايم زيرا منابع درسي دانشگاهي بايد با توجه به شرايط روز بازنگري شود.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: ملت ما دوستدار كانون خانواده است و در جامعه ايران خانواده يكي از اصول مهم محسوب ميشود و طرح بوميگزيني دانشجويان با توجه به همين اصل مهم جامعه است.
دانشجو تصريح كرد: به همين خاطر قانون نقل و انتقال دانشجويان به محل دائم زندگي پدر و مادرشان را دنبال كرديم كه با استقبال فراواني نيز مواجه شد.
وي افزود: تاكنون فرصتهاي مطالعاتي براي اساتيد محدود به خارج از كشور بود ولي طبق آئيننامه جديد يكسري فرصتهاي مطالعاتي داخل كشور براي اساتيد به وجود آوردهايم.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: توسعه فضاي آموزشي به صورت انفعالي و سياسي ممكن نيست و دانشگاه بايد محلي مفيد براي صنعت باشد.
دانشجو تصريح كرد: اين هدف با صدور بخشنامههاي مختلف محقق نميشود بلكه دانشگاه بايد قابليتهاي خود را به صنعت نشان دهد.
وي افزود: نميشود ابتدا در دانشگاهي پذيرش دانشجو انجام دهيم بعد به دنبال تكميل كادر هيئت علمي آن باشيم و براي آغاز هر كاري وجود حداقلهايي لازم است.
چهارشنبه 15 دی 1389 6:31 PM
تشکرات از این پست