0

*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

 
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

«دفترچه خاطرات یک بی‌عرضه» یک مجموعه استثنایی است، یکی از با حال‌ترین(!) کتابهایی که می توان به دست مخاطبان نوجوان داد و آنها را تشویقش کرد به کتابخوانی. در این روزگارِ احاطه تلویزیون، بازی های کامپیوتری، ایکس باکس، پلی استیشن، تلگرام و هزار کوفت و زهرمار وقت تلف کن دیگر که به بدترین شکل ممکن وقت بچه های ما را تلف می کنند، کتابی که بتواند، آنها را جذب خود کند و از دستشان نیفتد، بدون شک یک چیز استثنایی است. مخصوصا که این یکی نه ماجرای حمله موجودات فضایی به زمین است و نه حکایت آدم آهنی های پرنده، دایناسورهای خزنده یا پسر بچه های جادوگر جهنده و از این خزعبلات که برای جذب بچه ها به دنیای کتاب به خورد آنها داده شده و درست که نگاه کنیم، دنیای معصومانه کودکان را نیز آلوده کرده اند. این کتاب ماجراهای واقعی و ملموس یک پسر بچه بی عرضه و ریغوست که به زبانی خودمانی تعریف می شود. در عین حال همانند بسیاری از کتابهای ژانر کودک و نوجوان یک سری پیام های اخلاقی مثل ارزش بودن راست گویی، کمک به دیگران و کلی مفاهیم آشنایی از این دست داده می شود، اما همه آنها در لایه های زیرین داستان قرار دارند و هیچ یک گل درشت نشده و توی ذوق نمی زنند. مهمتر از همه اینکه خواننده خود را نیز سرحال می آورند و به بچه ها یاد آوری می کنند، دنیای واقعی کودکانه چشم دوختن به صفحات تلویریون و تبلت و... نیست.

پنج شنبه 4 آذر 1395  6:26 PM
تشکرات از این پست
fsmuosavi ehsan007060 nargesza
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

درباره کتاب تبهکاران اقتصادی 

یک کتاب محققانه عالی که دید زیادی درمورد اقتصاد و علل فقر در دنیا براتون ایجاد میکنه ... اگه از اون دست آدم هایی هستید که ریشه ای پرداختن به مسائل رو دوست دارین و دنبال نوشته هایی هستین که لایه رویی رو کنار بزنه و سراغ اصل و کنه بره، این کتاب رو از دست ندید

پنج شنبه 4 آذر 1395  6:33 PM
تشکرات از این پست
fsmuosavi ehsan007060 nargesza
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

درباره کتاب: محبوبه دختری هفده ساله که به همراه خانواده اش به محل جدیدی برای زندگی می رود و در آنجا کاملا اتقاقی با پسر جوانی به نام یوسف آشنا می شود که در همسایگی آنها زندگی می کند پس از مدتی خانواده یوسف برای خواستگاری دختر می آیند ولی برخلاف انتظار محبوبه ِ برادر بزرگتر یوسف( یونس) خواستگار او بوده است در اینجاست که او فکر می کند عشق یکطرفه به یوسف داشته است و به خاطر راضی بودن پدر و مادرش از خانواده و خود یونس با او ازدواج می کند همه این مسائل در بحبوحه جنگ تحمیلی رخ می دهد. همسر و برادر محبوبه در جبهه شهید می شوند ولی یوسف زنده می ماند و ... .

پنج شنبه 4 آذر 1395  6:34 PM
تشکرات از این پست
fsmuosavi nargesza
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

 

درباره کتاب چهل نامه کوتاه به همسرم در بخش متن‌های ماندگار

پاسخ به:*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

 

 

پنج شنبه 4 آذر 1395  6:35 PM
تشکرات از این پست
fsmuosavi nargesza
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

درباره کتاب سووشون 

وقتی این کتاب رو در دستم گرفتم و شروع به مطالعه کردم، دیگه نمیتونستم بذارمش زمین و دلم میخاست زودتر ببینم آخرش چی میشه؟
خیلی خوبه که یک رمان به این شکل خواننده رو میخ کوب بکنه...
این اولین کتابی بود که مطالعه کردم و بعد از اون مطالعه یکی از تفریحات من شده 

پنج شنبه 4 آذر 1395  6:38 PM
تشکرات از این پست
fsmuosavi ravabet_rasekhoon nargesza magam4u
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

کتاب اثر مرکب می تواند یک نقطۀ عطف در زندگی هر فردی باشد. 
این کتاب توسط آدم های بزرگ و موفقی مورد تایید قرار گرفته است. کلیات این کتاب شامل، اثر تغییرات کوچک در زندگی و بررسی عادات مختلف می باشد.
البته یکی از مواردی که این کتاب را بسیار جذاب می کند اینست که نویسندۀ کتاب خود فرد موفقی است و به گفته های خود عمل کرده است.

پنج شنبه 4 آذر 1395  6:39 PM
تشکرات از این پست
fsmuosavi nargesza
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

درباره کتاب در جست وجوی آبیها 

من تا به حال، کتاب های فانتزی رو دوست نداشتم. تمام تصورم از کتاب های فانتزی به مجموعه کتاب های هری پاتر محدود می شد که راستش اون ها رو هم نخوندم. اما فیلم هاشو دیدم و با اینکه بدم نیومده اما چیزی هم نبوده که تو لیست علایقم قرار بگیره. 
این کتاب رو به خاطر خلاصه اش خوندم: "دختری که با پاهای کج متولد می شه، توی دهکده ای که افراد معلول رو به منطقه می فرستند تا جانورها اون ها رو ببرند. کایرا تا به حال با پشتیبانی مادرش زنده مونده اما حالا که مادرش مرده..... " 
این کتاب ریتم کندی داره تا صفحه 153 برام جالب نبود. درک نمی کردم چرا یه شنل انقدر مهمه. چرا تمام این 153 صفحه کل داستان حول محور این شنل چرخیده اما توی همین صفحه وقتی نعش کش ها ..... رو می برند( نقطه چین گذاشتم که چیزی از داستان رو لو ندم) احساس کردم که کم کم جالب می شه و همین طور بود هر چی به صفحات پایانی نزدیک می شیم داستان قشنگ تر می شه

پنج شنبه 4 آذر 1395  6:39 PM
تشکرات از این پست
fsmuosavi nargesza
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران
پنج شنبه 4 آذر 1395  6:42 PM
تشکرات از این پست
fsmuosavi nargesza
parisaaidin
parisaaidin
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : شهریور 1394 
تعداد پست ها : 179
محل سکونت : لرستان
جمعه 5 آذر 1395  1:28 AM
تشکرات از این پست
fsmuosavi nargesza majedb
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

بنام خدا

نقدی بر کتاب دختران آفتاب که مقام معظم رهبری هم حاشیه ای بر آن نوشتند را پس از مطالعه کتاب خواندم که برای خواندن کتاب جالب دیدم.

 

دختران آفتاب

علیرضا مختارپور، رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در یادداشتی بله بررسی نقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «دختران آفتاب» پرداخته است. متن آن را در ادامه می‌خوانید:

با آن‌که یاداشت‌های بسیاری در تحلیل محتوای کتاب «دختران آفتاب» تهیه کرده‌ام  اما به دو دلیل از طرح آن نکات خودداری می‌کنم:

اول آن‌که ارائه‌ی تحلیل درباره‌ی متن و محتوای کتاب مستلزم بیان داستان کتاب است و این کار یعنی افشای ماجرای کتاب که ممکن است به ذوق و شوق کسانی‌که پس از این مراسم قصد خواندن کتاب را دارند آسیب بزند.

دوم آن‌که به‌طور طبیعی از این پس درباره‌ی این کتاب بحث و گفت‌وگوهای فراوان در رسانه‌ها و توسط اهل ادبیات و کتاب صورت می‌گیرد؛ چنان‌که در همین چند روز هم (البته بعضاً بدون مطالعه و دقت در محتوا) مطالبی منتشر شده است و یادداشت‌های این حقیر نیز در فرصت دیگری قابل انتشار است.

اما به نظر می‌رسد متن یادداشت حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بر این کتاب خود موضوع بسیار قابل توجهی برای بررسی و دقت‌نظر است. لذا به بیان نکاتی درباره‌ی این یادداشت می‌پردازم:
چنانکه در مقاله‌ی «تأملاتی دربار‌ه‌ی تقریظ‌های رهبر معظّم انقلاب بر کتاب‌های دفاع مقدس»، ارائه شده است در چهارمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت1 در 27 خرداد 1393، ذکر شد:
معظم‌له خود اشاره کرده‌اند که از سال‌های جوانی پس از مطالعه، تاریخ مطالعه و گاه نظر خود را در حاشیه یا آغاز هرکتاب می‌نوشته‌اند و این سبک و سیره تا امروز ادامه یافته است.

البته هنوز صدها یادداشت و تقریظ و حاشیه‌ی ایشان بر کتب مختلف هم‌چنان منتشرنشده باقی مانده است و امیدواریم روزی شاهد انتشار تمامی آن یادداشت‌ها باشیم. اما این اشاره لازم است که یادداشت‌ها و حاشیه‌نویسی‌های ایشان به چند قسم قابل طبقه‌بندی است:

الف) گاه صرفاً زمان و مکان مطالعه را ثبت کرده‌اند که این روش در اکثر کتب مطالعه شده توسط ایشان اعمال شده است.

ب) گاه به شرایط زمانی و مکانی که حاکی از توجه خاص است اشاره شده به‌عنوان نمونه در حاشیة کتابی نوشته‌اند: «تصادف جالبی بود توفیق مطالعه‌ی این کتاب در ایام 15 شعبان و ما بعد آن‌که به زیارت قم رفته بودم دست داد

ج) گاه به تأثیر کتاب بر خود اشاره کرده‌اند. به‌عنوان مثال: «ساعات خوش و باصفایی را در مقاطع پیش از خواب با این کتاب گذراندم و الحمدلله.»(20/10/1391)

د) گاه به جنبه‌ی مستند بودن کتاب اشاره کرده‌اند که این استناد بعضاً در سخنرانی‌های ایشان نیز دیده می‌شود. نظیر اشاره به کتاب «نگاهی به تاریخ جهان» یا «خاطرات برخی از زمامداران کشورهای استکباری». جالب است که گاه در اشاره به این نوع کتب عمداً از ذکر نام کتاب یا نویسنده نیز خودداری می‌کنند.

هـ.) در برخی از یادداشت‌ها نکاتی را در جهت تأیید، تکمیل و یا نقص و نقد کتاب ذکر کرده‌اند که ندرتاً نمونه‌هایی از این نقص و نقد در بیانات ایشان نیز ذکر شد. به‌عنوان نمونه در دیدار با مترجم یک کتاب ضمن تقدیر از قوت ترجمه دو اشکال اساسی یکی از جنبه‌ی دینی و دیگری از جنبه‌ی اخلاقی به محتوای کتاب وارد کرده‌اند.

و) در برخی از یادداشت‌ها صرف‌نظر از محتوا به بیان نظر خود درباره‌ی نویسنده یا مترجم پرداخته‌اند.

ز) در بعضی از یادداشت‌ها نقطه‌نظر علمی و تخصصی درباره‌ی موضوع کتاب و نظر نویسنده بیان شده است که نمونه‌هایی از این نوع در یادداشت‌هایی که به زبان عربی بر برخی کتب حوزوی نوشته‌اند قابل مشاهده است.

نکته‌ی مهم قابل توجه دیگر که با مطالعه و مرور این یادداشت‌ها که حتی در بیش از 50 یادداشت و تقریظ منتشر شده نیز قابل مشاهده است این‌که: اولاً همه‌ی یادداشت‌های نوشته شده و یا اشاره شده در بیانات لزوماً به‌معنای تأیید محتوا و توصیه به ترویج کتاب مورد نظر نبوده بلکه انواع مختلفی را از نظر طرح خصوصاً در بیانات شامل می‌شود. از جمله:

ایشان به برخی از کتب صرفاً از نظر استناد به برخی مطالب و حقایق تاریخی‌ـ سیاسی و اجتماعی اشاره کرده‌اند و در واقع از اعتراف نویسنده‌ی کتاب، صحت واقعه یا تحلیلی را نتیجه گرفته‌اند و درنتیجه توصیه‌ای به ترویج و تبلیغ کتاب موردنظر نداشته‌اند، چنان‌که گفته شده گاه حتی از ذکر نام کتاب و نویسنده نیز پرهیز کرده و به این عمدی بودن عدم ذکر هم صریحاً اشاره کرده‌اند.

گاه صرفاً به قوت قلم و قدرت نویسنده در صحنه‌پردازی و ترسیم واقعه‌ای تاریخی یا سیاسی و اجتماعی اشاره کرده‌اند و به صراحت قصدشان از این اشاره را نیز بیان داشته‌اند. این نوع اشاره‌ها غالباً در دیدار با اهل قلم و فرهنگ و هنر و گاه مسئولین مؤسسات و نهادهای فرهنگی صورت گرفته و لزوم کسب مهارت و تقویت قدرت قلم به مخاطبان توصیه شده و کاملاً واضح است که در این نوع اشاره‌ها مطلقاً توصیه به ترویج و تبلیغ کتاب مورد نظر نبوده و گاه ایشان در همان جلسه صریحاً بیان کرده‌اند که محتوای کتاب مورد اشاره کاملا باطل و غیر قابل قبول است امّا قوت و قدرت قلم را مورد توجه قرار داده‌اند. و البته در برخی از یادداشت‌ها و تقریظ‌ها و بیانات، صراحتا کتاب‌هایی را نام برده‌اند و با تجلیل از محتوا یا نویسنده یا موضوع، مخاطبان را به مطالعه‌ی آن کتب و رسانه‌ها را به ترویج و تبلیغ آن‌ها تشویق و توصیه کرده‌اند.

البته نکات بسیار دیگری درباره‌ی سبک و انواع اشارات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در مطالعه و کتاب‌خوانی وجود دارد که ان‌شاءالله در فرصت‌های دیگر به آن می‌پردازم.

اما قبل از پرداختن به تقریظ کتاب «دختران آفتاب»، از خبرنگاران فهیم رسانه‌ها استدعا می‌کنم تا به نکات ذکر شده در معرفی، تبلیغ و ترویج انواع کتب مورد اشاره دقت و توجه لازم را به‌عمل آورند. ان‌شاءالله.

اما درباره‌ی یادداشت معظم‌له بر کتاب «دختران آفتاب» به چند نکته‌ی مهم اشاره می‌کنم:
نخست آن‌که ایشان هم به زمان مطالعه‌ی  این کتاب اشاره‌ کرده‌اند که چند سالی پس از انتشار آن صورت گرفته و هم به تقارن زمان مطالعه با ایام شهادت حضرت فاطمة زهراسلام‌الله‌علیها. این اشاره به‌نحو دقیقی مشخص می‌کند که در زمان مطالعه‌ی این کتاب تمامی آن‌چه در توصیه به جامعه‌‌ی متعهد مخصوصاً دختران و زنان نسبت به الگوگیری از حیات طیبه‌ی حضرت زهراسلام‌الله‌علیها دانسته‌اند نیز مدنظر بوده و هم‌جهتی محتوای این کتاب با آن الگوی کامله در تقدیر بوده است.

دوم اشاره به نوع کتاب است که داستانی با هدف طرح مسائل فکری است. توضیح آن‌که این کتاب یک رمان با مشخصات معمول درنظر گرفته شده برای رمان نیست بلکه داستانی خاطره‌گونه از سفر چندروزه‌ی یک گروه هفت‌ نفره از دختران دانشجو است که در طول این سفر بنابر سوابق تربیتی و مطالعاتی خود و با توجه به خاستگاه‌های اجتماعی و خانوادگی به بحث و تبادل نظر درباره‌ی مهم‌ترین مسائل مبتلا به دختران و زنان خصوصاً در جامعه‌ی ایران معاصر می‌پردازند و شبهات و معضلات فکری خود را در بحث‌های گاه پرحرارت و طولانی مطرح می‌کنند.

در طول این کتاب ده‌ها مسأله‌ی ریز و درشت مربوط به زنان و هم‌چنین نویسندگان، متفکران و صاحب‌نظران داخلی و خارجی مورد اشاره قرار گرفته است که نویسندگان کتاب فهرست اجمالی از 51 موضوع مطرح شده در 14 فصل کتاب را در 13 عنوان اصلی در پایان کتاب ارائه داده‌اند.

موضوعات و مسائلی که از صفحه 31 کتاب آغاز و تا آخرین صفحه‌ی کتاب؛ یعنی صفحه‌ی 473 ادامه می‌یابد.

به‌نظر می‌رسد کتاب از 2 ویژگی قابل توجه در این زمینه برخوردار است:
اول: طرح صریح شبهات، مشکلات و مسائل مورد توجه دختران در جامعه‌ی امروز ایران و پرهیز از خودسانسوری و پرهیز از پاک کردن مسائل بجای طرح و حل آن. برای آگاهی از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره‌ی تحلیلی از ظلم و ستم به زنان در طول تاریخ و تفاوت نگاه مکتب اسلام و نگاه جهان غرب به شخصیت و حقوق زن و هم‌چنین نگاه جسورانه و به چالش کشاننده‌ی غرب درباره‌ی حقوق زنان شما را دعوت می‌کنم به مطالعه‌ی بیانات ایشان در دیدار جمعی از بانوان نخبه در اول خردادماه 1390 در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار معظم‌له.
دوم: پرهیز از تقسیم جامعه به دو بخش سیاه و سفید، و توجه به تنوع دیدگاه‌ها و سلیقه‌ها و وجود عناصر و ویژگی‌های مثبت در اغلب گروه‌های اجتماعی و هم‌چنین وجود برخی افکار و رفتارهای نامناسب در طبقات مختلف جامعه صرف‌نظر از وابستگی به جریانات متعهد یا غیر آن.
سوم: انعکاس وضع اجتماعی کشور در سال‌های پس از دفاع مقدس و آثار شبهات مطرح شده در سطح جامعه خصوصاً درباره‌ی نقش، شخصیت و حقوق زنان.
بنابراین از آن‌جا که مطالبه‌ی مقام معظم رهبری از محققان و نویسندگان در مسائل فکری جوانان همواره بررسی دقیق مسائل و شبهات و مواجهه منطقی، دلسوزانه، مبتنی بر منطق و عالمانه و با زبان خوش بوده و این کتاب چنین شیوه‌ای را در طرح و بررسی مسائل در پیش گرفته و به توفیق نیز دست یافته مورد توجه و تأیید معظم‌له قرار گرفته است.
چهارم: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یادداشت خود بر این کتاب، به مقایسه‌ای بین این کتاب و کتاب دیگری که قبل از آن خوانده‌اند پرداخته است و با آن‌که از جهاتی آن کتاب نام برده شده را قوی‌تر دانسته‌اند اما کتاب دختران آفتاب را به ملاحظاتی از جمله و عمدتاً بهره‌برداری نکردن از عامل جنسی واجد هنر بیشتری دانسته‌اند و لذا کتاب «دختران آفتاب» را مورد توجه قرار داده‌اند و توصیه به ترویج آن نموده‌اند.
ذکر این نکته مفید است که متأسفانه در یک‌صد سال اخیر و حتی دهه‌های اخیر به تبعیت از برخی سبک‌های خاص رمان‌ها و داستان‌های غربی که یکی از مختصات آن پرداختن به مسائل جنسی و شهوانی تا حد وقاحت‌نگاری است و برخی نویسندگان ایرانی نیز به ذکر برخی از مسائل ریز جنسی در کتب خود پرداخته‌اند که بررسی این نوع کتاب‌ها نشان می‌دهد که عمدتاً هدف یا تخدیر مخاطب بوده و یا صرفاً استفاده‌ی ابزاری از عامل جنسی برای فروش بیشتر. لذا توجه نویسندگان کتاب دختران آفتاب به این موضوع و پرداختن به مهم‌ترین مسائل دختران در کتابی با 480 صفحه بدون بهره‌گیری از عامل جنسی امری قابل تحسین بوده است.
پنجم: اما آخرین نکته درباره‌ی تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب از نکات مهم و قابل دقت است و خصوصاً برای آنان‌که با سبک و منش فکری و اخلاقی ایشان آشنایی ندارند ممکن است شبهه‌آفرین باشد. لذا رمزگشایی از این نکته، مهم و قابل توجه است.

ایشان در انتهای تقریظ تنها نقطه ضعف کتاب را ذکر کرده‌اند. قبل از ذکر آن نقطه‌ضعف لازم است اشاره کنم که یکی از هفت همسفر اردوی مشهد دختری است به نام فاطمه قدسی، دختری که علی‌رغم رنج‌های فراوان و مرارت‌های خاصی که برای حفظ حلاوت مطالعه‌ی کتاب به آن اشاره نمی‌کنم اما دختری است متدین، اجتماعی، با رعایت اخلاق، مهربان و دل‌سوز و علاوه بر همه‌ی این‌ها فردی با مطالعه‌ی بسیار و مسلط به موازین فکری و رفتاری در مواجهه با هم‌سفران متفاوت از نظر اخلاق، تفکر و حتی نحوه‌ی ظاهر و گفتار.

فاطمه قدسی در بحث‌های متعددی که در طول این سفر زیارتی صورت می‌گیرد به کتب دینی و آثار متفکران داخلی و خارجی اشاره و استناد می‌کند: از آثار مرحوم علامه محمدتقی جعفری گرفته تا آیت‌الله جوادی آملی و استاد شهید مرتضی مطهری و بسیاری از نویسندگان و متفکران دیگر.

اما در میان همه‌ی این آثار به افکار و گفتار فرد دیگری نیز بسیار اشاره می‌کند که معلوم است روش فکری و سیره‌ی او الگویی بسیار اصلی در سبک زندگی و شخصی‌ـ اجتماعی و فکری فاطمه قدسی است.
فاطمه در طول این سفر بسیار به سخنان و آموزه‌های آن متفکر اشاره و استناد می‌کند اما هرگز نامی از او نمی‌برد و تنها به ذکر استاد یا استادم بسنده می‌کند.

در اواخر کتاب به‌مناسبتی مشخصات بیشتری از این استاد معلوم می‌شود اما همچنان نامی از او برده نمی‌شود، لکن خوانند‌ه‌ی بصیر به‌خوبی درمی‌یابد که آن استاد چه کسی است.

حال چرا حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ذکر این مشخصات را نقطه ضعف کتاب «دختران آفتاب» دانسته‌اند؟ برای پاسخ به این پرسش به دو نمونه از سبک و سیره‌ی ایشان در برخی جلسات و دیدارها اشاره می‌کنم که عاقلان و تیزبینان را اشاره‌ای کافی است:
در دیدار کارگران و معلمان در آستانه‌ی روز کارگر و روز معلم در 9 اردیبهشت 1377 در ابتدای بیانات می‌فرمایند: «از این جوانان عزیز هم که این سرودها را خواندند ـ بخصوص سرود معلم، که سرود بسیار خوب و مؤثری بود تشکر می‌کنم. البته باید عرض کنم که یکی از سختترین لحظات برای من، لحظاتی است که می‌بینم کسانی نسبت به این بندة ضعیف حقیر، ستایشهایی را مطرح می‌کنند. من خودم را اهل آن ستایشها نمی‌دانم و احساس خجالت می‌کنم. امیدوارم خدای متعال با شما بر طبق حُسن‌ظن‌تان رفتار کند و ان شاءالله ما را هم همانطور که حُسن‌ظنّ شماست، قرار دهد

همچنین در دیدار با علما و روحانیون کرمان در تاریخ 11 اردیبهشت 1384 یکی از حاضران شعر زیبایی می‌خواند. معظّم‌له در همان دیدار غیررسمی می‌فرمایند: «جلسه صمیمی و خودمانی و دوستانه است، جلسه متنوع هم برگزار شد، هم تلاوت قرآن بود، هم سرود بود، ... هم اشعار خوبی خوانده شد، منتها تنها عیبش این بود که دربارة‌ این حقیر بود که اگر این عیب را نمی‌داشت، حتماً جای تحسین داشت

با این توضیحات به‌خوبی معلوم می‌شود که چرا ایشان تعبیر نقطه‌ضعف را برای این بخش از کتاب به‌کار برده‌اند

                  

جمعه 5 آذر 1395  8:23 PM
تشکرات از این پست
fsmuosavi ehsan007060 nargesza
ahmad1989
ahmad1989
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1391 
تعداد پست ها : 214
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

سقای آب و ادب

سيد مهدي شجاعي

«سقای آب و ادب»، اثری است متفاوت از سید مهدی شجاعی، رمان و روایتی از زندگی حضرت عباس(ع) که بعد از سال ها ،اندک اندک جامه خلق پوشیده و این روزها در ظرف کتاب تقدیم مخاطبان شده است.
رمان به یقین متفاوت است با آثاری از همین قلم، هم از حیث فرم و هم از حیث نوع نگاه محتوایی.
«سقای آب و ادب» شامل ده فصل است: عباس علی. عباس ام البنین . عباس عباس. عباس سکینه. عباس مواسات. عباس زینب. عباس ادب. عباس حسین. عباس فرشتگان. عباس فاطمه.
در هر فصل رفت و برگشت روایی متعدد و متنوعی دیده می شود و در حرکتی سیال راویان جای به هم می دهند و شکست ها به سرعت خوانش می افزاید و زوایایی جدید از مفهوم را روشن می کند.
اما آن چه این کتاب را از حیث محتوا با دیگر آثار شجاعی متمایز می کند، بیشتر در فصل عباس فرشتگان به چشم می آید. در سایر فصول نویسنده دقیق و کامل بر اساس مستندات تاریخی، به روایت زندگی حضرت عباس(ع) می پردازد؛ اما در فصل نهم، شجاعی شیوه ای جدید را پیش می گیرد، روایتی متفاوت با مضامینی که بیشتر استحسان اوست، مفاهیمی جدید و نگاهی نو به شخصیت حضرت عباس بن علی(ع).

 

بخش هايي از كتاب سقاي آب و ادب:

اصل این است که وقتی حسین تشنه است، وقتی سکینه حسین تشنه است، وقتی سکینه حسین تشنه است، وقتی بچه‌های حسین تشنه‌اند، آب خوردن من نامردی است، نامریدی است، نابرادری است، ناعاشقی است، نامواساتی است، خلاف اصول عشق ورزیدن است خلاف از خود تهی ماندن و از معشوق پر بودن است.

والله لا اذوق الماء و سیدی الحسین عطشانا... به خدا که من لب به آب نمی‌زنم وقتی که محبوبم؛ حسین تشنه است. سر اسب را به سمت خشکی بر می‌گرداند و با لب و دهانی به خشکی کویر، این شعر را با خود زمزمه می‌کند:
یا نفس من بعد الحسین هونی
و بعده لا کنت آن تکونی
هذا الحسین وارد المنون
و تشربین با رد المعین
تالله ما هذا فعال دینی

***************

شریعه فرات، پیش روست و چند هزار سوار دشمن پشت سر... سوار تشنه لب، لحظه به لحظه به آب نزدیکتر می‌شود، با مشک خالی بر دوش و شمشیری در دست و لبخندی شیرین بر لب. لبخند، لب‌های ترک خورده‌اش را به خون می‌نشاند.

اسب در زیر پایش، به عقابی می‌ماند که مماس با زمین پرواز می‌کند. آنقدر رعنا و رشید و بلند بالاست که اگر پا از رکاب، بیروت کشد، سرانگشتانش، خراش بر چهره زمین می‌اندازد.

وقتی که تو بر اسب سوار می‌شوی، ماه باید پیاده شود از استر آسمان. چشمانی سیاه و درشت و کشیده دارد و ابروانی پر و پیوسته و گیسوانی چون شبق که از دو سو فرو ریخته و تاب برداشته و چهره درخشانش را چونان شب سیاه که ماه را به دامن بگیرد، در قالب گرفته است.

ماه اگر در روز طلوع کند، از جلای خودش می‌کاهد این چه ماهی است که رنگ از رخ روز می‌زداید و با ظهورش روشنایی روز را کمرنگ می‌کند!؟

چیزی به آب نمانده است برق آب در چشم‌های اسب و سوار می‌درخشد. هوای مرطوب در شامه تفتیده‌اش می‌پیچد و به او جان و توان تازه می‌بخشد. سوار دمی به عقب برمی‌گردد و کشته‌های خویش را مرور می‌کند.

همه این جنازه‌ها که اکنون در سایه سار نخل‌ها خفته‌اند، تا لحظاتی پیش ایستاده بوده‌اند و سدی شکست ناپذیر می‌نموده‌اند. فقط چهار هزار نفر، مامور نگهبانی از شریعه بوده‌اند با اسب و شمشیر و نیزه و تیر و کمان و خود و سپر و زره و عمود. فرمانده سپاه دشمن گفته است که اگر اینان به آب دست پیدا کنند و جان بگیرند، احدی از شما را زنده نمی‌گذارند.

... کیست این سردار که از میان چهار هزار سوار نیزه‌دار عبور کرده است و خود را به آب رسانده است، بی آنکه آب در دلش تکان بخورد؟! این، عباس علی است، عباس، فرزند علی بن ابیطالب(ع).

«تو را برای همین روز می‌خواستم عباس! ناز بازوان تو! حالا بدان که چرا در ابتدای ورودت به این جهاد، بر دست‌ها و بازوان تو بوسه می‌زدم و سر انگشتانت را به آب دیده می‌شستم. باغبان اگر در آینه نهال، شاخسار سر به آسمان کشیده درخت را نبیند که باغبان نیست.» ...

ساقی و مطرب و می جمله مهیاست ولی      عیش بی یار مهیا نشود یارکجاست؟

جمعه 5 آذر 1395  9:11 PM
تشکرات از این پست
fsmuosavi nargesza
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

"فاطمه فاطمه است" اثر دکتر شریعتی

 

و من خواستم با چنین شیوه‌ای از فاطمه بگویم، باز درماندم
خواستم بگویم: فاطمه دختر خدیجه بزرگ است دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که: فاطمه دختر محمدۖ است دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که: فاطمه همسر علی است دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که: فاطمه مادر حسنین است. دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که: فاطمه مادر زینب است. باز دیدم که فاطمه نیست.
نه، اینها همه هست و این همه فاطمه نیست.
فاطمه، فاطمه است...
 



 

شنبه 6 آذر 1395  12:45 AM
تشکرات از این پست
nargesza
adam55
adam55
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1392 
تعداد پست ها : 678
محل سکونت : لرستان

پاسخ به:*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

الی ماشاالله به این همه کپی پیست

کلا تایپیک از مسیری که براش تعریف شده بود منحرف شد laugh

شنبه 6 آذر 1395  9:42 AM
تشکرات از این پست
borkhar nargesza
magam4u
magam4u
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آذر 1388 
تعداد پست ها : 976
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

لهو

 

بنده  کتاب لهوف از سید بن طاووس رو پیشنهاد میکنم ، کامل ترین و بهترین مقتل برای شهادت امام حسین و واقعه کربلاست ...

تا جایی که رهبر معظم انقلاب ، آقای خامنه ای هم این کتاب رو توصیه نمودند ...

من هر سال قبل از رسیدن محرم یک بار با دقت این کتاب رو میخونم ، تا بتونم با معرفت و شناخت کامل از واقعه عاشورا و سختی ها و مصائب امام حسین و یارانش ، به عزاداری بپردازم ...

چرا که لازمه هر کاری و هر عبادتی ، شناخت و معرفت نسبت به آن است ...

 

بنابراین پیشنهاد میکنم حتما این کتاب رو مطالعه بفرمائید ...

 

کتاب در چند بخش گرد آمده است:

    مقدمه: شامل مطالبی در عظمت واقعه عاشورا و مقام حسین بن علی و ارزش گریه و عزاداری بر او و انگیزه نگارش کتاب.
    مسلک اول: پیرامون مسائل قبل از شروع واقعه عاشورا، که از ولادت امام حسین (علیه السلام) تا وقایع روز عاشورا را شامل می‌شود.
    مسلک دوم: شامل وقایع روز عاشورا است تا کشته شدن امام حسین علیه السلام.
    مسلک سوم: شامل وقایع بعد از کشته شدن امام حسین (علیه السلام) است که از فرستادن سر کشته شدگان به کوفه شروع شده و اسارت خاندان حسین را بیان کرده و با مراجعت اسرا به مدینه به اتمام می‌رسد.
    پس از آن نیز حالات امام سجاد (علیه السلام) را در گریه بر پدرش بیان نموده‌است.

از شما دوستانِ عزیزم در راسخون استدعا دارم ، این اشعار رو بخونید و پخش کنید ، ان شاءالله در ثوابش شریک باشید

 

روزهٔ کودکانه . نماز کودکانه . قرآنِ کودکانه
 

وبلاگ مجموعه اشعار بنده حقیر :

http://delsoroodeha.rasekhoonblog.com

شنبه 6 آذر 1395  5:31 PM
تشکرات از این پست
nargesza
emamedavazdah
emamedavazdah
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1388 
تعداد پست ها : 6316
محل سکونت : بوشهر

پاسخ به:*یار مهربان* ویژه هفته کتابخوانی + جوایز و امتیاز

nonoسلام دوستان قرار بود از کتاب هایی که خودمون خوندیم مطلب بذاریم nono

nonononoنه از سایت های دیگه کپی و پیست کنیمnononono

 او خواهد آمد چه ما آماده باشیم چه نباشیم ، پس طوری باشیم که وقتی آمد شرمنده نشویم  
اللهم عجل لولیک الفرج
شنبه 6 آذر 1395  6:34 PM
تشکرات از این پست
nargesza borkhar magam4u
دسترسی سریع به انجمن ها