گلهای آرامش بخش (ویژگیهای زن نمونه در فرهنگ اسلام)
مشخصات کتاب
سرشناسه : رضایی مهدی 1341- عنوان و نام پدیدآور : گلهای آرامبخش ویژگیهای زن نمونه در فرهنگ اسلام تالیف مهدی رضایی مشخصات نشر : قم سازمان تبلیغات اسلامی پژوهشکده باقرالعلوم ع ، انتشارات نورالسجاد 1383. مشخصات ظاهری : 56 ص 5/11 × 20س م. شابک : :964-7163-57-6 3500ریال وضعیت فهرست نویسی : فاپا یادداشت : چاپ قبلی عطر سعادت 1379 یادداشت : کتابنامه ص [56]؛ همچنین به صورت زیرنویس موضوع : زناشویی (اسلام . موضوع : روابط زن و مرد. شناسه افزوده : سازمان تبلیغات اسلامی پژوهشکده باقراالعلوم ع . انتشارات نورالسجاد رده بندی کنگره : BP253/2 /ر6گ 8 1383 رده بندی دیویی : 297/642 شماره کتابشناسی ملی : م 83-17899
مقدمه
زنده نگهداشتن سنت های پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله از وظایف پر اهمیت هر مسلمانان است. سنت های بیادگار مانده از رسول خدا صلی الله علیه و آله همانند شاخه و برگ ها و میوه هایی است که بر پیکر درخت اسلام عزیز روییده است و نمایی از یک زندگی زیبای خداپسندانه است که مورد تایید و امضای خدا و رسول الله است. حیات جامعه انسانی و اسلامی در گرو احیاء سنت های نبوی است، جامعه ای که از سنت های رسول الله فاصله های بگیرد به همان اندازه از حیات حقیقی و معنوی فاصله گرفته است.
ازدواج از سنت های پیامبر خداست. اهمیت احیاء این سنت مقدس تا بدانجاست که رسول خدا درباره اش فرموده: هر کسی از سنت ازدواج روی گرداند از من نیست. زنده نگهداشتن این سنت آنگاه معنی و
مفهوم پیدا می کند که به تمام آداب توجه شود اینجا است که چنین ازدواجی بنیاد و بنای الهی می گردد و دل و خانه ای که بر این اساس پیوند ازدواج برقرار سازند کانون رحمت و مودت می شوند و زن در چنین فضایی همچون گلی آرامبخش جلوه می کند و زمینه برای رشد و تعالی زن و مرد و تقرب آنان به سوی پروردگار مهیا می گردد.
در این مجموعه مختصر با هم نگاهی داریم به برخی از ویژگی های بهترین زن از زبان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به امید روزی که با تحقق رهنمودهای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خانه های جامعه اسلامی بوستان پرطراوت و فرحبخش معنویت و حقیقت باشند. انشاالله.
والسلام علی من اتبع الهدی
به انگیزه نام کتاب
حتما تا به حال نام مسکن را شنیده اید، مسکن؛یعنی آرام بخش. طبیعی است که هر ناآرامی با مسکن مخصوص به خود آرام می یابد؛ و البته که تمامی ناآرامی ها مربوط به جسم نیست، بلکه چه بسیار از آنها که ریشه در روان و نفس آدمی دارند. شاید بتوان ناآرامی همراه با درد دندان را با خوردن یک آرام بخش تسکین بخشید، اما هیچگاه چاره اضطراب روان و بی قراری روح، خوردن، کپسول و قرص نیست.
در نظام هستی، زن و مرد هر یک به تنهایی ناقص و نیازمند به دیگری است و بر اساس همین نیاز هر کدام مشتاق دیگری و متمایل به اوست. چرا که هر ناقص مشتاق کمال و هر نیازمند، خواهان بی نیاز و از بین رفتن نیاز خود است. بر این اساس، در نقطه ای که زن
و مرد به هم می رسند و از اجتماع آن دو یک واحد بدون نقص تشکیل می شود، آرامش و سکونت به دست می آید و این حقیقتی است که قرآن کریم بیانگر آن است:
(و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها) (1)
این میانه آرامش در قرآن کریم، از آیات الهی معرفی شده است. خداوند متعال با حکمت و لطافت، وجود زن را مایه آرامش مرد قرار داده است. در زبان مبارک حضرت امیرالمؤ منین - علیه السلام - نیز از زن به عنوان ریحانه - گل - یاد شده است (2)
آری، زن گلی است آرامش بخش، و آن هنگامی است که شرایط لازم برای یک گل آرامش بخش را، از دیدگاه فرهنگ اسلامی - قرآن و روایات - دارا و در پاسداری از آنها، کوشا باشد.
در این نوشتار، نگاهی به پاره ای از شرایط این (گل) از دیدگاه فرهنگ اسلامی می افکنیم.
حجاب رمز پایداری
در نظام طبیعت بهره مندی از بوی زیبای گل و تماشای حسن دلربای آن نه تنها ناپسند نیست که نشانگر لطافت روح و زیبایی روان و حسن سلیقه است اما همیشه چنین نیست که آدمی مجاز به استفاده از هر گلی باشد و چه بسا بسیار گلهای زیبای پر بها و نایاب و خوشبویی که، جای خود را از بوستان ها و باغهای عمومی و پشت شیشه گلفروشی ها به گلخانه های خصوصی منتقل کرده و یک گل کاملا اختصاصی شده اند، برای چنین گلهایی بهای سنگینی پرداخت شده و طبیعی است که حفاظت از آن ها نیز مسؤولیت بیشتری می طلبد.
در نظام خانواده، زن همانند این گل اختصاصی
است. تمام وجود و آثار و ثمراتش از آن کسی است که سرپرستی و تدبیر آن را عهده دار گشته است این پاسداری از گل، که برای مصونیت آن است، اگر چه همراه با برنامه ها و محدودیتهایی است، ولی این امر، به صلاح گل و صاحب گل است. نام این مصونیت در فرهنگ اسلام، (حجاب) است.
حجاب؛ یعنی پوشش، پوشش گل از تیرهای مسموم شیطان (3)
حجاب؛ یعنی کانون عفت و پاکدامنی زن هماره چون سنگری نفوذناپذیر در برابر بیگانه (نامحرم) پایدار و استوار باشد. امیرالمؤ منین - علیه السلام - در وصیت به فرزندش حضرت امام مجتبی می فرماید:
(فان شده الحجاب ابقی علیهن) (4) (دقت در امر حجاب و مراقبت از آن مایه بقا و پایداری بیشتر زنان است)
آرامش جسم و جان زن در مرتبه نخست و همسر او در رتبه بعد، مرهون پاکدامنی و عفت طاهر و باطن و پاسداری از رمز پایداری - حجاب - است.
تا مرز بندگی: - دوست دو سویه -
خداوند مهربان، زن را مایه آرامش مرد قرار داده و مودت و رحمت را میان آن دو به ودیعت نهاده است. اساس زندگی مشترک، دوستی و محبت است؛ البته دوستی دو جانبه و دو سویه.
پیام آوران آسمانی مظاهر همه خوبیها و صاحبان اخلاق نیکو هستند و دوستی زنان نیز از ویژگیهای اخلاقی آنان است (5) نشاط و بالندگی زندگی به عشق و دوستی است این که مرد تنها در کانون دلش دوستدار همسرش باشد ایفای تمام وظیفه نیستت بلکه باید این دوستی را اظهار کند و به نمایش بگذارد.
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: این گفتار مرد به همسرش (من دوستت دارم)
هیچ گاه از دل زن خارج نمی شود (6)
ارزش این دوستی آن گاه ظاهر می شود که بدانیم میان دستیابی به فضیلت ایمان و محبت به زن، ارتباطی تنگاتنگ برقرار است (7) گویا لازمه ایمان، این دوستی معنوی معرفی شده است.
زن هم متقابلا باید پاسخگوی این محبت بی دریغ و معنوی مرد باشد و آن را در عمل نشان دهد. به راستی تسلیم و محبت و دوستی و تواضع زن در برابر شوهر، چنان ارزشمند و حساس است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: اگر می خواستم فرمان سجده (سجده انسان بر انسان) دهم، فرمان می دادم که زن برای همسرش سجده کند (8)
آیا بعد از این محبتها و دوستیهای دو جانبه جایی برای نفوذ میکروب ناآرامی و اضطراب در محیط سالم زندگی باقی است؟!