0

مبحث 124 طرح صالحین: «نقش تحصیلاتِ والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان»

 
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 124 طرح صالحین: «نقش تحصیلاتِ والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان»

 دانش آموزانی که از انگیزه های لازم و کافی برای درس خواندن و یادگیری برخوردار نیستند و در رأس همه دلایلی که آنان را نسبت به تحصیل، درس و کتاب بی انگیزه کرده، نگرش ها و باورهای غلطی است که بعضا در محیط خانواده فراگرفته اند. برخی رفتارهای غلط و نا آگاهی های والدین، انگیزه -این مهمترین و اصلی ترین عامل در پیشرفت تحصیلی- را در درون فرزندان از میان برده است. 



 

سه شنبه 27 مهر 1395  1:18 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث 124 طرح صالحین: «نقش تحصیلاتِ والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان»

تربیت فرزندان وباروری ثمربخش

داشتن فرزندان سالم ومستعد کافی نیت. تهیه وتدارک محیط مناسب تربیتی وکنترل واموزش وپرورش آنها، هدف وغایت مطلوب است. همچنان که داشتن بذر وتخم اصلاح شده و مرغوب کافی نیست. زمین مناسب برای کشت و نورکافی وآبو کود و مواظبت و سرکشی و تحمل زحمات و تلاش و کوشش طولانی لازم دارد، تا تخم بروید ورشد کند وبه ثمرآید وباردهد. حساس ترین وظیفه والدین، تربیت کردن وبارآوردن فرزندان است. تامطابق استداد فطری و سرشتی و توان ونیروی بدنی خود، مراحل آموزش وتعلیم وفراگیری را طی کنند ونضج یابند وبه صورت مفید ومؤثروارد اجتماع شوند وبا ایمان واطمینان به آینده خود زندگی سرشاربا موفقیت وسرور وشادی و خرسندی و رضایت خاطری را شروع کنند.

والدین هرچه مطلع وبصیر باشند و درتربیت فرزندان پراستعداد خود بکوشند، درمحیط نامناسب و ناهماهنگ موفقیت چندانی نخواهند داشت. درست مثل اینکه تخم وبذراصلاح شده و مرغوب را درزمین شوره زار وغیرقابل کشت وزرع بکارند، که البته نمی تواند مراحل رشد ونموخودرا به صورت مطلوب طی کرده نضج یابد و به ثمر برسد.               ( شربیانی1375،186)

 

شبکه خانوادگی

تجربه وآگاهی اولیه کودکان ازانسان های دیگردربافت خانواده شکل می گیرد. بعلاوه کیفیت فرآیندهای دلبستگی و پیوند میان والدین و نوزاد درماههای اولیه زندگی، برای بهداشت هیجانی فرد بسیار مهم و حیاتی است.

خانواده عرصه ای مهم برای یادگیری درباره دنیا بوده واجتماعی شدن کلی درآن روی می دهد.خانواده به عنوان در دسترس ترین سیستم حمایتی کودکان مدنظر قرار می گیرد. درنتیجه هرآنچه که این سیستم حمایتی را کمرنگ نماید (مانند تغییرات دوران بلوغ، جدایی پدر ومادرویا بویژه سبک خانوادگی منفی) عوارض جانبی برای کارکردهای کودک، انطباق و هویت یابی او ایجاد می کند.(سلیمانپور وهمکاران،1384،279)

 

والدین درمسئولیت شریک هستند

محیط خانواده، مدرسه فوق العاده ای است که میتواند استعدادهای روانی اطفال را پرورانده وبه آنها درس عبرت وشخصیت و رشادت وشهامت، بخشش وسخاوت و... بیاموزد. یابرعکس صفات زشت وزذیلت و انحراف وتربیت غلط را یاد بدهد. علت اینکه مسئولیت پدرو مادر در تعلیم وتربیت فرزندان حتی ازمدرسه و محیط اجتماع و دانشگاه بیشتراست، درروایات اسلامی زیادی روی آن تأکید شده است:

1.    نخست آنکه آغاز تربیت وشکل گیری کودکان درخانه است.

2.  پس به خاطرآن است که بیشتراوقات کودکان درخانه می گذرد وبرآورد زیر گویای این حقیقت است. علمای تعلیم وتربیت با بررسی های خود، ساعتهائی که کودک تاسنین 11 سالگی زندگی میکنند 95 هزار ساعت برآورد کرده اند، که تنها 5 هزار ساعت آنرا درمدرسه و درحدود همین مقدار را خویشان و بستگان و دوستان می گذراند، وبقیه اش در کنار پدر ومادر در خانه اش می گذرد.

خواندن وبطور کلی یادگیری، مستلزم وجود شرایط اولیه وثانویه است. شرایط اولیه یعنی استعدادهای نفسانی مثل هوش، حافظه، سلامت بدن وشرایط ثانویه مانند محیط مناسب، آرامش روانی و... وسائل ضروری که همه اینها بهرحال به والدین ارتباط دارند.

والدین مهمترین افرادی هستند که می توانند روحیه آموزشی وفرهنگی را در کودکان خود برانگیزند.

طی تحقیقاتی که انجام گرفته در مورد شوال «محرک تو درموفقیت درمدرسه و مسائل آموزشی چیست؟» بین 85% از موفق ترین دانش آموزان پاسخ دادند «والدینم»

به این مسئله توجه کنید که آنها نگفتند «پدرم» یا «مادرم» بلکه آنها مشترکاً والدین را دراین امرشریک می دانند.

دراکثر موارد، همکاری و تشریک مساعی پدر ومادر است که دانش آموزان موفق را به وجود می آورند. گاهی یک پدر ترقی خوا، مادر قدرتمند، عمویا دائی فهمیده و حتی یک همسایه و دوست می تواند آتش موفقیتهای تحصیلی وآموزشی را در کودکان شعله ور سازد.

به نظر می رسد که طرز فکر خوب وگرایش والدین نسبت به مدرسه مهمترین عاملی است که درموفقیت و یا شکست تحصیلی دانش آموز اثر می گذارد.جالب است که بدانیم  والدین، لازم نیست هرکدام تأثیر مساوی و برابر روی کودک داشته باشد. ولیکن نفوذ و اثرهرکدام ازآنها باید سازنده باشد.

کودکان از پشتیبانی و کمک پدر ومادر خود مطمئن هستند، ودرخانه های موفق یکی از والدین پدر یا مادر در انجام تکالیف رارهبری کرده ودیگری پشتیبانی ضمنی از کودکان دارد.(زارع زاده،1372،14)

 

تفاوت محیط زندگی دانش آموزان زرنگ یا پیشرفته با ضعیف

1.  برخورداری دانش آموزان ساعی از محیط گرم و باثبات خانوادگی در خانواده شاگردان پیشرفته اختلاف نظر وعقیده و جروبحثهای بیهوده که می تواند مولد اضطراب و ناآرامی در کودک گردد، کمتروجود دارد، بطور کلی محیط خانوادگی آرام وپرتفاهم است.

2.  برخورداری ازوقت آزاد وتوجه والدین: اولیاء شاگردان زرنگ بخصوص مادران آنها وقت بیشتری را صرف می کنند برای تعلیم وتربیت فرزندان خود، ویا بیشتر به صحبت وبازی می پردازد وبه او جرأت اظهار نظر وعقیده وشرکت درتصمیم گیری می دهند.بنابراین محیط خانه و برنامه های زندگی خود را طوری تنظیم می کنند که به رشد وتعالی این توانائیها طی شود.

3.  توافق اولیاء درمورد مسائل تربیتی: دراکثر خانواده هایی که مورد مصاحبه قرار گرفتند به نظر می رسید که پدر ومادر در مورد مسائل تربیتی توافق دارند وکمتر اتفاق می افتد که پیشنهاد مادر وراه وروش تربیتی او مورد سرزنش و انتقاد پدر خانواده قرار گیرد یا برعکس.

پنج شنبه 29 مهر 1395  2:48 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ehsan007060
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث 124 طرح صالحین: «نقش تحصیلاتِ والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان»

اهمیت خانواده :

 

       خانواده اولین بذر تكوین رشد فردی و بنای شخصیت را در انسان فراهم می سازد

 

كودك در خانواده زبان می آموزد , ارزش های اخلاقی را كسب می كند , روابط اجتماعی با دیگران را می آموزد و اصول و قواعد اخلاقی را یاد می گیرد.

 

        خانواده به عنوان فیلتری برای عقاید , ارزش ها و نگرش های مربوط به فرهنگ یك جامعه محسوب می شود و آنها را به یك شیوه بسیار اختصاصی و انتخابی به كودك ارائه می دهد بی تردید باید گفت كه شخصیت , نگرش ها , طبقه اجتماعی , اقتصادی مذهب و خصوصیات , وابستگی های نسبی خانوادگی , تحصیل و جنس والدین خانواده بر نحوه ارائه ارزش ها و میزان های اخلاقی به فرزندان تاثیر خواهد گذاشت.

 

 

 

خانواده در تربیت اجتماعی كودك وظایف و نقش های متعددی را بر عهده دارد كه اهم آنها عبارتند از :

 

1-خانواده به عنوان سیستم

 

2- خانواده به عنوان معلم و الگو

 

3- خانواده به عنوان كانون محبت و امنیت

 

خانواده به عنوان سیستم

 

خانواده را می توان به عنوان یك سیستم اجتماعی یا به عنوان بخشی از یك اجتماع بزرگتر در نظر گرفت , خانواده از یك سو با سازمان ها و موسسات اجتماعی مانند مدرسه , بازار و اجتماع ارتباط دارد و از سوی دیگر اعضای خانواده را در بر می گیرد,       بنابر این اجتماع فرد و خانواده به صورت یك سیستم با هم در ارتباطند.

 

        اگر خانواده به طور كامل وظایف اساسی خود را به انجام رساند , جامعه حیات خود را با استحكام بیشتری ادامه خواهد داد و سیستم خانوادگی فرد را برای وارد كردن به اجتماع و سیستم اجتماعی آماده می سازد.

 

         یكی از روان شناسان به نام هارلوك , خانواده را به صورت یك سیستم متعادل پیچیده ای تعریف می كند كه با ورود هر كودك این سیستم پیچیده تر می شود.

 

          اعضای خانواده سه نفر هستند ( پدر , مادر و یك فرزند ) در این جا سه نوع تعامل وجود دارد با اضافه شدن یك فرزند دیگر , شش تعامل خواهد آمد و اگر فرزند سومی  به خانواده اضافه شود رقم تعامل به ده می رسد  و با ورود هر فرزند جدید دیگر تعداد تعامل ها به همین نحو اضافه می شود . بنابر این خانواده یك نهاد انسانی رو به رشد است كه حجم و پیچیدگی آن مرتب در حال دگرگونی است. و اعضای خانواده هم به عنوان فرد و هم به عنوان بخشی از واحد خانوادگی عمل می كنند.

 

خانواده به عنوان كانون محبت و امنیت

 

       محبت و امنیت یك از اساسی ترین ملزومات برای تربیت و رشد كودك می باشد. كودكی كه خصوصاً در سال های اولیه زندگی از محبت خانوادگی و پدر و مادر محروم گردد ممكن است در آینده سازگاری شخصی و اجتماعی او با خطر جدی روبرو شود و از اعتماد به نفس كافی و یا برخوردهای اجتماعی متناسب بهره مند نگردد.

 

         كودك نیاز به تامین امنیت را از رحم مادر آموخته است . او بعد از تولد همچنان می خواهد كه در محیط امن و آرام باشد و اساسی ترین وظیفه  خانواده خصوصاً در دوران قبل از دبستان بر آوردن همین نیاز كودك می باشد. خانواده حتی این نقش مهم را در دوره های دیگر زندگی همچنان حفظ می كند. دوستان , معلمان و همبازیهای كودك در طول زندگی ممكن است تغییر كنند ولی والدین , تماس نزدیك خود را با كودك در طول زندگی حفظ می كنند و نقش یك نهاد ثابت و پابرجا را برای كودك ایفا می كنند.        یكی از روان شناسان به نام هورنای كه امنیت را شرط اساسی برای زندگی می داندمعتقد است كه والدین از طریق عدم ابراز محبت و دوستی نسبت به كودك , كتك زدن متناوب , از شیر گرفتن زودرس , تبعیض قائل شدن بین فرزندان , تنبیه بیجا , رفتار غیر معقول , استهزا كردن , تحقیر نمودن طرد كردن و ... می توانند امنیت كودك را خصوصاً در سال های قبل از دبستان به خطر بیاندازند , حتی محبت و ابراز دوستی مصنوعی نیز نمی تواند موجبات ایجاد امنیت را برای او فراهم آورد.

 

نقش اقتصاد در خانواده :

 

      مطالبی كه در این جا مورد بحث واقع می گردد در باره این است كه اقتصاد چه نقشی در خانواده ایفا می كند؟ آیا تعبیر روش اقتصادی در جامعه موجب تغییر طرز تشكیل خانواده است یا نه؟ و چه اندازه باید مسائل اقتصادی در تشكیل خانواده مورد توجه باشد.

 

جمعه 30 مهر 1395  8:59 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ehsan007060
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث 124 طرح صالحین: «نقش تحصیلاتِ والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان»

نقش والدین در کمک به فرزندان در انتخاب رشته تحصیلی و شغل

 

از انتخاب‌هاى مهم زندگى آدمي، انتخاب رشتهٔ تحصيلى و انتخاب شغل است. اين امر معمولاً در دورهٔ نوجوانى و جوانى صورت مى‌گيرد. در اين انتخاب مهم و پيچيده در ايران، علاوه بر خود دانش‌آموزان و اولياى مدرسه، والدين نقش مهمى را بر عهده دارند. لذا توجه به موارد زير ضرورى به نظر مى‌رسد:
 
۱. آغاز بلوغ و ورود به دورهٔ نوجوانى را در ظهور تمايل و گرايش به سوى انتخاب رشته و شغل مؤثر مى‌دانند و سنين ۱۵-۱۴ سالگى را اغلب آغاز شکفته‌شدن رغبت‌ها، استعدادها، بويژه استعدادهاى خاص ذکر مى‌کنند.
 
۲. در شناخت علايق و توانمندى‌هاى فرزندان، بايد از فنون و روش‌هاى مختلف کسب اطلاع، استفاده نمود.
 
۳. به اصل تفاوت‌هاى فردى در فرزندان از نظر هوش، استعداد، علاقه، انگيزه، پيشرفت تحصيلى و ... توجه نمود و هر فرزند را به تناسب ويژگى‌هايش يارى نمود و از وى انتظار داشت.
 
۴. با توجه به اينکه ارائهٔ اطلاعات تحصيلى و شغلى از دورهٔ ابتدايى ضرورت دارد، بايد از ابتدا با برانگيختن حس کنجکاوى دانش‌آموزان نسبت به مؤسسات آموزشى و دنياى حرف و مشاغل و سپس پاسخگويى به پرسش‌هاى آنان، زمينهٔ کسب اطلاعات لازم را فراهم نمود.
 
۵. لازم است پيوند بين تحصيل، کار و زندگى و خدمت به مردم را از کودکى در دبستان و سپس در دوره‌هاى تحصيلى بعد براى فرزندان مطرح نمود و دانش‌افزايى و کار کردن را به عنوان يک ارزش براى بقاء و ادامهٔ حيات فرد و جامعه مورد تأکيد قرار داد.
 
۶. لازم است از طرق ممکن فرزندان را به نقش و اهميت هر رشتهٔ تحصيلى و يا اطلاحات حرفه‌اى و شغلى آگاه گردانيد و آنان را به تفکر و بحث در مورد انتخاب رشته و شغل تشويق نمود.
 
۷. لازم است از طريق ارتباط با اولياى مدارس و مشاوران راهنمايي، با توانمندى‌ها و محدوديت‌هاى فرزند يا فرزندان خود آشنا شد و به هنگام راهنمايى تحصيلى و شغلى آنان از اين اطلاعات استفاده کرد.
 
۸. بايد از فشار و تحميل رشتهٔ تحصيلى يا شغل به فرزند يا فرزندان جداً خوددارى کرد و در صورت وجود تفاوت نظر از مشاوران و ديگر مراجع ذى‌صلاح کمک گرفت.
 
۹. لازم است به کمک اولياى مدارس و مشاوران دورهٔ متوسطه، در برنامه‌ريزى تحصيلى و شغلى فرزندان، به تناسب اطلاع و نياز وارد شد و از شکست و يا ضعف تحصيلى آنان به موقع جلوگيرى نمود.
 
۱۰. لازم است مدارس متوسطه، در برنامه‌هاى آموزش خانواده به بحث در مورد ويژگى‌هاى رشته‌هاى تحصيلي، ضوابط انتخاب رشته، وضعيت بازار کار و اشتغال، امکانات تحصيلى در رشته‌هاى فنى و حرفه‌اى بپردازند و خانواده‌ها در اين نوع برنامه‌ها شرکت نمايند تا بتوانند فرزندان خود را در انتخاب رشته و شغل آگاهانه راهنمايى کنند.
 
۱۱. با توجه به اينکه نمره‌هاى درسى بيشترين سهم را در انتخاب رشتهٔ تحصيلى دارد، لازم است والدين از طريق ارتباط با مدرسه و بررسى وضعيت تحصيلى و کارنامه‌هاى فرزندان خود، زمينه را براى پيشرفت تحصيلى آنان بيش از پيش مساعد گردانند.
 
۱۲. نظر به اينکه انتخاب رشته و ادامهٔ تحصيلى موفقيت‌آميز در يک رشتهٔ تحصيلى و يا ادامهٔ کار در يک شغل به عوامل متعددى بستگى دارد، والدين لازم است در کمک به فرزندان در اين زمينه، از تقليد و چشم و هم‌چشمى جداً خوددارى نمايند.
 
۱۳. با توجه به اينکه وضعيت پدران و مادران در ايران، در شهر و روستا، از نظر سطح تحصيل و نوع شغل متفاوت مى‌باشد، لازم است محاسن و محدوديت‌هاى شغل والدين براى فرزندان، به صورتى واقع‌بينانه مطرح گردد.
 
۱۴. از آنجا که کشور ما به نيروهاى انسانى کارآمد در سطوح مختلف ۱۳۰۹۵۰۳۸۱۹۵۰ مهارت در بخش‌هاى کشاورزي، صنعت و خدمات نياز دارد، فراهم کردن زمينهٔ تحصيل در رشته‌هاى فنى و حرفه‌اي، يک ضرورت است. به ويژه آنکه بررسى وضعيت دانش‌آموزان در دورهٔ متوسطه نشان مى‌دهد که در سال تحصيلى ۷۶ - ۷۵، حدود ۱۷% در رشته‌هاى فنى و حرفه‌اى و بقيه در رشته‌هاى نظرى تحصيل کرده‌اند. لذا علاوه بر برنامه‌ريزان آموزش و پرورش، پدران و مادران نيز در اين زمينه نقش مهمى دارند.
 
۱۵. تأکيد بر يادگيرى حرفه‌هاى مختلف جامعه براى زيستن، کسب درآمد و اشتغال و گذراندن دوره‌هاى کارآموزى در بخش دولتى و خصوصى و استفاده از اوقات فراغت دانش‌‌آموزان در حرفه آموزي، از مواردى است که بايد پدران و مادران در مورد فرزندان خود توجه نمايند.
 
۱۶. بيان شرح حال مردان و زنان موفق در امر تحصيل و يا کار و توليد و رموز توفيق آنان، به ويژه در مورد خوداشتغالى در زمينه‌هاى فني، حرفه‌اي، ارزش دادن به کار و توليد و صنايع‌دستى و ... نيز از جمله اقداماتى است که لازم است توسط والدين، مسؤولان مدارس متوسطه و مراکز کاريابى اشتغال صورت گيرد.
جمعه 30 مهر 1395  9:17 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ehsan007060
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث 124 طرح صالحین: «نقش تحصیلاتِ والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان»

صاحب‌نظران معتقد‌ند‌ با این که ماد‌ران د‌ر تربیت مهارت بیشتری د‌ارند‌ ولی پد‌ران د‌ر تربیت موثرترند‌. بنابراین پد‌ران باید‌ د‌ر امر تربیت، نگهد‌اری و رشد‌ و شکوفایی کود‌کان نقش و مشارکت د‌اشته باشند‌. معمولاً کود‌کان تصوری اغراق‌آمیز از پد‌ر د‌ارند‌ او را بزرگ‌تر، قوی‌تر و د‌ارای نیرویی مضاعف می‌پند‌ارند‌ که اطلاعات کافی هر زمینه و توانایی حل همه مشکلات را د‌ارند‌، او را کانون ارضای نیازهای ماد‌ی، روانی، اجتماعی، عاطفی و ارتباطی و عامل امنیت خانه و خانواد‌ه می‌د‌انند‌. این تصورات و توقع‌ها مسئولیت‌های بزرگ و تعیین‌کنند‌ه‌ای بر عهد‌ه پد‌ران می‌گذارد‌ و آنان را وامی‌د‌ارد‌ تا د‌ر امور تربیت و چگونگی رشد‌ و شکوفایی کود‌ک مشارکت و نقش ویژه‌ای د‌اشته باشند‌.
د‌ر خانه‌هایی که پد‌ر فقط نقش «نان‌آور» را د‌ارد‌ و فرزند‌ان فرصت تعامل و همانند‌سازی با پد‌ر را ند‌ارند‌، متاسفانه از تربیت مطلوب محروم می‌شوند‌، چنانکه سعد‌ی می‌گوید‌:
پسر کاو ند‌ارد‌ نشان از پد‌ر
تو بیگانه خوانش مخوانش پسر 
-
● تعریف پد‌ر 
از نظر زیستی، پد‌ر یکی از د‌و عامل مهم د‌ر تولد‌ یک موجود‌ (مولود‌) است، د‌ر حالیکه از نظر تربیتی به منزله راهنما و معلم، مرشد‌ فکری و عملی و الگوی رفتاری است، چنان که پیغمبر اسلام حضرت محمد‌(ص) خطاب به حضرت علی(ع) می‌فرمایند‌:
ای علی (ع) من و تو پد‌ران (مرشد‌ان فکری و عملی) این امت هستیم. 

● نقش پد‌ر د‌ر تربیت فرزند‌ان 
از بررسی نتایج برخی تحقیقات که د‌ر د‌هه آخر قرن بیستم د‌ر جهان انجام شد‌ه د‌ریابیم:
▪ یکی از عوامل ضعف خانواد‌ه‌های امروزی، کاهش نقش پد‌ر د‌ر خانواد‌ه است.
▪‌ کود‌کانی که د‌ر غیبت پد‌ر پرورش یافته‌اند‌، زمینه‌های بروز بزهکاری د‌ر آنان بیشتر است.
▪‌ کود‌کانی که از تربیت و همراهی پد‌ر د‌ر بازی و تفریح و سرگرمی برخورد‌ار بود‌ه‌اند‌، ضمن د‌اشتن روابط عمیق‌تری با د‌وستان، د‌ارای خود‌ کنترلی و مهارت بیشتر د‌ر بیان حالات هیجان خود‌ و تشخیص احساسات و عواطف د‌یگران بود‌ه‌اند‌.
▪‌ پد‌رانی که د‌خالت بیشتری د‌ر تربیت د‌اشته‌اند‌، فرزند‌ان آنها علاوه برد‌اشتن رفتار مسئولانه، حسن مسئولیت پذیری بالاتری د‌ر مورد‌ رفتار خود‌شان د‌اشته، کمتر د‌یگران و شانس و «اقبال بد‌» را به عنوان مشکلات رفتاری خود‌ مطرح می‌کرد‌ند‌.
▪‌ فرزند‌انی که پد‌ران آنها به اند‌ازه کافی د‌ر تربیتشان نقش د‌اشته‌اند‌، د‌ارای توانمند‌ی بیشتری د‌ر حل مسائل، مهارت‌های کلامی و پیشرفت تحصیلی بود‌ه‌اند‌.
▪ مشاهد‌ات بیانگر آن است افراد‌ی که د‌ر بزرگسالی همد‌لی بیشتری با د‌یگران نشان می‌د‌هند‌، د‌ر کود‌کی از مشارکت صحیح پد‌ر د‌ر تربیت خود‌ بهره‌مند‌ بود‌ه‌اند‌.
▪‌ پسران نوجوان ناقد‌ پد‌ر به راحتی د‌چار اضطراب و ناراحتی می‌شوند‌.
▪‌ د‌ر خانواد‌ه‌هایی که پد‌ر حضور ند‌اشته و یا وجود‌ش بی‌تاثیر باشد‌. فرزند‌ تمایل بیشتری به الگو قرارد‌اد‌ن رفتار ماد‌ر نشان می‌د‌هد‌، این امر مشکلاتی را به ویژه برای پسران به وجود‌ می‌آورد‌.
▪ ‌د‌ختران خانواد‌ه‌هایی که د‌ر آنها ماد‌ر مسلط و پد‌ر منفعل بود‌ه است، د‌ر د‌وره نوجوانی و بزرگسالی و د‌ر ارتباط با مرد‌ان و تشکیل خانواد‌ه بیشتر د‌چار مشکل شد‌ه‌اند‌.
-
● پد‌ر، الگوی مناسب 
▪ فرزند‌ د‌ر مسیر رشد‌ و شکل‌گیری شخصیت خود‌ با افراد‌ زیاد‌ی د‌ر ارتباط است و از آنها تاثیر می‌پذیرد‌. چنانچه پد‌ر بتواند‌ به گونه‌ای رفتار کند‌ که فرزند‌، جنبه‌های مثبت و سازند‌ه رفتارهای پد‌ر را مشاهد‌ه کند‌ به سلامت زند‌گی فرزند‌ش کمک کرد‌ه است.
▪‌ د‌ختر برخورد‌ با مرد‌ را از پد‌ر می‌آموزد‌، او از پد‌ر مسائلی را می‌آموزد‌ که هرگز از ماد‌ر نخواهد‌ آموخت.
▪‌ فرزند‌ می‌تواند‌ صحبت کرد‌ن، طرز صحبت، راستگویی، وفاد‌اری، روابط اجتماعی، شیوه غذا خورد‌ن، نشست و برخاست کرد‌ن و همه سجایای اخلاقی را از پد‌ر بیاموزد‌. به گفته خواجه نصیر طوسی « از طریق پد‌ر است که فرزند‌ان، تد‌بیر و کمالات نفسانی چون آد‌اب و فرهنگ، هنر و صناعات و علوم و طریق زند‌گی را که اسباب بقا و کمال نفس هستند‌، یاد‌ می‌گیرند‌.»
آنچه پد‌ران باید‌ بیشتر بد‌انند‌ و عمل کنند‌:
۱) حتی قبل از تولد‌ می‌توانند‌ به روشهای گوناگون با فرزند‌ ارتباط برقرار کنند‌:
الف‌‌)‌ با قرارد‌اد‌ن د‌ست روی شکم همسر و صحبت کرد‌ن با او. ب‌‌)‌ با نشان د‌اد‌ن د‌لبستگی خود‌ به همسر با د‌اد‌ن هد‌یه (یک شاخه گل، یک لبخند‌، یک نگاه محبت‌آمیز و یا کمک د‌ر کار منزل).
۲) با فرزند‌ان با لحن خوب و مؤد‌بانه سخن بگویند‌.
۳) ابراز محبت را به فرزند‌ان به طور مستمر اد‌امه د‌هند‌، زیرا رفتار مرد‌انه بد‌ون مهربانی، الگوی جنسیتی پد‌ر را بی‌تاثیر می‌کند‌.
۴) به فرزند‌ان احترام بگذارند‌ و از تحقیر شخصیت و انتقاد‌ نابجا بپرهیزند‌.

جمعه 30 مهر 1395  9:21 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ehsan007060
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 124 طرح صالحین: «نقش تحصیلاتِ والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان»

این سوالی بودکه همیشه درمدرسه ازمون می پرسیدن

پدرتون چکاره ست

براستیکه والدین فرهنگی وسوادپدرنقش بسزایی درتحصیل فرزندش دارد.

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

سه شنبه 4 آبان 1395  9:32 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ehsan007060
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:مبحث 124 طرح صالحین: «نقش تحصیلاتِ والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان»

   

* به نظر شما، سهم تحصیلات والدین در امر تحصیل فرزندان به چه میزان است؟

* در پیشرفت یا افت تحصیلی دانش‌آموزان، تحصیلات پدر مؤثرتر است یا تحصیلات مادر؟ چرا؟

* آیا اینکه گفته شود که الزاماً بین تحصیلات والدین و پیشرفت فرزندان رابطه مستقیم برقرار است، صحیح است؟ تاکنون مثال نقضی را مشاهده کرده‌اید؟

 

در مورد سوالات باید بگم عوامل موثر بر تحصیل دانش آموزان همه به هم ربط دارند.

ممکنه شرایط زندگی، استعداد، شیوه تدریس و .... یک دانش آموز با دانش آموز دیگه در محیط و خانواده و مدرسه دیگه فرق  کنه و قطعا این اختلافات در نحوه و چگونگی پیشرفت تحصیلی داتش آموزان دخیل هستند..

اما در شرایط یکسان بین دو دانش آموز، طبیعتا دانش آموزی که سطح تحصیلات والدینش بیش از دیگری هست امکان رشد تحصیلی بیشتری داره.

 

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

سه شنبه 4 آبان 1395  11:58 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ehsan007060
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:مبحث 124 طرح صالحین: «نقش تحصیلاتِ والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان»

ادامه....

البته در مورد والدین هم علاوه بر سطح سواد، موارد دیگه از جمله مقدار وقتی که برای دانش آموز میگذارند، یا صبر و حوصله شون در مواجهه با سوالاتی که فرزندشون از موارد درسی میپرسه و به نظر اونها خیلی پیش پا افتاده میاد، و....  عوامل دیگه مهم هست.

 

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

چهارشنبه 5 آبان 1395  12:07 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:مبحث 124 طرح صالحین: «نقش تحصیلاتِ والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان»

چند وقت پیش مساله ای پیش اومد که شاید بی ربط به بحث نباشه.

معلم پسرم (کلاس اول) برای اینکه بچه ها در منزل هم دروس ریاضی و علوم و...  رو تکرار کنند در دفترشون یادداشت مینویسه. و به والدین میگه چه قسمت هایی از کتاب رو بیشتر باید کار کنند، 

چند روز پیش مادر یکی از بچه ها به معلم میگفت من سواد درست و حسابی ندارم، گاهی حتی نمیتونم خط شما رو بخونم! 

خب به نظرم این مادر اگه نتونه از همین اول به فرزندش کمک کنه که مفاهیم اولیه ریاضی و...  رو یاد بگیره، فرزندش در سالهای بعد با مشکلات درسی بزرگتری مواجه میشه.

گفتم در شرایط مشابه استعداد و...  اگر این اتفاق بیفته، دانش آموز میتونه از راهنمایی والدین کمک بگیره.

گاهی هم پیش میاد، دانش آموزانی هستند استعداد یادگیریشون خوب هست، در مدرسه هر چه معلم یاد میده، فوری یاد میگیرند و شاید نیازی به تمرین و کار در منزل ندارند.

چون عوامل موثر بر پیشرفت درسی زیاد هست، و همه با هم مرتبطند گاهی نمیشه یک عامل رو به تنهایی مورد بررسی قرار داد.

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

چهارشنبه 5 آبان 1395  12:18 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ehsan007060
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 124 طرح صالحین: «نقش تحصیلاتِ والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان»

خانواده به ویژه در سنین حدود 2 تا 10 سالگی مهارت هایی به کودک می آموزد که در رابطه با کارهای آموزشگاه نقش اساسی دارند. این مهارت ها عبارتند از : زبان، توانایی یادگیری از بزرگسالان، جنبه هایی از نیاز به پیشرفت، عادت به کار کردن و توجه به وظایف . اگرچه خانواده ها در آموزش این مهارت ها به کودکان تفاوت دارند اما نتیجه کار بعضی خانواده ها در ایجاد این مهارت ها و توانایی های دیگر فوق العاده است .



 

پنج شنبه 6 آبان 1395  11:02 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 salma57
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

امتیازات مبحث 124 طرح صالحین

به نام خدا

با تشکر از دوستان شرکت کننده در مبحث 124 طرح صالحین؛

امتیازات این مبحث به شرح زیر است:

ردیف

نام کاربری

امتیاز

1

ehsan007060

80

2

salma57

80

3

takround

80

4

zaker7007

30

5

mansoor67

30

6

asdfg_zxcvb11

30

7

maryamjoon

20

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

شنبه 8 آبان 1395  9:21 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060 mosabeghat_ravabet
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 124 طرح صالحین: «نقش تحصیلاتِ والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان»

با عرض سلام و احترام خدمت شما دوستان

از پیگیری و همراهی شما دوستان در مبحثِ 124 طرح صالحین، بسیار ممنون و سپاسگزاریم. 

جا دارد از جناب omiddeymi1368 که مبحث مفیدی برای این هفته ایجاد و مدیریت کردند، تشکّری ویژه داشته باشیم. مطابق قوانین تالار صالحین، به ایشان، 100امتیاز تعلّق خواهد گرفت.

شاد و سلامت باشید.



 

یک شنبه 9 آبان 1395  10:09 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 mosabeghat_ravabet
دسترسی سریع به انجمن ها