0

علاقه عامیانه به امام زمان(عج) می تواند آسیب زا باشد

 
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

علاقه عامیانه به امام زمان(عج) می تواند آسیب زا باشد

به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان ، غیر از «نگاه عامیانه» می توان از «علاقه عامیانه» نیز سخن گفت. البته باید بین این دو تفاوت قائل بود. تا اینجا به برخی از مصادیق نگاه عامیانه در مورد انتظار و برخی آثار سوء آنها اشاره شد. «علاقه عامیانه» نیز اگر چه قابل احترام تر است، ولی ممکن است دچار آسیب هایی شود که بعضا جبران ناپذیر هم هستند.

 

منظور از «علاقه عامیانه»، علاقه های سطحی و یا بدون پشتوانه ای است که هر لحظه در معرض از بین رفتن قرار دارد. گاهی از اوقات می توانیم تعبیر علاقه های عامیانه را در مواردی استفاده کنیم که علاقه ای بر مبنای نظری غلط و شناخت ناصحیح استوار شده باشد. طبیعتا این مبنای غلط ناشی از همان نگاه عامیانه است که ذکر شد.

 

اصطلاح «علاقه عامیانه» در روایتی به صراحت مورد استفاده قرار گرفته و نکوهش شده است؛ آنجا که امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «مودة العوام تنقطع کانقطاع السحاب و تنقشع کما ینقشع سراب؛ دوستی عوام و عامیانه بریده می شود مانند بریده شدن ابر و زایل می شود چنان که سراب زایل می شود.»

 

در این کلام شریف به مهم ترین آسیب علاقه های عامیانه که قطع شدنی بودن آن است اشاره شده است.

 

اما جای نگاه مثبت به این گونه علاقه ها هم هست آنجا که علاقه عامیانه به معنای یک علاقه فطری طبیعی و هر چند ابتدایی گرفته شود. در بسیاری از عوام ارادت و معرفت آنها نسبت به اولیای الهی با همین نوع علاقه آغاز می شود. علاقه های فطری و ابتدایی موجود در جان جامعه را باید محترم شمرد.

 

اینها سرمایه های لازم برای ارتقای همان علاقه ها و اعتقادات و علامت سلامت و صفای باطن افراد هستند. باید هم زمان هم آن علاقه باصفای عامیانه را که در میان خیلی ها رواج دارد، تحسین و حتی در بین اهلش ترویج نمود؛ و هم آن علاقه ها را با نگاه عالمانه تعمیق کرد و افزایش داد. چرا که گاهی این گونه علاقه ها آغاز یک شور و شعور عمیق هستند و نباید به سادگی از کنار آنها گذشت و آنها را بی مقدار شمرد.

 

گاهی از اوقات نیز علاقه های عموم مردم با قضاوتی ناصحیح دست کم گرفته می شوند، در حالی که در میان عوام، افرادی با معرفت های عمیق و ایمان راسخ پیدا می شوند که نخبگان حسرت آن را دارند.

 

روشن است که آنهایی را که به ظاهر از سواد و معلومات کافی برخوردار نیستند نباید عوام بدانیم و علاقه های آنها را نباید در زمره علاقه های عامیانه و انقطاع پذیر تلقی کنیم.

 

از طرف دیگر نباید تصور کرد که اگر به مباحث عقلانی و علمی در موضوع مهدویت و امام زمان علیه السلام پرداخته می شود به این معنی است که برخورد عقلانی در این عرصه در مقابل برخورد عاطفی با موضوع امام زمان(عج) است. این اشتباه است که ما این دو موضوع را مقابل یکدیگر تلقی کنیم.

 

کما اینکه بعضی ها با کوته نظری در کنار توصیه به برخورد علمی با موضوع امام زمان علیه السلام موج عاطفی گرایش به امام زمان عجل الله تعالی فرجه را مورد هجمه قرار می دهند و اساسا گرایش عاطفی به امام زمان(عج) را امری غیراصیل و کم ارزش تلقی می کنند. در حالی که نه می توان این موج عاطفی را خاموش کرد و نه اساسا چنین چیزی مطلوب است.       

 

 

منبع: «انتظار، عالمانه، عامیانه، عارفانه: نوشته علیرضا پناهیان        

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

دوشنبه 5 مهر 1395  2:42 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها