شبهه
ديدگاه اسلام درباره اشتغال زن چيست؟ آيا حجاب اسلامى مانع جدى اشتغال و عامل ركود فعاليتهاى اجتماعى زنان نيست؟ اشتغال زنان در جامعه امروزى با نقش مادرى زنان و نيز با توصيه حضرت زهرا عليهاالسلام مبنى بر منع اختلاط چگونه سازگار است؟
جواب
براى بيان پاسخ صحيح براساس اسلام ناب و پرهيز از افراط و تفريط به ديدگاه استاد شهيد آيهاللّه مطهرى در تبيين حق حضور زنان در فعاليتهاى اجتماعى، سياسى و فرهنگى و حق اشتغال آنان اشاره مىكنيم. عصاره بيان ايشان در كتاب نظام حقوقى زن در اسلام چنين است:
الف. حق اشتغال
اسلام به زن حق اشتغال و حق مالكيت و تحصيل ثروت داده است و به مرد حق نداده در ثروت متعلق به زن تصرف كند. براساس آيات قرآن، زنان همانند مردان در نتايج كار و فعاليتهايشان ذىحق هستند. (1)
«زن مانند مرد داراى ذوق، فكر، فهم، هوش و استعداد كار است، اين استعدادها را خدا به او داده است و حكيمانه است كه بايد به ثمر برسد. از آنجا كه هر استعداد طبيعى، دليل يك حق طبيعى است، پس اشتغال زن حقى است كه خداى متعال به آنان ارزانى داشته است و محروم ساختن او از اين حق خلاف عدالت است. بازداشتن زن از كوششهايى كه آفرينش به او امكان داده است، نه تنها ستم به زن است، بلكه خيانت به اجتماع نيز مىباشد، زيرا هر چيزى كه سبب شود قواى طبيعى و خدادادى انسان معطل و بىاثر بماند به زيان اجتماع است.
اسلام هرگز نمىخواهد زن، بىكار و بىعار بنشيند و وجودى بىثمر بارآيد. كار زن از نظر اسلام متعلق به خود اوست. زن اگر مايل باشد، كارى كه در خانه به وى واگذار شود مجانا و تبرعا انجام مىدهد و اگر نخواهد، مرد حق ندارد او را مجبور كند. حتى در شير دادن به طفل با اينكه زن اولويت دارد، اولويت او موجب سقوط حق اجرت او نيست، فقط در صورتى كه زن مبلغ بيشترى مطالبه كند مرد حق دارد طفل را به دايهاى كه اجرت كمترى مىگيرد بسپارد.
كار زنان اختصاصى به حوزه درون خانه ندارد، بلكه زن مىتواند هر نوع كارى كه فاسد كننده خانواده و مزاحم حقوق ناشى از ازدواج نباشد براى خود انتخاب كند و درآمدش هم منحصرا به خود او تعلق دارد.
ناگفته نماند كه موضوع بحث ما اين نيست كه آيا زن در درجه اول بايد به وظايف خانوادگى بپردازد يا نه؟ بدون ترديد ما طرفدار اين هستيم كه وظيفه اول زن، مادرى و خانهدارى است؛ بلكه مقصود ما اين است كه لزومى ندارد زن الزاما به درون خانه رانده شود و پردهنشين باشد.
پس در اينجا با سه مسئله مواجه هستيم:
1. اصل حضور زنان در فعاليتهاى اجتماعى و اشتغال آنان.
2. حوزه حضور زنان در فعاليتهاى اجتماعى و اشتغال آنان كه بايد متناسب با ويژگىهاى جسمى و روحى زنان باشد.
3. نحوه حضور زنان در فعاليتهاى اجتماعى و اشتغال كه بايد سالم و بدون آفت باشد. اسلام ساز و كارهايى را براى مسئله انديشيده است و از جمله آنها مىتوان به پوشش اسلامى بانوان و كسب اجازه از همسران و توصيه به منع اختلاط اشاره كرد.
ب. حجاب اسلامى زن و حق اشتغال
يكى از ايرادهايى كه به حجاب اسلامى مىگيرند اين است كه حجاب مانع اشتغال زنان و باعث ركود و تعطيل فعاليتهاى زنان مىگردد. پاسخ آن است كه مبناى حجاب در اسلام اين است كه التذاذات جنسى بايد به محيط خانوادگى و به همسر مشروع اختصصا يابد و محيط اجتماع، خالص براى كار و فعاليت باشد و به همين دليل به زن اجازه نمىدهد كه هنگام خروج از منزل، موجبات تحريك مردان را فراهم كند و به مردم هم اجازه چشمچرانى نمىدهد. چنين حجابى نه تنها نيروى كار زن را فلج نمىكند بلكه موجب تقويت نيروى كار اجتماع نيز مىگردد.
اين ايراد بر حجاب نوع هندى يا يهودى يا ايران باستان وارد است؛ در حالى كه حجاب اسلامى هيچگاه حكم به حبس زن در خانه نمىدهد تا جامعه را از وجود و استعدادهاى او محروم سازد، بلكه حدودى را تعيين
مىكند كه زن با عمل به آن حدود، از چشم چرانى و فساد اخلاق مردان در امان باشد و خود نيز با وقار در عرصه اجتماع ظاهر شود.
نكته عجيب آن است كه مخالفان حجاب به بهانه اينكه حجاب نيمى از افراد جامعه را فلج مىكند با ترويج بىحجابى و فساد و بىبند و بارى نيروى تمام افراد جامعه را فلج مىكنند. نتيجه اين مىشود كه در جوامع مسلمان متجدد مآب، فقط در روستاها و خانوادههاى بسيار متدين، زنان با لباس ساده در اجتماع ظاهر مىشوند و به فعاليت اقتصادى مفيد مىپردازند وگرنه ساير زنان براى خودآرايى و آرايش، جز استهلاك ثروت و وقت و فاسد كردن اخلاق اجتماعى و خانواده، كار ديگرى نمىكنند و عدهاى جاهل، نام اين را فعاليت اجتماعى و آزادى زن مىگذارند.
ج. كسب اجازه زن براى خروج از منزل و حق اشتغال
يكى از ايرادهايى كه بر نظام حقوقى زن در اسلام مىگيرند وجود محدوديتهايى براى زن در اصل حضور در جامعه و يا نحوه حضور است.
اينكه زن براى خروج از منزل نياز به اجازه شوهر داشته باشد، با آزادى طبيعى و حيثيت انسانى و حقوق خدادادى زن منافات دارد. مىگويند چگونه ممكن است براى زن حق اشتغال و استقلال اقتصادى قايل شد، با وجود آن اين محدوديتها را قابل توجيه دانست؟
پاسخ آن است كه صِرف بيرون رفتن زن از خانه يا خريد و فروش زن در فروشگاه ولو اينكه فروشنده يا خريدار مرد باشد و يا شركت كردن زن در مجالس و اجتماعات، حرام و ممنوع نيست، چنان كه در مساجد و مجالس
مذهبى و پاىمنبرها شركت مىكنند چه كسى گفته كه تحصيل زن، فن و هنرآموزى زن و شكوفايى استعدادهايى كه خداوند در وجود او نهاده، حرام است؟! آنچه كه مهم است دو مسئله است:
1. رعايت پوشش اسلامى به گونهاى كه بيرون رفتن به صورت خودنمايى و تحريكآميز باشد.
2. رعايت مصلحت خانوادگى كه ايجاب مىكند خارج شدن از خانه توأم با جلب رضايت شوهر و مصلحت انديشى او باشد. اين بدان جهت است كه از نظر اسلام مرد رئيس خانواده است و زن عضو اين دايره است. بنابراين در حدودى كه مرد مصالح خانوادگى را در نظر مىگيرد حق دارد زن را از كار معينى منع كند. البته مرد هم بايد در حدود مصالح خانوادگى نظر بدهد نه بيشتر.
گاهى ممكن است رفت و آمد زن به خانه اقوام و فاميل حتى خانه مادرش برخلاف مصلحت خانوادگى باشد، براى مثال خواهر يا برادر او فرد مفسد و فتنهانگيزى است كه زن را ضد مصالح خانوادگى تحريك مىكند و زن پس از برگشت به منزل بهانهگيرى مىكند و با ايجاد ناراحتى در خانه، زندگى را تلخ و غيرقابل تحمل مىسازد. در چنين مواردى شوهر حق دارد كه ازاين معاشرتهاى زيانبخش كه زيانش متوجه همه اعضاى خانواده اعم از مرد، زن و فرزندانشان مىشود جلوگيرى كند. ولى در مسائلى كه مربوط به مصالح خانواده نيست، دخالت مرد توجيه شرعى ندارد. پيش از اين گفتيم زن مىتواند هر نوع شغلى براى خود انتخاب كند مشروط به اينكه مايه فساد براى خانواده و يا مزاحم حقوق همسر نباشد.
در ادامه، يادآورى چند نكته سودمند است:
1. وظيفه اول زن، مادرى و خانهدارى است و اشتغال زن نبايد با اين وظيفه مهم مزاحمت داشته باشد؛
2. در اين بحث، منظور ما آن نوع كار اجتماعى نيست كه مستلزم خلوت با فرد بيگانه است و اكثر فقها قائل به حرمت آن شدهاند.
د. حق فعاليتهاى فرهنگى، اجتماعى و سياسى
اسلام نمىخواهد زن به صورت موجود مهملى درآيد كه به جاى شكوفايى استعدادهايش، كارش فقط استهلاك ثروت و فاسد كردن اخلاق اجتماع و تخريب بنيان خانواده باشد. اسلام با فعاليت واقعى اجتماعى و سياسى و فرهنگى زن هرگز مخالف نيست و متون و تاريخ اسلام گواه آن است. اسلام مخالف فلج كردن نيروى زن و حبس استعدادهاى او و محروم ساختن او از فعاليتهاى فرهنگى و اجتماعى است. اسلام نه مىگويد كه زن از خانه بيرون نرود و نه منكر حق تحصيل علم و دانش او است و نه فعاليت اقتصادى يا اجتماعى و سياسى خاصى را براى زن تحريم مىكند.
در مبارزات سياسى و تبليغ فرهنگى، دختر على عليهالسلام، همدوش برادرش حسين عليهالسلام در حماسه بزرگ و تاريخى كربلا حضور فعال و بسيار مؤثر دارد و اصلاً فلسفه اينكه اباعبداللّه عليهالسلاماهلبيتش را در آن سفر خطرناك همراه خود برده است، يك اقدام حساب شده و به جهت مأموريت و رسالتى بود كه بايد در آن سفر انجام دهند.
ه . شركت زن در مجامع
اسلام با همه توجهى كه به پاكى روابط جنسى ميان زن و مرد و نيز به خطر شكسته شدن حصار عفاف دارد، به عنوان يك آيين معتدل و متعادل از جنبههاى ديگر غفلت نمىورزد و زنان را تا حدودى كه منجر به فساد نشود، از شركت در اجتماع نهى نمىكند. زنان مسلمان مىتوانند در حج، جهاد دفاعى، نمازجمعه و نماز عيد فطر و قربان، بيعت با ولى امر مسلمين، تشييع جنازه و... شركت نمايند. چنان كه مىدانيم جهاد بر زنان واجب نيست مگر وقتى كه شهر و حوزه مسلمانان مورد حمله واقع شود و جنبه صددرصد دفاعى به خود بگيرد. در غير اين صورت واجب نيست. با وجود اين، رسول خدا صلىاللهعليهوآله به برخى از زنان اجازه ميداد كه در جنگها براى كمك به سربازان و مجروحان شركت كنند.
حق مشاركت سياسى در غرب در پايان قرن بيستم و شروع قرن بيست و يكم مطرح شد در حالى كه اسلام بيش از چهارده قرن پيش اين حق را براى زنان به رسميت شناخت. پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله از زنان بيعت گرفت ولى با آنان مصافحه نكرد، دستور داد ظرف آبى آوردند، دست خود را در آن فرو برد و دستور داد زنان دست خويش در آب فرو برند و همين را بيعت شمرد. فقه اسلامى، تاريخ و همچنين روايات بيانگر نمونههاى مختلف از حضور اجتماعى زنان مسلمان است.
بايد بكوشيم در فعاليتهاى فرهنگى، اجتماعى، بهداشتى، واحدهاى اختصاصى براى زنان به وجود آوريم و با فعاليتهاى مختلط و واحدهاى مختلط كه تقليد احمقانهاى از اروپاييان است مبارزه كنيم. تنها در اين صورت
است كه زنان شخصيت واقعى خود را بازخواهند يافت و به نام آزادى و مساوات، ابزار و بازيچه و احيانا وسيله اطفاى شهوات مردان قرار نخواهند گرفت.
توصيه اخلاقى
روايايت در كتب روايى نقل شده است كه ظهور بدوى آن منع از حضور زن در جامعه و حبس زن در خانه است، اما به دليل ادلّه قطعى ديگر از آيات و روايات و سيره معصومان خلاف ظهور آن روايات، آن دستورات به توصيههاى اخلاقى و اوامر ارشادى حمل شده است. از جمله آن روايات مىتوان به دو حديث ذيل اشاره كرد:
1. اميرمؤمنان عليهالسلام به فرزندش امام حسن عليهالسلام مىفرمايد: «تا مىتوانى كارى كن كه زن تو با مردان بيگانه معاشرت نداشته باشد. هيچ چيز بهتر از خانه، زن را حفظ نمىكند... اگر بتوانى كارى كنى كه جز تو مرد ديگرى را نشناسد چنين كن». (1)
2. حديث منقول از حضرت زهرا عليهاالسلام: «روزى رسول خدا صلىاللهعليهوآله از مردم پرسيدند: چه چيز براى زن از هر چيز بهتر است؟ كسى نتوانست پاسخ بگويد. حسن بن على عليهالسلام كودك حاضر در مجلس بود. قصه را براى مادرش زهرا عليهاالسلام نقل كرد. زهرا عليهاالسلام فرمودند: «از همه چيز بهتر براى زن اين است كه مرد بيگانهاى را نبيند و مرد بيگانهاى هم او را نبيند». (2)
اين احاديث توصيه اخلاقى و ارشاد به يك حقيقت روحى و روانى در روابط دو جنس است كه تا حد ممكن، اجتماع مدنى غيرمختلط باشد. چه لزومى دارد كه مانند جامعه امروزى زنان دوش به دوش مردان فعاليت كنند؟!
آيا از راندمان كار آنان كاسته مىشود، يا هر يك را به جاى توجه به كار خويش، متوجه «همدوش» و جنس مخالف مىكند؟! ترخيصهايى كه فقه اسلامى در روابط زن و مرد و در ميزان پوشش مقرر كرده است براى جلوگيرى از حَرَج و مضيقه براى زنان است، ولى از جهت اخلاقى، پوشش، دور بودن زن و مرد، وجود حريم ميان آن دو در حد امكان، قابل انكار نيست و مسئله تقسيم كار ميان على و فاطمه از سوى رسول خدا صلىاللهعليهوآله مبتنى بر همين توصيه اخلاقى صورت گرفته است. (3)
پیوست ها :
1. نساء 4، آيه 7 و 32.
2. نهج البلاغه، نامه 31.
3. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعه، ج 3، ص 9.
4. مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، ج 19، ص 133، 412، 439 ـ 454، 509ـ551؛ ج 17، ص 397 ـ 395.