0

نماد آزادی در قرآن

 
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

نماد آزادی در قرآن

مکه

بنام خدا

نماد آزادی در قرآن

در قرآن دست کم 9 اسم برای خانه وجود دارد که یکی از آنها، "البیت العتیق" است. آیا می دانید چرا به خانه خدا، گفته شده: "بیت عتیق"؟

می گویند: در عرش حضرت رحمن، برای فرشتگان خانه ای است بسان کعبه بر روی زمین، که قرآن "بیت معمور"ش می خواند. فرشتگان گرداگرد این بیت معمور تسبیح گویان طواف می کنند چنانکه مومنان در اطراف «بیت عتیق» خدا بر روی زمین، لبیک گویان، حضرتش را می خوانند.
گفتم: بیت عتیق. آری، این عبارت، یکی از حدود هفتاد نامی است که بر خانه خدا، نهاده شده است. خداوند در قرآن از کعبه، تعبیر به "بیت" کرده و این خانه را متصف می کند به اوصافی چند از جمله:
«بیت العتیق»[1] (خانه کهن یا آزادشده)، «بیت الحرام»[2] (خانه دارای حرمت)، «بیت المعمور»[3] (خانه آباد) و «بیت المحرّم»[4] (خانه حرمت داده یا دارای تحریم).
اما "بیت عتیق" به چه معناست؟
اهل تفسیر، در تبیین معنای این عبارت، دیدگاه های مختلفی را به میان آورده اند.

یک. عتیق یعنی آزاد

«عتیق، یعنی آزاد و «عتق یعنی آزادی. این خانه آزاد است، نظیر دیگر مساجد نیست که گاهی ملکِ کسی باشد و گاهی مسجد ساخته شود. خانه ای است که ابداً ملک کسی نشده و مالکی جز خدا نداشته و ندارد. خانه ای است که از رقّیّت، مالکیت و ملکیت غیر خدا آزاد است. شما اطراف خانه آزاد طواف کنید تا درس آزادگی بیاموزید. ملکِ احدی نشوید. مملوک کسی نگردید و زمام شما به دست غیر خدا نباشد.
کعبه بیتی است که «لا  یملکهُ أحد ولم یملکه أحد[5] طواف اطراف این خانه انسان را آزاد می کند که ملک کسی نشود و بنده کسی نگردد. نه ملکِ مالکِ درون شود نه ملکِ مالکِ بیرون. انسانِ آزمند و طمع ورز، ملکِ آزِ درونی خود است; «الطمع وثاق أکید. انسانی که گرفتار طمع است، بنده دیو و اهرمن درونی است.
علی، امیر مومنان (علیه السلام) فرمود: «عبد الشهوة أذلّ من عبد الرق)[6] بنده شهوت ذلیل تر از بنده زرخرید است بنده زرخرید عزیز است و انسانِ تابع شهوت ذلیل. طواف اطراف کعبه، انسان را از شهوت و غضب آزاد می کند. انسان آزاد شده از بندِ شهوت و رها شده از قید غضب فرشته است. [7]
آری،کعبه از منظر قرآن، نماد آزادی است. «چون احدى مالك كعبه نیست و از هر سلطه و سلطنتى آزاد است، [8] «عتیق» نامیده مى شود؛ چنانكه مملوك با «عتق» از سلطه ارباب و مالك آزاد مى گردد، كعبه نیز از سلطه هر مالك و سلطانى آزاد است.

به روایتى از ابوحمزه ثمالى در این زمینه (كه عهده دار تبیین هر دو معنا از «عتیق» است) ، توجه نمایید.

مى گوید: در مسجدالحرام، به خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم؛ عرض كردم:
«به چه دلیل خانه كعبه را عتیق نامیده اند؟ حضرت فرمود: چون هیچ خانه اى نیست كه خداوند آن را بر روى زمین نهاده باشد، مگر اینكه صاحبى و ساكنانى دارد، جز این خانه. این خانه، صاحبى جز خداى عزّوجل ندارد و لذا حرّ و آزاد است. سپس حضرت فرمود: خداى عزوجل، قبل از زمین، آن را آفرید؛ سپس زمین را خلق كرد و از زیر آن خانه، زمین را گسترانید.» [9] از این رو، جز آزادگان بر گرد آن نمى چرخند؛ آزادگانِ از هر سلطه درونى و بیرونى! اساساً كعبه مركزى است تا انسانها خود را از سلطه طاغوتهاى بیرونى و درونى، آزاد كنند. تنها «احرار» شایستگى طواف بر بیت عتیق و حرّ (نمادِ آزادى و آزادگى) را دارند. همانطور كه نماز، آدمى را از فحشا و منكر باز مى دارد، طواف نیز آدمى را از شرك ورقیّت وظلم پذیرى مى رهاند؛ چراكه انسان، مأموراست برگرد «بیت عتیق» طواف كند: وَلِیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ اْلعَتِیق.[10] از این بیان لطیف بر مى آید كه خانه اى كه مملوّ از بتهاى چوپى و سنگى باشد و یا در محاصر مشركان و ملحدان و یا مستكبران و ستمگران باشد، «عتیق» نیست. با شكستن بتهاى درون كعبه و شكستن ابهت و قدرت مستكبران و مشركان و قطع ایادى آنان از این پایگاه توحید، بیت اللّه الحرام «عتیق» خواهد شد، آنگاه طواف بر آن، «طواف بر بیت عتیق» خواهد بود و در اندیشه و روان و زندگى مادى و معنوى طواف كننده، اثر خواهد گذاشت.[11]

دو. عتیق یعنی مصون از غرق شدن

عتیق، معنای دیگری نیز دارد و آن، «مصونیت از غرق شدن» است. خداوند در داستان نوح(ع) تمام زمین را غرق آب كرد، لذا هر چیز كه در زمین بود غرق شد مگر بیت كه خداوند آن را از زمین بالا برد تا غرق نشود. از آن روست كه به كعبه عتیق گفته اند. [12]
چنان كه در روایتی، صادق آل محمد(علیه السلام) فرموده اند: «وَ انَّما سُمّىَ الْبَیت، العَتیقِ لاَنَّهُ اعْتق مِنَ الغَرِق»؛ خانه كعبه را عتیق نامیدند به علت اینكه از غرق شدن رهایى یافته است.[13]
می توانیم این معنا را وجه جداگانه ای به شمار نیاوریم بلکه آن را به منزله تایید معنای نخست(آزادی) بینگاریم.

سه. عتیق یعنی کهنه و قدیمی

خانه كعبه نیز (هر چند بنایش به دست ابراهیم خلیل و فرزندش اسماعیل است) ، امّا به حسب روایات، نقطه آغاز گسترش خاك در سطح سیاره زمین است. [14] و به لحاظ قدیمى و نفیس بودنش، «بیت عتیق» نامگذارى شده است.[15]

چهار: عتیق یعنی محترم

برخی گفته اند: مکه، بواسطه قدمت آن كه اوّلین خانه برای مردم است، عتیق نامیده شده است. راغب گوید: عتیق آنست كه در زمان یا مكان یا رتبه مقدّم باشد لذا به قدیم و شخص محترم و آزاد عتیق گویند. بنا براین می شود گفت كه: عتیق در آیه بمعنی محترم است.

در كافی از امام باقر علیه السلام نقل شده: «قال هو بیت عتیق من الناس لم یملكه احد» است، بیت عتیق یعنی خانه محترم .این وجه از سه وجه گذشته بهتر است و مؤیّد آن كلمه حرام است كه در بعضی آیات، صفت بیت واقع شده مثل: «جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرامَ قِیاماً لِلنّاسِ» (مائده، 97) و حرام چنانكه می دانیم به معنی محترم است. [16]

پی نوشت ها:

1. سوره حج، آیات 22 و 33
2. سوره مائده، آیه 2
3. سوره طور، آیه 4
4. سوره ابراهیم، آیه 37
5. وسائل، ج9، ص347
6. غرر الحکم، حدیث 6298
7. جوادی آملی، عرفان حج
8. راغب اصفهانی،المفردات، ص321
9. وسائل الشیعه، ج9، ص347: «قلت: لأىّ شىءٍ سماه اللّه العتیق؟ فقال: انّه لیس من بیتٍ وضعه اللّه على وجه الارض الّا له ربّ و سكّان یسكنونه غیر هذا البیت؛ فانّه لاربّ له الّا اللّه عزّوجل، خلقه قبل الارض، ثم خلق الارض من بعده، فدحاها من تحته» .
10. حج: 29؛ نك ٍ: به كتاب الحج، ج2، مقدمه، ص19
11. میقات حج (فارسی)، ج26
12. محمد تقی فعالی، اسرار عرفانى عمره
13.  علل الشرایع، ص 399
14. الاقبال بالاعمال الحسنة، سید بن طاووس، (طبع مكتب الاعلام الاسلامى) ، ج2، ص24 (به نقل از: فقیه، ج2، ص89)
15. میقات حج (فارسی)، ج26
16. آیت الله قرشی، قاموس قرآن، ج1، ص252 

منبع : شبکه تخصصی قرآن تبیان ، نویسنده: شکوری

شنبه 2 مرداد 1395  6:04 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh aziz1352 rasekhoon_m maryamjoon mehdi0014 khodaeem1 borkhar
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:نماد آزادی در قرآن

آیات ۱۷ و ۱۸ سوره زمر؛ نماد آزادی بیان در قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: بر اساس آیات قرآنی برحسب آزادی تفکر و اندیشه انسان می‌تواند همه سخنان را بشنود و بعد از بهترین آنها تبعیت کند « ....فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ...؛ بشارت ده به بندگان من کسانی که سخنان را می‌شنوند و از بهترین آن تبعیت می‌کنند» (زمر آیه ۱۷ و ۱۸)

پاسخ به:نماد آزادی در قرآن


حجت‌الاسلام مهدی اسدالهی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه تعالیم اسلام در زمینه حقوق بشر برتر از قوانین دست نوشته بشری است، گفت: انسان هر چقدر در این زمینه قانون وضع کند باز هم نواقصی را مشاهده خواهد کرد و در نهایت مجبور خواهد شد که به آنچه خداوند دستور داده برگردد.

 


وی بیان کرد: به‌عنوان مثال یکی از قوانینی که همواره رسانه‌های معاند از آن در راستای نقض حقوق بشر در کشورهای اسلامی یاد می‌کنند بحث مجازات قصاص است در حالی که باید به این نکته اندیشید که حقیقتاً قصاص در چه مواردی اجرا می‌شود.

 


مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی اظهار کرد: زمانی حکم قصاص اجرا می‌شود که شخصی عمداً و با علم و آگاهی شخص بی‌گناهی را به قتل رسانده باشد و حال باید پرسید با این فرد جنایتکار چه باید کرد؟ آیا تضمینی وجود دارد که اگر مجازات حبس برای او قرار دهند دوباره به این جنایت دست نزند.

 


مبانی مجازات‌های اسلامی را دقیق‌تر بسنجیم

 


اسدالهی ادامه داد: در برخی از کشورهای غربی برای قاتل حبس‌های بلندمدت یا حبس ابد قرار داده‌اند و حال باز هم این سؤال مطرح می‌شود که آیا زندگی در زندان برای همیشه با مرگ تفاوتی دارد که به حکم قرآنی قصاص ایراد می‌گیرند؟

 


وی افزود: اتفاقاً قصاص نشانه احترام و اهمیت دین به بزرگترین حق انسانی یعنی حق حیات است که اگر کسی آن را لگدمال کند عدالت اقتضا می‌کند با او برخورد مشابهی شود.

 


مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی عنوان کرد: یا به قطع دست شخص سارق ایراد گرفته و آن را متضاد با حقوق بشر می‌دانند در حالی‌که باید بررسی کنند که بر طبق موازین دینی هر سارقی مستوجب قطع دست نیست.

 


اسدالهی گفت: در موازین دینی تا ۲۹ شرط برای اجرای حکم قطع دست سارق بیان شده که یکی از این شروط آن است که سارق به‌خاطر فقر دزدی نکرده باشد.

 


وی بیان کرد: برای سایر حدود مثل حد زنا هم همین‌طور است و به‌راحتی دین کسی را متهم به این جرایم و اجرای مجازات بر آنان نمی‌کنند و به‌عنوان مثال در باب اثبات زنا باید ۴ نفر شاهد وجود داشته باشد و یا اینکه خود شخص اقرار کند.

 


حق آزادی بیان یکی از حقوق شهروندی است

 


مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حق آزادی بیان یکی از حقوق شهروندی است، اظهار کرد: بر اساس آیات قرآنی بر حسب آزادی تفکر و اندیشه انسان می‌تواند همه سخنان را بشنود و بعد از بهترین آنها تبعیت کند« ....فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ...؛ بشارت ده به بندگان من کسانی که سخنان را می‌شنوند و از بهترین آن تبعیت می‌کنند» (زمر آیه ۱۷ و ۱۸)



اسدالهی یادآور شد: البته باید بین مراکز علمی، کوچه و بازار برای طرح شبهات و سؤالات تفاوت قائل شد و هر سخنی را در مکان مخصوص به خود مطرح کرد جایی که علاوه بر طرح سؤال استادی برای پاسخ دادن هم وجود داشته باشد

شنبه 2 مرداد 1395  2:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014 shirdel2
andishepuyan
andishepuyan
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : مرداد 1395 
تعداد پست ها : 2

پاسخ به:نماد آزادی در قرآن

گفتید عتیق یعنی آزاد و در مالکیت کسی نیست

در صورتی که الان مالک داره و دست ما رو ازش کوتاه کرده

پرستاری در آلمان

سرمایه گذاری در کانادا

اقامت آلمان

یک شنبه 3 مرداد 1395  2:11 PM
تشکرات از این پست
shirdel2
دسترسی سریع به انجمن ها