آیات ۱۷ و ۱۸ سوره زمر؛ نماد آزادی بیان در قرآن
گروه فعالیتهای قرآنی: بر اساس آیات قرآنی برحسب آزادی تفکر و اندیشه انسان میتواند همه سخنان را بشنود و بعد از بهترین آنها تبعیت کند « ....فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ...؛ بشارت ده به بندگان من کسانی که سخنان را میشنوند و از بهترین آن تبعیت میکنند» (زمر آیه ۱۷ و ۱۸)
حجتالاسلام مهدی اسدالهی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه تعالیم اسلام در زمینه حقوق بشر برتر از قوانین دست نوشته بشری است، گفت: انسان هر چقدر در این زمینه قانون وضع کند باز هم نواقصی را مشاهده خواهد کرد و در نهایت مجبور خواهد شد که به آنچه خداوند دستور داده برگردد.
وی بیان کرد: بهعنوان مثال یکی از قوانینی که همواره رسانههای معاند از آن در راستای نقض حقوق بشر در کشورهای اسلامی یاد میکنند بحث مجازات قصاص است در حالی که باید به این نکته اندیشید که حقیقتاً قصاص در چه مواردی اجرا میشود.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی اظهار کرد: زمانی حکم قصاص اجرا میشود که شخصی عمداً و با علم و آگاهی شخص بیگناهی را به قتل رسانده باشد و حال باید پرسید با این فرد جنایتکار چه باید کرد؟ آیا تضمینی وجود دارد که اگر مجازات حبس برای او قرار دهند دوباره به این جنایت دست نزند.
مبانی مجازاتهای اسلامی را دقیقتر بسنجیم
اسدالهی ادامه داد: در برخی از کشورهای غربی برای قاتل حبسهای بلندمدت یا حبس ابد قرار دادهاند و حال باز هم این سؤال مطرح میشود که آیا زندگی در زندان برای همیشه با مرگ تفاوتی دارد که به حکم قرآنی قصاص ایراد میگیرند؟
وی افزود: اتفاقاً قصاص نشانه احترام و اهمیت دین به بزرگترین حق انسانی یعنی حق حیات است که اگر کسی آن را لگدمال کند عدالت اقتضا میکند با او برخورد مشابهی شود.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی عنوان کرد: یا به قطع دست شخص سارق ایراد گرفته و آن را متضاد با حقوق بشر میدانند در حالیکه باید بررسی کنند که بر طبق موازین دینی هر سارقی مستوجب قطع دست نیست.
اسدالهی گفت: در موازین دینی تا ۲۹ شرط برای اجرای حکم قطع دست سارق بیان شده که یکی از این شروط آن است که سارق بهخاطر فقر دزدی نکرده باشد.
وی بیان کرد: برای سایر حدود مثل حد زنا هم همینطور است و بهراحتی دین کسی را متهم به این جرایم و اجرای مجازات بر آنان نمیکنند و بهعنوان مثال در باب اثبات زنا باید ۴ نفر شاهد وجود داشته باشد و یا اینکه خود شخص اقرار کند.
حق آزادی بیان یکی از حقوق شهروندی است
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حق آزادی بیان یکی از حقوق شهروندی است، اظهار کرد: بر اساس آیات قرآنی بر حسب آزادی تفکر و اندیشه انسان میتواند همه سخنان را بشنود و بعد از بهترین آنها تبعیت کند« ....فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ...؛ بشارت ده به بندگان من کسانی که سخنان را میشنوند و از بهترین آن تبعیت میکنند» (زمر آیه ۱۷ و ۱۸)
اسدالهی یادآور شد: البته باید بین مراکز علمی، کوچه و بازار برای طرح شبهات و سؤالات تفاوت قائل شد و هر سخنی را در مکان مخصوص به خود مطرح کرد جایی که علاوه بر طرح سؤال استادی برای پاسخ دادن هم وجود داشته باشد