داستان حضرت عیسی (علیهالسلام)
داستان حضرت عیسی (علیهالسلام)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱] – قاموس قرآن: ج ۵، ص ۷۱ و ۸۲ – سور و آیاتی كه نام عیسی یا مسیح یا ابن مریم (علیهاالسلام) در آنها ذكر شده است عبارتند از:
بقره، آیات ۸۷٫ ۱۳۶و ۲۵۳ – ال عمران، آیات ۴۵، ۵۲، ۵۵، ۵۹ و ۸۴ – نساء، آیات ۱۵۷، ۱۶۳، ۱۷۱، ۱۷۲ – مائده، آیات ۱۷، ۴۶، ۷۲، ۷۵، ۷۸، ۱۱۰، ۱۱۲، ۱۱۴ و ۱۱۶ – انعام، آیه ۷۵ – توبه، آیات ۳۰ و ۳۱ – مریم، آیه ۳۴ – مؤمنون، آیه ۵۰ – احزاب، ایه ۷ – شوری، آیه ۱۳ – زخرف، آیه ۵۷ و ۶۳ – حدید، آیه ۲۷ – صف، آیه ۶، ۱۴٫
[۲] – در اینكه چرا به حضرت عیسی(علیهالسلام) مسیح (مسح كننده و مسح شده) میگفتند: چند وجه ذكر كردهاند كه عبارتند از:
الف) به خاطر میمنت وجود و بركتی كه در وی بود.
ب) چون او با مسح طهارت و پاكیها خود را از گناه مصون داشت.
پ) او هیچ بیماری را مسح نمیكرد مگر آنكه بزودی خوب میشد.
ت) جبرئیل هنگام ولادت با بالهایش او را مسح نمود تا از شر شیطان در امان باشد. حیوة القلوب: ج ۱، ص ۲۹۳ – مجمع البیان: ج ۳، ص ۸۱٫
[۳] – بحارالانوار: ج ۱۴، ۲۱۴ – حیوة القلوب: ج ۱، ص ۳۹۶ – احتجاج: ص ۳۲۵ – ولی برخی گویند حضرت عیسی(علیهالسلام) در شهر ناصره یا بیت المقدس و یا بیت لحم در عصر سلطنت فرهاد پنجم یكی از شاهان اشكانی متولد شد (قصههای قرآن: ص ۴۲۳ – قاموس : ج ۷، ص ۷۴ – حیوة القلوب: ج ۱،ص ۳۹۷).
[۴] – این لفظ چهارده بار در قرآن آمده و واحد آن نصرانی میباشد كه یكبار در قرآن ذكر شده است، در علت این تسمیه چند قول است: قویتر از همه، قول ابن عباس میباشد كه ناصره شهری است در منطقه فلسطین، چون زمان كودكی و طفولیت مسیح (علیهالسلام) در آنجا سپری گشته، لذا به آن حضرت عیسای ناصری میگفتند، در نتیجه پیروان آن حضرت را نصرانی و نصاری گفتند. (قاموس قرآن: ج ۷، ص ۷۴).
[۵] – تفسیر قمی: ج ۲، ص ۲۷۰٫
[۶] – اقتباس از سوره مریم، آیات ۱۶-۲۱٫
[۷] – البته در اینكه چگونه این فرزند به وجود آمد: آیا جبرئیل(علیهالسلام) در پیراهن او دمید یا در دهان او، در قرآن سخنی از آن به میان نیامده، هر چند كلمات مفسرین در این زمینه مختلف است.
[۸] – در اینكه این مكان دور دست كجا بوده برخی معتقدند شهر ناصره است.
[۹] – اقتباس از سوره مریم، آیه ۲۲-۲۶ – كافی:ج ۸، ص ۱۲۶٫
[۱۰] – در اینكه دوران حمل مریم(علیهاالسلام) چه اندازه بود؟ میان مفسران اختلاف نظر است: طبق برخی روایات از میان انبیاء و اوصیاء تنها عیسی بن مریم و حسین بن علی و حضرت یحیی(علیهم السلام) شش ماهه به دنیا آمدند. كافی: ج ۱، ص ۴۶۴ – علل الشرایع: ص ۲۰۶٫
[۱۱] – اقتباس از سوره مریم، آیات ۲۷-۳۲ – تفسیر قمی:ج ۲، ص ۴۸٫
[۱۲] – بحارالانوار: ج ۱۴، ص ۲۲۹٫
[۱۳] – سورههای آل عمران، آیه ۴۸ – مائده، آیه ۴۶ – طبق روایتی در پنجاه و یكمین سال از دوران حكومت «ایسخ بن اشكان» عیسی بن مریم(علیهالسلام) به پیامبری مبعوث گردید، او به بیت المقدس آمده و تا سن سی و دو سالگی بنی اسرائیل را به خدا پرستی دعوت كرد(كمال الدین: ص ۲۲۴).
[۱۴] – اقتباس از سورههای زخرف، آیات ۶۳ و ۶۴ – نساء، آیات ۱۶۰ و ۱۶۱٫
[۱۵] – «حواریون جمع «حورای» از ماده حور» به معنی شستن و سفید كردن است، اما در اینكه چرا شاگردان مسیح(علیهالسلام) را به این نام میخوانند، احتمالات متعددی بیان شده ولی آنچه نزدیكتر به ذهن میرسد این است: كه آنها علاوه بر ا ینكه قلبی پاك و روحی با صفا داشتند در پاكیزه ساختن و روشن نمودن افكار دیگران شستشوی مردم از الودگی و گناه، كوشش فراوانی داشتند. (تفسیر نمونه: ج ۲، ص ۴۲۶ – حیوة القلوب: ج ۱، ص ۴۱۰).
[۱۶] – اقتباس از سوره آل عمران، آیات ۵۲-۵۳٫
[۱۷] – اقتباس از سوره، آل عمران، آیات ۴۹-۵۰٫
[۱۸] – اقتباس از سوره مائده، آیات ۱۱۲-۱۱۵٫
[۱۹] – حیوة القلوب: ج ۱، ص ۴۱۸٫
[۲۰] – اقتباس از سورههای نساء، آیه ۱۵۷ – آل عمران، آیه ۵۵ – حیوة القلوب: ج ۱، ص ۴۳۸ – قصص قرآن: ص ۱۵۳ – اسلام قرآن: ص ۲۶۸٫
دوشنبه 21 تیر 1395 3:21 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh