اين جنگنده هواپیمای تجربی، بومی ژاپن برای تحقیق و آزمایش فناوری های پیشرفته جنگنده رادارگریز است. این هواپیما نسل پنجم توسط وزارت دفاع و موسسه تحقیقات و توسعه فنی، برای مقاصد پژوهشی توسعه یافته است. پیمانکار اصلی این برنامه صنایع سنگین میتسوبیشی است. اين جت جنگنده 14.2 متر طول و 9.1 متر عرض دارد و برخي رسانههاي ژاپن ميگويند فناوری مشابه با فناوری جنگنده های رادار گریز اف 35 آمریکا دارد.
نيروي هوائي ژاپن از چند سال قبل در حال يافتن جايگزيني مناسب براي اسكادران هاي F-4 و F-15 خود بود و اين كشور اميد داشت تا بتواند جنگنده هاي فوق مدرن F-22 را از واشنگتن دريافت كند. ولي آنها زماني نا اميد شدند كه كنگره آمريكا صادرات F-22 را در آن زمان به خارج ممنوع اعلام كرد. همچنين بي ميلي آشكار آمريكا در زمينه صدور و همكاري هاي تكنيكي در ارتباط با فناوري رادارگريز، ژاپن را وادار كرد تا خود دست به كار شود.
در حال حاضر تنها آمریکا، روسیه و چین قادر به ساخت و به پرواز درآوردن موفق جتهای رادار گریز با سرنشین هستند. تولید این جت جنگنده برای ژاپن حداقل 332 میلیون دلار هزینه داشته است.
يكي از كليدي ترين بخشهاي اين پروژه چندين ساله، موتور XF5-1 است كه جنگنده را قادر ميسازد تا مانور خود را بهبود بخشيده و در سرعتهاي مافوق صوت به گشت زني بپردازد. مقامات وزارت دفاع ژاپن درباره علت طراحي جنگنده رادارگريز بومي ميگويند: ما نياز به جنگنده اي منطبق با فناوريهاي بالا داريم، مشابه آنچه كه در ديگر كشورها در حال توسعه است. اين يك پروژه سخت در توسعه جنگندههاست كه نقش كليدي را در يگانهاي پروازي آينده ما و دفاع از فضاي كشورمان ايفا خواهد كرد.
این جنگنده توانایی مانور بالایی داشته و بدون پس سوز توانایی رسیدن به سرعت های فراصوت را دارد. این جنگنده دارای سیستم رادارگریزی smart-skin و بدنه هوشمند است.همچنین این جنگنده مجهز به سیستم کنترل بردار رانش 3 بعدی(3D thrust vectoring) است که توانایی مانور دهی بالایی را برای این جنگنده فراهم كرده است.
رادار این جنگنده نیز یک رادار آرایه ای اسکن فعال (AESA) است که نه تنها نقش رادار را دارد توانایی انجام ECM ,ESM و حتی استفاده به عنوان یک سلاح ماکروویو را هم به اين جنگنده ميدهد.سیستمهای كنترل پروازی پیشرفته این جنگنده Fly-by-optics است که انتقال دستور های آن با فیبر نوری بوده و بسیار ایمن است و گونه پیشرفته و در حال توسعه سیستم پرواز با سیم یا همان Fly-by-wire به حساب ميآيد.این جنگنده همچنین دارای سیستم های تشخیص و تعمیر خودکار آسیب های سیستم های پروازی است و اگر سطوح کنترلی آسیب دید توانایی پیدا کردن نقص را داشته و با استفاده بهینه و صحیح از بقیه سطوح هواپیما را همچنان درکنترل نگه میدارد.
طرح ژاپني ها در مقايسه با ديگر رقبا اندازه كوچكتري دارد كه آن را به جنگنده برتر هوايي و مناسب براي نبردهاي دايناميك تبديل ميكند . فناوريهايي مانند پوششهاي رنگي جاذب امواج رادار سامانههاي راداري اسكن ارايه مرحله اي فعال پيشرفته و سامانه كنترلي پيشرفته پرواز با فيبر نوري به همراه ويژگيهايي مانند طراحي بي نقص بدنه با سطح مقطع راداري كوچك پيشرانههاي جديد با توان عبور از ديوار صوتي بدون نياز به پس سوز و بسياري ديگر از فناوريهاي پيشرفته در كنار توان تكنولوژيكي و مهندسي اثبات شده ژاپني ها همگي تضميني هستند بر اينكه اين جنگنده دردسرهاي جدي براي تمام رقبا به وجود مي آورد. در نماي روبرو شباهت ها با طرح اف-35 قابل تشخيص هستند .جلوگيري از به وجود آمدن زواياي تند و وروديهاي هواي يكپارچه و باله هاي دمي V شكل در اين بخش به خوبي يادآوري ميكند كه با يك هواپيماي رادارگريز واقعي طرف هستيد.بخش دماغه حالتي كشيده دارد و كاناپي كوچك خلبان كه به تنهايي در آن جاي دارد را به زيبايي در بر گرفته است . بال ها در مقايسه با ديگر رقبا دهانه كوچك تري دارند و با اندازه اي برابر با 9 متر و طراحي دلتا شكل خود به وضوح براي مانورهاي تند و تيز و گردش هاي سريع طراحي شده اند؛ مسئله اي كه با توجه به طبيعت كوهستاني ژاپن و نياز خلبان به انجام حركات سريع در بين شكاف ها و درهها كاملا منطقي است. در بخش انتهايي بدنه 14 متري پرنده مجموعه دم V شكل و سكانهاي افقي كاملا متحرك انتهايي قرار گرفته اند كه علاوه بر حفظ سطح مقطع راداري پائين وسيله در نماي جانبي مانورپذيري بالاي آن در تمامي سرعت ها تضمين ميكند.