به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در ادامه واکاوی تلاوت و شخصیت اساتید بنام مصری به محمود علی البنا رسیدیم. احمد ابوالقاسمی، قاری بینالمللی در رابطه با شیخ محمود بیان کرد: اولین باری که تلاوت وی را شنیدم، تلاوت سوره مبارکه طه بود که این اتفاق در سال ۱۳۶۳ افتاد و من آن را حفظ کردم و بسیار جذب آن شدم به طوری که تمام فراز و نشیبهای این تلاوت را به خوبی حفظ شده و در تلاوتهای خود نیز از تلاوت ایشان استفاده میکردم.
وی افزود: البته همیشه به خاطر اینکه بم صدای خوبی نداشتم، نمیتوانستم تمام نوارهای صوتی شیخ محمود علی البنا را بخوانم و در قسمتهایی مشکل داشتم. شاید یکی از دلایلی که توانستم در آن موقع تفاوت صداها را بفهمم، همین تطبیق دادن صدای خودم با استاد علی البنا بود، یعنی صدای ایشان صدایی بسیار بم قوی، صاف و زیبا بود، اما من در این قسمت تفاوت جدی با ایشان داشتم.
ابوالقاسمی تصریح کرد: این صدای بم، زیبا، پخته و جاافتاده دقیقاً در نقطه مقابلش صدایی بسیار زیر و اوج شنیده میشود که این ویژگی صدای استاد علی البنا است و از نظر سلامت و داشتن پردههای صوتی سالم و کاربردی در جایگاه بسیار والایی قرار دارد که برای آشنا شدن با نوع تلاوت ایشان میتوان به تلاوت کوتاه وی از سوره مبارکه نازعات از آیه ۲۷ تا ۳۳ توجه کرد.
قاری بینالمللی اظهار کرد: تلاوتهایی که اساتید قدیمی داشتند رنگ و بوی خاصی داشت. ما نیز زمانی وارد عرصه قرآن شدیم که شاید بهترینها در اختیارمان بود و استفاده میکردیم و هنوز تلاوت قاریان کوچک یا قاریانی که سطح تلاوتشان عادی است و خیلی اثرهای فاخری از آنها سراغ نداریم در دسترس ما نبود و این خود برای ما جای شکرانهای دارد.
وی در ادامه سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: در آن زمان هر کجا که دست میانداختیم دیده و ندیده تلاوت اساتیدی نظیر مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، منشاوی، غلوش و ... در دسترس ما بود البته اساتیدی مانند کامل یوسف و ... در آن زمان کمتر شناخته شده بودند، اما این خود برای نسل ما و نسل امروزی نوعی حسن بود؛ چرا که خیلیها اصلا با افرادی مانند شیخ محمود علی البنا آشنا نیستند و نمیدانند که صدای وی چه ویژگیهایی دارد.
ابوالقاسمی بیان کرد: اگر کسی میخواهد تلاوتهایی را بشنود که هم مجلسی و هم آموزشی همراه با اجرای مقامات مختلف باشد، باید از تلاوت اساتیدی مانند محمود علی البنا استفاده کند، اما بنده در مورد صوت این توصیه را نمیکنم، زیرا وی گاهی تلاوتهایی دارد که اگر کسی آن را تحلیل موسیقایی کند، پرده صوتی مورد استفاده ایشان خیلی بالاست در حالی که ما فکر میکنیم این صوت عادی است. ممکن است که برخی چنین پرده صوتی را نداشته باشند و تقلید از وی باعث آسیبدیدگی پرده صوتی شود که باید در این زمینه دقت کافی داشته باشیم.