0

عبادت ، بندگی عاشقانه خداست - 1

 
m_salehy
m_salehy
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 443
محل سکونت : اصفهان

عبادت ، بندگی عاشقانه خداست - 1

عبادت ، بندگی عاشقانه خداست - 1

وقتی که خداوند انسان را آفرید ، او را از برای خود برگزید ،

آنجا که در حدیث قدسی می فرمایند :

" يابن آدم ......... خلقتك لاجلي و انت تفرمني " 1

اي فرزند آدم ! ...... تو را براي خودم آفریدم، در حالي كه تو از من مي گريزي ؟

و این ، فقط به آن خاطر بود که گنجینه عالی و گوهر گرانسنگ خدایی اش ، که از دیگر مخلوقات غیر انسانی مخفی مانده بود ، به عرفان و کشف این انسان درآمده و آنگاه ، خداوند ، خود را در آئینه معرفت او بیند ،

آنجا که در حدیث قدسی دیگر می فرمایند :

       " كنت كنزاً مخفياً فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لكي أعرف " 2

       " من گنج پنهان بودم . دوست داشتم كه آشكار شوم . پس خلق را آفريدم تا شناخته شوم " 

و این مهم ، میسر نخواهد شد ، جز آنکه ، انسان ، تنها به عبادت عاشقانه او جلوه گر شود ،

آنجا که می فرمایند :

" و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون " 3

" من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينکه عبادتم کنند ! "

و این عبادت ، مفهوم و بروندادی جز متخلق و متصف شدن به اخلاق خداوندی ندارد ،

آنجا که در کلام رسول مکرم (ص) داریم :

" تخلقوا باخلاق الله "  4

" به اخلاق الهی متصف و به شاکله او درآیید . "

حال ، سوال اینجاست که :

آیا تخلق به اخلاق خداوندی و متصف شدن به اوصاف حضرتش و به شاکله او در آمدن ، از کدام منظر در عبادت ، محقق می شود ؟

  1. عبادت تجارت مابانه ؟
  2. عبادت از ترس و بیم؟
  3. یا عبادت آزاد از هر دو قید ؟

آنچه که از سیره و صراحت کلام معصومین (س) و اولیا الهی ، فهمیده می شود ، آنها رابطه خود و خداوند را نه در یک معامله می دیدند که پیوند شان بمعنای حضور در بر یار بود و رابطه شان در حد عشق بازی ،

آنجا که امام حسین(ع) به خداوند عرض می کند:

 

" اللهم اجعلنی اخشاک کانی اراک " 5

" خدایا مرا آن چنان به خشیت در مقابل بزرگیت متصف گردان که گویی تو را می بینم ."

و یا امام علی (ع) می فرمایند :

" ما کنت اعبد ربا لم اره " 6

 " من خدایی را که ندیدم ، نپرستیدم . "

و به همین دلیل است که وقتی به عبادت انسانها می نگریستند ، آنها را از سه حالت فوق الذکر خارج نمی دیدند ،

آنجا که در کلام امام علی (ع) داریم :

" ِانَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ-  وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ-  وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ  " 7

" همانا عدّه اى خداوند متعال را به جهت طمع و آرزوى بهشت عبادت مى کنند که آن یک معامله و تجارت خواهد بود .

و عدّه اى دیگر از روى ترس ، خداوند را عبادت و ستایش مى کنند که همانند عبادت و اطاعت نوکر از ارباب باشد .

و طائفه اى هم به عنوان شکر و سپاس از روى معرفت، خداوند متعال را عبادت و ستایش مى نمایند; و این نوع ، عبادت آزادگان است ."

حال سوالی که همگان باید به جواب درست آن برسند و ما نیز قصد بازگفت آنرا داریم ، اینست که :

آیا در اخلاق خداوندی ، رفتار معامله گرانه و یا ترس از دست دادن چیزی هست که ما نیز باید چنان کنیم ؟

  • وقتی خداوند ، جهان خلقت را به تمام و کمال ، برای بنی آدم خلق کرده ، بدون هیچ منت و یا انتظار ،

آنجا که در حدیث قدسی می فرمایند :

" يابن آدم : خلقت الاشياء كلها لاجلك " 8

اي فرزند آدم ! همه چیز را از براي تو و بخاطر تو آفریدم .

  • و یا همه چیز را در تسخیر او درآورده بدون طلبی از او ،

آنجا که می فرمایند :

" ا لم تروا ان الله سخر لکم ما في السماوات و ما في الارض و اسبغ عليکم نعمه ظاهرة و باطنة" 9

" آيا نديديد خداوند آنچه را در آسمانها و زمين است مسخّر شما کرده، و نعمتهاى آشکار و پنهان خود را به طور فراوان بر شما ارزانى داشته است؟! "

  • و یا وقتی که رحمت عامش ، شامل همه کس از کافر و مسلم می شود ، بدون اخم و ناراحتی ،

آنجا که صدها بار فرموده است :

" هوالرحیم "

" و او بر همگان رحیم و مهربان است "

 

  • و یا بندگانش را علیرغم تخلفاتشان ، به بخشش ، بشارت می دهد ،

 

آنجا که می فرمایند :

" و ان ربک لذو مغفرة للناس على ظلمهم  . " 10

 

 " و پروردگار تو نسبت به مردم -با اينکه ظلم مى‏کنند- داراى مغفرت است؛ "

 

 و ...

ادامه دارد :

محمد صالحي

http://mahsan.rasekhoonblog.com

 

شنبه 22 خرداد 1395  8:12 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها