بعضی موجودات از چشم ما پنهانند. حتماً میدانید که منظورم میکروبها و باکتریها نیستند! چون بالاخره ما آنها را با میکروسکوپ میتوانیم ببینیم. منظور من موجوداتی هستند که با چشم مادّی و دنیایی ما قابل مشاهده نیستند. موجوداتی مثل فرشتگان، اجنّه، ارواح و برخی موجودات دیگر که نامشان را نمیدانیم. به این موجوداتی که آنها را نمیبینیم و از چشم مادّی ما غایبند، موجودات غیبی (در مقابل موجودات آشکار) میگوییم.
هر چند ما امروز با چشمهای مادّی مان نمیتوانیم موجودات غیبی را ببینیم، امّا برخی از آنها را میتوانیم در دوران ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) مشاهده کنیم. چرا که وقتی فرج حضرت مهدی(عج) فرابرسد، برای تمامی موجودات (غیبی و آشکار) شرایطی فراهم میشود که به رشد و تکامل برسند. به همین دلیل فقط انسانها نیستند که منتظر رسیدن فصل دولت کریمه هستند؛ بلکه تمامی موجودات منتظر آنند. از کجا معلوم؟ از آنجایی که نیروهای غیبی بسیاری در لشکر امام زمان(ع) علیه نیروهای شرّ می جنگند.
در ادامه به برخی نیروهای غیبی آشکار شده در دوران ظهور اشاره میکنیم.
الف) لشکری از موجودات غیبی
در سپاه امام زمان(ع) فرماندهان بسیاری وجود دارند؛ از شاخصترین آنها، حضرت جبرئیل امین(علیه السلام) است که فرمانده فرشتگانند. در روایات آمده است:
«هر گاه قائم آل محمّد(ع) خروج کند، بدون شک خداوند با ملائکهی مُسَوِّمین و مُردِفین و مُنزِلین و کَرّوبیین(1) (انواع فرشتگان) او را یارى خواهد فرمود. جبرئیل پیش روى او، میکائیل در سمت راست او و اسرافیل در سمت چپ او قرار دارند و ترسناکى و هیبت به فاصله یک ماه راه، پیشاپیش او و پشت سر و از راست و چپ او حرکت مى کند (یعنى شعاع هیبتش مسافت بیش از یک ماه راه را زیر پوشش مى گیرد) و فرشتگان مقرّب در برابر او خواهند بود.»(2)
همچنین در سپاه امام زمان (ع) شش هزار جنّ وجود دارد.(3)
جالب اینجاست که در روایات آمده است که مردم (یعنی انسانها) میتوانند در این دوران، این موجودات را که قبلاً غیبی تلقّی میشدند، آشکارا ببینند.
مُفضّل شاگرد خاصّ امام صادق(ع) روزی از ایشان پرسید: آقا! آیا جنّ و فرشتگان براى بشر آشکار میگردند؟ حضرت فرمودند:
«آرى و اللَّه! آشکار مى شوند و با آنها سخن میگویند، مانند آدمی که با بستگان خود سخن میگوید»(4)
ب) نیروهای غیبی به کمک حضرت میآیند
نیروهای غیبی همیشه از جنس جنّ و فرشتگان نیستند. بعضی اوقات نیروهایی که به چشم نمیآیند هم مفید واقع میشوند. در سپاه امام زمان(عج)، نیروی غیبی «هراس» وجود دارد. یعنی خداوند کاری میکند که در سپاه مقابل امام زمان(ع)، ترس و هراس ایجاد شود و پیش از آنکه حضرت مهدی(عج) به آنها برسند، از میدان فرار کنند!
امام صادق(ع) فرمودند:
«خداوندش [قائم را] با سپاهیان سه گانه تأیید می فرماید: با فرشتگان، با مؤمنان و با رُعب (ترس).»(5)
ج) موجودات فراموش شده، جان میگیرند
ما هم مثل شما دقیقاً نمی دانیم که یأجوج و مأجوجی که خداوند در قرآن کریم معرفی کرده است چه موجوداتی هستند.(6) امّا آنها حتماً انسان یا جنّ یا فرشته نیستند. به هر حال، آنها در سرزمینی زندگی میکنند که حضرت ذوالقرنین در میان دو کوه آنها را زندانی کرده است.(7) این سرزمین یکی از سرزمینهایی است که حضرت مهدی(عج) بر آن حکمرانی خواهند کرد.(8) می دانید این سخن یعنی چه؟ یعنی آن سدّی که روزی حضرت ذوالقرنین برای یأجوج و مأجوج ساخت، شکسته میشود و این موجودات ناشناخته آزاد خواهند شد و خداوند متعال، آنها را با نیروهای غیبی نابود میکند.
از نبیّ اکرم(صلی الله علیه و آله) در این باره روایت شده است:
«راه یأجوج و مأجوج گشوده می شود و همانطور که خداوند فرموده است: «آنها از هر پشته ای می تازند.» در همه جای زمین حاضر می شوند و مسلمانان از آنها کناره می گیرند و به شهرها و دژهای خود می روند. [...] در این حال خداوند، جانورانی همچون کرم پدید می آورد که گردن آنها را می گیرند و مانند انبوهی از ملخ های مرده بر روی یکدیگر می افتند. صبح گاهان، مسلمانان صدایی از آنها نمیشنوند. می گویند: چه کسی فداکاری میکند و از آنها خبری میآورد؟ مردی اظهار آمادگی میکند. [وقتی میرود،] میبیند همهی آنها مردهاند...»(9)
آنچه گفتیم برای آن بود که بفهمیم و بدانیم که حکومت امام زمان(ع)، فقط برای انسانها نیست و موجودات دیگر نیز در آن نقش بسیاری بازی میکنند. گفتیم تا بدانیم گسترهی این سلطنت بزرگ در چه حدّی است؛ امّا اینکه موجودات غیبی در دولت کریمهی امام زمان(ع) چه نقشی دارند، از اسراری است که باید بود و دید...
پینوشتها:
1. مسوم يعنى نشاندار، مردف: هم رديف، منزل: فرو فرستاده، کروبي: مقرّب.
2. ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم، الغيبة للنعماني / ترجمه غفارى - تهران، چاپ: دوم، 1418ق / 1376ش. ص330
3. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار) - تهران، چاپ: بيست و هشتم، 1378 ش. ص1157
4. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار) - تهران، چاپ: بيست و هشتم، 1378 ش. ص1157
5. ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم، الغيبة للنعماني / ترجمه فهرى - تهران، چاپ: چهارم، 1362 ش.
6. سوره کهف، آیات 83- 99
7. همان.
8. ابن بابويه، محمّد بن على، کمال الدين و تمام النعمة، تهران، چاپ دوم، 1395ق. ج2، ص394
9. ابن ماجه، محمّد بن يزيد، سنن؛ ج 2، ص 1363.