مرواريدهاي امام سجاد(ع) در مورد اخلاق اجتماعي
-
لاحَسَبَ لِقُرَشيًّ و لاعَرَبِيٍّ إلاّبِتواضُعِ و لاكَرَمَ إلاّ بِتَّقوى ؛1
قريشى (از خاندان جد پیامبربودن) و عرب را افتخارى نيست مگر به فروتنى ، و هيچ كرامتى نيست مگر به تقوا .
-
اَللّهُمَّ... وَ اَجْرِ لِلنّاسِ عَلى يَدِىَ الْخَيْرَ وَ لا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ وَ هَبْ لىمَعالىَ الاَْخْلاقِ وَ اعْصِمْنى مِنَ الْفَخْرِ؛2
خدايا به دست من براى مردم خير و نيكى جارى ساز و آن را با منّتگذارى من تباه مكن، و مرا اخلاق والا عطا فرما و از فخرفروشى نگاهدار.
-
اَلذُّنوبُ الَّتى تُغَـيِّرُ النِّعَمَ: اَ لْبَغْىُ عَلَى النّاسِ وَ الزَّوالُ عَنِ الْعادَةِ فِىالْخَيْرِ وَ اِصْطِناعِ الْمَعْروفِ وَ كُفْرانِ النِّعَمِ وَ تَرْكِ الشُّكْرِ قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ: «اِنَّ اللّهَ لايُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِاَ نْفُسِهِمْ...»؛ 3
گناهانى كه باعث تغيير نعمتها مىشوند، عبارتاند از: تجاوز به مردم، ترك نمودن عادتهاى كار خير و خوب و كفران نعمت و ترك شكر، زيرا خداوند عزّوجلّ مىفرمايد:«خداوند سرنوشت هيچ ملتى را تغيير نمىدهد، مگر اينكه خودشان تغيير روش دهند... ».
-
قُلْتُ لِعَلىِّ بْنِ الْحُسَينِ عليهالسلام اَخْبِرنىِ بِجَميعِ شَرايِـعِ الّدينِ، قالَ عليهالسلام:قَوْلُ الْحَقِّ وَ الْحُكْمُ بِالْعَدْلِ وَ الْوَفاءُ بِالْعَهْدِ؛ 4
به امام سجّاد (ع) عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام (ع) فرمودند : حقگويى، قضاوت عادلانه و وفاى به عهد.
-
مَن كَرُمَت عَلَيهِ نَفسُهُ هانَت عَلَيهِ الدُّنيا؛ 5
هركه خود را ارجمند شمارد ، دنيا را پست انگارد.
-
مَن قَنَعَ بِما قَسَمَ اللّهُ لَهُ فَهُوَ مِن أغنَى النّاسِ؛ 6
هر كه به قسمتى كه خدايش داده قانع باشد ، همو ، بىنيازترينِ مردماست.
-
اِتَّقُوا الكِذبَ الصَّغيرَ مِنهُ وَالكَبيرَ في كُلِّ جِدٍّ وهَزلٍ؛ 7
از دروغ بپرهيزيد ، چه خُرد و چه بزرگ ، چه به جدّ و چه به هزل.
-
إنَّ اليَهودَ أحَبّوا عُزَيرًا حَتّى قالوا فيهِ ما قالوا ، فَلا عُزَيرٌ مِنهُم ولا هُم مِن عَزَيرٍ . وإنَّ النَّصارى أحَبّوا عيسى حَتّى قالوا فيهِ ما قالوا ، فَلا عيسى مِنهُم ولا هُم مِن عيسى .
وإنّا عَلى سُنَّةٍ مِن ذلِكَ ، إنَّ قَومًا مِن شيعَتِنا سَيُحِبّونَنا حَتّى يَقولوا فينا ما قالَتِ اليَهودُ في عُزَيرٍ وما قالَتِ النَّصارى في عيسَى بنِ مَريَمَ ، فَلا هُم مِنّا ولا نَحنُ مِنهُم 8
يهود، عزير را چندان دوست داشتند كه درباره او گفتند آن چه گفتند [و با اين حرفها كار را به جايى رساندند كه] نه عزير از آنان است و نه آنان از عزير؛ نصارا نيز عيسى را چندان دوست داشتند كه درباره او گفتند آن چه گفتند، پس نه عيسى از آنان است و نه آنان از عيسى.
درباره ما نيز همين شيوه پيموده خواهد شد؛ گروهى از شيعيان ما، آن قدر ما را دوست خواهند داشت كه راجع به ما همان چيزى را بگويند كه يهود درباره عزير گفتند و نصارا درباره عيسى بن مريم؛ اين گروه از ما نيستند و ما نيز از آنان نمىباشيم.
-
كَثرَةُ النُّصحِ يَدعوإلَى التُّهمَةِ 9
نصيحت زياد باعثبدبينى و تهمت مىشود.
-
لا عِبادَةَ إلّا بالتَفَقُّهِ .10
هيچ عبادتى جز با شناخت ارزش ندارد.
-
كانَ آخِرُ ما أوصى بِهِ الخِضرُ مُوسى بنَ عِمران عليهماالسلامأن قالَ لاتُعَيِّرَ نَّ أحَدا بِذَنبٍ ؛ 11
آخرين سفارش حضرت خضر به حضرت موسى اين بود كه : هرگز كسى را به سبب گناهش خوار نكن .
زيرنويسها :
-
آينه يادها > حدیث شماره : 200458
-
چهل چلچراغ (چهل چهل حديث) > حدیث شماره : 300157
-
معانى الاخبار، ص 270
4- چهل چلچراغ (چهل چهل حديث) > حدیث شماره : 300848
5- گزيده تحف العقول > حدیث شماره : 500120
6- گزيده تحف العقول > حدیث شماره : 500121
7- گزيده تحف العقول > حدیث شماره : 500122
8- اهل بيت در قرآن و حديث ج2 > حدیث شماره : 801249
9- منتخب میزان الحکمه > حدیث شماره : 1206095
10- منتخب میزان الحکمه > حدیث شماره : 1203935
11- آينه يادها > حدیث شماره : 200819
محمد صالحی – 17/ 4 / 90
@beshnofekrkon
http://mahsan.rasekhoonblog.com