پژوهش بايد دغدغه اصلي طلاب و دانشجويان شود
گروه استانها / حوزه قم
89/10/11 - 09:06
شماره:8910110024
سردبير دوهفتهنامه عهد:
پژوهش بايد دغدغه اصلي طلاب و دانشجويان شود
خبرگزاري فارس: سردبير دوهفته نامه عهد گفت: پژوهش امروز دغدغه اصلي طلاب و دانشجويان نيست و اين امر در متون آموزشي نيز جايگاه لازم را نداشته و مورد توجه قرار نگرفته است.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از ستاد خبري هفته پژوهش قم، حجتالاسلام علي مهديان با بيان اينكه پژوهش مسئله اصلي طلاب نيست بلكه دغدغه اصلي آنها كلاس رفتن است، تصريح كرد: كلاسهاي درس حوزه پژوهش محور نيستند و تا زماني هم كه پژوهش در متن برنامهها نباشد، رشدي را شاهد نخواهيم بود.
وي با اشاره به فعاليتهاي فردي در پژوهشهاي حوزوي اظهار داشت: اگر نگاهي به جشنواره علامه حلي بياندازيم متوجه ميشويم افرادي در امر پژوهشهاي حوزوي درگير هستند اما اين افراد به صورت پراكنده به پژوهش در امور ديني مشغول هستند و پژوهش به صورت يك موضوع نهادينه شده در متن آموزش نيست.
اين پژوهشگر حوزوي ادامه داد: اين وضعيت حتي در دروس خارج نيز كه بايد پژوهشي باشند، مشاهده ميشود و دروس خارج كلاس محور هستند، كلاسهاي در حد يك يا نيم ساعت كه اين مسئله نشان ميدهد اين كلاسها نميتوانند توليدي به دنبال داشته باشند در حالي كه يك مجموعه علمي بايد توليد كننده باشند.
مهديان راهكارهايي براي بهبود وضعيت پژوهش در حوزه ارائه كرد و يادآور شد: براي ارتقاي پژوهش در حوزه بايد سبك آموزش تغيير پيدا كند و فعاليتهاي به صورت پژوهشمحور دنبال شود، به اين معنا كه آموزش و پژوهش در كنار هم و با هم پيش بروند تا به نتيجه مورد نظر كه همان توليد است دست يابيم.
وي شيوه تغيير آموزش حوزه را توضيح داد و گفت: حوزه نيروي انساني كافي و امكانات لازم را براي پژوهشمحور كردن آموزش را ندارد اما بايد به صورت تدريجي اين امر صورت گيرد، يعني در ابتدا نيروهاي پژوهشي توانا يك مجموعه منسجم را تشكيل بدهند، سپس كلاسهاي پژوهش محور توسط اين مجموعه تشكيل شود تا به عنوان يك الگو به ديگران نمايش داده شود و ديگران نيز الگوبرداري كنند.
سردبير دوهفتهنامه عهد با بيان اينكه در حال حاضر حوزه اساتيد، طلاب و كلاسهاي بر اساس اين سبك را ندارد، گفت: به صورت اجرايي ما به بايد به افرادي كه دغدغه پژوهش را دارند اجازه تشكيل كلاسهاي پژوهشگرا را بدهيم، سپس اين كلاسها به ديگران معرفي شوند تا وضعيت پژوهش بهبود پيدا كند.
مهديان به نتايج پژوهش محورشدن آموزش در حوزه اشاره كرد و بيان داشت: اگر كلاسهاي حوزه پژوهش محور شوند مولد علم ميشوند.
وي به مقايسه وضعيت پژوهش در حوزه جديد و سنتي پرداخت و گفت: پژوهش در حوزه سنتي فوقالعاده قويتر بوده است و پژوهش در حوزه سنتي در متن بوده و به همين خاطر ما بايد حوزه سنتي را بازخواني كنيم تا فضا تغيير كند چون حوزه سنتي طلبهپرور بوده است.
اين پژوهشگر حوزوي افزود: طلبهپرور بودن از ويژگيهاي حوزه سنتي است و يك حوزه اگر بخواهد توليد كننده باشد، بايد طلبهپرور باشد.
مهديان به ضرورت احياي سنتهاي حسنه حوزه سنتي اشاره كرد و اظهار داشت: در حوزه قديم پژوهش حرف نخست را ميزد، براي هر طلبهاي پژوهش كار اصلي بود اما امروزه پژوهش از شاخصههاي طلاب موفق نيست و ما بايد با احياي سنتهاي برجستههاي حوزه قديم كه گرد و غبار فراموشي برآنها نشسته است وضعيت آموزشي را به سمت بالندگي بيشتر پيش ببريم.
وي به تفاوت پژوهش در غرب و اسلام پرداخت و بيان داشت: روشهاي پژوهشي غربي براي حوزه فايدهاي ندارند، در حوزهها طلبهپروري اصل است و جوهره پژوهش پرورش است كه اين ماهيت علم را براي ما كاملاً عوض ميكند.
وي اضافه كرد: اگر در حوزه اشخاص بيشتر نشان داده ميشوند، يك دليل آن همين پرورش دهنده بودن پژوهش است چون ما دانش را در درون افراد مييابيم نه در متن كتابها و به همين دليل بايد در طراحي نظام پژوهشي اين اصل را رعايت كنيم.
سردبير دوهفتهنامه عهد ادامه داد: تعارضي ميان پژوهش در غرب و اسلام وجود ندارد چون ما بيش از آنها هستيم و ما قابليت انتقال حرفهايمان را به انديشمندان غربي داريم، ايرادي هم ندارد كه ما يك سيستم استاندارد پژوهشي جداگانه داشته باشيم و بايد هم داشته باشيم اما اينچنين نيست كه پژوهشهاي بر اساس سيستم داخلي حوزه قابليت طرح شدن در مجامع علمي دنيا را نداشته باشند.
تشکرات از این پست