استاد حوزه و دانشگاه:
خبرگزاري فارس: يك استاد حوزه و دانشگاه گفت: جامعهاي كه حكومتش ديني است ناگزير بايد دين بر تمام زوايا و بخشهاي آن جامعه سايه افكند، از اين رو علم و پژوهش نيز بايد در جامعه ديني، صبغه ديني به خود گيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از قم، سيد مهدي عليزاده موسوي با بيان اينكه پژوهش به عنوان يكي از پايههاي رشد و توسعه جوامع شمرده ميشود اظهار كرد: رابطه ميان پژوهش و توسعه و پيشرفت، رابطهاي متقابل است.
وي خاطرنشان كرد: در بسياري از كشورهاي جهان سوم، پژوهش تنها به ترجمه و فهم انديشههاي غربي خلاصه ميشود و به عبارت ديگر در اين جوامع علم و پژوهش بومي نيست و به همين سبب نيز اين جوامع هرگز نميتوانند در عرصه علم و دانش پيشتاز باشند.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: اين نوع جوامع صرفا نقش مصرف كننده رادارند و پژوهشگران چنين جوامعي تنها تبديل كنندگان و يا شارحان خوبي هستند.
وي بيان كرد: با اين توصيف، جامعهاي را ميتوان در عرصه پژوهش پيشرو ناميد كه خود توليد كننده علم باشد و بتواند با توجه به ويژگيها و پارامترهاي جامعه خودي به توليد علم بپردازد.
عليزاده موسوي ابراز داشت: در اين راستا شاهد آن هستيم كه گاه محققان كشورهاي توسعه نيافته خود به ابزاري در دست پژوهشگران كشورهاي غربي تبديل مي شوند و به عنوان شارح و توصيف كننده انديشههاي آنان نقش ايفا ميكنند.
وي ادامه داد: متاسفانه گاه اين پژوهشگران از نخبگان كشورهاي توسعه نيافته هستندكه اگر به خودباوري و خودآگاهي برسند و نيازهاي پژوهشي جوامع خود را كشف كنند بيشك ميتوانند مشكلات فراواني را از پيش پاي ملت خود بردارند.
اين استاد حوزه و دانشگاه با تاكيد بر هماهنگي سمت و سوي پژوهشها با ارزشها و هنجارهاي جامعه يادآور شد: به عنوان مصداق اگر به جامعه خودمان نگاهي داشته باشيم، به خوبي مشاهده ميكنيم كه جامعهاي است ديني كه بر آن ارزشهاي ديني حاكم است.
وي اضافه كرد: جامعهاي كه حكومتش ديني است، ناگزير بايد دين بر تمام زوايا و بخشهاي آن جامعه سايه افكند، از اين رو علم و پژوهش نيز بايد در جامعه ديني، صبغه ديني به خود گيرد.
عليزاده موسوي به مشكلات پژوهش در كشور اشاره كرد و گفت: سكولار متولد شدن پژوهش در جامعه ايراني بزرگترين مشكل است، حتي در روششناسي پژوهش نيز آنچه در ميان ما وجود دارد، روش شناسي غربي است.
وي با بيان اينكه سكولار بودن علوم طبيعي و تجربي تا حدودي جاي توجيه دارد، اظهار داشت: در علوم انساني كه دين مبين اسلام خود مبدأ و پردازنده اين علوم است، سكولاريته بودن، جاي بسي شگفتي دارد.
اين استاد حوزه يادآورشد: متاسفانه ما در علوم انساني به دليل توجه نكردن مسئولان و فقدان جذابيت آن براي محققان، كمتر شاهد نوآوري هستيم، اما در علوم غير انساني شاهد حضور مقالات علمي و پژوهشي در نشريات بين المللي هستيم.
انتهاي پيام/خ30/ع