0

حوزه‌هاي علميه در پژوهش‌هاي علوم اسلامي مسئوليت سنگيني دارند

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

حوزه‌هاي علميه در پژوهش‌هاي علوم اسلامي مسئوليت سنگيني دارند

89/10/11 - 10:58
شماره:8910110228
نسخه چاپي ارسال به دوستان
سرپرست معاونت پژوهشي دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم:
حوزه‌هاي علميه در پژوهش‌هاي علوم اسلامي مسئوليت سنگيني دارند

خبرگزاري فارس: سرپرست معاونت پژوهشي دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم گفت: به طور طبيعي مسئوليت حوزه در پرداختن به امر عظيم تحقيق و پژوهش در حوزه‌هاي گوناگون علوم اسلامي مسئوليتي خطير و سنگين است.

به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از ستاد خبري هفته پژوهش قم، علي شريفي با بيان اينكه پژوهش‌هاي اسلامي داراي سابقه ديرينه‌اي است، اظهار داشت: نقطه آغاز آن را مي‌توان در انقلاب علمي كه از امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) ايجاد شد، پيدا كرد.
وي خاطرنشان كرد: پژوهش اسلامي امروز به ياري ميراث گرانقدر ائمه اطهار (ع) و ساحت نوراني قرآن كريم به شجره تنومندي تبديل شده كه طي ساليان متمادي از سوي علما و دانشمندان علوم اسلامي بارور شده است.
سرپرست معاونت پژوهشي دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم با بيان اينكه غنا و فراواني منابع باقيمانده در اين حوزه دلالت بر اهميت پژوهش‌هاي اسلامي مي‌كند، گفت: با مشاهده سير حركت پژوهش‌هاي اسلامي مي‌توان به پويايي و نداشتن ركود آن را در دوره‌هاي گوناگون تاريخ جهان اسلام درك كرد.
علي شريفي با اشاره ديگر ويژگي‌هاي پژوهش اسلامي در دوران كنوني اذعان داشت: گستردگي و توسعه دامنه اين نوع از پژوهش‌ها مشهود بوده كه با وجود مراكز و مجامعي پژوهشي موضوع و مواد متنوع را نيز دربر مي‌گيرد.
وي خاطرنشان كرد: غناي منابع موجود، با توجه به سه ويژگي پويايي و ركود نداشتن و توسعه پژوهش اسلامي افق روشني فراروي پژوهش‌هاي اين حوزه ايجاد مي‌كند.
سرپرست معاونت پژوهشي دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم با بيان اينكه نقش حوزه‌هاي علميه در پژوهش‌هاي اسلامي بر كسي پوشيده نيست، اذعان داشت: فلسفه وجودي حوزه‌هاي علميه نيز بر اين موضوع استوار است.
شريفي تصريح كرد: با توجه به غناي منابعي كه به عنوان ميراث عظيم امروز در اختيار حوزه‌هاي علميه ما قرار گرفته است، به طور طبيعي مسئوليت حوزه در پرداختن به امر عظيم تحقيق و پژوهش در حوزه‌هاي گوناگون علوم اسلامي مسئوليتي خطير است.
وي با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در پژوهش اظهار داشت: درباره دانشگاه‌ها نيز به دليل آنكه دانشگاه به تعبير امام خميني (ره) كارخانه انسان‌سازي است و با توجه به اينكه در تعامل تنگاتنگ با جوانان و نيازهاي فكري و روحي آنها قرار دارد، بازوي قوي و توانايي براي حوزه‌هاي علميه به شمار مي‌آيد چرا كه مي‌تواند نيازهاي فكري جوانان و نوجوانان را شناسايي كرده و پژوهش‌هاي اسلامي را به سمت تامين اين نيازها سوق دهد.
سرپرست معاونت پژوهشي دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم خاطرنشان كرد: در اين راستا مي‌توان از منابع مبتني بر اصول و زيرساخت‌هاي انديشه اسلامي قرآن كريم و نهج‌البلاغه، كتب معتبر روايي مانند تهذيب و استبصار، كتب فقهي و اصولي استفاده كرد.
شريفي منابع ميان رشته‌اي را دومين گروه منابع حوزه علوم انساني ذكر و تصريح كرد: اين منابع مانند تاريخ، روانشناسي، جامعه‌شناسي و سياست به نوعي با علوم اسلامي ارتباط دارند.
وي خاطرنشان كرد: منابع انتقادي مراد از آن كتاب‌هايي است كه با رويكرد انتقادي و در بيشتر مواقع ايجاد شبهه نسبت به مسائل اسلامي به رشته تحرير درآمده كه پژوهشگر علوم اسلامي لازم است اين منابع را بشناسد و در تقويت پژوهش‌هاي اين حوزه بكوشد.
سرپرست معاونت پژوهشي دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم با بيان اينكه خلأ پژوهش اسلامي در جهان پژوهش‌هاي مبتني بر نيازها و مشكلات كنوني است، اذعان داشت: علوم انساني كه امروزه در دانشگاه‌ها به جوانان آموزش داده مي‌شود كتاب‌هاي ترجمه شده غربي است و بسياري از راهبردهاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و انسان‌شناسي در جامعه در تعاليم ارزشمند قرآن كريم نهفته شده كه در پژوهش اسلامي كمتر به آن توجه شده است.
شريفي به حمايت‌هاي صورت گرفته در زمينه پژوهش اشاره و تاكيد كرد: به طور اصولي حركت و تكاپو منجر به ايجاد حمايت مي‌شود و توسعه مراكز ديني و پژوهشي ديني دلالت بر اين موضوع دارد كه در اين زمينه حمايت‌هاي خوبي صورت پذيرفته است.
وي تصريح كرد: پژوهش و تحقيق به طور معمولي در مدارس، دانشگاه‌ها و حتي در بين طلبه‌ها كلمه سنگين و در بيشتر مواقع وحشت‌انگيز است.
سرپرست معاونت پژوهشي دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم خاطرنشان كرد: اكثر علم‌آموزان از اين واژه هراس دارند و تحقيق را كاري سخت مي‌دانند و اين مسئله به معني ضعف جايگاه پژوهش و پژوهشگران در كشور نيست، ولي گرچه جايگاه خوبي از نظر ارزشي دارند، ولي به لحاظ كمي در اقليت هستند.
شريفي با اشاره به برخي مشكلات جامعه پژوهشگران علوم انساني و به ويژه اسلامي عنوان داشت: پرداخت ناكافي به نيازهاي پژوهشي روز، تمركز استعدادها و نيروهاي خلاق در رشته‌هاي علوم تجربي و فني و تكرار و موازي‌كاري فعاليت‌هاي پژوهشي از جمله اين مشكلات است.
وي تاكيد كرد: در گام نخست لازم است نيازهاي پژوهشي شناسايي شده و به تقويت استعدادها و توانمندي‌ها در عرصه‌هاي جديد بپردازيم.

 
 
شنبه 11 دی 1389  11:11 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها