مدير فرهنگي دانشگاه پيام نور استان قم:
خبرگزاري فارس: مدير فرهنگي دانشگاه پيام نور استان قم گفت: عرفانهاي حقيقي و اسلامي بايد با توجه و متناسب با مخاطب تعريف و عرضه شود.
حجتالاسلام محمد حسن نحوي امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به پيدايش عرفانهاي كاذب اظهار داشت: عرفان به معناي معرفت و شناخت معبود حقيقي است كه در جايگاه عرفانهاي كاذب نميگنجد و اين غلط مشهودي بوده كه مطرح شده است.
وي خاطرنشان كرد: پيدايش اين عرفانها از دوراني بود كه سرخوردگي خاصي از ماديات براي بشر به وجود آمد كه سالهاي پس از رنسانس را دربرميگيرد كه سبب افسار گسيختگي در راستاي نيل به اومانيسم افراطي بود.
مدير فرهنگي دانشگاه پيام نور استان قم تصريح كرد: بشر به دنبال آرامش است كه در اين بخش به مرور زمان عرفانهاي كاذب و تفكرات دروغين رشد ميكند كه در بحث شيطانپرستي مشخص است.
نحوي با اشاره به گسترش تهاجم فرهنگي گفت: اين موضوع ابزار مناسبي براي تهاجم فرهنگي ميشود براي كشورهايي كه بحث خدا را در جامعه دارا بوده و نگاه ديني و اخلاقي به جامعه داشتند اين عرفانها رشد پيدا ميكند.
*دلايل رشد عرفانهاي كاذب در كشور
وي با بيان اينكه دلايل مختلفي براي رشد عرفانها وجود دارد، اذعان داشت: عرفانهاي كاذب ساده و قابل دسترس بوده و به اين دليل جذاب شده و با تبليغات و روشهاي مختلف مانند موسيقي، اشكال و نمادهاي خاصي ايجاد كردند كه جوانان را به اين موضوعات جذب كنند.
مدير فرهنگي دانشگاه پيام نور استان قم بيان داشت: در اكثر اين عرفانها خدا وجود ندارد و حتي در برخي از عرفانها به خداوند به صورت ضعيف، كوتاه و مقطعي پرداخته شده و بيشتر اين عرفانها انسان گرا هستند.
نحوي با اشاره به سخني از وشو اذعان داشت: از وشو هنگاميكه در مورد خدا سؤال ميكنند در پاسخ ميگويد بايد بگوييم هر گونه بحث درباره جستجوي خدا بيفايده است و هيچ معنا و مفهومي در آنچه خدا گفته ميشود وجود ندارد و خدا بهانه است.
وي خاطرنشان كرد: وشو در ادامه سخنانش ميگويد اگر انسان به نقطهاي برسد كه خود را خارج ذهن تلقي كند خود انسان خداست كه يك اومانيسم افراطي را نشان ميدهد.
مدير فرهنگي دانشگاه پيام نور استان قم تصريح كرد: اين موضوع ابزار خوبي براي قدرتهاي سلطهگر بوده تا بتوانند از آنها استفاده كنند، در ايران نيز جريانهاي مختلف تبليغ و ترويج شده كه داراي پايه و اساس داخلي و خارجي هستند.
نحوي به منشا جريانهاي موجود در كشور اشاره كرد و افزود: جريانهاي شرق شامل چين و هندوستان، غرب، جريانات داراي منشا ديني مانند مسيحيت و يهود و برخي از جريانها منشا بومي مانند صوفيگري از جريانهاي رواج يافته در بين كشورها هستند.
*بصيرت جامعه نسبت به عرفانهاي كاذب افزايش پيدا كند
وي تاكيد كرد: بصيرت جامعه نسبت به عرفانهاي كاذب بايد افزايش پيدا كند در بحث دعوا و جنگ بين انسان و شيطان جنگ نابرابري بين انسان و شيطان است، دليل اين نابرابري ناتواني انسان در مشاهده شيطان است.
مدير فرهنگي دانشگاه پيام نور استان قم تصريح كرد: انسان تا زماني كه خدايي نشده باشد نميتواند شيطان را مشاهده كند افزايش بصيرت، تقوا و دين از راهكارهاي اين مسير است كه در صورت خدايي شدن بصير خدايي و نگرش ديني و الهي به او انتقال پيدا كرده كه نتيجه آن جنگ برابر و غلبه بر شيطان را به همراه دارد.
*منشا عرفانها براي مخاطبان روشن شود
نحوي تصريح كرد: بايد منشا عرفانها و مسيري كه ميروند براي جامعه روشن شود.
وي با اشاره به مشكلات در سطح دانشگاهها بيان داشت: جلساتي در دانشگاهها تشكيل شده كه به نوعي تبليغ و معرفي عرفانهاي كاذب است كه بايد اصلاح شده و تغيير پيدا كند و براي جوانان دليل لفظ كاذب براي اين عرفانها مشخص شود.
مدير فرهنگي دانشگاه پيام نور استان قم خاطرنشان كرد: هر رفتاري كه كرامت انساني را بالا ببرد دين با آن موافق است، چراكه دين براي حفظ كرامت انسان پديد آمده است.
نحوي با بيان اينكه در افزايش بصيرت بايد از روشهاي علمي استفاده كنيم، گفت: در بحث موضوعاتي مانند عشق عشق الهي را براي جوان مطرح كنيم عرفان تزريق عشق زميني ميكند كه كرامت انسان را پايين ميآورد كه با افزايش اين بصيرت و آگاهي بساط آنها از جامعه اسلامي برداشته ميشود.
وي با اشاره به تفاوت عرفانهاي اسلامي با عرفانهاي كاذب گفت: عرفان ديني در دسترس نبوده ولي عرفانهاي كاذب از روشهاي قابل لمس استفاده ميكنند، ولي دسترسي به عرفانهاي اسلامي براي قشر عام جامعه مشكل است كه بايد با روشهاي علمي ساده و قابل دسترس عام جامعه شود.
مدير فرهنگي دانشگاه پيام نور استان قم تاكيد كرد: عرفانهاي حقيقي و اسلامي بايد با توجه به مخاطب تعريف شده و به آنها عرضه شود.
*شبيخون فرهنگي هدف اصلي شيطان پرستي است
نحوي با اشاره به شيطانپرستي گفت: هدف آنها از ترويج شيطانپرستي شبيخون فرهنگي است و شيطانپرستي در ابتداي قرن 20 كليد خورد و دولتهاي استعمارگر شيطان پرستي را وسيله خوبي براي شبيه خون فرهنگي مشاهده كردند تا انسانها را از كرامت خاص خارج كنند.
وي يادآور شد: حركت سازندهاي در دانشگاهها آغاز شده و بحث گفتمانهاي ديني و سلسله نشستها با جوانان در دانشگاه مطرح است كه در نهايت به بصيرت رهنمون ميشود و بايد دقت شود كه برنامهها تبليغ فرقه نشود و در آنها منشا، دليل و هدف عرفانها مطرح شود.