وصایای امام موسی بن جعفر علیهماالسلام جهانی و جاویدان است ، چون حقایق، پیام ها و رهنمودهای نهفته در احادیث امامان علیهم السلام ابدی و همیشگی است. امام کاظم علیه السلام به جهانیان راه رشد و کمال و سعادت الهی را نشان داده و در وصایای خویش به هشام فرموده اند : اوصیکم بالخشیة من ا... فی السرّ و العلانیة و العدل فی الرضا و الغضب و الاکتساب فی الفقر و الغنی (تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ، باب احادیث امام کاظم علیه السلام ، ص390 * بحارالانوار ، ج1 ، ص141)؛ سفارش می کنم شما را که در نهان و آشکار از خدا بترسید و در خشنودی و خشم عدالت را در پیش گیرید و به هنگام نیازمندی و بی نیازی در کسب و کار بکوشید . در این حدیث شریف، سه ارزش بزرگ الهی تبیین شده است . "خشیت"، "عدالت" و "اکتساب" سه فضیلت برجسته اخلاقی است که باید به هر سه آراسته شد .
امام کاظم علیه السلام شیعیان را به خشیت و ترسیدن از خدای متعال در آشکار و نهان و مراعات عدالت در حالت خشنودی و خشم و نیز پرداختن به کسب و کار در ناداری و دارایی دعوت کرده اند .نخستین وصیت در این دستورالعمل الهی امام کاظم علیه السلام ، توصیه به خشیت است . راغب اصفهانی درباره خشیت نوشته است : الخشیة خوف یشوبه تعظیم و اکثر ما یکون ذلک عن علم بما یخشی منه (المفردات ، ماده خشی ، ص149)؛ خشیت ترسی آمیخته با تعظیم و بزرگداشت است و چنین ترسی بیشتر از آگاهی و علم به آن چه از او ترسیده می شود، پدید می آید . بنابراین خشیت هر خوفی نیست، بلکه خوف همراه با دو صفت تعظیم و معرفت است و این امر تنها در خوف از خدا جریان پیدا می کند . انسان باید از خدا خشیت داشته باشد و لازم است با شناخت و آگاهی و تعظیم خدای سبحان ، همواره در نهان و آشکار از او بترسد .امام موسی بن جعفر علیهما السلام شیعیان را به رعایت عدالت در همه زمینه ها ، در هر دو حالت رضایت و غضب ، سفارش کرده اند .
نباید هوای نفس و خشم و کینه و رفتار و گفتار نادرست دیگران، ما را به عکس العمل و واکنش نامناسب وادار و از عدالت خارج کند . باید خشم را کنترل و مهار و به حق و عدالت و راستی و درستی با انسان ها برخورد کرد و همواره در خشنودی و ناخشنودی عدالت را برپا کرد."اکتساب" به معنای کوشش در کسب و کار و تلاش در مال به دست آوردن و سود بردن است . گرچه اکتساب در کسب مال و علم و قدرت و ریاست و امثال این ها نیز به کار می رود اما در این حدیث، منظور، کاسبی و شغل و کسب و کار است . برخی افراد تا نیاز دارند کار می کنند و هنگام بی نیازی، رفاه طلب و بیکار می شوند . امام کاظم علیه السلام همگان را به کار و کسب همیشگی فرا خوانده اند. در اخلاق اجتماعی و نیز اقتصادی اسلام و در معارف اهل بیت علیهم السلام، "کار" از اصول با ارزش ابدی است . شیعه اهل بیت(ع) هرگز از کار جدا نمی شود حتی اگر بی نیاز شده و هیچ مشکل اقتصادی نداشته باشد.