0

دیکته نویسی ودرمان مشکلات دیکته نویسی دردانش آموزان:

 
arezooo
arezooo
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 2286
محل سکونت : خراسان رضوی

دیکته نویسی ودرمان مشکلات دیکته نویسی دردانش آموزان:

دیکته نویسی ودرمان مشکلات دیکته نویسی دردانش آموزان:

انواع اشتباهاتی که کودک در املا نویسی مرتکب می شود از یک نوع نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش،همه آن اشتباهات را از بین برد.دراینجا به تجزیه وتحلیل انواع غلط های املایی می پردازیم:

جمعه 3 اردیبهشت 1395  7:47 PM
تشکرات از این پست
zahra_53
arezooo
arezooo
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 2286
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:دیکته نویسی ودرمان مشکلات دیکته نویسی دردانش آموزان:

انواع مشکلات:


♻️1_ضعف دقت:(دقت یعنی تمرکز کافی بر کاری جهت جایدهی آن در مغز)

-حذف یا اضافه کردن نقطه.مثال:
بازار=بارار    رفت=رقت

-حذف یا اضافه کردن دندانه:
سیب=سسیب

-حذف یا اضافه کردن سرکش:
کار=گار   قشنگ=قشنک

-حذف یا اضافه کردن تشدید:
بنّا=بنا    کتاب=کتّاب

-حذف یا اضافه کردن یک صدا:
رفت=رفته       باران=بارن

☔️☔️روش های درمانی:

❄️1-دوتصویر را که شبیه هم هستند ولی در جزییات کمی با هم متفاوتندرا در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید تفاوت ها و تشابهات آنها رابیان کند.
❄️2-کارتی را تهیه کنید و کلمه موردنظر را روی آن نوشته و برخی حرکف آن را حذف کنیدتا کودک حروف حذفی را بنویسد.
مانند مادر    ما....   ماد...
❄️3-تصحیح دیکته توسط دانش آموز روش موثری است.

عمر گران میگذرد خواهی نخواهی   ـ   سَعی بر آن کن نرود رو به تباهی

جمعه 3 اردیبهشت 1395  7:48 PM
تشکرات از این پست
zahra_53
arezooo
arezooo
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 2286
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:دیکته نویسی ودرمان مشکلات دیکته نویسی دردانش آموزان:

2- ضعف حافظه دیداری :

 کودک به خوبی قادرنیست تصویر حرف مورد نظر را به خاطر آورد.و درنتیجه درصداها و حروفی ک صدا و تلفظ آنها مثل هم است دچار مشکل می شوند
مثل:انواع (ث-س-ص)  ثریا=سریا   صدا=سدا

-انواع (ت-ط)  طوطی=توتی    حتّی=حتّا

ـ انواع (اِ  ِـه)  اِمام =عِمام     عَلّت= اِلّت  

ـ انواع (ح ـ ـهـ)    خوش حال=خوش هال    همیشه = حمیشه

ـ انواع(ز   ض  ظ  ذ)     مریض=  مریض    ناظم=ناضم      گذشته= گزشته  

ـ انواع ( غ   ق)      ورق= ورغ   کاغذ = کاقذ

☔️☔️روش های درمانی :

🕊۱ـ چندشکل ویا چندوسیله به کودک نشان داده و سپس پنهان کنید و از کودک بپرسید نام وسایل رابگوید.

🕊۲ـ چند وسیله و یا کارت را مرتب کنید و درحضور کودک آنها را به هم بزنید و از کودک بخواهسد آنان را مانند قبل مرتب کند.

🕊۳ـ  تصویری را به کودک نشان داده و سپس آن را بردارید و از کودک بخواهید جزییات تصویر دیده شدع رابیان کند.

🕊۴ـ بر روی یک کارت واژه های هم خانواده را بنویسید تا کودک ببیند ( مانند:نظر  ناظر منتظر  منظره   نظارت)

🕊۵ـ  کلمه صحیح را بصورت درشت بنویسید و کودک با انگشتش املای آن رادر هوا بنویسد.

عمر گران میگذرد خواهی نخواهی   ـ   سَعی بر آن کن نرود رو به تباهی

جمعه 3 اردیبهشت 1395  7:48 PM
تشکرات از این پست
zahra_53
arezooo
arezooo
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 2286
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:دیکته نویسی ودرمان مشکلات دیکته نویسی دردانش آموزان:

3-ضعف حافظه شنیداری:

 کودک شنیده هارا به یاد نمی آورد وبرخی از کلمات را جا می اندازد(جا اندازی کلمات یا جمله ها به دو دلیل صورت می گیرد:

1 -ضعف حافظه شنوایی      2-کند نویسی

☔️☔️روشهای درمانی

🌤۱-در ابتدا ۲  یا ۳ کلمه بگویید و از کودک بخواهید آنها را بعد از شنیدن تکرار کند.سپس تعداد کلمات را بیشتر کنید.

🌤۲-یک جمله و سپس چند جمله بگویید و از کودک بخواهید آنها را تکرار کند.

🌤۳-چند دستور به کودک بدهید و از او بخواهید آناه را به ترتیب اجرا کند.

عمر گران میگذرد خواهی نخواهی   ـ   سَعی بر آن کن نرود رو به تباهی

جمعه 3 اردیبهشت 1395  7:49 PM
تشکرات از این پست
zahra_53
arezooo
arezooo
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 2286
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:دیکته نویسی ودرمان مشکلات دیکته نویسی دردانش آموزان:

4-ضعف توالی دیداری:

 ⭐️دانش آموز ترتیب نوشتن صداها را به یاد نمی آورد. مثال:مادر=مارد           درخت=ردخت                دارد=دادر

☔️☔️روشهای درمانی

🕯۱-حرکاتی ورزشی انجام دهید واز کودک بخواهید آنها را به ترتیب اجرا کند.

🕯۲-از کودک بخواهید حروف نوشته شده را از راست به چپ بگوید.

🕯۳-روی یک کارت ۴-۳ کلمه بنویسید تا کودک ببیند سپس از او بخواهید که حروفی را که دیده است به ترتیب بیان کند

عمر گران میگذرد خواهی نخواهی   ـ   سَعی بر آن کن نرود رو به تباهی

جمعه 3 اردیبهشت 1395  7:49 PM
تشکرات از این پست
zahra_53
arezooo
arezooo
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 2286
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:دیکته نویسی ودرمان مشکلات دیکته نویسی دردانش آموزان:

5- تعویض کلمه:

دانش آموز کلمه را به دلخواه خود عوض می کند.(#خواندن_بهترین روش درمان است)
مثال:رفت= گرفت

🌼🌼6-مصطلح نویسی:

دانش آموز به جای کلمه موردنظر،اصطللح آن را که بین مردم رایج است مینویسد(اصطلاحا به زبان محاوره ای مینویسد.)

#درمان_: بر خواندن و تلفظ کلمات تاکیدشود

مثال:تلفن=تیلیفون

🌼🌼7-ضعف حساسیت شنیداری:

کودک در شنیدن صداهای هم وزن حساس نیست(صداهای هم وزن را باهم اشتباه میگیرد و با صداهای آخر برخی از کلمات را حذف میکند)
مثال:صبح=صب    رفتند=رفتن

مثال:(ج-ژ)   ژاله =جاله    پژمرده=پجمرده

مثال:(گ-ق)     انقلاب =انگلاب     

مثال:(ت-د)      رفت= رفد    

مثال:(ف-و)   تلویزیون=تلفیزیون

مثال:(ک-ت)   سوت=ستوت    

مثال: (ن-م)     انبار=امبار  

مثال:(ب-و)     مسواک=مسباک  

♻️♻️روش های درمانی:

⛅️1-از کارت تصاویر و نوار صداها استفاده شود و کودک میبایستی صدایی را که شنیده تصویرش راپیدل کند.

⛅️2-چشم کودک را ببندید و از دیگراگ بخواهید اورا صدا بزندسپس کودک باید آن فرد را بگوید.

⛅️3- جهت تقویت حساسیت شنوایی از بلند کردن صدای رادیو و تلویزیون پرهیز کنید.

⛅️4-چند کلمه یکسان و متفاوت بگویید و ازکودک بخواهید به شما بگوید که آیا کلماتی را که شنیده شبیه هم هستند یا نه.

مانند : کار-کار     جارو-پارو    شیب-شب

عمر گران میگذرد خواهی نخواهی   ـ   سَعی بر آن کن نرود رو به تباهی

جمعه 3 اردیبهشت 1395  7:49 PM
تشکرات از این پست
zahra_53
دسترسی سریع به انجمن ها