فعاليتهاي تيمي در عرصه پژوهش قوت لازم را ندارد
گروه استانها / حوزه قم
89/10/10 - 15:56
شماره:8910100405
دبير كميته برگزاري همايش بزرگداشت هفته پژوهش قم:
فعاليتهاي تيمي در عرصه پژوهش قوت لازم را ندارد
خبرگزاري فارس: دبير كميته برگزاري همايش بزرگداشت هفته پژوهش، فناوري و نوآوري استان قم گفت: ضعف كار تيمي در حوزه پژوهش وجود داشته و پژوهشگران از ايدهها، طرحها و نتايج ساير محققان اطلاع كافي ندارد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از ستاد خبري هفته پژوهش قم، شمسالدين حجازي با اشاره به حمايتهاي صورت گرفته از بخش پژوهش اظهار داشت: هيچگاه حمايت به معناي واقعي كلمه از پژوهش صورت نگرفته است.
وي خاطرنشان كرد: حمايت به آن معني كه در همه امور پژوهش را در اولويت قرار دهيم، نيازهاي واقعي آن را بشناسيم و تلاش بر رفع آنها به صورت جامع و نظاممند داشته باشيم به جز چند سال اخير كه بنا بر تأكيد مقام معظم رهبري بحث نقشههاي جامع علمي و فناوري مطرح شد، در هيچ برههاي از زمان در كشور به صورت جدي پيگيري نشده است.
دبير كميته برگزاري همايش بزرگداشت هفته پژوهش، فناوري و نوآوري استان قم با بيان اينكه هنوز بحث و مشكل توزيع مناسب بودجههاي پژوهشي وجود دارد، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با وجود اينكه 30 درصد توليد علم كشور را بر عهده دارد تنها 7.4 درصد از كل بودجه پژوهش كشور را دريافت ميكند.
حجازي خاطرنشان كرد: با وجود پيگيريها درصد كمي از توليد ناخالص ملي به پژوهش اختصاص داده شده كه امكان رشد همه جانبه تحقيقات و تبديل علم به فناوري و محصولات را محدود ميكند.
وي تصريح كرد: اگر بخواهيم حمايت از پژوهش را در سر لوحه فعاليتهاي خود قرار دهيم بايد در درجه اول مشكلات پژوهشگران را حل كنيم و از آنها حمايت كنيم تا بتوانند به عنوان عنصر اصلي و مؤلفه توانمند چرخه تحقيقات به خوبي عمل كرده و اهداف را محقق سازند.
دبير كميته برگزاري همايش بزرگداشت هفته پژوهش، فناوري و نوآوري استان قم تاكيد كرد: تعريف و تثبيت نقشه جامع علمي كشور كمك بزرگي به توسعه هدفمند كشور ميكند.
حجازي با بيان اينكه اكنون پژوهشگران در جايگاه واقعي خود قرار ندارند، اذعان داشت: اقدام اول در هدايت پژوهشگران و جلوگيري از سر درگمي آنها تعريف الگوي توسعه ايراني ـ اسلامي است كه بايد بر مبناي ارزشها و فرهنگ ايراني باشد.
وي تصريح كرد: لازم است فلسفه علوم را تبيين كرده و حوزه فناوري را مشخص كنيم تا پژوهش به جايگاه واقعي خود دست پيدا كند.
دبير كميته برگزاري همايش بزرگداشت هفته پژوهش، فناوري و نوآوري استان قم خاطرنشان كرد: با تصويب قوانين حمايتي از پژوهشگران انگيزه مضاعفي براي همت و تلاش مضاعف براي آنها مهيا شده و بدون ترديد برخورد سليقهاي و قالبي با موضوع خلاقانه پژوهش، سبب ميشود فرم واقعي آن كه همان نوآوري خلاقانه جديد است به تجلي نرسد.
حجازي نبودن وجود اولويتهاي مشخص در عناوين و حوزهها و حيطههاي پژوهش از ديگر مشكلات عرصه پژوهش ذكر و تصريح كرد: در واقع در كشور ما پژوهشگران چقدر و در چه حد و دورهاي درباره انتخاب موضوعات پژوهشي و حتي حيطهها هدايت ميشوند و كدام سازمان يا ارگان متولي اين امر است.
وي خاطرنشان كرد: ضعف كار تيمي در حوزه پژوهش وجود داشته و پژوهشگران، از ايدهها، طرحها و نتايج ساير محققان هموطن خود اطلاع كافي ندارند.
دبير كميته برگزاري همايش بزرگداشت هفته پژوهش، فناوري و نوآوري استان قم ادامه داد: چالش ديگر فقدان مستندسازي صحيح بوده كه ميتواند در آيندهاي نزديك به معضل جدي تبديل شود و انجام تحقيقات تكراري و استفاده نكردن از نتايج و تجربيات ديگران كار را براي هدايت مناسب هزينهها سخت ميكند.
حجازي تصريح كرد: اكثر محققان به صورت حرفهاي به امر پژوهش مشغول نيستند و عضو هيئت علمي آموزشي هستند كه در كنار آموزش با توجه به قوانين و براي كسب امتيازات لازم تلاش ميكنند كه نتيجه آن پراكندهكاري و نبودن حركت نظاممند در كل كشور است.
وي با اشاره به راهكارهايي براي اين مشكلات اذعان داشت: به نظر ميرسد توسعه پاركهاي فناوري، شركتهاي دانش بنيان، پژوهشگاهها و پژوهشكدهها راهحلهاي مناسبي براي برون رفت از مشكلات باشند.
دبير كميته برگزاري همايش بزرگداشت هفته پژوهش، فناوري و نوآوري استان قم با بيان اينكه تدوين نقشههاي جامع استاني يكي از راهكارهاي عمده پيشرفت در عرصه پژوهش محسوب ميشود، اظهار داشت: اگر از پژوهش توقع توليد علم داشته باشيم بايد در كنار آن هدف توليد علم را هم نهادينه كنيم و هدف كمي در غياب اهداف كيفي ما را به سر منزل مقصود رهنمون نميكند.
حجازي خاطرنشان كرد: قرار گرفتن در رتبه اول علم و فناوري در منطقه بسيار خوب و مطلوب است، اما با شاخصهها و مؤلفههاي علم ايراني و اسلامي كه بتوانند براي جهان اسلام و كل دنيا مورد استفاده قرار گيرد سنخيت و مطلوبيت ندارد.
وي با اشاره به نقش دانشگاهها در ارائه پژوهشها اظهار داشت: دانشگاه بايد با صنعت و جامعه به منظور شناخت كامل نيازها و ايجاد كرسي نظريهپردازي و حل مشكلات تعامل نزديك داشته باشد.
دبير كميته برگزاري همايش بزرگداشت هفته پژوهش، فناوري و نوآوري استان قم خاطرنشان كرد: تلفيق توسعه الگو و مدل و نقشه با فرهنگ بومي و اسلامي ايران و در يك بيان بوميسازي علم بدون تعامل نزديك و صميمانه حوزه و دانشگاه محقق نخواهد شد و به نظر ميرسد حوزه و دانشگاه در كنار يكديگر ضمن فعاليتهاي متعالي در علوم بين رشتهاي ميتوانند در هدايت هدفمند توليد علم، فناوري و نوآوري جامعه نقش اساسي داشته باشند.
حجازي با تاكيد بر قرار دهي مبناي كاربرد بر نياز جامعه بيان داشت: نيازها شناخته نميشوند تا تعامل مناسب بين مؤلفههاي تاثيرگذار جامعه شكل نگيرد و اين مؤلفهها در سطح كلان از دولت آغاز ميشود و به ساير نهادهاي تصميمساز و مراكز دانشگاهي و در نهايت به محققان و جامعه ختم ميشود.
وي تصريح كرد: با شكل گرفتن اين حلقه بدون ترديد پاياننامهها به سمت كاربردي شدن حركت ميكنند.
دبير كميته برگزاري همايش بزرگداشت هفته پژوهش، فناوري و نوآوري استان قم خاطرنشان كرد: يكي از ملاكهاي مهم سنجش اعتبار هر پاياننامه مقالات استخراج شده از آن بوده كه مقاله نيز از كارهاي كاربردي به راحتي استحصال نشده يا به چاپ نميرسند و اين خود يكي از دلايل نبودن رغبت به انتخاب موضوعات كاربردي است.
دبير كميته برگزاري همايش بزرگداشت هفته پژوهش، فناوري و نوآوري استان قم با تاكيد بر شناخت نيازها، اولويتبندي و اعلام آنها به دانشگاهها گفت: در گام ديگر حمايت مادي و معنوي سازمانهاي ذينفع در راستاي كاربردي در كنار وضع قوانين مناسب ميتواند از راهكارهاي مناسب اين موضوع باشند.
حجازي به ديگر خلأهاي مشاهده شده در زمينه موضوعات و كاربرد پاياننامههاي پژوهشي اشاره كرد و افزود: نبودن ارتباط مناسب و مبتني بر نياز روز بين دانشگاه و مراكز توليدي و خدماتي در سطح جامعه خلأ مهم در اين حوزه است كه نتيجه پاياننامهها در عمل مشاهده نميشود و مشكلي از مشكلات كشور را حل نميكند.
انتهاي پيام/ل30/ع
تشکرات از این پست